Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jopa jotenkin liikuttavaa, että joku luulee työkyvyttömän pääsevän työkyvyttömyyseläkkeelle, muuten on vain "omasta mielestään työkyvytön".
Jos ei ole työkyvyttömyydestä lääkärintodistusta, niin on vain omasta mielestään työkyvytön. Raskaatkin puutarhatyöt onnistuvat, remontit onnistuvat, koiran lenkittäminen onnistuu, mutta työ ei sitten millään!
Lääkärintodistus ei tarkoita eläkettä. Voi olla vaikka 5 eri lääkärin todistus työkyvyttömyydestä, mutta jos eläkeyhtiön tai Kelan lääkäri päättää hakijaa näkemättä, että kun hengittää, niin on työkykyinen, niin eläkettä ei tipu.
Oletko todella näin tietämätön va esitätkö vain tyhmää?
Miksi olisin tyhmä kertoessani faktat? Jos Kelan mielestä ei ole työkyvytön, niin ei ole työkyvytön, vaikka niin on lääkärille selittänyt ja saanut tämän kirjaamaan, että "asiakkaan omasta mielestä työnteko ei onnistu". Terveetkin voivat hakea työkyvyttömyyseläkkeelle ja saada lääkärin kirjoittamaan lausunnon, mutta jos se lausunto on sama asia kuin eläkettä halajavan tunne ja kokemus, niin ei tietenkään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Misi minun työtätekevänä ja verojamaksavana pienessä yksiössä asuvana pitää tukea jonkin tukilaisten omakotiasumista?
Kertokaan nyt vihdoinkin miksi?
Kysy sosiaalidemokraateilta. Siellä tietoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Misi minun työtätekevänä ja verojamaksavana pienessä yksiössä asuvana pitää tukea jonkin tukilaisten omakotiasumista?
Perustuslaissa on, että työläinen elättää työttömän ja työhaluttomankin ja tukea saaville kuuluu samanlainen elintaso.
Milloin tähän on tultu? Miten tässä näin on käynyt?
Sivistynyt kansakunta pitää huolen heikoimmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.
Ei kukaan huoli töihin jos noin sairas. On ollut töissä. Raskaissa hommissa keho ei vain kestä.
Niin, mutta onko yhteiskunnan velvollisuus elättää ja vielä vuokrakin maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy sosiaalidemokraateilta. Siellä tietoa on.
Kyllähän tää on täysin vihreiden ja vasemmistoliiton syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pientalosta muuttanut pariskunta valehtelee, kun kahdelle vuokraraja on tuolla noin 600 joten jos vuokra oli 550 olisivat saaneet täyden asumistuen aiemmin ja vielä muutoksen jälkeen. Miksi toimittaja ei ottanut edes selvää vaan haastattelee tämmöisiä jotka valehtelevat
Kyse on toimittajan osaamattomuudesta, näissä jutuissa ärsyttää se että ei kerrota kaikkea. Mikä oli sen mummonmökin lämmitysmuoto? Jos ei ollut keskuslämmitys niin lämmityskustannukset tulevat vuokran päälle ja nostavat kokonaiskustannuksia. Eli todennäköisesti tuon vuokran päälle joutuivat maksamaan lämmityskulut, sitä vaan ei jutussa mainita. Ja siksi joutuivat muuttamaan pois.
Jos oikea mummonmökki niin lämmitys tapahtuu puilla. Keittiössä puuhella ja makuuhuoneessa pystyuuni. Polttopuita ei käytännössä kulu kovin paljoa koska neliöt ovat pienehköt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.
Ei kukaan huoli töihin jos noin sairas. On ollut töissä. Raskaissa hommissa keho ei vain kestä.
Häh, pitäisikö kuolla katuojaan? Ei Suomi ole mikään kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vinkkejä kehiin:
Olen kohta 67 v eläkeläinen, aikoinaan jäänyt pois työelämästä työkyvyttömänä.
Jostain olisi saatava lisätuloa eläkkeen päälle. Eli osa-aikaista, osapäiväistä, kausi- tai projektityötä voin kokeilla. Työkykyni ei ole kummoinen, mutta en kumminkaan ole ihan toimintakyvytön.
Asun Länsi-Suomessa ja aion asua myös jatkossa. Lyhyen työprojektin ajaksi voisin mennä muuallekin, kun asuminen jörjestetään eikä se syö vähäistä ansiotani.
Mistä tämmöistä työtä voisi edes löytää?
Olisiko tutkimushaastattelut (puhelintyö) huono idea? Kaikille se ei sovi, mutta sinne puhelahjainen eläkeläinenkin työllistyisi.
Muuten varmaan hyvä idea, mutta mulla on Asperger-diagnoosi eli puhelimessa voi olla hank
Ihan samaa paskaa ne haastattelut on kuin myyntikin. Luuria tulee korvaan ja kiroilua ja uhkauksia. Ei kukaan halua tärvätä aikaansa johonkin jonninjoutavaan haastatteluun. "Palkka" tulee vain onnistuneista haastatteluista, jos niistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaissa on, että työläinen elättää työttömän ja työhaluttomankin ja tukea saaville kuuluu samanlainen elintaso.
Milloin tähän on tultu? Miten tässä näin on käynyt?
Sivistynyt kansakunta pitää huolen heikoimmista.
Kyllä, mutta millä tasolla? Pitääkö kaikkilla olla oikeus samaan tasoon?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kuitenkin hienoa, että maksamme turkulaisille niiden 4 miljardin junaradan.
Orpon Turun tunnin junan kustannusarvio on 3-4 miljardia ja jos tämä itsensä väylävirastonkin turhaksi tutkima hanke totetuu, jää tämä hallitus historian lehdille lähihistoriamme korruptoituneimpana hallituksena.
Luuletko ihan tosissaan, että jättämällä rata rakentamatta ei asumistuki leikkausta olisi muka tehty? Oletko tosiaan noin yksinkertainen
Ei sillä, että sitä kannattaisin, mutta valitettavasti se ei kuulu tähän keskusteluun, koska sen rakentaminen tai rakentamatta jättäminen ei tukiin vaikuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yhteiskunnan velvollisuus elättää työhön pystymättömät, miten tämä nyt on uutta?
Minä olen työssäkäyvä ja maksan vuokraa yksiöstä 395 euroa kuukaudessa. Kaupungissa on edullisia vuokra-asuntoja (ja voisi myös ostaa halvan jos kiinnostaisi) ja käytän mieluusti tilanteen hyväksi. Palkasta jää näin mahdollisimman paljon parempaan käyttöön. Kotona en vietä juurikaan aikaa joten siinäkään mielessä en tarvitse neliöitä tai luksusasuntoa. Joku aina kotona kyhjöttävä näkisi asian toisin varmasti. Minä en osaa millään tavoin kadehtia näitä työttömiä tai riemuita että joutuvat muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, pitäisikö kuolla katuojaan? Ei Suomi ole mikään kehitysmaa.
Suomi ON jo kehitysmaa. Valtionvelka ja talouden syöksykierre sen kertoo. Olemme jääneet jälkeen kaikista EU-maista.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tulevat siihen yksiöön saamaan mitään asumistukea
Kyllähän ne jotain tulee saamaan, mutta ensiksi vuokrasta vähennetään vesimaksut ja saunamaksut ja lopusta saa sen 70% mikäli on tarpeeksi pienet tulot. Saattaa olla että ihan yhtä paljon jää tuosta halvasta vuokrasta itsensä maksettavaksi kuin jäisi siitä möksästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Vai haluaisitko että sairaat ja vammaiset riutuisivat nälässä kaduilla nukkuen?
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan itse palkastaan asumisen maksavatkin joutuu valitseen kotinsa tulojensa mukaan. Miksi on järkyttävää,että tukiensaajat joutuu tekeen samoin, eikä lykätä extratukia mieleisen kodin vuokraan?
Maksatko asumisen palkan mukaan vai sen, kun jäät työttömäksi? Kun sinulta loppuu työt, niin asunnon myynti on edessä nopeasti.
Herää kysymys, miksi yrittää mitään, kun on koko ajan on vain parin kuukauden päässä toimeentulotuelle joutumisesta. Työttömyysturvaa ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jopa jotenkin liikuttavaa, että joku luulee työkyvyttömän pääsevän työkyvyttömyyseläkkeelle, muuten on vain "omasta mielestään työkyvytön".
Jos ei ole työkyvyttömyydestä lääkärintodistusta, niin on vain omasta mielestään työkyvytön. Raskaatkin puutarhatyöt onnistuvat, remontit onnistuvat, koiran lenkittäminen onnistuu, mutta työ ei sitten millään!
Lääkärintodistus ei tarkoita eläkettä. Voi olla vaikka 5 eri lääkärin todistus työkyvyttömyydestä, mutta jos eläkeyhtiön tai Kelan lääkäri päättää hakijaa näkemättä, että kun hengittää, niin on työkykyinen, niin eläkettä ei tipu.
Oletko todella näin tietämätön va esitätkö vain tyhmää?
Miksi olisin tyh
Minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle ensimmäisellä hakemuksella. Kaaduin työpaikan pihalla ja loukkasin jalkani joka leikattiin, Myöhemmin se parani kokonaan eikä haittaa enää ollenkaan mutta onpa mukavaa olla eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä tässä leikkauksessa. Hallitusta ei kiinnosta paskan vertaa ihmisten hyvinvointi.
Ei tukirahoilla ole tarkoitus herroiksi elää. Jos luksusta kaipaa, saa maksaa itse.
Olen veronmaksaja ja asun yksiössä. Miksi minun pitää maksaa jollekin toiselle parempaa tasoa?
työtönkin maksaa veroja!
Tuistaan, mitkä maksetaan verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tulevat siihen yksiöön saamaan mitään asumistukea
Sehän siinä on tarkoituskin, ihmiset asuvat siellä missä heillä on varaa asua.
Ei työttömällä ole varaa asua minkään kokoisessa asunnossa suomessa jos tuo on vaatimuksesi.
Työttömät saavat tilastojen perusteella etuuksia keskimäärin 1580 e/kk. Miksi tuolla summalla ei muka kykene asumaan missään? Moni palkansaaja saa saman verran eikä valita, että nyt ne vie kodin.
Oon työtön ja saan 800 e. Miksi mun pitäisi maksella loisijoitten isoja asuntoja.
sinä ET maksa kenenkään mitään. SINULLE maksetaan.
Omaisuus ei ole monikko siinä mielessä, että se pitäisi taivuttaa monikkoon. Taivutettava sana ei ole veteraanit, vaan omaisuus. Minne katosi veteraanien omaisuus, minne katosivat veteraanien omaisuudet. Minne katosi veteraani, minne katosivat veteraanit.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000006696916.html