Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppaajat luulevat että heidän ruokavalionsa on se ainut ja oikea.

Vierailija
23.01.2007 |

Mä nään punaista kun kuulenkin sanan karppaus! Sitten ovat vielä niin olevinaan, ylimielisiä p*sk*ja!

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuo fundamentalismi ja uskonlahkomeininki muakin lähinnä puistattaa. Ei paljon huvita ruveta tutustumaan aiheeseen niitten keskustelupalstoilla, saati lukemaan kirjoja. Vouhkataan suu vaahdossa siitä VIRALLISTERVEELLISESTÄ ruokavaliosta ja sen kauheudesta. Typerä koko sana, virallisterveellinen...

Vierailija
42/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko painaa tomaatti? Entä puolikas kurkku? Omena? Iso porkkana? Aika paljon. Ei tarvi juuri vaivaa nähdä että se puoli kiloa päivässä tulee täyteen. Itsellä menee varmasti ainakin kilo/pvä eikä edes tee tiukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että täällä pallolla on aina tallustettu potun ja ruisleivän voimin? Elimistö ei tarvitse hiilareita ulkopuolelta, se on tosiasia.

Veren insuliinipitoisuuden laskiessa ja glukagonipitoisuuden noustessa elimistö siirtyy ravintoaineiden varastoinnista varastojen purkuun. Elimistön tärkein tavoite on pitää aivot toimintakunnossa, eli taata aivojen ravinnonsaanti. Aivot käyttävät ravintonaan sokereita ja poikkeustilanteessa ketoaineita (eli eivät rasvoja tai proteiineja, sillä ne eivät verraten suurikokoisina molekyyleinä pääse veri-aivoesteen läpi).

Jos veren glukoosipitoisuus laskee, alkaa maksa muodostaa vapaista rasvahapoista ketoaineita, joita aivotkin kykenevät käyttämään energianlähteenä. Hiilihydraattien syönnin vähentyessä elimistö alkaa valmistaa niitä itse rasvoista tai proteiinista, joten mm. aivojen energiansaanti on turvattu.

Vierailija
44/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jokainen tietää, että leipä ei lihota, vaan ne valtavat voikokkareet ja paketillinen makkaraa ja juustovuori leivän päällä.

Ja toinen väittämäsi. Haluaisinpa nähdä, kuinka moni karpeista syö tarvittavan määrän kasviksia. Tämäkin on tunnettu tosi asia, että suomalaiset syövät nippa nappa 200 g kasviksia päivässä, eli alle kaikkien suositusten. En usko, että karppaajat ovat tässä yhtään tunnollisempia.

Syövät sitäkin enemmän rasvaisia ruokia ja kohta on suonet tukossa!

Vierailija
45/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä karppi syö ainakin 700 g kasviksia päivässä. Ne kasviksethan on karppiruokavalion perusta. Niitä saa sitten maustaa ja höystää kermalla ja oliiviöljyllä ja pihvi kylkeen niin johan on hyvää!

Vierailija
46/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräiltiin luonnosta kasveja, juuria, jyviä, pähkinöitä, hedelmiä jnejne.

Niistä tulee niitä hiilareita.

AP:n aloituksesta sen verran, että karppaus on monelle uskontoon verrannollinen ideologia. Olen samaa mieltä.

Tottahan sitä haluaa puolustaa oikeaksi näkemiään valintoja, varsinkin kun ne valinnat rajaavat ruokavaliota melkoisesti, eikä niitä siksi halua pitää yhdentekevinä tai valinnanvaraisina. Mutta kurjaa on, että osa karppaajista väittää ruokavalionsa sopivan sellaisillekin, joille se lääkärien mukaan ei selvästikään sovellu.

Vierailija
47/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpit uskovat, että luonnollinen transrasva ei ole pahasta.

Ja asiasta on myös keskusteltu

http: //karppaus. info/forum/viewtopic. php?t=22496&highlight=transrasva

http: //karppaus. info/forum/viewtopic. php?t=17850&highlight=transrasva

http: //karppaus. info/forum/viewtopic. php?t=3282&highlight=transrasva

Ihan vaan pari mainitakseni.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen.. Itse olen karpannut vuoden ja ymmärrän, että eri ihmisille sopivat erilaiset ruokavaliot. Esim. veljelleni, jolla on nopea aineenvaihdunta eikä ole ikinä kärsinyt , ylipainosta sopii perinteinen ruokavalio erinomaisesti. Itselleni taas (ahmimisesta, turvotuksesta, ihottumasta, mahavaivoista kärsineelle, aina väsyneelle) taas sopii karppaus.

Minä en tuputa ruokavaliotani kellekään, perheelleni ja ystävilleni olen kuitenkin kertonut, mitä hyvää se on saanut minulle aikaan. He ovat olleet hyvillään puolestani, koska ovat joutuneet seuraamaan vierestä, kun olen aiemmin kärsinyt eri vaivoista.

Avomieheni on sikäli alkanut karppaamaan, että minä valmistan useimmiten meille ruuat ja hän syö, mitä on tarjolla, mutta esim. aamupalaksi hän syö leipää (täysrasvaisella ja voilla päällystettynä tosin). Hän on myös tottunut siihen, etten kanna kaupasta esim. sokerijugurtteja hänelle kuin erityistapauksissa, joten herkut saa itse käydä ostamassa. Hänelle tämä sopii hyvin, koska on huomannut olevansa virkeämpi.

Itse toivon vain sitä, että muut ymmärtäisivät, että syön näin eivätkä tuomitsisi. Tai jos epäilisivät, niin sitten kuuntelisivat, mitä minulla on ruokavaliostani sanottavaa.

Läheiset ystäväni ja perheeni ymmärtävät ruokavalioni ja tarjoavat yleensä minulle jotain karppia. En kuitenkaan oleta heidän niin tekevän. Jos jotain karppia ei ole tarjolla, niin olen syömättä eikä se ole mikään ongelma. Tässä teen kuitenkin poikkeuksen esim. vanhojen sukulaisten luona syön vähän epäkarpisti, koska syömättä jättäminen herättäisi niin suuren huomion eikä itsestään pauhaaminen vieraisilla ollessa ole mielestäni kohteliasta.

Usein juhlissa on jotain karppia tarjolla. Usein myös se onnistuu, että otan vähän esim. kakkua pyörittelen sitä, ja sitten jossain vaiheessa vaihdamme miehen kanssa lautasia ja hän syö minun pienen kakkupalani. Eikä kukaan huomaa mitään.

Mielelläni en syö epäkarpisti kohteliaisuussyistä, sillä OIKEASTI pienestäkin määrästä sokeria todennäköisesti repeää minulla ahmimisputki. Minulle sopii parhaiten nollatoleranssi.

Vierailija
48/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jokainen tietää, että leipä ei lihota, vaan ne valtavat voikokkareet ja paketillinen makkaraa ja juustovuori leivän päällä."

Vierailija
49/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa kummatkin ja tietoa löytyy kummastakin aiheesta mistä vain.

Vierailija
50/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnan historiassa maanviljelyskausi on vielä verrattain lyhyt. Ihminen on elänyt tuhansia vuosia ennen maanviljelyksen keksimistä.

Ja kuten täällä on sataan kertaan todettu, karppaus EI ole hiilariton ruokavalio. Hiilareita syödään vain murto-osa siitä mitä perussuomalainen pääsääntöisesti syö. Nämä kasvit ja pähkinät ovat juuri sitä mitä karppaajat syövätkin.

Xandris:

Keräiltiin luonnosta kasveja, juuria, jyviä, pähkinöitä, hedelmiä jnejne.

Niistä tulee niitä hiilareita.

AP:n aloituksesta sen verran, että karppaus on monelle uskontoon verrannollinen ideologia. Olen samaa mieltä.

Tottahan sitä haluaa puolustaa oikeaksi näkemiään valintoja, varsinkin kun ne valinnat rajaavat ruokavaliota melkoisesti, eikä niitä siksi halua pitää yhdentekevinä tai valinnanvaraisina. Mutta kurjaa on, että osa karppaajista väittää ruokavalionsa sopivan sellaisillekin, joille se lääkärien mukaan ei selvästikään sovellu.

Vierailija
51/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaileminen taas johonkin luolakauden ihmisiin on ihan epärealistista. Vai voinko vedota siihen, että sen ajan ihmiset myös elivät lyhyen elämän, koska eivät syöneet leipää...

Vierailija
52/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luuletko että täällä pallolla on aina tallustettu potun ja ruisleivän voimin? Elimistö ei tarvitse hiilareita ulkopuolelta, se on tosiasia.

viljatuotteet ovat kuuluneet ihmisen ruokavalioon vuosituhansia. Lisäksi monet nykyviljoista ovat olleet alunperin villinä kasvavia ja ihmiset ovat käyttäneet niitä ravinnokseen. Lisäksi kaikki kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät hiilareita ja nämä ovat myös kuuluneet ihmisten ravintoon alkujen alusta.

Vierailija
53/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

elimistö tarvii myös karppaajien paheksumia hiilareita. Siitä pidän myös kiinni, että vilja (tumma, kuten ruis) on elimistölle hyvää. Miksi siis ei saa syödä ruisleipää???

Monille karppaajille vilja ei sovi. Lisäksi täysjyväruisleivässäkin on hyvin paljon tärkkelystä, joka taas nostaa verensokeria nopeammin kuin itse sokeri, kuten voit lukea alta:

A bit of chemistry: Sucrose is composed of equal parts of two simple sugars, glucose and fructose. The former is the same glucose that circulates in your bloodstream. As such, it' s already in the form your body needs, so it' s easily digested and quickly raises blood sugar. Fructose, however, has to be converted to glucose in your liver. This slows down the rate at which it' s digested, and reduces its impact on your blood sugar.

Starch, on the other hand, consists almost entirely of glucose. In fact, think of starch -- the primary carbohydrate in bread, rice, pasta, and other flour-based foods -- as a bundle of glucose molecules, held together by chemical bonds. These bonds start to dissolve the moment they make contact with saliva, immediately freeing the glucose to enter your bloodstream. As a result, starch has an even greater impact on blood sugar than sucrose; essentially, it' s like injecting glucose before your shot of insulin.

Vierailija
54/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti kirjavinkeistä ja linkeistä. Täytyy lukea.

Itse kärsin tällä hetkellä ilmavaivoista, väsymyksestä ym. En jaksa alkaa miettimään alkaisnko karppaajaksi, vaan haluan uusia vinkkejä ruokavaliooni. Olen sitten mikä olen. Karppaja tai ei, kunhan vaivat loppuvat. Olisi kiva jaksaa kotona, töissä ja perheen kanssa.

Vierailija
55/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

viljatuotteet ovat kuuluneet ihmisen ruokavalioon vuosituhansia. Lisäksi monet nykyviljoista ovat olleet alunperin villinä kasvavia ja ihmiset ovat käyttäneet niitä ravinnokseen. Lisäksi kaikki kasvikset, hedelmät ja marjat sisältävät hiilareita ja nämä ovat myös kuuluneet ihmisten ravintoon alkujen alusta.

Mutta ei ne meidän esi-isät niistä villiviljoista saaneet kuitenkaan 55-60E%, niinkuin nykyään ihmiset viljatuotteista tuppaa saamaan.

Kasvikset ja marjat kuuluivat toki esi-isiemme ruokavalioon, mutta niin ne kuuluu karppienkin ruokavalioon. Hedelmiä ei täällä pohjolassa ole kovin kauaa ollut, sen varmaan tiedätkin, joten siitä turha edes keskustella.

Esi-isämme söivät mieluiten lihaa ja mieluiten siitä sitä rasvaisinta osaa, sillä se piti pitkään kylläisenä. Silloin ei tiedetty milloin seuraavan kerran saa ruokaa, varsinkaan talvisin.

Vierailija
56/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvä viljaa, vähärasvaista lihaa ja maitotuotteita. Kohtuudella karkkia tm herkkuja. Jos ruokavalioosi kuuluvat vielä pehmeät rasvat (esim. öljyt ja pähkinät; rasvainen kala), niin ' virallisterveellinen' ruokavaliosi on loistava.

Vierailija:

Mun ruokavalio koostuu pääosin vähärasvaisesta lihasta/kanasta/tonnikalasta, maitorahkaa menee päivittäin, syön paljon kasviksia ja hedelmiä, jonkinverran ruisleipää (1-3 palaa/pvä), pastat ja riisit menneet jo vuosia vain tummina, vaaleaa leipää en syö kuin " pakon" edessä (=kylässä). En juuri käytä tuotteita, joihin lisätty sokeria. Karkkia syön kyllä n. kerran viikossa... en ole ikinä määritellyt itseäni mihinkään ryhmään syömisteni perusteella, vaan kyllä nämä valinnat ovat tulleet itsestään kroppaa kuunnellen. Ja joo, olen normaalipainoinen (BMI 20), ei terveysongelmia.

Vierailija
57/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta ei ne meidän esi-isät niistä villiviljoista saaneet kuitenkaan 55-60E%, niinkuin nykyään ihmiset viljatuotteista tuppaa saamaan.

Kasvikset ja marjat kuuluivat toki esi-isiemme ruokavalioon, mutta niin ne kuuluu karppienkin ruokavalioon. Hedelmiä ei täällä pohjolassa ole kovin kauaa ollut, sen varmaan tiedätkin, joten siitä turha edes keskustella.

Esi-isämme söivät mieluiten lihaa ja mieluiten siitä sitä rasvaisinta osaa, sillä se piti pitkään kylläisenä. Silloin ei tiedetty milloin seuraavan kerran saa ruokaa, varsinkaan talvisin.

Ja sieltä mistä meidän esi-isät ovat kotoisin, kasvaa runsain mitoin hedelmiä.

Mutta se mikä eniten huvittaa tässä karppikeskustelussa on se, että karpit näkevät asian niin mustavalkoisena: joko olet kermaa ja pekonia syövä karppi tai pastaa ja pullaa mussuttava virallisterveellistä ruokavaliota noudattava. Ei sitten kenenkään mieleen juolahda, että jotkut syövät terveellisesti karppaamatta..?

Vierailija
58/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt leivästä ja perunasta niinkään johdu. Katso vähän ruokakaupan jonossa, mitä ihmiset ostaa: kokista, sipsejä, ranskalaisia, irtokarkkeja, mikroaterioita... ja alkoholia käytetään ihan liikaa

myös kulutustilastoista näkee, että ihmiset syö eri lailla kuin vaikka 30 v. sitten

Vierailija
59/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna punnitsin :)

Vierailija
60/62 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokista, sipsejä ja mikroaterioita. Päinvastoin, heillehän tämä rasvakammo on isketty juurta jaksain kaaliin. Ja silti ovat juuri niitä joita verenpainetauti vaivaa.

Vierailija:

nyt leivästä ja perunasta niinkään johdu. Katso vähän ruokakaupan jonossa, mitä ihmiset ostaa: kokista, sipsejä, ranskalaisia, irtokarkkeja, mikroaterioita... ja alkoholia käytetään ihan liikaa

myös kulutustilastoista näkee, että ihmiset syö eri lailla kuin vaikka 30 v. sitten

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi