Oletko sinä se psykopaatti joka toimii näin kaupassa
1. Kun olet lopettanut ostosten lataamisen liukuhihnalle, et laita sitä "seuraava asiakas" väli kapulaa jolloin takana oleva joutuu laittamaan sen sinun puolestasi
2. Jäät käytävillä hyllyjen tukkeeksi pohtimaan, ostaako vaiko ei osta jolloin ne muut jotka nimenomaan haluaisivat ostaa eivät pääse nappaamaan sitä tuotetta sinun takiasi
3. Otat "maistiaiset" jostain herkusta ennen ostamista, vaikka niin ei saa tehdä, koska se on yksiselitteisesti varastamista
4. Sinulla on kärryllinen täynnä tavaraa ja huomaat, että takana olevalla on vain pari tuotetta, mutta et silti päästä takana olevaa ensin
5. Menet itsepalvelukassalle valtava kärry täynnä tavaraa, vaikka sinulla ei ole kerää ja skannaa laitetta käytössäsi (katso kohta 4)
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä ap. hullu?
En; en ole hullu. Minua vain v*tuttaa nämä itsekeskeiset "minä minä minä" joille hyvien käytöstapojen noudattaminen on todella vieras käsite
-Ap
Sinä yrität vain saada muut tekemään kuten itse haluat tässä kapulan asiassa. Taitaa harmittaa kun muut eivät tee kuten haluat?
Paitsi melkein kaikki. Ne jotka eivät laita kapulaa omien ostostensa päätteeksi ovat onneksi vähemmistöä
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en laita enää kapulaa. Eikä mene sekaisin. Ei tee enää mieli näprätä kapuloita,joita kaikki hiplaa.
Miksi sitten kassa joutuu joka kerta kysymään että oliko nämä ostokset vielä sinun jos joku jättää kapulan laittamatta?
Hassua kyllä. Ei edes kysy.
Ehkä meilläpäin on ammattihaitoisempia kassoja, tai muuten fiksuja ihmisiä, etteivät tunge omia ostoksiaan toisiin kiinni?
Itse en ole koskaan Japanissa ollut, mutta olen kuullut, että siellä on tällainen käytäntö
Asiakas laskee korin korille varattuun paikkaan -> kassa ottaa tuotteet suoraan korista -> kassa laskee skannauksen jälkeen tuotteen toisella puolella olevalle täysin samanlaisella korille -> maksamisen jälkeen asiakas ottaa sen toisella puolella olevan korin ja lähtee pakkaamaan tuotteensa erilliselle paikalle -> kassa laittaa sen tyhjäksi jääneen korin sinne toiselle puolelle kassaa -> seuraava asiakas on valmis palveltavaksi
En tiedä pitääkö kuulemani paikkansa, mutta jos pitää, tuo on kätevää; eipä tarvitse riidellä siitä kassakapulasta, kun ostokset eivät pääse vahingossa sekoittumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi joku pitäisi päästää edelleen kassajonossa, jos jollain on vain muutama tuote? Jokainen valitsee itse kassan ja jonottaa siinä kuten muutkin. Tuo kysely mikä oli iltapäivälehdessä ja missä oli juuri tämä kysymys, niin suurin osa vastasi että päästäisi. No en kyllä ole nähnyt että ihmiset näin toimisivat. Päinvastoin sanotaan kyllä heti että jonon pää on tuolla.
Jos mulla on paljon ostoksia ja takana olevalla muutama niin päästän aina edelleni.
Montako takanatulevaa päästät edelle, jos aina tulee uusia joilla on vain vähän tavaraa?
Ei siihen kapulaan ole mitään sääntöä kenen se pitää laittaa. Kunhan nyt joku laittaa, itse osaan pistää sen ennen ja jälkeen omien ostosten jos se on tarpeen.
t: kassahenkilö
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan Japanissa ollut, mutta olen kuullut, että siellä on tällainen käytäntö
Asiakas laskee korin korille varattuun paikkaan -> kassa ottaa tuotteet suoraan korista -> kassa laskee skannauksen jälkeen tuotteen toisella puolella olevalle täysin samanlaisella korille -> maksamisen jälkeen asiakas ottaa sen toisella puolella olevan korin ja lähtee pakkaamaan tuotteensa erilliselle paikalle -> kassa laittaa sen tyhjäksi jääneen korin sinne toiselle puolelle kassaa -> seuraava asiakas on valmis palveltavaksi
En tiedä pitääkö kuulemani paikkansa, mutta jos pitää, tuo on kätevää; eipä tarvitse riidellä siitä kassakapulasta, kun ostokset eivät pääse vahingossa sekoittumaan
Ehkä heillä on erilaiset kassapöydät, näillä suomalaisilla versioilla tuo olisi hirveän epäergonomista ja hidasta. Välillä tulee vanhuksia jotka eivät itse ehkä jaksa purkaa tavaroita hihnalle, muutaman viitsii nostella, mutta jos on korillinen sekalaista tavaraa niin kippaan hihnalle.
2. Yleensä tilanteessa tuo tulija ei sano mitään tai tee elettäkään että kukaan (ml siinä hyllyn edessä oleva) havaitsee että hän olisi juuri siihen kohtaan tulossa. Kaikkialla kaupassa on jonkun hyllyn edessä, joten jos pysähtyy hetkeksikin pohtimaan tuotetta, niin olet todennäkisesti jonkun edessä.
4&5 Se että on yksi tai kaksi tavaraa ei oikeuta etuiluun. Pari tavaraa mahdollistaa huomattavasti nopeamman kassan valinnan ja vaihdon kun ison kärryn kanssa, joten siinä on jo etunsa. Poikkeuksena: Jos koko kaupassa on vain yksi kassa niin silloin tuota etuilun hyväksymistä voi harkita, jos etuilija avaa suunsa ja pyytää.
Itsepalvelukassalla se on tekniikka, joka ratkaisee nopeuden, ei yksin tavaroiden määrä. Toiset saavat pariin tuoetteeseen tuhrautumaan enemmän aikaa kuin toiset koko kärrylliseen.
Noihin kolmeen siis syyllistyn.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi joku pitäisi päästää edelleen kassajonossa, jos jollain on vain muutama tuote? Jokainen valitsee itse kassan ja jonottaa siinä kuten muutkin. Tuo kysely mikä oli iltapäivälehdessä ja missä oli juuri tämä kysymys, niin suurin osa vastasi että päästäisi. No en kyllä ole nähnyt että ihmiset näin toimisivat. Päinvastoin sanotaan kyllä heti että jonon pää on tuolla.
Minulle viimeksi eilen sanottiin, että mene vaan edeltä kun sulla on vähän tavaraa. 👍
Kyllä minä nykyään tarkkaan katson minkälaisen tyypin päästän jonossa ohi. Yleensä en päästä. Vaikka on vain pari ostosta niin voi olla monta hidastetta:
Haluaa asetella tuotteet hihnalle niin että myyjä näkee viivakoodin (myyjä kyllä tietää missä ne on ja asettelija asettelee todennäköisesti kaiken juuri väärin).
Haluaa pakata ennen maksua ja pakkaa huolella ne vähätkin ostokset.
Huomaa juuri ennen maksua että plussakorttia tai -sovellusta pitää käyttää ja siinähän kestää. Sovellus on tietysti uloskirjautunut eikä sitä muutenkaan osata käyttää mutta on pakko.
Plussien jälkeen alkaa pullokuitin etsintä.
Sitten päästään maksuun, mutta ensin pitää siirtää pankin sovelluksella juuri oikea summa oikealle tilille.
Maksupääte kysyy pin-koodia eikä siihen voi koskea vaan täytyy etsiä kynä tai toinen kortti jolla näppäillä.
Nämä kaikki kivat ominaisuudet ihan oikeasti voi kertyä yhteen ja samaan ihmiseen ja heitä on keskuudessamme yllättävän paljon.
Lol. Täällä nämä hullut ovat kokopäivän tapelleet jostain seuraava asiakas-kapulasta XD
Vierailija kirjoitti:
Ostoskorin voi laskea maahan tai kassalinjan päätytasolle. Tai sitten vaan menee sellaiselle kassalle missä ei ole ketään eikä joudu jonottamaan.
Likaiselle lattialle? Hyi helvetti. Luuletko että joku tahallaan valitsee kassan jolle joutuu jonottamaan jos olisi vapaitakin tarjolla?
Luuletko ettei se kori ole ollut jo monta kertaa siellä lattialla. Minä lasken korin usein maahan. Jos pitää jonottaa kassalle pitkään laitan sen lattialle ja siirtelen jalalla eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostoskorin voi laskea maahan tai kassalinjan päätytasolle. Tai sitten vaan menee sellaiselle kassalle missä ei ole ketään eikä joudu jonottamaan.
Likaiselle lattialle? Hyi helvetti. Luuletko että joku tahallaan valitsee kassan jolle joutuu jonottamaan jos olisi vapaitakin tarjolla?Luuletko ettei se kori ole ollut jo monta kertaa siellä lattialla. Minä lasken korin usein maahan. Jos pitää jonottaa kassalle pitkään laitan sen lattialle ja siirtelen jalalla eteenpäin.
Korien ja kärryjen lisäksi ihan ne tuotteetkin on voineet pyöriä jo vaikka missä. Makkarapaketti tipahtaa kuormaa purkaessa lattialle ja nostetaan vaan hyllyyn. Toiset asiakkaat näpelöi niitä, saattaa vaikka yskiä. Hyllyttäjä ei todellakaan vaihda joka välissä hanskoja ja koskee kaikkeen. Koko lavallinen tavaraa voi kaatua rekkaan, varastoon tai myymälään ja sieltä poimitaan ehjät vaan hyllyyn. Jokainen kaupan alan ihminen tietää kuinka sikaisia ihmiset ovat. Itse en osta irtokarkkia ikinä ja paistopisteeltäkin vain aikaisin aamulla.
Erikoinen kinanaihe. Vain Suomessa.
Kaupat voisivat itse laatia tällaisen listauksen: " kauppaetiketin".
Melko autistiburgeri saa olla jos joku kaupan välikapula rassaa.
Ei tapana katsella taakse, joten en aina huomaa jos siellä asiakas, jolla pari tuotetta. Kannattaa kysellä jos itsellä vaikka kiire. Näissäkin tapahtuu sellaista kurssilua eli kun antaa vuoron jollekin tulee sellasta, ei tartte ja sitten sanot uudelleen pari kertaa ja sitten menee.
Eniten ärsyttää epäselvät jonot, joita aika harvoin kaupoissa on, mutta joissain on sijoittelu kyllä pielessä. Jono ei voi jatkua pitkänä suoraan, vaan kaartuu jonnekin hyllyjen väliin. Nämä vähän huonoja ja voisi suunnitella paremmin jos haluaa.
Sitten sellainen tahaton etuilu, kuten avataan toinen kassa. Yleensä odotan, jos edessä oleva menee ensin, mutta aina en viitsi sitten huomauttaa jos ei ole menossa ja olen huomannut, että moni muukin tekee noin, vaikka tietenkin suoerhuomaavaista olisi aina sanoa edelläolevalle jotain. Moukkamaista on rynnätä heti kun toinen kassa avataan ennen edelläoleva, mutta näin en kyllä itsetehtyä koskaan.
En itsekäään aina mene siihen juuri avatulle kassalle vaan pysyn samassa, joten sen takia jätän sen monesti ihan henkilön omaksi päätettäväksi.
1) Olen sen verran fiksu ja filmaattinen että laitan yleensä kapulan. Joskus en huomaa laittaa.
2) Jään pohtimaan pitkäksikin aikaa tuotteita, mutta pyrin katsomaan, että muut pääsevät ohi. Jos kapea käytävä, voi huomaamatta olla jonkun tiellä, varsinkin jos joutuu pyölistelemään jotain alahyllyiltä.
3) En ota maistiaisia tuotteista ellei ole marjojen osto kyseessä ja myyjä oikein kehottaa maistamaan. Miten maistiaiset toimii ruokakaupassa?
4) En mene itsepalvelukassoille paljon koskaan. Varsinkaan en ison kasan kanssa. Tuohan on hankalaa ja aikaavievää. Harvoin kai tarkoitettu jättiostoksille.
Vierailija kirjoitti:
1) Olen sen verran fiksu ja filmaattinen että laitan yleensä kapulan. Joskus en huomaa laittaa.
2) Jään pohtimaan pitkäksikin aikaa tuotteita, mutta pyrin katsomaan, että muut pääsevät ohi. Jos kapea käytävä, voi huomaamatta olla jonkun tiellä, varsinkin jos joutuu pyölistelemään jotain alahyllyiltä.3) En ota maistiaisia tuotteista ellei ole marjojen osto kyseessä ja myyjä oikein kehottaa maistamaan. Miten maistiaiset toimii ruokakaupassa?
4) En mene itsepalvelukassoille paljon koskaan. Varsinkaan en ison kasan kanssa. Tuohan on hankalaa ja aikaavievää. Harvoin kai tarkoitettu jättiostoksille.
Ai niin yksi kohta jäi välistä. Annan vuoron sille jolla vain pari ostosta, jos huomaan tilanteen ja itselläni selvästi enemmön.
Sä jankutat jostain psykopaatista aloituksessa. Ihminen on psykopaatti,jos ei noudata näitä sääntöjä,kuten "päästä takana olevia ensin".
-eri
Lisäksi sun vertaukset on surkeita; "ihmiset,jotka ei käytä kapulaa kaupassa ostamassa verrattavissa ihmisiin ,jotka eivät käytä vilkkua liikenteessä?"
Kyinka monta onnettomuutta on tapahtunut kun ei käytä kassakapulaa?