Mitä sinulle tulee mieleen, kun puhutaan ranskalaisesta keittiöstä?
Minulla hyvin hatarasti mitään. Ehkä joku älyttömän hieno pieni piiperrys lautasella, joku yrtti siinä päällä ristissä ja pari tippaa kastiketta.
Kommentit (71)
Viini, juustot, suklaamousse
Samppanja, krepit, osterit, yrtit
Vähän riippuu, missäpäin Ranskaa keittiö sijaitsee: ollaanko Pariisissa, Alpeilla vai Välimeren rannalla.
Erilaisia mereneläviä syödään paljon erityisesti rannikkoalueilla. Kukkoa ja sianlihaa, lisäkkeenä hapankaalia, purjoa, sipuleita ja porkkanoita. Välimerellä tomaatteja ja paprikoita.
Tietysti patongit, croissantit, tryffelit, pateet
Vuohenmaito ja kahvi.
...yrtit, punaviini, minileivokset, omenakeikauskakku, tuulihatut, leikkopavut, marenki
Oon tykännyt kaikesta ranskalaisesta ruoasta mitä olen siellä syönyt. Ekana ehkä tulee mieleen kalaruoat, ankka, salaatit (esim Nizzan salaatti). Simpukat on siellä aivan ihania, ne ei petä koskaan. Hyvä viini ja creme brule jälkkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Kanaa viinissiä, coq au vin. Kerran olen tehnyt, syötävää, mutta en tehnyt toista kertaa.
Kyse ei ole kanaruoasta vaan viinikukosta. Kukko on Ranskassa suosittu liharuoka ja coq au vin, viinikukko, ehkä tunnetuin kukkoruoka.
Kirjahyllyssäni on keittokirja "Ranskalaisen keittiön salaisuudet". En ole tainnut mitään ohjetta toteuttaa.
Joku mainitsi ruokalajin kukkoa viinissä. Se kyllä kuulostaa kokeillulta. 17
Tulee mieleen joku rotta padan äärellä joka kapusta tassuissaan hämmentää
rottatouille
anteeksi, minulla on krapula
Burgundinpata
Coq au vin
Ratatouille
Bouillabaisse
Croissant eli voisarvet
Patonki
Crêpes suzette
Tryffeli
Pateet
Nougat
Juustot
Viinit
Tässä nyt muutamia.
Se, että yhden ruokalajin valmistaminen vie älyttömästi aikaa ja siihen käytetään hirveästi eri raaka-aineita. Vähän eri kuin joku suomalainen makkara-perunat.
Vierailija kirjoitti:
Oikeat ruoka-ajat ja syömisen keskittäminen ruokapöydän ääreen koko perheen ollessa ruokailemassa samaan aikaan, vähintään pääruoka ja jälkiruoka tarjolla, useampaa sorttimenttia pöydässä aina.
Eturuokaa pitää olla myös ja sitä ennen aperitiivo. Joka päivä. Tykkään ja nautin.
Väärin leikattu liha. Pihvi leikataan poikkisyin, ei pitkittäin kuten Ranskassa.
Toisaalta ihania leivonnaisia, piiraita ja pataruokia, ankkaa niiden rasvassa paistetuilla perunoilla, tuoreet hedelmät Provencen rosèt. Muutama hyvä punainen luomuviini ja Alsacen viinit, muuten en niin ranskalaisista viineistä välitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaa viinissiä, coq au vin. Kerran olen tehnyt, syötävää, mutta en tehnyt toista kertaa.
Kyse ei ole kanaruoasta vaan viinikukosta. Kukko on Ranskassa suosittu liharuoka ja coq au vin, viinikukko, ehkä tunnetuin kukkoruoka.
Oletko aivan varma, että aina se on kukkoa? Vai tarjoillaanko se helttoineen?
Tulee mieleen hyvä ruoka ja viini.
Ranskalaiset pastillit eli ns. rekkamiehen pastillit.
Torilta ostetut raaka-aineet. Liha lihakaupasta, patonki leipomosta. Mausteyrttien käyttö, ei mitään chilitahnoja tai soijakastikkeita. Valkosipulia runsaasti.
Itseä kummastuttavia aineksia kuten jänistä, kukkoa, etanoita, hanhenmaksaa, simpukoita. Minulla jäisi syömättä.
Bouillabaisse, ratatouille, jänispaisti