Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yyhhoo on ihan itse valinnut kohtalonsa joten siitä on nyt ihan turha valittaa. Nainen joka tieten tahtoen valitsee lapselleen köyhät olosuhteet jo lasta tehdessään on mieleltään hyvin hyvin sairas ja todella ilkeä lastaan kohtaan.
On semmoisiakin yh-äitejä jotka ovat jääneet leskeksi. Se ei ole oma valinta.
Sitten saa leskeneläkettä ja lapset puoliorvon eläkettä.
Ei saa välttämättä leskeneläkettä.
Mutta voi saada. Jos ei ole ollut suhteessa viittä vuotta ja ei ole yhteistä lasta niin ei saa leskeneläkettä. Sitten tulee kaikki yksinhuoltajan tuet, jos eläkettä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän hallituksen leikkauspolitiikka on paljastanut kuinka iso osa aikuisväestöstä on kertakaikkiaan pilalle hemmoteltua. Pitää saada asua yhteiskunnan maksamana Fuengirolassa koska muuten tulee itku ja sairaudet pahenee, pitää saada olla auto koska ei pääse muuten harrastuksiin, pitää olla lemmikki koska se tuo iloa elämään, pitää saada asua pientalossa koska kerrostaloasunto saa masentumaan jne. Ja jos leikataan tukia niin en ala ja saan itkupotkuraivarit ja kostan yhteiskunnalle. Hyvää päivää, eikö nämä ihmiset tajua että elävät yhteiskunnan varoilla elämää johon monilla keskituloisillakaan työssäkäyvilläkään ei ole varaa.
Tämä! Pitäisi vaan saada ja saada. Ja saada vielä vähän lisää. Suomalaiset on pilalle hemmoteltuja. Osa on niin kiittämättömiä, että heidän mielestään kotona
Näyttäkää minulle jokin muu maa, jossa halutaan estää tietoisesti ihmisten töissä käynti ja pakottaa ihminen tahalleen työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on yksiö jossa alkovi ja erillinen keittiö niin ei tarvitse koko aikaa kököttää nenät vastakkain
Sama sille seksillä on, mutta 2 kylppäriä pitää tuomosessa kolhoosissa olla. Mulla on nytkin, vaikka asun yksin.
Vierailija kirjoitti:
Sossun tuilla elävät saavat todellakin puuttuvan osan lisätukena. Eli heidän tulot eivät tipahda. Vain työssäkäyvien asumistuen saajat. Eli monet lapsiperheet.
No ei saa ellei asu jo riittävän halvassa asunnossa. Loppuosa pitää maksaa niistä pienistä tuista. Ei nytkään sossu maksa liian kallista asuntoa, ellei ole esim.sellainen sairaus, että estää muuttamisen.
Minulla on hyvät tulot ja omaisuutta. En silti haluaisi mennä opiskelijoiden ja pienituloisten lompakolle. Täytyy muistaa, että kaikilla ei ole samanlaista terveyttä ja kykyä tehdä työtä. Yhteiskuntarauhan vuoksi olen valmis tukemaan pienituloisia. Erityisesti opiskelijoiden rokottaminen on kohtuutonta. Taloustieteilijänä myls tunnistan, että tämä ajaa meidät syvään lamaan. Kun luottamus tulevaisuuteen viedään, talous syöksyy ja kaikki investoinnit lakkaavat. Melko puupäitä nämä meidän nykyiset päättäjät.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia veronmaksajien pitää kustantaa toisten lojuminen? Ihme rutinaa ettei oteta töihin. Ala sit yrittäjäksi vaiko ei omat taidot riitä muuhun kun ruikuttamiseen?
Voi jestas, kun ihmisillä ei ole rahaa siihen. Pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti: En vastusta lemmikin tai koiran hankintaa, mutta miksi se on aina joku valtavan iso? Tollanen 40-50 kiloinen koira tarvitsee todella paljon ruokaa eikö vähän pienempi koira riittäisi? Vai onko ongelma se että halpoja sekarotuisia ei löydy pienikokoisia?
Olet osittain oikeassa. Uutta kotia etsivät koirat ovat usein isokokoisia. Vähän sama kuin se, että mustia kissoja ei tahdo kukaan ottaa löytöeläintaloista. Oikeastaan sekarotubisnes on nostanut myös sekarotuisten hinnat pilviin. Melko sama sen puolesta, onko rotu- vai sekarotu. Löytöeläintaloista saa "halvimmalla", mutta heillä on aika tiukka seula (onneksi). Saisi olla vieläkin tiukempi. Hinnan ei pitäisi sinänsä ratkaista, vaan koiran pitäisi olla luonteeltaan käypänen ihmiselleen ja toisin päin. Liian paljon otetaan haastavia koiria vähin taidoin.
Vierailija kirjoitti:
12. artikla. Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.
13. artikla. 1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä.
Nämä siis ihmisoikeuksia. Joten unohtakaa ne pakkosijoitushaaveenne.
Missä tuossa kohdassa 13 sanotaan että ...TOISTEN PIIKKIIN?
Jos on oma velaton omistusasunto, saa asua yksin vaikka kolmiossa jos maksukykyä riittää. Tosin tulevaisuudessa ihmiset varmaan pakotetaan myymään asuntonsa, ja muuttamaan pienempään jonkin lain nojalla. Kun tänne on persaukisia tulijoita pilvin pimein, ja Suomi tarvitsee heille kämppiä.
Yritin muuttaa halvempaan mutta kela virkailija esti muuton, ei saa mm. Muutto tukea, ei vakuutta. Ja laskivat pitää asua kalliissa, ihmettelen. Riippuu täysin virkailijasta saako muuttaa vai ei, osa työssä kelassa estämässä muutot. Toisaalta parempi että kävi noin koska myös vuokranantaja yksityinen oli huijari, heti kun muutto estyi hän alensi vuokraa 300e muille, minulta yritti nyhtää paljon enemmän. Suomessa kaikki huijaa. Ja köyhiä huijataan. Vuokrien määrät vaihtelee yksityisillä sen mukaa kuka olet.
Ilman luottotietoja olen samassa asemassa kuin rikolliset, en saa halpaa /mitään asuntoa miltään toimistoilta on haettu jo. Ja sitten näen että niissä uusissa taloissa kyllä saa asua jos ei suomea puhu, kunhan vaan luottotiedot on kunnossa, vaikka nekin saa olla mennyt muissa maissa kyllä. Kelan mielestä ilman luottotietoja saa asunnon aivan mistä tahansa ja miltä tahansa toimistolta ja kunnalta. Eikä ymmärrä. Yksityiset kun kuulee luottotiedot merkintä niin vuokra korotetaan yli tuhanteen ja vakuudet myös heti, muilta pyytääkin sitten 300-800e vähemmän ainakin osa tekee noin.
Vierailija kirjoitti:
30 euroa asumisesta talossa? Minä en ole eläessäni asunut niin halvalla yhtään missään, sen paremmin kerrostalossa kuin ok-talossa.
Onko siitä jäänyt nolla pois tai jotain?
t. yli 60 on ikää
Tätä minäkin ihmettelen. Sain vuosi sitten tämän kerrostaloyksiöni lopulta maksettua, mutta ei silti asumiseni ole vieläkään ilmaista. 206€ vastike pitää joka kuukausi maksaa. Ja jotkut ovat eläneet mukavasti ihanassa mummonmökissä muutamalla kympillä!
Ei voi olla oikein tällainen. Onneksi näihin asioihin on puututtu. Kyllä köyhät voivat asua kerrostaloyksiöissä, jos me työssäkäyvätkin siihen pystytään. Ei minulla ole koskaan ollut varaa edes vuokramökkiin ja sitten työttömät on saaneet ASUA mökeissä yhteiskunnan piikkiin!
Tervetuloa meidän tavallisten kuolevaisten pariin vaan. Ja monenlaista sairautta meilläkin on, fyysisiä ja henkisiä, mutta silti vaan työssä käydään, koska eläkkeelle ei päästetä.
Vierailija kirjoitti:
Ei palkalla pärjää, eikä oo kyllä saatu tukiakaan.. no lapsilisä, mutta silla nyt ei leveillä. Hoitajan p*ka palkka. Pohjois-suomessa 1000€ pienempi kun jos muuttas etelään.
Vähän meinaa aiheuttaa katkeruutta kun yks naureskeli että ei haittaa jos poistavat omistusasujien asumistuen, he on saaneet sillä talolainan maksettua.. ite joka penni pankille, eikä saa tätä halpaa luukkua maksettua.
Hoitajilla EI OLE paska palkka vaan palkka on reippaasti yli mediaanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaanko mummonmökin lämmityskulut asumiskuluiksi sossussa/kelassa???
Niissäkin on normit. Ainakaan minulle ei korvattu asumistuessa sähkölaskun todellista määrää, vaan joku laskennallinen määrä. Sähkölämmitys ja puulämmitys, puutalo. Tt-tuessa luultavasti samoin, en ole sitä saanut
Tuosta sähköstä tuli mieleen, kun sain yhden kerran tt-tukea, kun tuli sairaudenhoitokuluja paljon. Sähkölaskuni oli 30 e, niin kela oli hyväksynyt "vain" 28 e. Olen todella pihi sähkönkäyttäjä, esim tiskikonetta käytön 2 x kk ja pesukonetta 3 x kk. Valoja en juurikaan pidä, mutta TV on paljon auki. TV on sairaan eläkeläisen tärkeä viihdyttäjä. Ei se mitään, olen tyytyväinen, kun minua hädässä autettiin parilla sadalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli tukien leikkaus toimii suunnitellusti. Ihmiset muuttavat paremmin omaan tulotasoon vastaavaan asuntoon. Näin kallimmat asunnot jäävät tyhjiksi ja vuokraloordien täytyy miettiä haluavatko laskea vuokraa jotta saavat asukkaat. ->asumistukien lasku laskee yleistä vuokratasoa.
Vuokrat tasaantuu. Pienet asunnot nousee ja isot laskee. Yksin asuvat pienituloiset jäävät asuntomarkkinoiden ulkopuolelle .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yyhhoo on ihan itse valinnut kohtalonsa joten siitä on nyt ihan turha valittaa. Nainen joka tieten tahtoen valitsee lapselleen köyhät olosuhteet jo lasta tehdessään on mieleltään hyvin hyvin sairas ja todella ilkeä lastaan kohtaan.
On semmoisiakin yh-äitejä jotka ovat jääneet leskeksi. Se ei ole oma valinta.
Sitten saa leskeneläkettä ja lapset puoliorvon eläkettä.
Ei saa välttämättä leskeneläkettä.
Mutta voi saada. Jos ei ole ollut suhteessa viittä vuotta ja ei ole yhteistä lasta niin ei saa leskeneläkettä. Sitten tulee kaikki yksinhuoltajan tuet, jos eläkettä ei saa.
"Kaikki yksinhuoltajatuet" on n.50€ lisä lapsilisään. Muuten en on samalla viivalla muiden pienituloisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: En vastusta lemmikin tai koiran hankintaa, mutta miksi se on aina joku valtavan iso? Tollanen 40-50 kiloinen koira tarvitsee todella paljon ruokaa eikö vähän pienempi koira riittäisi? Vai onko ongelma se että halpoja sekarotuisia ei löydy pienikokoisia?
Olet osittain oikeassa. Uutta kotia etsivät koirat ovat usein isokokoisia. Vähän sama kuin se, että mustia kissoja ei tahdo kukaan ottaa löytöeläintaloista. Oikeastaan sekarotubisnes on nostanut myös sekarotuisten hinnat pilviin. Melko sama sen puolesta, onko rotu- vai sekarotu. Löytöeläintaloista saa "halvimmalla", mutta heillä on aika tiukka seula (onneksi). Saisi olla vieläkin tiukempi. Hinnan ei pitäisi sinänsä ratkaista, vaan koiran pitäisi olla luonteeltaan käypänen ihmiselleen ja toisin päin. Liian paljon otetaan haastavia koiria vähin taidoin.
Ei kaikilla ole tikkaa seulaa. Ihan. Kahelit ilman kokemusta saa isoja huonosti käyttäytyviä koiria. Edesvastuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Minäkin nettoveronmaksajana olen asunut yksiössä. Kukin varojensa mukaan, ei toisten varojen.
Miksei tuensaajat voisi elää yhteis- tai soluasunnoissa? Kunnes pääsevät taas työelämään kiinni ja omilleen .
Siksi, että perustuslaki turvaa jokaiselle oikeuden yksityiselämän suojaan, kunniaan ja kotirauhaan. Oikeus turvaa yksilölle oikeuden elää yksityiselämäänsä eli oikeuden määrätä itsestään, ruumiistaan, sosiaalisista suhteistaan ja suhteestaan ympäristöön. Jokaisella on oikeus elää niin, ettei julkinen valta vaikuta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu selkä paskana, ei voi istua ei voi seistä mutta makaaminen Kelan piikkiin onnistuu. Kumma kyllä tämä selkävaiva haittaa vain työntekoa. Koiran kanssa lenkkeily, puutarhan laitto ja television katselu istuen luonnistuu kyllä.
Aika monella töissä käyvälläkin on selkä paskana, mutta käyvät silti töissä vaikka pahaa tekeekin välillä.
Olin aikoinaan kaupassa töissä. Me aikuiset työntekijät naurettiin aina, kun nuoret naiset jäivät saikulle, kun selkä oli kipeänä. Meillä oli työstä selkä kipeänä ihan kaikilla, nuoret ei vaan tajunneet sitä, että kuului työnkuvaan, kun raskaita tavaroita nosteltiin 8 tuntia päivässä 5 päivää viikossa ilman kunnon apuvälineitä.
Niin minullakin oli selkä kipeänä joka tallipäivän jälkeen. Se kipu on pientä siihen verrattuna, kun selkä OIKEAS
Yleensä raihnaiset muuttavat pois omakotitaloista. Nämä ovat pärjänneet siellä hyvin ja tehneet remppaakin iloisesti. Ei kuulosta kovin työkyvyttömiltä.
Jos pystyy taloa ja pihaa hoitamaan, ei ole täysin työkyvytön. Nyt kun ei taloa ole enää, voi työkseen mennä vaikka muiden pihoja tai hautausmaita hoitamaan. Vai mikä on seuraava selitys?
Mutta näinhän se on mennyt jo vuosia. Naapurin kuusilapsisella perheellä uudet pyörät ja itse työssäkäyvänä metsästän torista. Sossu ei maksa minun lapsille harkinnanvaraista tukea esimerkiksi polkupyöriin.