1.5v ja puhetta ei vielä tule! Milloin syytä huolestua?
Kommentit (7)
pitkällä 2,5 vuotiaana mutta ensimmäisen sanansa sanoivat vasta 1 v. ja 8 kk.
Kahden vuoden päästä voit olla huolissasi, jos ei yhtään sanaa vielä tule.
toiset 1.5 ja huolestu sitten. Siinä vaiheessa neuvolakin usein vasta reagoi tosissaan. Pääasia tuossa iässä on että ymmärtää ja reagoi.
T: Äiti jonka molemmat lapset alkoivat puhumaan vasta 3v!!!!!
tärkeämpää on huomata ymmärtääkö lapsi puhetta. Meillä poika on nyt 2v3kk ja puheterapia alkaa ensi viikolla. Neuvola olisi odottanut 3v asti mutta koska itse tiesin että kaikki ei ole hyvin vaadin pääsyä puheterapeutille. Puheterapeutti oli eka käynnin jälkeen sitä mieltä että poika on todellakin puheterapian ym tutkimusten tarpeessa eikä selvästikään puheen puuttumisen lisäksi ymmärrä kaikkea mitä hänelle puhutaan.
Poika alkoi puhua omaa kieltään 1v iässä ja on siitä lähtien höpöttänyt kuin papupata mutta yhtään selvää suomenkielistä sanaa ei vieläkään sano.
tytöllä ikää 1,5 vuotta ja muutamia sanoja yrittää toistaa perässäni kun pyydän. Tosin hänellä on koko ajan niin kova kiire touhuta, hyppiä, kiipeillä ym. että ei hän puhumaan ehtisikään ;-)
neuvolassa tosiaan sanottiin, että 2½ v. katsotaan tilanne ja ettei ole syytä huoleen, mutta itse välillä olen todella huolestunut, isosiskonsa sanoi ekat sanat 1v 8kk, mutta puhui 2v. täyttäessä jo pitkiä lauseita. Poika ymmärtää kyllä kaiken, mitä hänelle puhutaan ja käsketään tehdä.
Normaaleja ovat ja puhuvat nykyään ihan hyvin, ikäistensä tasolla ovat.