Mitä sinulle tulee mieleen, kun puhutaan ranskalaisesta keittiöstä?
Minulla hyvin hatarasti mitään. Ehkä joku älyttömän hieno pieni piiperrys lautasella, joku yrtti siinä päällä ristissä ja pari tippaa kastiketta.
Kommentit (71)
Punaviini ja ihan hirveän hajuinen mutta hyvänmakuinen juusto.
Kala, äyriäiset, villisika ja peura.
Vierailija kirjoitti:
Torilta ostetut raaka-aineet. Liha lihakaupasta, patonki leipomosta. Mausteyrttien käyttö, ei mitään chilitahnoja tai soijakastikkeita. Valkosipulia runsaasti.
Itseä kummastuttavia aineksia kuten jänistä, kukkoa, etanoita, hanhenmaksaa, simpukoita. Minulla jäisi syömättä.
Kaikki muut kuulostaa herkulliselta paitsi tuo hanhenmaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ekana tulee mieleen etana. En tiedä miksi. Olen käynyt Pariisissa kaksi kertaa. Mieleen on jääneet croissantit, patongit, nutella crepesit ja molemmilla kerroilla, kun ollaan käyty pizzalla ja ravintolassa on kysytty jotain mitä en ymmärrä (en osaa ranskaa) ja olen vastannut myöntävästi, niin pizzan päälle on rikottu raaka kanamuna. Ilmeisesti yleistä siellä vai voiko vaan olla niin huono tuuri, että mulle on käynyt näin molemmilla kerroilla. Jos vielä menen Ranskaan, niin ravintolassa vastaan kieltävästi ;)
Olet syönyt galetten, et pizzaa:) Galette on lettu jonka päälle tulee usein kinkkua ja juustoa ja lopulta kananmuna.
Etanat, sammakonreidet ja äyriäiset.
Ovat syöneet peltosirkkukannan huolestuttavan vähäiseksi. Rääkkäävät hanhia pakkoruokinnalla.
En oikein pidä sivistyskansana.
Ranska on hanhenmaksan suurin tuottajamaa. Hanhenmaksa on ylellisyystuote joka on tehty ankan tai hanhen maksasta joka eläinten pakkoruokinnalla on saatu erityisen rasvaiseksi ja sairaaksi. Pakkoruokinta tapahtuu useimmiten viemällä pitkän putken linnun ruokatorveen jonka jälkeen mahaan pumpataan viljasekoitusta. Lintuja pidetään niin pienissä häkeissä ettei ne juuri pysty liikkumaan ja monet ovat vahingoittuineita ja sairaita. Pakkosyöttämisen ja yleisten elinolosuhteiden johdosta linnuissa on havaittavissa vakavia stressioireita.
https://www.theguardian.com/world/2015/jan/22/foie-gras-producer-ernest…
Viinit
Burgundin pata
Creme brulee ja panna cotta.
Patonki
Juustot
Sipulikeitto
Piirakat