Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.
Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.
Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.
Järkyttävää!!!
Kommentit (934)
Jokainen yyhhoo on ihan itse valinnut kohtalonsa joten siitä on nyt ihan turha valittaa. Nainen joka tieten tahtoen valitsee lapselleen köyhät olosuhteet jo lasta tehdessään on mieleltään hyvin hyvin sairas ja todella ilkeä lastaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
-Olen työttömänä; eläkkeelle ei päästetä eikä töihin oteta, Juhani,55, murehtii
Tämä on monen todellisuutta. Liikaa ikää, töihin ei oteta ja terveysongelmia.
Te-toimistossa kumminkin tarjotaan kaikille lakipykälien mukaista palvelua. Ei mitenkään yksilöityä.
Aika aikaa kutakin. Saavutetuista eduista ei haluta luopua. Hyvinhän heillä on ollutkin asiat kun on ollut piha ja varaa pitää koiraa. Juttu oli kirjoitettu sävyyn että pitäisi sääliä, vaikka ei nää ihmiset itsekään sääli itseään.
Olisin toki suonut, että leikkaukset osuu mieluummin rikkaaseen kansanosaan ja liialliseen muualta tulleeseen porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.
Ootko yrittänyt itse etsiä töitä viimeaikoina? Edes ne "hanttihommat" eli kaupan kassa, hyllyttäjä, siivoaja tms vaativat koulutuksen ja aiempaa kokemusta. Ei yhtään mihinkään enää mennä tosta noin vaan ellei ole näyttöä pohjalla. Ja jos olisit viitisinyt lukea jutun, siinä olisi selvinnyt miksei...
Eikö nämä ihmiset kykene opiskelemaan ja kouluttautumaan? Ovatko jokin erityisryhmä jolla on oppimisvaikeuksia? Selityksiä selityksiä ja turhaa valittamista.
Ei ole varaa kouluttautua kun aikuiskoulutustuki poistettiin.
Ettekö te tyhmät tajua, edelleen on työvoima koulutusta olemassa. Aikuiskoulutustuki oli heille joilla on työpaikka.
Onhan se kuitenkin hienoa, että maksamme turkulaisille niiden 4 miljardin junaradan.
Orpon Turun tunnin junan kustannusarvio on 3-4 miljardia ja jos tämä itsensä väylävirastonkin turhaksi tutkima hanke totetuu, jää tämä hallitus historian lehdille lähihistoriamme korruptoituneimpana hallituksena.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene töihin? Suomessahan on massiivinen työvoimapula jonka takia pitää haalia kaikki suomeen haluavat jopa ukrainan rintamakarkurit.
Ei kukaan huoli töihin jos noin sairas. On ollut töissä. Raskaissa hommissa keho ei vain kestä.
Misi minun työtätekevänä ja verojamaksavana pienessä yksiössä asuvana pitää tukea jonkin tukilaisten omakotiasumista?
Kertokaan nyt vihdoinkin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin on hallitus, joka kääntä velkalaivan . Olemme uppomassa velkaa ja laiskuuteen.
Ei taida velka muuttua taaskaan saatavaksi vaikka kaikkien edellisten hallitusten tapaan käydään köyhän selkänahalla. Julkkarilla virkaloiset porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että te työssäkäyvät omistusasunnoissa asuvat olette tämän yhteiskunnan hyväosaisia. Olkaa kiitollisia ja tyytyväisiä että ette ole sairastuneet tai joutuneet työttömiksi ja yhteiskunnan tukien varaan. Moni kamppailee toimeentulonsa kanssa tänä päivänä, myöskään moni työkyvytön ei pääse sairaseläkkeelle.
Itsellä vaikeahoitoinen sairaus, en ole oikeutettu tk-eläkkeeseen, sairaus vienyt aiemman ammatin ja työn. Etsin ja löysin uuden ammatin ja työn, töitä hain vuoden verran. Nyt vakituinen työpaikka ja omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Misi minun työtätekevänä ja verojamaksavana pienessä yksiössä asuvana pitää tukea jonkin tukilaisten omakotiasumista?
Koska sosialidemokratia on tälläinen. Se riittää selitykseksi.
Oikeasti köyhät.sitkuttelevat eivät lehtiin juokse edes itkemään. Vain tätä etuoikeutettua, jotka ajattelevat että yhteiskunnan velvollisuus on maksaa ja kustantaa kaikki. Ei ole. Meillä on asiat niin hyvin, ettei nähdä metsää enää puilta. Pitäisi asua isoissa asunnoissa, lapsille omat huineet ja keskusta sijainnit yhteiskunnan varoin. Miksi? YTässä yritetään luoda jotain köyhät kyykkyun asetelmaa kun työssäkäyvätkin joutuvat miettimään missä asuu ja millä rahalla, lapset jakavat huoneen eikä lintsille ole vara mennä joka kesä, ja nautitaan lomaillessa ilmaisista iloista. Miksi yhtäkkiä hallituksen toimet näin ollen on niin monelle köyhyysloukku ja kamalaa. Mikä sen elintason oikein tulisi olla? Katto pään päällä, puhdasta vettä hanasta, lämmin koti näin alkajaisiksi on jo lottovoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, olipas julmaa 😑
iilimadot joutuivat etsimään uuden isännän
Et joko edes avannut linkkiä tai olet tunnevammainen
Homo sapiensin jälkeläisillä on tunneäly mutta neardendalilaisilta se puuttuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vinkkejä kehiin:
Olen kohta 67 v eläkeläinen, aikoinaan jäänyt pois työelämästä työkyvyttömänä.
Jostain olisi saatava lisätuloa eläkkeen päälle. Eli osa-aikaista, osapäiväistä, kausi- tai projektityötä voin kokeilla. Työkykyni ei ole kummoinen, mutta en kumminkaan ole ihan toimintakyvytön.
Asun Länsi-Suomessa ja aion asua myös jatkossa. Lyhyen työprojektin ajaksi voisin mennä muuallekin, kun asuminen jörjestetään eikä se syö vähäistä ansiotani.
Mistä tämmöistä työtä voisi edes löytää?
Olisiko tutkimushaastattelut (puhelintyö) huono idea? Kaikille se ei sovi, mutta sinne puhelahjainen eläkeläinenkin työllistyisi.
Muuten varmaan hyvä idea, mutta mulla on Asperger-diagnoosi eli puhelimessa voi olla hankalaa. Olen kyllä jämpti ja järjestelmällinen luonne. Ei kai tutkimushaastattelussa tarvita hyvää retoriikkaa? Kunhan ei puhelinmyyntiä!!
Vierailija kirjoitti:
Nyt vinkkejä kehiin:
Olen kohta 67 v eläkeläinen, aikoinaan jäänyt pois työelämästä työkyvyttömänä.
Jostain olisi saatava lisätuloa eläkkeen päälle. Eli osa-aikaista, osapäiväistä, kausi- tai projektityötä voin kokeilla. Työkykyni ei ole kummoinen, mutta en kumminkaan ole ihan toimintakyvytön.
Asun Länsi-Suomessa ja aion asua myös jatkossa. Lyhyen työprojektin ajaksi voisin mennä muuallekin, kun asuminen jörjestetään eikä se syö vähäistä ansiotani.
Mistä tämmöistä työtä voisi edes löytää?
Tuskin löydät. Ala tekemään vaikka linnunpönttöjä ilmaisesta purkulaudasta ja kaupittele niitä paikkakuntasi faceryhmissä tai vaikka ovelta ovelle. Netistä saat ohjeet ja mitat.
Toinen vaihtoehto, lemmikkien hoito kesälomilla, tai lastenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reddit on karua luettavaa, ukrainalaisetkin suunittelevat Suomesta lähtöä.
Työkkärin setä voivotteli työttömälle miehelleni että raksalla on hirveä tilanne jopa ukrainalaiset jäävät työttömiksi. Siis miksi niiden pitäisi ylipäätään olla jonossa etummaisena työpaikoille? Maanmiehet kuolee sodassa ja nämä vievät ne vähätkin työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yyhhoo on ihan itse valinnut kohtalonsa joten siitä on nyt ihan turha valittaa. Nainen joka tieten tahtoen valitsee lapselleen köyhät olosuhteet jo lasta tehdessään on mieleltään hyvin hyvin sairas ja todella ilkeä lastaan kohtaan.
On semmoisiakin yh-äitejä jotka ovat jääneet leskeksi. Se ei ole oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaissa on, että työläinen elättää työttömän ja työhaluttomankin ja tukea saaville kuuluu samanlainen elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pientalosta muuttanut pariskunta valehtelee, kun kahdelle vuokraraja on tuolla noin 600 joten jos vuokra oli 550 olisivat saaneet täyden asumistuen aiemmin ja vielä muutoksen jälkeen. Miksi toimittaja ei ottanut edes selvää vaan haastattelee tämmöisiä jotka valehtelevat
Kyse on toimittajan osaamattomuudesta, näissä jutuissa ärsyttää se että ei kerrota kaikkea. Mikä oli sen mummonmökin lämmitysmuoto? Jos ei ollut keskuslämmitys niin lämmityskustannukset tulevat vuokran päälle ja nostavat kokonaiskustannuksia. Eli todennäköisesti tuon vuokran päälle joutuivat maksamaan lämmityskulut, sitä vaan ei jutussa mainita. Ja siksi joutuivat muuttamaan pois.
Todennäköisesti vielä sähkölämmitys ja sähkösyöpöt irtopatterit, koska niitä puuilosta saa hintaan kaksikymppiä kappale
Eli sähkölasku aivan tähtitieteellinen jonka valtio, siis me veronmaksajat olemme noille kustantaneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaissa on, että työläinen elättää työttömän ja työhaluttomankin ja tukea saaville kuuluu samanlainen elintaso.
Milloin tähän on tultu? Miten tässä näin on käynyt?
Vihdoinkin on toimittu ja kohtuuttomat tuensaajat alkavat liikkua oman tilanteensa mukaan.