Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka ovat laskeneet elämänsä tukien varaan.

Vierailija
01.05.2024 |

Kun eihän niin voi tehdä. On täysin riippuvainen muista. Nyt sitten ihmetellään kun pitääkin muuttaa pienempään asuntoon. Onko nämä ihmiset olettaneet että ne tuet on joku hamaan tappiin jatkuva perustulo johon ei voida koskea? 

Kommentit (280)

Vierailija
101/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliaikainen tuki on ihan ok, mutta se on kyllä outoa jos täysin heittäytyy tukien varaan eikä edes yritä. Osa tosiaan on tehnyt niin. No nyt sen näkevät.

Osa on oikeasti työkyvytön, mutta pakko roikkua työttömänä, kun ei pääse eläkkeelle. 

Vierailija
102/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole hyviä vanhempia. Itse sain vain yhden ohjeen: Mene sossuun. Olen toki tämän jälkeen opiskellut monta ammattia ja hakenut paljon töitä, mutta yhä olen sossun armoilla. En haluaisi, mutta kukaan ei palkkaa.

Mulla ei ollut hyvät vanhemmat. Olivat ankaria ja sain usein selkään. Sain heiltä vain yhden ohjeen: Mene töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti alkanut tulla vapaita kolmioita markkinoille. Eli ihmiset tosiaan siis on asuneet isoissa asunnoissa koska tuet on sen mahollistaneet. Kaksi ihmistä ei esim kolmiota tarvitse, heille riittää kaksio. Ja yhdelle ihmiselle riittää yksiö. Vaikka en hallituksen leikkauksien puolella pääsääntöisesti ole, niin on ihan hyvä että tämä asumistukien maksaminen yli-isoihin tai kalliisiin asuntoihin lopetetaan. Tosin kuka niissä isoissa nyt asuu? Palkkatyössä käyvät ottavat mieluummin lainaa ja oman, muillla ei riitä tuet enää. Tyhjiksi jäävät. Tai sitten hintojen pitää joustaa.

No esim. täällä Lahdessa, kaupungin asunnot ovat sen hintaisia että kaksi ihmistä kaksiossa ylittää rajat selvästi.

Kolmelle ihmiselle kolmio ylittää myös rajat reilusti, tiedän muutamankin yhden vanhemman + kahden lapsen perheen joilla näiden rajojen mukaan niin kallis kolmio että kak

Lukio tai amis eivät ole "jatko-opintoja", kiesus sinunkin ymmärrystäsi.....

Vierailija
104/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väliaikainen tuki on ihan ok, mutta se on kyllä outoa jos täysin heittäytyy tukien varaan eikä edes yritä. Osa tosiaan on tehnyt niin. No nyt sen näkevät.

Osa on oikeasti työkyvytön, mutta pakko roikkua työttömänä, kun ei pääse eläkkeelle. 

Käyn töissä niin kipeänä, etten oikein jaksa uskoa tätä. On kaikenlaista vammaa mm. autokolarista. Mun luokkakaveri, joka sairastui syöpään kahdesti, pääsi kyllä eläkkeelle ennen kuin kuoli. Musta tuntuu vaan, ettei nykyihmiset tiedä, mitä työkyvyttömyys oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
105/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäydyin työttömäksi ja tukien varaan 14 vuotta sitten. Tätä ennen kylläkin realisoin omaisuuteni ja piilotin sen. Ei v*tuta enää sairaat ja laiskat. Elämäni paras päätös.

Olet siis iilimato, ja ylpeä siitä.

Heh 

jos tykkää olla perseauki ja asua kerrostalo luukussa ni mikäs siinä.

Vierailija
106/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sanoinko jossakin niin? Sanoin että eivät ole vammautuneita tai vakavasti sairaita kaikki. Ei se tarkoita että olisivat psykopaatteja."

Ja missään et ole edelleenkään antanut yhtäkään lähdettä tukemaan väitteitäsi. Oletteko te oikeistolaiset tyhmiä ja kouluttamattomia, kun ette edes osaa yksinkertaista keskustelua käydä argumentoimalla oikeaoppisesti omien väitteidenne puolesta? Sinulla voi olla vaikka mitä mielipiteitä, mutta jos tulet aukomaan päätäsi ja levittämään propagandaa, niin yritä nyt edes vähän. Todista olevasi perskokkareiden sinulle maksaman kaaosagenttipalkkasi arvoinen. Tieteellinen lähde pöytään, let's go.

Haluatko siis että toimitan tieteellisen lähteen sille, että kaikki tukien saajat eivät ole psykopaatteja? Olen pahoillani, mutta uskoakseni tällaista ei ole tutkittu vaan se on ihan normijärjellä tehtävä oletus.

Vierailija
107/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä niin kipeänä, etten oikein jaksa uskoa tätä. On kaikenlaista vammaa mm. autokolarista. Mun luokkakaveri, joka sairastui syöpään kahdesti, pääsi kyllä eläkkeelle ennen kuin kuoli. Musta tuntuu vaan, ettei nykyihmiset tiedä, mitä työkyvyttömyys oikeasti tarkoittaa.

Ei, vaan työnantajat eivät tiejä, mitä työkyvyttömyys tarkoittaa. Työnantajille ei missään tapauksessa kelpaa osatyökykyinen ihminen, vaikka tämä pystyisi tekemään vaikka minkälaisia tehtäviä.

Vierailija
108/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että toiset saattavat olla syntymästään saakka vammautuneita tai vaihtoehtoisesti vammautuvat/sairastuvat, jolloin muita vaihtoehtoja ei ole kuin olla tukien varassa. Kyllä se elämä saattaa vielä sinuakin opettaa. Ken tietää, vaikka joutuisit auto-onnettomuuteen ja saat aivovaurion maattuasi jonkin aikaa koomassa.

Tuskin sentään Suomessakaan lähemmäs 10 % kansasta on vammautuneita tai niin vakavasti sairaita että ei voi mitään töitä tehdä.

Nykyään esim. yliopisto-opiskelijoilta vaaditaan kohtuuttoman paljon. Pitäisi saada tutkinto valmiiksi 5 vuodessa eli tavoiteajassa, ja samaan aikaan kuitenkin käydä töissä, jotta elättäisi itsensä. Aiemmat sukupolvet kyllä tekivät töitä opiskellessaan, koska opintotukia ei ollut, mutta vastaavasti he saivat tehdä tutkintoaan niin kauan kuin tarvitsi. Esim. 60-luvulla siskokset saattoivat käydä vuorovuosin töissä ja opiskella, eli tutkintoon meni tupla-aika. Se toimi silloin. Nyt vaaditaan samaan aikaan kokopäiväopiskelua ja runsasta työssäkäyntiä. Eihän siinä riitä tunnit vuorokaudessa.

Ei siis ole ihme, että niin monet alle kolmekymppiset ovat työkyvyttömiä. Pää on hajonnut liiallisen paineen vuoksi. Ei meillä aiemmilla sukupolvilla ollut tuollaisia paineita, ja työpaikkakin oli lähes varma valmistumisen jälkeen, toisin kuin nyt massatyöttömyyden ja silpputyön aikana.

Toisin sanoen työkyvyttömiä on enemmän kuin arvaisit.

Vierailija
109/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että toiset saattavat olla syntymästään saakka vammautuneita tai vaihtoehtoisesti vammautuvat/sairastuvat, jolloin muita vaihtoehtoja ei ole kuin olla tukien varassa. Kyllä se elämä saattaa vielä sinuakin opettaa. Ken tietää, vaikka joutuisit auto-onnettomuuteen ja saat aivovaurion maattuasi jonkin aikaa koomassa.

Väitätkö, että suurin osa tuensaajista on tällaisia vammautuneita? Niitä tuensaajia on nimittäin paljon.

Väitätkö sinä, että tässä maassa on niin paljon itsekkäitä psykopaatteja, kuin täällä on tuensaajia?

-eri

Voisitko muotoilla lauseesi uudelleen ymmärrettävällä suomenkielellä?&n

Kiitos uudelleenmuotoilusta. En tietenkään ole väittänyt, että kaikki tuensaajat ovat itsekkäitä psykopaatteja, mutta ihan tarpeeksi on peruslaiskoja yksilöitä, joille tukien saaminen on tehty liian helpoksi. Järjestelmässä on pahoja valuvikoja. Pitäisi olla joku sekä patistelemassa että auttamassa ihmisiä pois tukien varasta. Masennusdiagnoosin ei pitäisi olla loppuelämän parkkipaikka työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta Suomen järjestelmässä se on. Tämä ei hyödytä enempää kyseistä ihmistä kuin yhteiskuntaakaan.  Ja tässä en syyllistä itse asiassa masentunutta, kärsin itsekin masennuksesta pari vuotta sitten, mutta toivuin terapian ja lääkityksen avulla työkykyiseksi.

Vierailija
110/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voisit kysyä tän kysymyksen ulkkareilta, jotka ovat tulleet Suomeen Kela-kortin perässä. Lähtevätkö he seuraavaksi lähtömaihinsa? 

Vierailija
111/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei työsi ole väliaikaista? Olet riippuvainen työnantajasi suopeudesta. Ja kyllä, käyn töissä.

Vierailija
112/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka luuseri täytyy olla että on kateellinen köyhille :D haha

Vierailija
113/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot melko tietämätön asioista ja elät luulossa. Ei kai kukaan laske elämäänsä minkään "varaan" tai halua roikkua pelkän strapetsinarun varassa. Ei ole muuta valuuttaa kuin raha. Osa on työkyvyttömiä, se ei vaan mene joidenkin ajatteluun ja uraa ei ole kaikille. Ei ole myös tasa-arvoa. Moni olisi mielellään pienyrittäjä tai firmassa, jos on tilaisuus ja ei ole paheksuttu. Silti on nykyaikana oltava jo muuta kuin pelkkä firmassa työntekijänä -uraajattelu, jos halutaan mitään vapautta ja ihmisyyttä, eikä olla pelkkä orjakone. Ihmiset ovat niin erilaisia. Sen ulkopuolelta pitää löytää myös tapoja olla tai jos haluaa vapaaehtoisesti toimia hyödyksi. Osa haluaa tehdä jopa ilmaiseksi jota et ole huomannut lainkaan! On ihmisiä joille sopii joku ala ja toiselle se ei toimi yhtään. Ihminen ei ole koira kuitenkaan! Että sä käsket ja se juoksee juoksupyörässä. Kaikilla ei ole sama terveys kuin sulla ja olotilat, maailmankatsomus erilainen, osalla sam

Niin..ei kaikki ajattele avarakatseisemmin yhtään tällä palstalla, vaan tuomitsevat minkä kerkiävät ja mm. aika pahasti. En tiedä onko kyse puhtaasti vaan tietämättömyydestä tai sitten vain ahdasmielisyydestä. Mä vaan toivon, että aikuiset ihmiset sentään ymmärtävät enemmän, ja nuoremmat perässä ymmärtävät paremmin.

Vierailija
114/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyse kyllä siitä, että haluan pitäää omista ansioistani itse suuremman osan. Ilman että jotkut köyhät sitä kuppaa ja valtio sen tähden väkisin verottaa. 

Naurattaahan se varmaan kuppaajaa, kun pääsee viemään toisten ansioista osuuden ihan oikein luvan kanssa 

Vierailija
115/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työssäkäyvälläkään ole muuhun varaa kun kattoon pään päällä ja matkat töihin, nii vähemmän se työtön tarvii. Sille riittää vaan katto. Ei se matkoja tarvii. 

Vierailija
116/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen kaupungin lähiökaksiot muuttuivat äkkiä kahdelle työttömälle reilusti liian kalliiksi. Ja kyse voi olla eläkeikää lähestyvistä ihmisistä, jotka ovat muuttaneet noihin asuntoihin vuosia sitten, töissä käydessään. Ja silloin ehkä vuokratkin olivat kohtuullisia. Nyt sitten kuulevat vanhan lähiökaksionsa olevan liian ylellistä asumista. Ei siinä mitään. Hallitus päättää. Mutta typeriä ja kalliiksi tulevia päätöksiään nuo kiusantekoleikkaukset ovat.

Vierailija
117/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos uudelleenmuotoilusta. En tietenkään ole väittänyt, että kaikki tuensaajat ovat itsekkäitä psykopaatteja, mutta ihan tarpeeksi on peruslaiskoja yksilöitä, joille tukien saaminen on tehty liian helpoksi. Järjestelmässä on pahoja valuvikoja. Pitäisi olla joku sekä patistelemassa että auttamassa ihmisiä pois tukien varasta. Masennusdiagnoosin ei pitäisi olla loppuelämän parkkipaikka työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta Suomen järjestelmässä se on. Tämä ei hyödytä enempää kyseistä ihmistä kuin yhteiskuntaakaan.  Ja tässä en syyllistä itse asiassa masentunutta, kärsin itsekin masennuksesta pari vuotta sitten, mutta toivuin terapian ja lääkityksen avulla työkykyiseksi.

Itse asiassa meillä tukien saaminen on tehty liian vaikeaksi. Ne, jotka oikeasti tarvitsisivat tukea, eivät saa niitä, koska tukiviidakko on niin sekava ja oikeiden liitteiden saaminen voi olla vaikeaa. Samaan aikaan ne, jotka haluavat käyttää systeemiä hyväksi, osaavat sitä käyttää, vaikka kuinka tekisimme tiukennuksia.

Eli tarvitsevat eivät saa tukea, mutta systeemin hyväksikäyttäjät saavat. Ratkaisuksi tähän oikeisto tarjoaa kiristyksiä, jotka vain pahentaisivat tilannetta, kun yhä harvempi saisi tarvitsemaansa tukea. Toinen vaihtoehto olisi tukijärjestelmän selkeyttäminen ja inhimillistäminen, jolloin tukea tarvitsevat saisivat avun ja heiltä säästyisi voimia itse kuntoutumiseen ja/tai kouluttautumiseen. Nyt heidän energiansa menee tukijärjestelmän kanssa taistelemiseen, eikä se todellakaan edistä työelämään palaamista.

Vierailija
118/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole hyviä vanhempia. Itse sain vain yhden ohjeen: Mene sossuun. Olen toki tämän jälkeen opiskellut monta ammattia ja hakenut paljon töitä, mutta yhä olen sossun armoilla. En haluaisi, mutta kukaan ei palkkaa.

Mulla ei ollut hyvät vanhemmat. Olivat ankaria ja sain usein selkään. Sain heiltä vain yhden ohjeen: Mene töihin.

Aa, no tämä selittää paljon. Sehän on ihan tunnettu juttu, että perheväkivallan uhrit joko ovat empaattisempia kokemustensa vuoksi, tai omaksuvat pahojen vanhempiensa pahat arvot ja muuttuvat ihan samanlaisiksi kusipäiksi. Sinä olet jälkimmäinen ja pistät pahan kiertämään. Ihan tyypillinen oikeistolainen, ei tarvinnut edes kertoa. Taisivat hakata empatian sinusta pihalle, kuten omat vanhempansa tekivät heille aikoinaan. 

terkuin korkeasti koulutettu veronmaksaja, jolla myös perheväkivaltataustaa ja valitsi täysin erilaisen tavan kohdella ihmisiä kuin sinä ja vanhempasi. 

Vierailija
119/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha ja onneton, jolle ei mikään riitä :D Kun ei sisäpuolella ole sielua tai inhimillisyyttä, niin elämä täytyy täyttää krääsällä. Tyypillinen oikeistotrolli.

Vierailija
120/280 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa 48v töitä. 3 tutkintoa runsaaasti työkokemusta vaikka mistä. Piilotyöpaikatkin koluttu. Moneen kertaan. Oman alan ulkopuoleltakin. Ei pääse siivomaan kaupan kassalle ei minnekään. Työkkäristäkin totes että ikä tässä mättää. Kun työtilanne on huono niin nuoremmat menee edelle.