Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinulle tulee mieleen, kun puhutaan ranskalaisesta keittiöstä?

Vierailija
28.04.2024 |

Minulla hyvin hatarasti mitään. Ehkä joku älyttömän hieno pieni piiperrys lautasella, joku yrtti siinä päällä ristissä ja pari tippaa kastiketta. 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinit

Burgundin pata

Creme brulee ja panna cotta.

Patonki

Juustot

Sipulikeitto

Piirakat

Vierailija
62/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaviini ja ihan hirveän hajuinen mutta hyvänmakuinen juusto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaista, suolaista ja pahaa.

Vierailija
64/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala, äyriäiset, villisika ja peura. 

Vierailija
65/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torilta ostetut raaka-aineet. Liha lihakaupasta, patonki leipomosta. Mausteyrttien käyttö, ei mitään chilitahnoja tai soijakastikkeita. Valkosipulia runsaasti. 

Itseä kummastuttavia aineksia kuten jänistä, kukkoa, etanoita, hanhenmaksaa, simpukoita. Minulla jäisi syömättä.

Kaikki muut kuulostaa herkulliselta paitsi tuo hanhenmaksa. 

Vierailija
66/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana tulee mieleen etana. En tiedä miksi. Olen käynyt Pariisissa kaksi kertaa. Mieleen on jääneet croissantit, patongit, nutella crepesit ja molemmilla kerroilla, kun ollaan käyty pizzalla ja ravintolassa on kysytty jotain mitä en ymmärrä (en osaa ranskaa) ja olen vastannut myöntävästi, niin pizzan päälle on rikottu raaka kanamuna. Ilmeisesti yleistä siellä vai voiko vaan olla niin huono tuuri, että mulle on käynyt näin molemmilla kerroilla. Jos vielä menen Ranskaan, niin ravintolassa vastaan kieltävästi ;)

Olet syönyt galetten, et pizzaa:) Galette on lettu jonka päälle tulee usein kinkkua ja juustoa ja lopulta kananmuna. 

Vierailija
67/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etanat, sammakonreidet ja äyriäiset.

Vierailija
68/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulikeitto ja tartarpihvi. 

Vierailija
69/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanhenmaksa

Vierailija
70/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat syöneet peltosirkkukannan huolestuttavan vähäiseksi. Rääkkäävät hanhia pakkoruokinnalla. 

En oikein pidä sivistyskansana.

Vierailija
71/71 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranska on hanhenmaksan suurin tuottajamaa. Hanhenmaksa on ylellisyystuote joka on tehty ankan tai hanhen maksasta joka eläinten pakkoruokinnalla on saatu erityisen rasvaiseksi ja sairaaksi. Pakkoruokinta tapahtuu useimmiten viemällä pitkän putken linnun ruokatorveen jonka jälkeen mahaan pumpataan viljasekoitusta. Lintuja pidetään niin pienissä häkeissä ettei ne juuri pysty liikkumaan ja monet ovat vahingoittuineita ja sairaita. Pakkosyöttämisen ja yleisten elinolosuhteiden johdosta linnuissa on havaittavissa vakavia stressioireita.

https://www.theguardian.com/world/2015/jan/22/foie-gras-producer-ernest…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi