Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko tyhmä mutta kertokaa nyt minulle: miten näillä leikkauksilla saadaan ihmisiä työllistymään. Minä en ymmärrä.
Ei niillä ole tarkoituskaan saada ketään työllistymään. Leikkauksia perustellaan työttömillä ja työllistymisellä, jotta saisivat yleistä hyväksyntää.
Ihminen on siitä hassu otus, että se uskoo mieluummin valheellista puhetta kuin omia silmiään. Sekin on hassu juttu, että valheet menevät sitä helpommin läpi, mitä suurempia ja hullumpia ne ovat. Siksi ei koskaan kannata valehdella vain vähän.
Olet tyhmä. Eivät ne työpaikat vain sormia napsauttamalla tule, näiden leikkausten vaikutus tulee vuosien päästä ennen kuin alkaa näkymään taloudessa. Ettehän te kouluja käymättömät tätä voi tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on fakta etä työttömät karsitaan heti pois kun työpaikat tarkastelevat hakemuksia.
ja sitten haukutuaan työttömiä, aika epäloogista
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä tässä leikkauksessa. Hallitusta ei kiinnosta paskan vertaa ihmisten hyvinvointi.
Tämä nostaa halvimpien asuntojen hintoja suuremman kysynnän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pori on Suomen halvimpia seutuja asua. Lisäksi täällä on niin suuri työvoiman tarve, että suunnitellaan satojen ja jopa tuhansien työntekijöiden hommaamista ulkomailta (en tiedä, mikseivät täkäläiset ulkomaalaiset kelpaa). Juhanilla on ikää edessään vielä useampi vuosikymmen. Taatusti löytyisi työtä, jota hän voisi tehdä. Tämä on sitä seutua, jossa oikeasti "mennään töihin". Ihan siitä vain suoraan firmoista kysymään, löytyisikö jotain.
Olen hakenut Poriin sekä avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, että avoimilla hakemuksilla. Ei ole haastateltu kertaakaan. Valintapäätöksistä näkyy joskus myös hakijoiden määrä, eikä siellä todellakaan ole pulaa hakijoista.
Sun olisi katsos pitänyt mennä suoraan firmoista kysymään että löytyiskö jotain tai ehkä jopa vaan aloittaa työt sen kummempia kyselemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pori on Suomen halvimpia seutuja asua. Lisäksi täällä on niin suuri työvoiman tarve, että suunnitellaan satojen ja jopa tuhansien työntekijöiden hommaamista ulkomailta (en tiedä, mikseivät täkäläiset ulkomaalaiset kelpaa). Juhanilla on ikää edessään vielä useampi vuosikymmen. Taatusti löytyisi työtä, jota hän voisi tehdä. Tämä on sitä seutua, jossa oikeasti "mennään töihin". Ihan siitä vain suoraan firmoista kysymään, löytyisikö jotain.
Olen hakenut Poriin sekä avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, että avoimilla hakemuksilla. Ei ole haastateltu kertaakaan. Valintapäätöksistä näkyy joskus myös hakijoiden määrä, eikä siellä todellakaan ole pulaa hakijoista.
Kerro se porilaisille päättäjille.
Mene suoraan firmoista kysymään. Niin täällä tehdään.
Muistakaa, et omista mitään ja olet onnellinen. T. Klaus-setä
Siis töihinhän vaan mennään. Kävellään jonnekkin ja aloitetaan tekemään työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nyt työssä käyvä tullaan vapauttamaan palvelusta jo tämänkin vuoden aikana. Oli sitten virkamies tai muu julkisen sektorin työntekijä taikka yksityisillä työskentelevä. Siinä menee elämä nopeasti uusiksi kun yhä vähemmistä työpaikoista taistelee yhä useampi. Lainat painavat niskassa ja tuet minimaalisia.
Yritteliäs ja terve ihminen kyllä voi työllistää itsensä vaikka yrittäjänä. Nykyisin on monia palveluja ,joiden kautta se taloudellinen puoli laskutus ym sujuu helposti. Myös ulkomaille töihin lähtö on mahdollista.
Tuilla elävillä suurin huoli on ettei vaan elätä itseään ja tuet laskee. Kaikki pitää tulla valmiina eteen.
Voi helvetti taas tätä yritysjankkausta. Yrityksiä menee nurin koko aj
Se, minkä kevytyrityksen /toiminimen w.e. voit perustaa riippuu siitä , mitä sinä osaat. Alat myydä osaamistasi.
Minä olen myynyt osaamistani jo useiden vuosien ajan. Asiakkaita on löytynyt helposti ja ovat mukisematta maksaneet sen minkä olen hinnaksi ilmoittanut. Käytännössä käteen jäävä palkka on ollut 2 kertaa suurempi kuin samassa työssä palkkatyöläisenä.
Nyt on kuitenkin käynyt niin, että vuodenvaihteen jälkeen ei ollut lainkaan töitä. Asiakasyrityksillä menee huonosti. Niillä alkoi jo viime keväänä myynti sakkaamaan ja nyt heillä on todella hiljaista.
Onneksi löysin valtiolta työpaikan. Palkka on paljon huonompi kuin mihin olen tottunut, mutta ei tässä tilanteessa voi olla kovin ranttu. Työtehtävä vaikuttaa joka tapauksessa mielenkiintoiselta.
Vierailija kirjoitti: Köyhän alkkarioetheen lapsen luulisi kyllä olevan motivoitunut tilannettaan parantamaan, mutta jostain syystä Suomessa nykyisin nämä jää sinne ylisukupolviseen tukielämään kun no can do. Vaikka tosiaan kaikille annetaan samat kouluttautumismahdollisuudet. Ennenwanhaan ihmisillä oli sisua nousta omilla toimikaan parempaan elämään.
Geenit mitä luultavimmin huipputasoa, koska alkoholi parantaa sperman laatua? Et varmaan ole kuullut myöskään temperamenttieroista, fas-lapsista, nepsyistä, huonosta vanhemmuudesta, ilman tukea jäämisestä kasvun ja kehityksen aikana, köyhyydestä, väkivallasta jne. Hei miksi Vilja Eerika 8 v. ei vain mennyt töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro se porilaisille päättäjille.
Mene suoraan firmoista kysymään. Niin täällä tehdään.
Pikkasen on liikaa kävellä 460 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12. artikla. Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.
13. artikla. 1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä.
Nämä siis ihmisoikeuksia. Joten unohtakaa ne pakkosijoitushaaveenne.
Totta kai näin, mutta eihän tässä lue, että ihmisellä tulee olla toisten kustantama koti?
Ei toki, vaan siinä sanotaan että työttömät perheineen voivat asua sillan alla tai jossain joukkomajoitusläävässä tai pakotettuna jonnekin kainuulaiseen autiotaloon maaseudulla. Vai kuinka?
Pälli 😂 saathan sinä vapaasti valita missä ja miten asut ihan niinkuin ennenkin. Mikään ei ole siltäosin muuttunut. Yhteiskunnan tukirajat tai niiden muutokset eivät estä taikka kiellä sinua asumasta missä itse haluat. Se, ettei sinun unelma asuntoosi saa valtion rahoitusta ei liity tuohon asiaan mitenkään. Tuossa ihmisoikeus sopimuksessa mainitaan myös riittävä ravinto. Luetko senkin kohdan siten, että valtion piikkiin voit käydä joka päivä kalliissa ravintolassa syömässä kaviaaria ja hanhenmaksapalleroita shampanjan kera?
Vierailija kirjoitti:
Vai yrittäjiksi kaikki työttömät. Kukahan niitä palveluita ostaa ja millä rahalla?
Rahahan nyt on tiukassa. Kukaan ei osta ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti: Onneksi löysin valtiolta työpaikan. Palkka on paljon huonompi kuin mihin olen tottunut, mutta ei tässä tilanteessa voi olla kovin ranttu. Työtehtävä vaikuttaa joka tapauksessa mielenkiintoiselta.
Maksamasi verot riittävät vähän aikaa kattamaan palkkasi, mutta sitten siirryt yhteiskunnan varoilla maksettavaksi elätiksi. Muut joutuvat maksamaan palkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Pohjimmiltaanhan tässä on kyse arvoista. Pienituloisille ei sallita edes vähän väljempää asumista joka lisäisi elämänlaatua. He kuitenkin viettävät valtaosan ajastaan kotona kun muuhun ei ole varaa, silti tämäkin "arjen luksus" halutaan heiltä viedä. Arvasin että näillä leikkauksilla ihmiset ajetaan asumaan ahtaammin ja samalla niiden pienempien asuntojen vuokrat nousevat.
Tuossa jutussa ei avata paljonko sen mummonmökin lämmityskulut olivat, ne tietysti tulevat maksettavaksi vuokran päälle ja se nostaa kokonaiskustannuksia. Mutta vaikka kysymys ei olisi talosta vaan kaksiosta niin on väärin että kaksi ihmistä ja koira joutuvat ahtautumaan yksiöön.
Työssäkäyväthän usein vertaavat itseään työttömiin ja muihin pienituloisiin ja hehkuttavat kuinka "mekin joudutaan maksamaan asumisesta paljon ja asumaan siellä missä on varaa asua". Usein he unohtavat että kerryttävät omaisuuttaan asuessaan omistusasunnossa ja vertaavat erhee
Kun minä maksoin omaa betoniyksiötä raataen kaikki parhaat vuodet töissä, kyllä se suoraan sanottuna vitutti katsella ikityöttömien iloista elämää jossain idyllisessä mökissä luonnon helmassa. Sossun maksamana.
Ainut lohtu itselleni oli juuri tuo mainitsemasi, että minä olin meistä kuitenkin se "hyväosainen". Mutta heillä oli silti selvästi hauskempaa ja helpompaa elämä.
Miksei työttömät pysty asumaan yksiössä koko elämänsä jos me työssäkäyvätkin siihen pystytään?
Aloituksesta jäi vielä epäselväksi että mikä tässä on kauheaa ja järkyttävää. Emmehän vain linkkaile uutisia summanmutikassa vaan otamme myös kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko tyhmä mutta kertokaa nyt minulle: miten näillä leikkauksilla saadaan ihmisiä työllistymään. Minä en ymmärrä.
Ei niillä ole tarkoituskaan saada ketään työllistymään. Leikkauksia perustellaan työttömillä ja työllistymisellä, jotta saisivat yleistä hyväksyntää.
Ihminen on siitä hassu otus, että se uskoo mieluummin valheellista puhetta kuin omia silmiään. Sekin on hassu juttu, että valheet menevät sitä helpommin läpi, mitä suurempia ja hullumpia ne ovat. Siksi ei koskaan kannata valehdella vain vähän.
Olet tyhmä. Eivät ne työpaikat vain sormia napsauttamalla tule, näiden leikkausten vaikutus tulee vuosien päästä ennen kuin alkaa näkymään taloudessa. Ettehän te kouluja käymättömät tätä voi tajuta.
Tuskin uskot noita höpinöitasi itsekään 😂
Kaikkihan sen tietävät, että työllisyystoimien ainoa tarkoitus on pitää työttömät kiireisinä. Jotta heille ei jäisi aikaa miettiä mitään typeryyksiä, eikä alkaa vaatimaan todeksi perustuslain lupauksia työpaikan turvaamisesta jokaiselle.
Niillä toimilla ylläpidetään yhteiskuntarauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan itse palkastaan asumisen maksavatkin joutuu valitseen kotinsa tulojensa mukaan. Miksi on järkyttävää,että tukiensaajat joutuu tekeen samoin, eikä lykätä extratukia mieleisen kodin vuokraan?
tämä, olen keskituloinen ja asun koirani kanssa kerrostalossa. Olisihan se oma piha kauhean kiva, mutta ei mahdollista kaikille. Nyt taas itkuvirsi että tuista pitäisi kustantaa kiva ja mukava elämä. Moni työssäkäyvä joustaa paljonkin asunnon sijannin ja koon suhteen, mutta annas olla jos tukien varassa joutuu vaihtamaan pienempään niin kaikki on epäinhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He saattavat alkaa harkita töitä, joista aiemmin ovat ajatelleet, että eivät halua missään nimessä tehdä sellaista työtä. He saattavat suhtautua avoimemmin hyvin pienipalkkaisiinkin töihin. He saattavat siis hakea työpaikkoja, joita ennen leikkauksia eivät olisi hakeneet. Tämä ei tietenkään tarkoita, että he sitten saisivat näitä työpaikkoja, koska työnantajahan sen loppupeleissä määrää. Nämä leikkaukset eivät tee heistä sen houkuttelevampia työnantajan silmin katsottuna.
Näiden leikkausten kohteeksi päätyy myös suuri joukko ihmisiä, jotka ovat saaneet asumistukea alun perinkin vain hyvin pienen määrän, esimerkiksi muutamia kymppejä tai satasen. Nämä voivat olla täysipäiväisesti työskenteleviä ihmisiä, joilla
Täysipäiväisessä työssä olevan lisäkeikkailu ei lisää työllisyyttä, vaan työttömyyttä.
"Muille paitsi ei kainuulaisille.
Ei mikään kunta suostu ilman hyviä valtiontukia miksikään työttömien kaatopaikaksi. "
Helsingin kaupunki ostaa ihan säännöllisesti edullisia asuntoja vuokrattavaksi. Osa näistä asunnoista on tarkoitettu vankilasta vapautuville.
Jos Helsingin kaupunki saakin hyvän idean laajentaa tuota shoppailutoimintaa kaupungin rajojen ulkopuolelle ja ostaa asuntoja Kainuusta ja maksaa muuttokulutkin, niin minkä te siellä Kainuussa sille mahdatte? Jos nämä ihmiset vapaaehtoisesti (tai jopa pientä kertaluonteista korvausta vastaan) muuttavat sinne Kainuuseen Helsingin kaupungin omistamiin asuntoihin vuokralle, niin miten ajattelitte päästä näistä eroon?
He saattavat alkaa harkita töitä, joista aiemmin ovat ajatelleet, että eivät halua missään nimessä tehdä sellaista työtä. He saattavat suhtautua avoimemmin hyvin pienipalkkaisiinkin töihin. He saattavat siis hakea työpaikkoja, joita ennen leikkauksia eivät olisi hakeneet. Tämä ei tietenkään tarkoita, että he sitten saisivat näitä työpaikkoja, koska työnantajahan sen loppupeleissä määrää. Nämä leikkaukset eivät tee heistä sen houkuttelevampia työnantajan silmin katsottuna.
Näiden leikkausten kohteeksi päätyy myös suuri joukko ihmisiä, jotka ovat saaneet asumistukea alun perinkin vain hyvin pienen määrän, esimerkiksi muutamia kymppejä tai satasen. Nämä voivat olla täysipäiväisesti työskenteleviä ihmisiä, joilla on pieni palkka. Heidän kohdallaan työllisyys ei tietenkään lisäänny, elleivät sitten ala etsiä keikkatöitä saadakseen lisätuloja. Heidän kohdallaan tulee säästöä tukimenoista. Ja toisella puolella vaakaa valtiolta jää saamatta alv-veroja.
Useimpien työttömien kohdalla varmaan mikään ei muutu, vaikka töitä ehkä haettaisiinkin innokkaammin. Mutta ainakin saadaan näistä leikkauksista jotain säästöä.
Näillä leikkauksilla on sekin puoli, että nämä palvelevat jonkinlaista oikeudenmukaisuuden tunnetta sitä kansanosaa kohtaan, joka käy töissä ja maksaa kovia veroja. Heidän suuntaansa pitää pystyä perustelemaan, että niiden kovien verojen maksaminen on aivan välttämätöntä ja niitä verorahoja ei tuhlailla. Näillä leikkauksilla siis tietyllä tavalla ylläpidetään veronmaksuhalukkuutta.
Asumistukiahan ovat voineet saada monet sellaisetkin, jotka eivät taloudellisen tilanteen puolesta minkään tukien tarpeessa ole. On ihan kohtuullista, että tähänkin tulee muutos.