Karppaajat luulevat että heidän ruokavalionsa on se ainut ja oikea.
Mä nään punaista kun kuulenkin sanan karppaus! Sitten ovat vielä niin olevinaan, ylimielisiä p*sk*ja!
Kommentit (62)
Yksinkertaisempaankaan kysymykseen ei voida vastata.
ettenkö hyväksyisi muitakin vaihtoehtoja. Se mikä toimii mulla ei toimi välttämättä kaikilla. Ja oikeesti, joitakin asioita karppauksessa on vaikea selittää jos toisella ei ole mitään tietoa siitä. Multakin on kysytty monta kertaa sama kysymys: Saanks mä sulta ne ohjeet siihen karppaukseen. Hiukka vaikeaa kun oikeesti pitää lukea SE KIRJA. Ei ole olemassa mitään yksinkertaisia ohjeita niinku painonvartijoiden pisteet
Kuullostaa yhä enemmän uskismeiningiltä, sieltä kirjastahan niiläkin se totuus löytyy...
Miksi ei voi antaa niitä perustietoja? Kyllähän teillä on joku linja mitä vedätte? Ei kaikki, jotkaa on kiinnostunut karppauksesta, haluakaan heti tietää sen tarkemmin, kunhan ne perusperiaatteet. Niitäkään te ette ole valmiita antamaan?
Ja hyväkarppi ruokavalio on ihan helvatin paljon terveellisempi kuin keskiverto suomalaisen lapsiperheen yleensä.
Olin vuosi sitten vielä täsmälleen samaa mieltä kanssanne. Sitten piruuttaan kokeilin ja koukkuun jäin. Oletteko itse joskus karpanneet kun vaikutatte kuitenkin tietävän asiasta?
Voin luetella muutaman karppauksen positiivisen vaikutuksen jotka itse olen kokenut:
-Laihtuminen
-Yleinen hyvä olo
-Piereskely ja turvotus on loppunut kokonaan
-Iho on mahtavassa kunnossa, finnejä ja muita näppyjä ei ole enää tullut
-Näläntunne on käytännössä poistunut, pärjään pitkään syömättä ja koskaan ei tule sellaista nälkää jolloin tuntuisi että taju lähtee
-Vireystila yleensä, ruoan jälkeen ei väsytä ja aamulla pääsee sängystä ylös heittämällä
-En ole ollut koko aikana kipeänä ja herpestä ei ole tullut kertaakaan, ennen noin kerran parissa kuussa
-Hampaat pysyvät puhtaampana
Nämä nyt muutaman mainitakseni. Tämän jälkeen en voi kuin olla sitä mieltä, että karppaus todella on ainakin mun juttu.
Varmaan saattekin vastauksia tyyliin " lue joku kirja" , koska karppaus on niin laaja ja perustavaa laatua oleva juttu että siihen ei voi antaa mitä pikaneuvoja av:lla. Eikä sitä ole suositeltavaa lähteä tosta vaan kokeilemaan vaan perhetyä asiaan ensin.
Mutta jos haluatte jotakin yksinkertaista asiasta kysyä, vastaan mielelläni:)
Syö paljon kasviksia, juureksia, salaatteja, proteiinia ja hyviä rasvoja.
En ole karppaaja, enkä ole koskaan ollutkaan enkä ole erityisen ihastunut siihen, mutta silti ymmärrän hyvin miksi karppaajat eivät anna lyhyitä vastauksia.
Karppaus, niin kuin moni muukin perusteellisempi ruokavalio, on sen verran monimutkainen juttu, ettei ole mitään järkeä antaa pikaneuvoja. Se ei ole mielestäni vain joku dieetti, jonka voi tiivistää. Pikaneuvoilla karppausta ei voi noudattaa, mutta niillä pikaneuvoilla voi saada ruokavalionsa niin vääräksi, että se on haitallinen. En menisi ketään innostaan kokeileen vegaaniruokavaliotakaan pikaneuvojen perusteella, siitä ei tulisi kuin ongelmia, vaikka oikein noudatettuna se voi käsittääkseni olla hyvinkin terveellinen.
Mutta eipä sitä halua entiseen palatakaan. Tottakai kylässä voi pullaa syödä jos haluaa. Mieli ei vaan tee enää mitään makeaa kun suu on " karppiintunut" , kaikki makea maistuu suussa aivan älyttömän äklömakealle.
Ruisleipää voi syödä hitusen jos haluaa, itse olen lopettanut leivän syönnin kokonaan.
11
Kun katsoo suomalaisten räjähdysmäistä ylipainoisuutta ja miettii normiruokavaliota: Ruisleipää, perunoita, sokeria, riisiä, makaronia ja ihan hitusen jotain Lätta 15%:a.
Kyllä jossakin on jotain vialla.
ettei mielialat heittele samalla tavalla kuin ennen kun ei verensokeritkaan heittele.
Vierailija:
Onkse sitten loppuelämä tota? Vai kuuriluonteinen niinkuin pv-pisteiden lasku? Entä kylässä ja juhlissa? Voiko aina löytää syötävää korrektisti, emäntää loukkaamatta?
Miten muka painonvartijoilla onnistuu jokin kuuri, jos palaat takaisin samaan syömistyyliin, jolla olet lihonutkin?
Itse olen karpannut, ja saanut sillä 100 kg:stä pois 10 kg. Se tosiaan toimii ja sillä saa kiloja pois. Pitää jättää pois jauhot, sokeri, leipä, makaroni, peruna ja tilalle lihaa ja kasviksia, joissa vain vähän hiilareita. Esimerkkinä parsakaali ja kukkakaali. Kermaa ja voita jne saa käyttää melko huoletta, perustuu siihen että niitä ei kukaan määrättömästä halua syödä. Tästä joku hermostuu ja sanoo että " noniin, perustuu siihen että ruoka on yksipuolista" . Itse en ikinä ole syönyt niin paljon vihanneksia kuin karpatessa!
Se, että rasvaa ei mitenkään vältellä perustuu siihen, että elimistö muttuu hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi. Rasva täyttää nopeasti ja pitää pitkään kylläisenä toisin kuin hiilarit. Sitä ei tarvitse syödä paljon eikä myöskään tule syötyä koska se todella vie nälän ja pitää sen poissa. Rasvan polttamiseksi elimistö myös joutuu tekemään enemmän töitä kuin helppojen hiilareiden, mikä tietenkin edesauttaa laihtumista.
Esimerkki: Syöt annoksen ranskalaisia, täynnä rasvaa ja hiilareita. Hiilarit ovat elimistölle " helppoa" ruokaa joten se polttaa ne ensin ja rasvat jäävät näin ollen vyötärölle. Erittäin yksinkertaistettuna siis, rasva on siis vahingollista vain yhdessä hiilareiden kanssa syötynä.
Vierailija:
Kermaa ja voita jne saa käyttää melko huoletta, perustuu siihen että niitä ei kukaan määrättömästä halua syödä.
ole karppi, mutta olen läheltä seurannut karppajaa. Ja kyllä se on niin, että hän on pirteämpi, hoikempi ja muutenkin elämäänsä tyytyväisempi kuin minä itse. Lisäksi hänellä ei ole elimistönsä kanssa ongelmia kuin monella muulla, mukaanluettuna itseni. Ja saa syödä hyvää ruokaa, olisipa itselläni selkärankaa alkaa karppiruualle.
Ja samaa mantraa hoin kuin muutkin, että pitää syödä vähärasvaisesti ja runsashiilarisesti ja samalla olin koko ajan nälkäinen. Sitten mielenkiinnosta aloin ottaa asioista selvää, kävin karppien nettisivuilla, etsin paljon tietoa ja luin SEN KIRJAN : ) ja päätin kokeilla.
Mulle aukesi ihan uusi, luonnonmukainen, terveellinen ruokakulinaristinen maailma. Näläntunne on hallinnassa, ruokaa ei tarvitse puputtaa, kun ei tee koko ajan mieli ja kas, muutenkin normaalipainoisesta varrestani on tippunut muutama kilokin. Ikinä en ole syönyt näin paljon ja monipuolisesti kasviksia (parsa-, kukkakaali, muut kaalit, fenkoli, nauris, lanttu, munakoiso, pinaatti ja monet muut). Ja uskallanpa väittää, että tämä ruokavalio on paljon terveellisempi kuin ns. virallisterveellinen.
Kotien perusteoksessa Keittotaidon kultaisessa kirjassa vuodelta 1962 sanotaan hiilihydraateista:
" Hiilihydraatit sokerin ja tärkkelyksen muodossa muuttuvat kehossamme heti energiaksi. Ne ovat huokeimpia ruoka-aineitamme mutta samalla kenties huonoimpia. Tämä koskee etenkin sokeria. Ne palavat heti eivätkä aiheuta kylläisyyden tunnetta. Niistä saadaan " tyhjiä kaloreita" . Mikäli keho juuri sillä hetkellä niitä tarvitsee, ne tuottavat nopeasti energiaa, mikä on äkkiä käytetty ja jättää jälkeensä hiukaisevan nälän tunteen. Mikäli hiilihydraatteja käytetään enemmän kuin keho tarvitsee, ylijäämä varastoituu kehoon rasvana. Hiilihydraatteja saamme perunasta, leivästä, jauhoista ja ryyneistä."
Tämä pitää edelleen paikkansa. Katsokaa ympärillenne, mitä tämän päivän virallisterveellinen ruokavaliosuositus on saanut ihmisissä aikaan. Suurin osa puputtaa älyttömästi valkoisia viljatuotteita, perunoita (joka on pelkkää tärkkelystä), valkoista pastaa, valkoista riisiä. Rasvan kulutus on minimalisoitunut ja sekin, jota käytetään muodostuu pitkälti vaarallisista transrasvoista! Ja mikä on lopputulos? Kansa lihoo entisestään.
ruokavaliojutuista samalla tavoin kuin uskonnoista. Eli on hyvä että on eri vaihtoehtoja, eri ihmistyypille sopii eri juttu. Turha alkaa kiistelemään mikä on paras kun yksi ja sama ei sovi kaikille.
Itse aloin laihtua ja voida paremmin vasta rajoitettuani ankarasti syömieni hiilihydraattien määrää. Kohtuullinen, mutta paljon hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio turvotti ja väsytti. En tuputtaisi karppausta kenellekään, mutta jos kuulen, että jollakulla on samoja ongelmia kuin minulla oli, suosittelen tutustumaan siihen ennakkoluulottomasti.
ja aikaisemminkin kun tätä asiaa on puitu näin, kaikki karppaajat nousevat heti takajaloilleen ja aloittavat hirmuiset puolustuspuheet karppauksen puolesta. Yököttää!