Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko tyhmä mutta kertokaa nyt minulle: miten näillä leikkauksilla saadaan ihmisiä työllistymään. Minä en ymmärrä.
Ei niillä ole tarkoituskaan saada ketään työllistymään. Leikkauksia perustellaan työttömillä ja työllistymisellä, jotta saisivat yleistä hyväksyntää.
Ihminen on siitä hassu otus, että se uskoo mieluummin valheellista puhetta kuin omia silmiään. Sekin on hassu juttu, että valheet menevät sitä helpommin läpi, mitä suurempia ja hullumpia ne ovat. Siksi ei koskaan kannata valehdella vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko tyhmä mutta kertokaa nyt minulle: miten näillä leikkauksilla saadaan ihmisiä työllistymään. Minä en ymmärrä.
Ei ole tarkoitus työllistää, vaan ainoastaan leikata.
Ei kaikki yh-äidit ole köyhiä. Ne hyvin toimeen tulevat eivät vain ole esillä. Esim. minulla tulot 5000 euroa kuussa ja yksi lapsi, ihan hyvin pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
"Minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle ensimmäisellä hakemuksella. Kaaduin työpaikan pihalla ja loukkasin jalkani joka leikattiin, Myöhemmin se parani kokonaan eikä haittaa enää ollenkaan mutta onpa mukavaa olla eläkkeellä."
Eikö Kelaan pitäisi kyllä ilmoittaa muutokset? Tuosta tulee seurauksia jos jää kiinni
Ei tarvitse jos on saanut pysyvän työkyvyttömyys eläkkeen. Tuo koskee vain määräaikaisia työkyvyttömyys eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.
Ei kukaan huoli töihin jos noin sairas. On ollut töissä. Raskaissa hommissa keho ei vain kestä.
puhelinmyyntiä
En minä vaan päässyt puhelinmyyntiin, vaikka 2 vuotta yritin.
-eri
Juu ja lehmätkin lentää. Pitää olla hankala ihminen jos ei pääse provisiopalkkaiseksi puhelinmyyjäksi .
Palautteissa minua kuvaillaan ahkeraksi, luotettavaksi, rehelliseksi jne. Ei vissiin sovellu puhelinmyyntiin, koska siellä pitää valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12. artikla. Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.
13. artikla. 1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä.
Nämä siis ihmisoikeuksia. Joten unohtakaa ne pakkosijoitushaaveenne.
Totta kai näin, mutta eihän tässä lue, että ihmisellä tulee olla toisten kustantama koti?
Ei toki, vaan siinä sanotaan että työttömät perheineen voivat asua sillan alla tai jossain joukkomajoitusläävässä tai pakotettuna jonnekin kainuulaiseen autiotaloon maaseudulla. Vai kuinka?
Jos ei osaa hakea alivuokralaista tai muuttaa kimppakämppään, niin asukoot sitten siellä sillan alla. Pitkäaikaistyöttömän tai työkyvyttömän on sama asua Kainuussa kuin Helsingissä. Ei hän työtä löydä kuitenkaan. Olkoot meille muille sitten pienempi rasite.
Vai yrittäjiksi kaikki työttömät. Kukahan niitä palveluita ostaa ja millä rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus työllistää, vaan ainoastaan leikata.
Jep.
Turhat kulut pois.
Ja se on niille pikkupaskiaisille ihan oikein.
50% kansasta on köyhiä. 40% kansasta ei tienaa erityisesti enemmän kuin köyhä 50%.
9% kansasta on rikasta ja lypsää 90% vähäiset rahat vuokrana.
1% kansasta on huippurikasta ja lypsää rahansa osakkeista yms.
Kokoomus ja persut ajaa tuon 9% etuja, jotta pääsevät yhä enemmän lypsämään köyhemmän 90% rahoja.
Eikä kaikki astukea saavat ole työttömiä. Eikä edes osa-aikaisia. Ihan on meitäkin kokoaika työssä käyviä, jotka sitä saa ja jotka sitä tarvitsee.
Pori on Suomen halvimpia seutuja asua. Lisäksi täällä on niin suuri työvoiman tarve, että suunnitellaan satojen ja jopa tuhansien työntekijöiden hommaamista ulkomailta (en tiedä, mikseivät täkäläiset ulkomaalaiset kelpaa). Juhanilla on ikää edessään vielä useampi vuosikymmen. Taatusti löytyisi työtä, jota hän voisi tehdä. Tämä on sitä seutua, jossa oikeasti "mennään töihin". Ihan siitä vain suoraan firmoista kysymään, löytyisikö jotain.
Vierailija kirjoitti: Missään ei määritellä minkälainen se koti pitäisi olla. Se voi yhtä hyvin olla yhteisasumus ja koti silti
Sellainen paikka, johon on pakotettu tuntemattomien sekaan, ei todellakaan ole koti.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen rakentaa itse elämänsä ja tekee siitä sellaisen kun haluaa. Suomessa jokaiselle on annettu syntymästä asti samat lähtökohdat joten miksi itkette nyt omia valintojanne ja niiden lopputulosta ikäänkuin se olisi jonkun toisen syytä?
Kaikki perustuu omiin valintoihin.
Se on se juttu..
Voi voi vammaisia, kun valitsivat syntyä vammaisina, vaikka ihan samat lähtökohdat oli kuin terveillä O.o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä tässä leikkauksessa. Hallitusta ei kiinnosta paskan vertaa ihmisten hyvinvointi.
Todellakin on järkeä naurettavaa että harkinnanvaraisesti toiset saa enemmän asumistukea kuin toiset. Hyötyjä pelkästään asuntokeinottelijat.
Ei se tosiaan menen näin. Eniten asumistukea saadaan kaupunkien vuokra-asuntoihin elinhalvimpiin mitä yleensä löytyy. Se tarkoittaa mielestäni sitä, että tukea saavat köyhät, jotka ei asu ökyasunnoissa.
Ei palkalla pärjää, eikä oo kyllä saatu tukiakaan.. no lapsilisä, mutta silla nyt ei leveillä. Hoitajan p*ka palkka. Pohjois-suomessa 1000€ pienempi kun jos muuttas etelään.
Vähän meinaa aiheuttaa katkeruutta kun yks naureskeli että ei haittaa jos poistavat omistusasujien asumistuen, he on saaneet sillä talolainan maksettua.. ite joka penni pankille, eikä saa tätä halpaa luukkua maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Pori on Suomen halvimpia seutuja asua. Lisäksi täällä on niin suuri työvoiman tarve, että suunnitellaan satojen ja jopa tuhansien työntekijöiden hommaamista ulkomailta (en tiedä, mikseivät täkäläiset ulkomaalaiset kelpaa). Juhanilla on ikää edessään vielä useampi vuosikymmen. Taatusti löytyisi työtä, jota hän voisi tehdä. Tämä on sitä seutua, jossa oikeasti "mennään töihin". Ihan siitä vain suoraan firmoista kysymään, löytyisikö jotain.
Olen hakenut Poriin sekä avoimeksi ilmoitettuihin paikkoihin, että avoimilla hakemuksilla. Ei ole haastateltu kertaakaan. Valintapäätöksistä näkyy joskus myös hakijoiden määrä, eikä siellä todellakaan ole pulaa hakijoista.
"Jos ei osaa hakea alivuokralaista tai muuttaa kimppakämppään, niin asukoot sitten siellä sillan alla. Pitkäaikaistyöttömän tai työkyvyttömän on sama asua Kainuussa kuin Helsingissä. Ei hän työtä löydä kuitenkaan. Olkoot meille muille sitten pienempi rasite"
Muille paitsi ei kainuulaisille.
Ei mikään kunta suostu ilman hyviä valtiontukia miksikään työttömien kaatopaikaksi.
Toisekseen pakkosiirrot ovat laittomia.
Ja laittaisitko työttömien lapsetkin asumaan vaikka siltojen alle?
Näissä persu-unelmissa kannattaisi muistaa, että kuka vain voi olla pian työtön, sairas tai vammautunut. Vanhaksi tulee jokainen, jollei kuole ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukien pieneneminen eheyttää pitkällä tähtäimellä asuntomarkkinat. Vuokrat ja asuntojen hinnat asettuvat niiden todelliseen arvoon, eikä kukaan voi enää rikastua veronmaksajien kustannuksella. Asumistukijärjestelmä tulisi lakkauttaa kokonaan, vaikka se johtaakin välittömiin pakkomuuttoihin
Ymmärrätkö, että henkilö, joka ei saa palkkaa, eikä asumistukea, ei voi asua missään?
Ei pidä paikkaansa. Hän saa sosiaaliturvaa ja voi muuttaa esimerkiksi jaettuun asuntoon tai jonnekin kauas, jossa hintataso on halvempi. Ei ole mitään syytä yhteiskunnalla kustantaa jokaiselle ihmiselle omaa asuntoa. Se on luksusta, ei ihmisoikeus.
Koti ON ihmisoikeus, ei luksusta
Pienempään asuntoon muuttaminen ei ole kodittomuutta, vaikka moni palstalla niin luulee
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki yh-äidit ole köyhiä. Ne hyvin toimeen tulevat eivät vain ole esillä. Esim. minulla tulot 5000 euroa kuussa ja yksi lapsi, ihan hyvin pärjätään.
Mutta tutkitusti yh perheet on yleisesti köyhempiä kuin kahden vanhemman perheet.
Ja se kai on aika loogista. Teoriassa sinulla olis tuossa samaa luokkaa oleva puoliso, eli teillä olisi 10000 tulot.
Noin siinä sitten käy kun ryyppää työpaikkansa. Iski pakkoraittius. 👍