Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka ovat laskeneet elämänsä tukien varaan.
Kun eihän niin voi tehdä. On täysin riippuvainen muista. Nyt sitten ihmetellään kun pitääkin muuttaa pienempään asuntoon. Onko nämä ihmiset olettaneet että ne tuet on joku hamaan tappiin jatkuva perustulo johon ei voida koskea?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä niin mekin teemme, jotka emme nyt saa tukia. Uskallamme valita ammatit, työt, kumppanit jne ilman, että se tehdään rahaa maksimoiden ja laskelmoiden. Uskalletaan laittaa rahaa matkoihin ja lasten harrastuksiin, eikä kaikkea sijoiteta vakuutuksiin tai laiteta säästöön. Uskalletaan elää, kun tiedetään, että jos tulee sairaus, työttömyys, ero tai omaishoitajuus, on yhteiskunta viime kädessä tukemassa.
Ja sen vuoksi moni työssä käyväkin on nyt alkanut olla huolissaan tulevasta.
Tästä syystä.talous nyt kyykkää. Keskituloiset eivät enää uskalla, koska perusturvaa ei enää ole. Ja näin Suomi tippuu.
Kokoomus on joka kerta pääministerinä tehnyt laman. Ja niin teki taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin aina että lapsella täytyy olla oma huone mutta ei tarvitse joten lapsi saa nyt kiukutella ja syytän valtiota rauhassa.
Syyttäisit itseäsi kun et pysty omilla rahoillasi kustantamaan lapsellesi omaa huonetta. Miksi meidän muiden veronmaksajien pitäisi se tehdä?
Hitto että ärsyttää tuollainen lokkeilu ja syyttely!
Kohta olet itse samassa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että toiset saattavat olla syntymästään saakka vammautuneita tai vaihtoehtoisesti vammautuvat/sairastuvat, jolloin muita vaihtoehtoja ei ole kuin olla tukien varassa. Kyllä se elämä saattaa vielä sinuakin opettaa. Ken tietää, vaikka joutuisit auto-onnettomuuteen ja saat aivovaurion maattuasi jonkin aikaa koomassa.
Väitätkö, että suurin osa tuensaajista on tällaisia vammautuneita? Niitä tuensaajia on nimittäin paljon.
Väitätkö sinä, että tässä maassa on niin paljon itsekkäitä psykopaatteja, kuin täällä on tuensaajia?
-eri
Voisitko muotoilla lauseesi uudelleen ymmärrettävällä suomenkielellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut matalapalkka-aloista? Mä saan asumistukea vaikka saan täyttä palkkaa. Olisi kiva jos saisi sen verran palkkaa että sillä voisi kustantaa elämisensä. Vuokrat karanneet käsistä. Tässäkin noussut 6 vuodessa 300 euroa vuokra ja kuitenkin kaupungin vuokra-asunto.
Tukien sijaan palkkoja pitää nostaa. Ja perustulo on ainoa oikeasti järjellinen ratkaisu.
Kokoomuksen yleistuki tulee olemaan niin pieni ettei sillä.elä.
Samoin kuin briteissä jossa on eniten länsimaista asunnottomia.
Se on hallituksen tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tänään samaa, olen tehnyt töitä heti kun niitä sain, ja nuorena ns. paskahommatkin kelpasivat. Nyt tuntuu olevan erilainen asenne osalla nuorisosta. Että tuille vaan heti kun pystyy.
Sinä pyörit ihan väärissä porukoissa. Minun tuntemani nuoret opiskelee ja hakee hullun lailla töitä kesäksi ja viikonlopuiksi. Osa pääsee,osa ei vaikka ovat fiksuakin fiksumpia nuoria (ei alkoa eikä biletystä aamuneljään, vain urheilua ja terveet elämäntavat). Yksi on kioskissa, toinen siivoaa jne.
Osa hakee, osa on aloittanut jo kokopäiväisen loisimisen harjoittelun.
Voiko ap sanoa että jaksaisi paremmin kuin minä, jos jaksaisi saman verran kuin minä?
Jos on liikaa rahaa, niin siihen äkkiä kiintyy ja tulee ahneeksi, ja näin aiheuttaa murheita itselleen. Onnellinen ihminen luottaa universumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että toiset saattavat olla syntymästään saakka vammautuneita tai vaihtoehtoisesti vammautuvat/sairastuvat, jolloin muita vaihtoehtoja ei ole kuin olla tukien varassa. Kyllä se elämä saattaa vielä sinuakin opettaa. Ken tietää, vaikka joutuisit auto-onnettomuuteen ja saat aivovaurion maattuasi jonkin aikaa koomassa.
Väitätkö, että suurin osa tuensaajista on tällaisia vammautuneita? Niitä tuensaajia on nimittäin paljon.
Väitätkö sinä, että tässä maassa on niin paljon itsekkäitä psykopaatteja, kuin täällä on tuensaajia?
-eri
Kyllä koomapotilas takuulla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle ja omainenkin mahdollisesti omaishoitajaksi Suomessakin
Niin voi käydä jos esim tulee avioero, omaisuutta ei ole kertynyt syystä tai toisesta, tulee lisää vaikeuksia ja lopulta burnout. Joutuu pitkälle sairauslomalle ja jäämään tukien varaan. Tilanteita on yhtä monta kuin on ihmisiäkin. Jotkut joutuu jäämään tukien varaan lopuksi ikäänsä mutta on myös niitä joita auttaisi se, että yhteiskunta tulisi siinä vaikeassa kohdassa vastaan ja auttaisi nousemaan jaloilleen ja palaamaan veronmaksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit ihmiset eivät halua laskea elämäänsä tukien varaan. Ei siellä ole kiva olla, olen kokeillut. Sitten on niitä joiden on pakko olla tukien varassa, koska eivät kykene enää työelämään. Meillä on paljon ihmisiä, jotka kuuluisivat eläkkeelle, mutta niitä ei päästetä sinne.
Meillä on enemmän ihmisiä, jotka eivät kuuluisi eläkkeelle ja heidät on sinne päästetty.
Mitä sinäkin jonkun toisen työkyvystä ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Voisitko muotoilla lauseesi uudelleen ymmärrettävällä suomenkielellä?
Voin. Oletko sinä sitä mieltä, että kaikki tuensaajat ovat itsekkäitä psykopaatteja? Tuensaajia on tosiaan paljon Suomessa, ja jos heillä sinun mielestäsi ei ole kunnollista syytä olla esimerkiksi työttöminä, niin silloinhan sinä tarkoitat, että heitä motivoi itsekkyys ja pahantahtoisuus muita kohtaan, eli psykopatia. Normaalisti psykopaattien määrän arvioidaan olevan n. 1-5% maailman väestöstä, ja he ovat yliedustettuina sekä korkeissa viroissa että vankiloissa. Mutta onko sinun teoriasi siis, että Suomessa on potentiaalisesti miljoonia psykopaatteja? Onko sinulla siis sellainen ajatus, että Suomessa on jotenkin geneettisesti vahvaa taipumusta kohti psykopatiaa, vai miten selittäisit tällaisen ilmiön? Selitä, mikä saa sinut ajattelemaan, että ihmisillä ei ole tukien varassa elämiselle yleensä hyvää syytä? Koetko sinä, että sinä kykenet määrittelemään objektiivisesti kenen pitäisi saada tukia ja kenen ei? Onko sinulla tutkittu narsismia, oletko itse kenties diagnosoitu?
Tuon enempää en osaa dumb down yksinkertaista kysymystä, mutta oletan sinun ymmärtävän siitä riittävästi osataksesi antaa edes jonkinlaisen vastauksen. Siitäkin huolimatta, että kansakoulun jälkeen taisi sinulla jäädä koulut kesken.
Niin ne laskee. Vanhemmat laskevat laskureilla paljonko heidän lapsensa tulevat saamaan tukia sitten kun muuttavat "omilleen". Ihan tukien varaan elämänsä laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Luulin aina että lapsella täytyy olla oma huone mutta ei tarvitse joten lapsi saa nyt kiukutella ja syytän valtiota rauhassa.
Niin, kaikkihan se on valtion syytä. Myös sekin, että olet tyhmä.
Kyllä muiden rahoilla melellään eläviä riittää meilläkin, ei niitä tarvita lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyttäisit itseäsi kun et pysty omilla rahoillasi kustantamaan lapsellesi omaa huonetta. Miksi meidän muiden veronmaksajien pitäisi se tehdä?
Kohta olet itse samassa asemassa.
Tuskinpa vaan. Olen tehnyt töitä jo lähes 40v, välillä jopa kahta työtä yhtaikaa, enkä päivääkään ole saanut mitään työttömyys- yms tukia. Ja omilla rahoillani maksanut velattomaksi 165 neliötä niin ettei ainakaan tarvi valtiota syyttää siitä että olisi liian pieni kämppä.
Mutta ei kun pitää heti päästä pomoksi ja saada pomon palkkaa! Ennen aloitettiin vaatimattomasta asunnosta ja työstä, vaihdettiin isompaan asuntoon kun rahat riitti. Nyt minä-minä-mulle-mulle ja valtion syy jos ei heti saada kaikkea!
Siis ovatko he omasta vapaasta tahdostaan tuilla, vai onko se sittenkin olosuhteiden pakko? Jos kukaan ei ota sua töihin, vaikka kuinka haet, niin ei sulla oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin elää tuilla. Jos taas olet työkyvytön, muttet saa työkyvyttömyyseläkettä - niinkuin monelle on käynyt - et kykene työhön, vaikka kuinka haluaisit. Siinäkin tapauksessa ainoa vaihtoehtosi on elää tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut matalapalkka-aloista? Mä saan asumistukea vaikka saan täyttä palkkaa. Olisi kiva jos saisi sen verran palkkaa että sillä voisi kustantaa elämisensä. Vuokrat karanneet käsistä. Tässäkin noussut 6 vuodessa 300 euroa vuokra ja kuitenkin kaupungin vuokra-asunto.
Pitkällä aikavälillä tämä päätös todennäköisesti laskeekin vuokratasoa, kun vuokralaisia ei enää löydy samoilla hinnoilla. Hetki siinä kestää kuitenkin, koska vuokranantajat todennäköisesti koittavat ensin jonkun aikaa saada uusia asukkaita vanhoilla vuokrilla.
Vierailija kirjoitti:
Monet laskevat elämänsä avioliiton varaan. Eivät edes ymmärrä sitä.
Jep. Siskoni jäi kauan sitten työkyvyttömyyseläkkeelle, päivääkään ei ole tehnyt töitä. Meni nuorena naimisiin, mies maksoi kaiken. Vuosikymmenten jälkeen mies jätti ja vei kaiken, koska oli kaiken ostanutkin. Siskoni ei halunnut muuttaa, mutta ei ollut varaa asuntoonkaan. Isämme sitten takasi tai antoi lainan kirjallista sopimusta vastaan. Ainakin toistaiseksi on maksanut isälle kuukausittain sovitun summan, mutta en tiedä, leikataanko hänen tukiaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että tämä muiden rahoilla eläminen lähti lapasesta siinä kohtaa, kun hanuria ei tarvinnut enää fyysisesti raahata mihinkään luukulle. Kelalla on nettisivuilla hyvät ohjeet - puuttuu vain laskuri, joka näyttäisi että työnteko ei kannata. Jos pitäisi lärvi näyttää luukulla, niin monella voisi häpeä estää edelleen. Noiden nettisivujen ansiosta omista oikeuksista ollaan myös paremmin tietoisia kuin asetusten ja lakien säätäjät. Tälläkin palstalla tunnutaan sentilleen tietävän montako euroa meni taikka tuli versus rehellinen työ.
Eli ihmiset ovat vihdoin tajunneet, ettei korporaatiot maksa riittävästi palkkaa, ja se vatuttaa oikeistolaisia? Ottaen huomioon miten matalia tuet on, niin on aika surullista jos yritys ei "pysty" maksamaan palkkaa, joka olisi sitä summaa suurempi. Aika huonosti menee sillä firmalla... Oikeastihan niillä firmoilla on v
Yritys ei voi maksaa enempää palkkaa kun on tuottavuus, muuten se olisi äkkiä konkurssissa. Ne kilpailevat globaaleilla markkinoilla, ja on ihan tervettä muistaa että Suomessa elinkustannukset on huomattavan korkeat moniin muihin maihin nähden. Tuotteet on todella kalliita jotta voidaan maksaa edes minimipalkkatasoa täällä, ja kilpailu ja myynti sitten samassa suhteessa vaikeampaa.