Me eletään 2024, pitäisi olla jo ihan päivänselvää, että liikunta ja konkreettinen tekeminen ovat parhaita apuvälineitä masennukseen
Tottakai tässä siivellä menee myös terveellinen ruokavalio ja puhtaan veden riittävä juominen. Toisin sanottuna luonnollinen elämä, mitä ihminen on elänyt tuhansia vuosia.
Mä en edes ymmärrä, miten tämä asia on vieläkin joillekkin ihmisille epäselvä. Kaiken takana on tarkoituksellinen elämä ja ylpeyden tunteminen itsestään ja omista teoistaan. Tähän voidaan vetää myös se, että ole ystävällinen ihmisille.
On ihan sanomattakin selvää, että jos ihminen istuu kotona kaiket päivät ilman mitään konkreettista tekemistä tai tarkoitusta, hän ei tule koskaan pääsemään masennuksesta eroon, ihan sama, mikä pilleri siinä on apuna.
Kommentit (163)
60/61: Onko fodmap edes tarkoitettu ruokavalioksi koliikkiin? Ohjeistaako edes ravitsemusterapeutit koliikkivaivojen tueksi fodmap ruokavalioita?
Fodmap ruokavalio on ibs:n eli ärtyneen suolen oireiluun suoliston toimintaa tukeva keino, joka voi niistä oireista johtuvissa tilanteissa auttaa. Stressinkin taas voi pahentaa ibs oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on myös iso juttu
Mikä ruokavalio parantaa masennuksen?
Ei tähän kukaan vastaa. Olen kysynyt sitä monta kymmentä kertaa, mutta vastausta en ole saanut.
Lue tuolta. Miten ruokavalio voisi edes olla vaikuttamatta ihmisen elimistöön?
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/ce157624-b108-44e5-bde2-9ea0…
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja lähinnä teen sitä että itken tupakkapaikalla. Töiden jälkeen nukkumaan ja toivon etten herää. Työmatkan kuljen pyörällä ja monesti tekee mieli vaan heittää pyörä puskaan ja istua ajotielle. Syömään En pysty kun pala aina vaan kurkussa,lähinnä nesteillä elän (kahvi,limsa,energiajuoma?
Kertoisiko ap missä vaiheessa minulle tulee hyvä fiilis ja paranen?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja lähinnä teen sitä että itken tupakkapaikalla. Töiden jälkeen nukkumaan ja toivon etten herää. Työmatkan kuljen pyörällä ja monesti tekee mieli vaan heittää pyörä puskaan ja istua ajotielle. Syömään En pysty kun pala aina vaan kurkussa,lähinnä nesteillä elän (kahvi,limsa,energiajuoma?
Siinä vaiheessa, kun lopetat nuo järkyttävät elintavat! Ei ihme, että itkettää ja väsyttää, kun polttaa tupakkaa, ei syö mitään ja vetää naamaansa pelkkää kofeiinia, sokeria ja lisäaineita. Eikö tuo ole ihan selkeä juttu?
Dopamiinitasoja nostetaan musiikilla, stereoista kuunneltuna riittävän lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten huippu-urheilijoita on viime aikoina sairastunut masennukseen? Eikö liikunta toimikaan?
Tässä mennään varmaan jo sinne toiseen ääripäähän. Jatkuvaa suorittamista ja kontrollia.Ei mitään omaa aikaa tms. Ja noissa piireissä paljon tullut ilmi hyväksikäyttätapauksia tms. Kohtuus ja kultainen keskitie on varmaan se paras.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet naamariin, töihin ja turpa kii! Toimii kuin rasvattu.
Ollaan jo töissä, tietenkin.
Katsokaa Netflixin suolistodokumentti! Suoliston mikrobit vaikuttavat meidän terveyteen, painoon ja mielialaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun lopetat nuo järkyttävät elintavat! Ei ihme, että itkettää ja väsyttää, kun polttaa tupakkaa, ei syö mitään ja vetää naamaansa pelkkää kofeiinia, sokeria ja lisäaineita. Eikö tuo ole ihan selkeä juttu
Tajuatko että EN PYSTY SYÖMÄÄN,ruoka tarttuu kurkkuun kiinni eikä edes tee mieli. Sama onko kukkakaalia vai pitsaa,en PYSTY. Pelkkä ruuan haku etoo.
Luuletko vi""ttu oikeasti että kahvista ja tuoakasta luopuminen parantaisi minut? Minut 41vuotiaan joka on syönyt masennuslääkettä 12vuotiaasta ja ollut kuudesti osastohoidossa.
Olen kuullut tarpeeksi äitini suusta etten "yritä ".
En kaipaa jotai randomia ap:ta pätemään.
JA NUORELLE , JOKA VIHAA VIHANNESTEN SYÖNTIÄ JA LIIKUNTAA VOI PUHJETA .
Varhainen muistisauraus
Alzheimerin tauti , no keripukkia ei tämmöinen saa kai , enää nykyaikana kun ei syö vihanneksia
! Kuten tuhansia vuosia sitten , laivoilla kun merimiehet eivät syöneet vihanneksia tuli vakava vitamiinien puutos , keripukkia lopulta sitten , rupesivat syömään vihanneksia kun eikä vaan lihaa ja merimiesten kuolleisuus alkoi laskemaan .Eivät kuolleet keripukkiin ainakaan .
Näin jo siis , tuhansia vuosia ollaan havaittu kasvisten ja vihannesten syönti , puoli kiloa päivässä , auttaa samaan vitamiineja.
Sitähän väsyykin kun ei syö terveellisesti verisuonitauti on kavala tauti , siihen kuolee yllättävän moni nuorena.
🥕🥬🍌🍍🍊🍉🍎🍒🍓🍇🥒🍅🧄🥔 ja marjat ja hedelmät ovat erinomaisia vitamiinin lähteitä.Myös pehmyt rasva , kuitupitoinen ruoka, vilja . Maito , piimä kalsiumin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Olin tänään koiran kanssa päivällä 3 tunnin lenkin metässä. Tein pihatöitä 2 tuntia. Menin koiran kanssa 1 tunnin iltalenkin. Tein myös paljon kotitöitä. Tälläistä on yleensä elämässäni, ja plus myös terveellinen syöminen ja veden juominen. En käytä alkoholia, päihteitä, nikotiini tuotteita tai muutakaan saasteita.
Silti sairastan vaikeaa ja pitkäkestoista masennusta ja olen todella itsetuhoinen, ja aion pian hypätä junan alle.
Älä tee sitä koirallesi. Poloinen ei ikinä toivu, jos sillä tavalla vain katoat. 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun lopetat nuo järkyttävät elintavat! Ei ihme, että itkettää ja väsyttää, kun polttaa tupakkaa, ei syö mitään ja vetää naamaansa pelkkää kofeiinia, sokeria ja lisäaineita. Eikö tuo ole ihan selkeä juttu
Tajuatko että EN PYSTY SYÖMÄÄN,ruoka tarttuu kurkkuun kiinni eikä edes tee mieli. Sama onko kukkakaalia vai pitsaa,en PYSTY. Pelkkä ruuan ha
Sano nyt vielä, että "nollaat" viikonloppuisin päihteillä. Mutta ei siinä mitään, oma on valinta, jos haluaa jatkaa tuolla samalla tiellä, joka ei johda mihinkään.
En jaksa edes roskapussia viedä tai mennä suihkuun. Typerä aloitus. Huomaa ettei ap tiedä masennuksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko että EN PYSTY SYÖMÄÄN,ruoka tarttuu kurkkuun kiinni eikä edes tee mieli. Sama onko kukkakaalia vai pitsaa,en PYSTY. Pelkkä ruuan ha
Saattaisi parantaa, ainakin kokeilisin. Kuulostat todella tuskaiselta.
"Pitkäaikainen runsas kofeiinin käyttö johtaa kofeinismiin. Se on oireyhtymä, johon kuuluu ahdistuneisuutta, masennusta ja erilaisia psykofyysisiä oireita sekä kahvin runsasta käyttöä, joka ylläpitää tilaa. Kofeinismia potevan suorituskyky voi heiketä. Psyykkisiltä oireiltaan kofeinismi on tuskaneuroosin kaltainen. On arvioitu, että 1020 % kahvin käyttäjistä potisi kyseistä oireyhtymää."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitohenkilökunta kiinnitä mitään huomiota esim. ravitsemusterapeutin luo ohjaamisella, jos os:lla hoidon aikaankaan ei kykene syömään riittävästi mitään. Ainoastaan syömishäiriö diagnosoitujen kohdallako niissä tilanteissa ohjataan ravitsemusterapeutin juttusille, kun ei pureskeltavaa ruoka maistu syystä tai toisesta (selvittävätkö edes nykyään missä kunnossa hampaatkin on). Nielemis vaikeuksissa olevatkin voi saada ravintoterapeutille ohjeet ravintojuomien käyttöön ja/tai reseptit itse tehtäviin ravintojuomiin ainakin silloin, jos on syömishäiriö dg:kin masennuksen, univaikeuksien lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten huippu-urheilijoita on viime aikoina sairastunut masennukseen? Eikö liikunta toimikaan?
Huippu-urheilijat ovat suorittaja tyyppejä. Ongelmat tulevat vastaan jossain vaiheessa väistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Olet selvästi väärässä paikassa, vaihda toiminta sopivampaan. Ruokakin maistuisi kun lopetat tupakoinnin. Jos pyörällä kulku ei maistu kävele, bussi, auto. Se että olet kuntouttavassa työtoiminnassa on jo askel eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin alkoholisti, ei parane ennenkuin itse tekee tarvittavat muutokset joista ottaa vastuun.
Mä kerron sulle, ap, salaisuuden. Masentunutta. Ei. Kiinnosta.
Yksi masennuksen vaarallisimpia vaiheita ei ole suinkaan se vaihe, jolloin masentunut ei pääse liikkeelle, vaan makaa vuoteessa. Pahempi on se vaihe, jolloin toimintakyky on jonkin verran palautunut. Se on aika, jolloin voimavarat riittävät itsetuhoisten suunnitelmien toteuttamiseen.