Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Minäkin nettoveronmaksajana olen asunut yksiössä. Kukin varojensa mukaan, ei toisten varojen.
Miksei tuensaajat voisi elää yhteis- tai soluasunnoissa? Kunnes pääsevät taas työelämään kiinni ja omilleen .
Eli kaikki perheelliset? He saavat tukia, olivatpa töissä tai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itsekin tukia saavana, osatyökykyisenä, ymmärrän tämän hyvin. Jos halvempi asunto löytyy, niin siihen pitää sitten muuttaa. Mieluummin kuin että terveydenhuollosta leikataan lisää. Itsekin ennakoin ja muutin viime syksynä. Mutta tätä halvempaa ei välttämättä löydy. Ymmärrän siis hyvin jos halvempaa ei aktiivisesta etsimisestä huolimatta löydy.
Lisäksi en ymmärrä sitä että työttömät eivät saisi asua Helsingissä. Minusta asia on päinvastoin. Helsingistä löytyy enemmän työpaikkoja, siellä on monen perheet ja verkostot. Ilman näitä muuttaminen vieraalle paikkakunnalle voi ajaa työttömän masennukseen, me ihmiset tarvitsemme muita, vaikka juuri sinä et. Lisäksi tärkeimpänä syynä on se että kunnat maksavat osan työttömien tuista ja työllisyyspalveluista. Helsinki on rikas kunta, ja siellä on paljon verovaroilla kusta
No voi kyynel. Se oli sun ihan oma valinta.
Harmi. Monille sopisi hyvin pientalo tai rivitalo, jos ei halua olla kerrostalossa jäätymässä. Mahdollisuuksia. Paitsi jos ei osaa paloturvallisuutta, ei sovi edes mökki. Se ennen kaikkea ja muu turvallisuus. Myös liukkauden torjunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Minäkin nettoveronmaksajana olen asunut yksiössä. Kukin varojensa mukaan, ei toisten varojen.
Miksei tuensaajat voisi elää yhteis- tai soluasunnoissa? Kunnes pääsevät taas työelämään kiinni ja omilleen .
Lapsetkin? Todellako olet sitä mieltä?
Lapset kyllä eniten tarvitsevat yhteisöllisyyttä, mutta tässä kai ehdotetaan jonkinlaista slummia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Misi minun työtätekevänä ja verojamaksavana pienessä yksiössä asuvana pitää tukea jonkin tukilaisten omakotiasumista?
Kertokaan nyt vihdoinkin miksi?
Perustuslaissa on, että työläinen elättää työttömän ja työhaluttomankin ja tukea saaville kuuluu samanlainen elintaso.
Milloin tähän on tultu? Miten tässä näin on käynyt?
Solidaarisuus = miksi sinulla pitää olla parempi elintaso vain sen takia että jaksat käydä töissä, kun kaikki eivät jaksa.
Ja siitä voi olla varmoja että nämä elätit eivät äänestä milloinkaan kokoomusta. Hyötynäkökulma siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Misi minun työtätekevänä ja verojamaksavana pienessä yksiössä asuvana pitää tukea jonkin tukilaisten omakotiasumista?
Kysy sosiaalidemokraateilta. Siellä tietoa on.
Vanhanajan sosiaalidemokraatit halusivat työtä ja reilua palkkaa työväestölle. Nykyajan sosiaalidemokraatit ovat kiinnostuneempia niistä joita työnteko ei syystä tai toisesta nappa. Erityiskohteena muualta tänne tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa köyhät asuvat lähellä toisiaan, kommuuneissa. Väitän vahvasti, että ovat onnelimpia ja lapset ovat paremmassa kurissa ja moraalikäsityksessä. Lähes kaikissa muissa maissa perhekeskeisyys on se ykkönen, kaikki asuvat samassa isovanhemmista vauvoihin ja huolehtivat toisistaan. Onnellisuus ei tule yksinäisyydestä, eristäytyneisyydestä eikä vauraudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kuitenkin hienoa, että maksamme turkulaisille niiden 4 miljardin junaradan.
Orpon Turun tunnin junan kustannusarvio on 3-4 miljardia ja jos tämä itsensä väylävirastonkin turhaksi tutkima hanke totetuu, jää tämä hallitus historian lehdille lähihistoriamme korruptoituneimpana hallituksena.
Luuletko ihan tosissaan, että jättämällä rata rakentamatta ei asumistuki leikkausta olisi muka tehty? Oletko tosiaan noin yksinkertainen
Ei sillä, että sitä kannattaisin, mutta valitettavasti se ei kuulu tähän keskusteluun, koska sen rakentaminen tai rakentamatta jättäminen ei tukiin vaikuta
Onneksi ratahanke kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Ideahan on se että radanvarren kunnat maksavat puolet koko potista? Mitä veikkaat löytyykö niiltä sitä puuttuvaa paria miljardia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy sosiaalidemokraateilta. Siellä tietoa on.
Vanhanajan sosiaalidemokraatit halusivat työtä ja reilua palkkaa työväestölle. Nykyajan sosiaalidemokraatit ovat kiinnostuneempia niistä joita työnteko ei syystä tai toisesta nappa. Erityiskohteena muualta tänne tulleet.
Juuri näin. Sod.demuja ei enää erota hörhövihreistä. Samaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tuhansia ihmisiä muuttanut ennekin taloustilanteen mukaan pienemmästä suurempaan tai suuremmasta pienempään. Mikä tässä on uutta?
Ulosotossakin satojatuhansia ihmisiä. Eikö ihmisillä ole omaa vastuuta enää yhtään?
Ei. Puolet aikuisväestöstä on holhottavia ihmisiä, jotka eivät kykene huolehtimaan enää itsestään mitenkään
Kuuluu sosiaalidemokratiaan, vahva valtio huolehtii ja sääntö-Suomi kertoo miten toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Koskahan alkaa esim. somalien ja irakilaisten pakkomuutot ? Vai koskeeko tämä vain suomalaisia ?
Ja romanien. Etteivät vaan karkaisi Ruotsiin, kun Suomessa leikataan KAIKISTA tuista...
Olihan tuo liioittelua muuttaa pieneen yksiöön. Varmasti olisi löytynyt kohtuuhintainen kerrostalokaksio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaissa on, että työläinen elättää työttömän ja työhaluttomankin ja tukea saaville kuuluu samanlainen elintaso.
Milloin tähän on tultu? Miten tässä näin on käynyt?
Solidaarisuus = miksi sinulla pitää olla parempi elintaso vain sen takia että jaksat käydä töissä, kun kaikki eivät jaksa.
Ja siitä voi olla varmoja että nämä elätit eivät äänestä milloinkaan kokoomusta. Hyötynäkökulma siinäkin.
Jos työssäkäyvien into käydä töissä loppuu, loppuu myös rahat, joilla tuet maksetaan. Töissä käydään vain, jos siitä on itselle ja omalle perheelle hyötöä
Nyt on jo riittävästi solidaarisuutta työttömiä kohtaan,saavat halvan asunnon ja ruokaa mikäli käyttää tukirahat viisaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.
Ootko yrittänyt itse etsiä töitä viimeaikoina? Edes ne "hanttihommat" eli kaupan kassa, hyllyttäjä, siivoaja tms vaativat koulutuksen ja aiempaa kokemusta. Ei yhtään mihinkään enää mennä tosta noin vaan ellei ole näyttöä pohjalla. Ja jos olisit viitisinyt lukea jutun, siinä olisi selvinnyt miksei...
Eikö nämä ihmiset kykene opiskelemaan ja kouluttautumaan? Ovatko jokin erityisryhmä jolla on oppimisvaikeuksia? Selityksiä selityksiä ja turhaa valittamista.
Ei ole varaa kouluttautua kun aikuiskoulutustuki poistettiin.
Poistetaan 01.08.2024 eli kyllä olisivat voineet opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo liioittelua muuttaa pieneen yksiöön. Varmasti olisi löytynyt kohtuuhintainen kerrostalokaksio.
Ei niitä vapaita asuntoja niin vain löydä. Voihan olla, että esim. luottotiedot ei ole kunnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa köyhät asuvat lähellä toisiaan, kommuuneissa. Väitän vahvasti, että ovat onnelimpia ja lapset ovat paremmassa kurissa ja moraalikäsityksessä. Lähes kaikissa muissa maissa perhekeskeisyys on se ykkönen, kaikki asuvat samassa isovanhemmista vauvoihin ja huolehtivat toisistaan. Onnellisuus ei tule yksinäisyydestä, eristäytyneisyydestä eikä vauraudesta.
Kyllä minä olen on onnellinen yksin ja eristäytyneenä ja juuri siksi yksin ja eristäyneenä tulen pysymään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Se on täysin yksilöllistä että millä tavalla kukin on onnellinen. Aina noita löytyy jotka kuvittelee tietävänsä muiden puolesta esim. että millä tavalla ovat onnellisia ja millä tavalla eivät.
Kyllä minä olen on onnellinen yksin ja eristäytyneenä ja juuri siksi yksin ja eristäyneenä tulen pysymään :
Juu ja työttömänä, sairaslomalla, työkyvyttömänä masennuksen takia
Kannattaa tosiaan olla yksin ja hautautua entistä syvemmälle omaan säälittävään maailmaansa
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei ole leikattu yritys tai maataloustukia. Tyypillisesti leikataan vaalikarjalta sieltä mistä tuntuu ettei vaan leikattaisi todellisilta nettosaajilta virkarälssiltä ja yritystukia osinkoja jakavaista yrityksiltä.
Maataloustuet tulee EU:lta, ja ovat alueen pienimpiä per capita. Yritys joka ei maksa osinkoja, ei ole kauan yritys. Niitä kutsutaan konkurssipesiksi
Lapsetkin? Todellako olet sitä mieltä?