Mikä se palkka on millä elää ja mitä osaamista työttömillä on sen saadakseen?
Kommentit (58)
Työtön mies kirjoitti:
15 euroa tunti palkkaa vaikka en osaisi mitään. Sen alle en töitä tee.
Ei ole kenenkään pakko tehdä yhtään mitään. Saat maata vaikka kotonasi kattoon räkien loppuikääsi, kukaan ei pakota töihin. Ainoa ehto on, että jatkossa teet sen omalla kustannuksellasi kun yhteiskunta ei enää makoilusta maksa.
1800-2000€ kun tulee käteen kuukaudessa niin sillä elää ja säästöönkin jää. Maatalousalan sekatyöläinen. Ei välttämättä tarvitse koulutusta, mutta jonkinlaisia oma-aloitteisuuden ja älynlahjoja tarvitaan. Onko niitä työttömillä? Kai nyt joillain on.
se on tuo 1800-2000 kun minäkin sanoisin, eli 2000-2200e kuukaudessa. Lapsiperheellinen saa kyllä tuohon vielä tukia päälle ja asumistuet. Että tuo on sellaisen sinkun palkka jonka vuokra on noin 600-650e kuukaudessa max
Työtön mies kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tällaista ajatusmallia. Mieluummin maataan köyhänä kotona kuin tehdään edes jotain, millä saa hankittua edes vähän parempaa elintasoa.
Kun on työelämässä vaikka vähän kehnommallakin palkalla, siitä on helpompi kiivetä parempiin palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
se on tuo 1800-2000 kun minäkin sanoisin, eli 2000-2200e kuukaudessa. Lapsiperheellinen saa kyllä tuohon vielä tukia päälle ja asumistuet. Että tuo on sellaisen sinkun palkka jonka vuokra on noin 600-650e kuukaudessa max
No en kyllä minä ole tuon palkan päälle saanut mitään muita tukia kuin lapsilisän. Niin ja alle 16 vuotiaan vammaistuen alimman määrän. Kumpikaan niistä ei ole tulosidonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Ei ole kenenkään pakko tehdä yhtään mitään. Saat maata vaikka kotonasi kattoon räkien loppuikääsi, kukaan ei pakota töihin. Ainoa ehto on, että jatkossa teet sen omalla kustannuksellasi kun yhteiskunta ei enää makoilusta maksa.
Suomi on siitä hieno maa että kelasta saa rahaa vaikka makaan kotona. Suomi on siitä huono maa ettei töitä saa vaikka haluaisi töitä. Minä en halvalla tee töitä. 15 euroa on ihan kohtuu palkka raksatöistä jota tein ennen. Kyllä minä olen saanut 20 euroakin tunnissa palkkaa ennen.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tällaista ajatusmallia. Mieluummin maataan köyhänä kotona kuin tehdään edes jotain, millä saa hankittua edes vähän parempaa elintasoa.
Kun on työelämässä vaikka vähän kehnommallakin palkalla, siitä on helpompi kiivetä parempiin palkkoihin.
En minä tunne itseäni köyhäksi. Just ostin 600 euron pleikka 5 ja sitä ennen ostin 550 euron läppärin. Se kuule on nyt vaan nykyään niin ettei töihin pääse vaikka kuinka haluaa. Täälläkin missä asun niin on 1000 ulkomaalaista raksoilla ja telakoilla tekemässä niitä töitä mitä minä haluaisin tehdä ja olen ennen tehnyt.
2000€/kk pyydetyn ns. matalan vaatimustason työn tekemisestä ei ole millään tavalla liikaa pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
2000€/kk pyydetyn ns. matalan vaatimustason työn tekemisestä ei ole millään tavalla liikaa pyydetty.
Orpo saa 14 000€/kk +muut edut tekemällä vastuutöitään paskasti. Ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Brutto vai netto?
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt ajatusmallia että työttömänä muka maataan vaan kotona. Olin työttömänä niin kiireinen että hyvä kun kotona kerkesin käydä, nyt työssäkäyvänä en jaksa muuta tehäkään töiden jälkeen kuin maata kotona ja räkiä kattoon
Olisin valmis tekemään 1500e/kk netto Helsingissä, jos työ olisi ihan normaalitahtista ja rauhallista, eikä mitään kiirekiirekiiresekoilua. 20 vuotta työttömänä nyt viimeisen työn jälkeen. Tukia saan laskut mukaan lukien noin 1200e/kk.
Olisi kelvannut brutto 1800e ja hilut päälle kuussa mutta en kelvannut. Valittu kuulemma jätti kesken kun ei jaksanut fyysisesti. Hakivat sitten vaan tutuista ja tuttujen tutuista koska kyse kausityöstä niin uutta hakua ei laitettu samalle kaudelle. Koulutusta työhön ei tarvita/sitä ei ole juuri kenelläkään joka siellä on.
Brutto 2000e pintaan ja mukava työpaikka niin kelpaisi. Veemäiseen paikkaan en jäisi vaikka mitä maksettaisiin. Ainahan niissäkin voisi tosin jonkun kuukauden olla, onneksi koeaika pidennettiin 6kk.
2000 euroa kk on ihan minimi palkka ettei sen alle kannata töittä tehdä nykyään kun katsoo ruuan ja bensan hintaa. Eli se on se 15 euroa tunnissa vähintään. Ihminen ei arvosta itseään kovin paljoo jos tekee ilmaiseksi töitä, muut rikastuu mutta sulle ei jää mitään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto vai netto?
Verojen jälkeen tietysti. Veroprosentit pitäisi muutenkin rukata kuntoon, kun pienituloiset ja varsinkin keskituloiset maksaa suhteettoman paljon verrattuna rikkaisiin.
Pärjäisin palkalla josta jää käteen noin tonni, mutta en kelpaa edes tämmöisiin töihin
Viimeksi kun olin töissä niin kaikki hinnat nousi ja bensakin oli 2.4 eurossa. Työnantaja ei tullut yhtään vastaan eikä halunnut maksaa 200 euroa kk lisää 1500 euron netto palkkaani jotta olisin voinut käydä töissä omalla autolla.. Niin että älkää syyttäkö työttömiä. Yrittäjä halusi minut pois töistä joten nyt oleskelen kotona. Kun bensan menee 400 euroa kk niin se on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto vai netto?
Verojen jälkeen tietysti. Veroprosentit pitäisi muutenkin rukata kuntoon, kun pienituloiset ja varsinkin keskituloiset maksaa suhteettoman paljon verrattuna rikkaisiin.
Minä saan verojen jälkeen 2600/kk sosiaalityöntekijänä. Minulla on maisterin koulutus ja työni on raskasta asiantuntijatyötä kokopäiväisenä.