Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me eletään 2024, pitäisi olla jo ihan päivänselvää, että liikunta ja konkreettinen tekeminen ovat parhaita apuvälineitä masennukseen

Vierailija
01.05.2024 |

Tottakai tässä siivellä menee myös terveellinen ruokavalio ja puhtaan veden riittävä juominen. Toisin sanottuna luonnollinen elämä, mitä ihminen on elänyt tuhansia vuosia. 

Mä en edes ymmärrä, miten tämä asia on vieläkin joillekkin ihmisille epäselvä. Kaiken takana on tarkoituksellinen elämä ja ylpeyden tunteminen itsestään ja omista teoistaan. Tähän voidaan vetää myös se, että ole ystävällinen ihmisille. 

On ihan sanomattakin selvää, että jos ihminen istuu kotona kaiket päivät ilman mitään konkreettista tekemistä tai tarkoitusta, hän ei tule koskaan pääsemään masennuksesta eroon, ihan sama, mikä pilleri siinä on apuna. 

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten huippu-urheilijoita on viime aikoina sairastunut masennukseen? Eikö liikunta toimikaan?

Jos eivät saa ravinnosta tarpeeksi hyviä aineita? Osa urheilijoistahan on ortoreksisiä. Aivot tarvitsevat myös ravintoa, ettei tule masennusta.

Vierailija
22/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt tuon kaiken ja sen lisäksi vielä laihduttanut, raitistunut ja tullut uskoon. 

Masennus ei silti ole lähtenyt mihinkään. En usko että paranen siitä enää koskaan. Se on ollut minulla teinistä asti eli vuosikymmeniä, joten se on jo osa identiteettiäni. Isäni oli samanlainen ja kuulemma hänen isänsä myös, eli meillä tää kulkee suvussa.

Minä päätin että lopetan suvun kirouksen eli masennuksen itseeni. Kävin pistämässä piuhat poikki. Meillä myös suvussa kulkee. Onneksi olen ainoa lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tiedä mitään masennuksesta. Miten saat masentuneen ylös sängystä? Masennus aiheuttaa monia kuolemia vuosittain. Ja joillekin se on sama kuin alakulo. 

Vierailija
24/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut masentunut ainoastaan väkivaltaisessa parisuhteessa, jossa mua kohdeltiin huonosti. Vielä eron jälkeen kiusattiin lukuisilla turhilla oikeudenkäynneillä, jotka kuitenkin voitin kaikki. En ole koskaan ollut muuten lainkaan masentunut. Olen luonteeltani iloinen ja reipas ihminen.

Ei mua olisi sieltä masennuksen suosta nostanut mikään terapia, ulkoilu, liikunta tai syöminen, kun mun masennus ei johtunut mun omista teoista. Valehtelematta 15 vuotta meni eron jälkeen toipumiseen, kun sinä aikana vielä kiusattiin useampaan otteeseen. Vastapuoli toipui hyvinkin äkkiä, kun löysi uuden uhrin jo suhteemme aikana. Oli vaan niin köyhä uhri, että exä yritti vielä kupata multa omaisuutta eron jälkeen. Mutta se oli suojattu asianajajan ja pankin toimesta jo suhteen alussa.

Vierailija
25/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamin D, hippocampus, depression

Vierailija
26/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masennus ole laiskuutta tai valinta. Se on sitä, että kuolema tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin elämisen aiheuttama ja tarjoama tuska. Masennuin ja sitten vasta ymmärsin sen. 

Vierailija
27/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tarkoituksen ja ylpeyden ottaa, kun on menettänyt kaiken ja on yksin ja sairas? Kerro ihmeessä. 

Vierailija
28/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lapsesta asti masentunut ja ahdistunut. Liikuntaa olen harrastanut 14-vuotiaasta lähtien kun se kuulemma tekee hyvää mielenterveydelle. Ruokavalio on kunnossa, mitä nyt välillä syön liian vähän kun on muuta tekemistä. Yleensä pidän itseni jotenkin kiireisenä ja teen paljon käsitöitä mistä tykkään.

Ei nuo vaan ole poistanut mt-ongelmia, traumoja on tullut elämän myötä vaan lisää ja lääkäritkin on sitä mieltä, että ne on ollut jo niin pitkään että pitäisi olla loppuelämä lääkkeillä, ne on kroonistuneet ja jatkuneet niin pitkään.

Jospa olisikin joku tarkoitus ja merkitys ja ihmisiä ympärillä, olen tosi yksinäinen.

En mä jaksa enää edes onnea rukoilla, jos saisi vaan tämän tuskallisen olotilan pois.

Vierailija
29/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niin monimutkaisia juttuja, että tuollaiset ohjeet on yhtä tyhjän kanssa. Mulla on parikymmentä vuotta masennusta takana ja koko sen ajan yritin aloittaa liikkumaan säännöllisesti onnistumatta siinä, kun aina tuli romahdus. Sitten jostain syystä onnistuin pari vuotta sitten, en tiedä miten ja miksi, mutta onnistuin ja nyt liikun tosi paljon. Mitään en tehnyt eri tavalla kuin aiemmin, joten kyse oli jostain "tähdet oikeassa asennossa" tyyppisestä oikeasta hetkestä, jolloin mun oli mahdollista onnistua.

Masennus toki ei parantunut, että se siitäkin oletuksesta, mutta ainakin voin nyt sanoa että elintavat ihanteelliset.

Vierailija
30/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, se ei ole edelleenkään noin yksinkertaista. Tiedätkös, minä sairastuin ekaan masennukseen töissä ollessani. Tekemistä oli ihan riittämiin ja liikkumista, mutta eipä se mitään auttanut.

Jos olisit ollut työtön, olisit luultavasti sairastunut jo aiemmin. Työ varmasti tuki vointiasi vaikket sitä selvästi ymmärräkään. 

Vierailija
31/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi, mutta ihminen on hölmö ja mukavuudenhaluinen olento. 

Vierailija
32/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten huippu-urheilijoita on viime aikoina sairastunut masennukseen? Eikö liikunta toimikaan?

Huippu-urheilu ja liikunta on 2 ihan eri asiaa. Huippu-urheilu luultavasti altistaa masennukselle, koska siinä vaaditaan ihmiseltä mahdottomia ja ikinä et ole tyytyväinen itseesi. 

Vierailija
33/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tarkoituksen ja ylpeyden ottaa, kun on menettänyt kaiken ja on yksin ja sairas? Kerro ihmeessä. 

Siitä että pärjää itsenäisesti ja yksin vaikka on sairas. Monet eivät pärjää. 

Vierailija
34/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on täyttä totta, mutta varmasti triggeröi masentuneita palstapeikkoja pahemmin kuin mikään muu. :D alanuolista näkee hyvin.

Vierailija
35/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä yhtään, mistä puhut! Ole hiljaa. Kai myös  syöpä ja muut sairaudet paranevat samalla ohjeella. 

Voi kuule, moni ex-masentunut ajattelee ihan samoin kuin ap. Voitko kuvitella!

Vierailija
36/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on siitä mistä masentuu. Jos vaikka pitkä talvi masentaa, varmasti helpottaa lähteä liikkeelle. Jos taas esim. lapsuudentraumat puskee yhtäkkiä päälle ja vetää masennukseen, on ihan sama vaikka liikkuisi henkihieveriin joka päivä, söisi pelkkää salaattia ja olisi kaikkien kaveri, niitä ei pääse elintavoilla pakoon.

Vierailija
37/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin

Vierailija
38/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääke masennukseen on SSRI.

Vierailija
39/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin se hauska noidankehä masennuksessa, että masentunut ei jaksa tehdä mitään ja se masentaa vielä enemmän, kun päivät kuluvat ja ei tee mitään. Liikunnan hyödyissä on se ongelma, että ne hyödyt tulevat pitkän ajan kuluessa. Pitää liikkua säännöllisesti, eikä pahasti masentunut jaksa sellaista. Sama homma ruokavaliossa. Osa masentuineista ei jaksa edes kaupassa käydä, vaan tilaavat woltilla ruokaa kotiovelle saati että tekisivät jotain terveellistä ja maittavaa ruokaa. Sama pätee kaikkeen toimintaan. Masennus monesti ymmärretään väärin, että ihminen on jotenkin erityisen alakuloinen tai surullinen, kun sen pääoire on tekemättömyys. Ei vakavasti masentunut jaksa edes siivota kämppäänsä, käydä suihkussa tai pestä hampaita. Mene sitten sellaiselle sanomaan, mikset käy lenkillä säännöllisesti, kun se parantaisi oloa. Masentuneet usein myös tuhoaa sairaudellaan ihmissuhteitansa ja jopa työ/opiskelupaikkojaan, joka taas pahentaa sitä masennusta. Pirullinen tauti.

Vierailija
40/163 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä