Treffit pilalla. Mies nolasi minut kaverinsa edessä
Menimme miehen kanssa elokuviin. Kas, sielläpä olikin yksi miehen kaveri myös, jonka en tiennyt olevan siellä. Mies meni kaverinsa viereen istumaan, juttelivat niitä näitä ja sitten mies esitteli meidät.
He eivät ilmeisesti olleet sopineet tapaamistaan varsinaisesti etukäteen, mutta hetkeä ennen leffaa olivat viestitelleet ja todenneet olevansa menossa katsomaan samaa leffaa. Minulle tästä ei kerrottu mitään.
Tilanne oli vaivaannuttava, koska luulin kyseessä olevan miesystäväni ja minun keskinäiset treffit. Toki tiedän, että elokuvateatteri on julkinen paikka ja siellä voi törmätä keneen tahansa, mutta en silti halua joutua yllätetyksi tuolla tavalla. Kyseessä oli pienen paikkakunnan pieni leffateatteri, eli paikat olivat vapaavalintaiset.
Pitääkö seurustelukumppanin kavereihin ja tuttuihin tutustua, ja pitääkö heidän kanssaan jutella? Olen melko yksityinen ihminen enkä ole kovin innostunut tutustumaan muihin. Lisäksi tuntuu, että miehen kaverin läsnäolo pilasi treffimme. Olisin halunnut olla rauhassa, mutta minut yllätettiin ikävällä tavalla. Tunnen itseni nolatuksi. Ylireagoinko?
Kommentit (233)
Pystytkö kommunikoimaan ajatuksiasi kumppanisi kanssa? Osaatko reflektoida miksi kaverin läsnäolo tuntui sinusta noin hankalalta? Voisitteko suunnitella miten vastaavassa tilanteessa olisi teidän kannalta hyvä toimia? Miksi käsittelet asiaa täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis teidän mielestänne on täysin ok jättää seurustelukumppani huomiotta treffeillä ja keskittyä siihen kaveriin? Ja teidän mielestänne on ok tunkea pariskunnan seuraan kolmanneksi pyöräksi? Minulta ei kysytty, haluanko ylipäätään jutella tuon tyypin kanssa. En halunnut. Koen, että hänen läsnäolonsa pilasi treffimme. Miesystäväni oli yhtä lailla mukana treffien pilaamisessa.
- ap
Oli tuo varmasti ärsyttävää, mutta missä kohtaa se nolaaminen tapahtui?
Miesystäväni tavallaan pakotti minut juttelemaan kaverinsa kanssa esitellessään meidät. Tilanne oli tosi vaivaannuttava. Tuskin se kaverikaan minulle halusi jutella.
- ap
Täällä moni ei ymmärrä mutta itse ymmärrän sinua täysin. Olen itse ujo ja intovertti ja minut hyvin tunteva kaveri kutsui toisen kaverin kylään kysymättä minulta, oli tosi inhottavaa olla siellä ja kaveri tiesi että en saa sanottua mutta teki silti niin. Meni luottamus.
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö kommunikoimaan ajatuksiasi kumppanisi kanssa? Osaatko reflektoida miksi kaverin läsnäolo tuntui sinusta noin hankalalta? Voisitteko suunnitella miten vastaavassa tilanteessa olisi teidän kannalta hyvä toimia? Miksi käsittelet asiaa täällä?
Joskus pystyn ja joskus taas en. Nyt on vähän selkiytynyt, miksi kaverin läsnäolo tuntui niin epämukavalta. Mutta miesystäväni ei oikein ymmärtänyt, tai en saanut selitettyä asiaa siten että hän ymmärtäisi.
Siksi kai tein tämän ketjun, koska miesystävän kanssa keskustelu ei oikein edennyt. Oma reagointitapa ja ajatukset tuntuvat omituisilta itsestänikin, joten on helpompi puida asiaa anonyyminä ja kasvottomana.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis teidän mielestänne on täysin ok jättää seurustelukumppani huomiotta treffeillä ja keskittyä siihen kaveriin? Ja teidän mielestänne on ok tunkea pariskunnan seuraan kolmanneksi pyöräksi? Minulta ei kysytty, haluanko ylipäätään jutella tuon tyypin kanssa. En halunnut. Koen, että hänen läsnäolonsa pilasi treffimme. Miesystäväni oli yhtä lailla mukana treffien pilaamisessa.
- ap
Oli tuo varmasti ärsyttävää, mutta missä kohtaa se nolaaminen tapahtui?
Miesystäväni tavallaan pakotti minut juttelemaan kaverinsa kanssa esitellessään meidät. Tilanne oli tosi vaivaannuttava. Tuskin se kaverikaan minulle halusi jutella.
- ap
Täällä moni ei ymmärrä mutta itse
Jostain tämänsuuntaisesta on kai kyse. Aiheesta on hankala puhua missään.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet sosiaalisesti sen verran estynyt, että mikä on ns. muille normaalia, on sulle ahdistavaa. Siten sun on vaikea tutustua ihmisiin ja tuo sosiaalisesti normaali mies ei osaa ottaa normaalia suurempaa yksityisyyden, tilan, jne tarvetta huomoon.
Oletkohan autismin kirjolla?
En tiedä olenko kirjolla. Se kyllä selittäisi paljon. Ainakin tässä ketjussa minut on haukuttu alimpaan maanrakoon ihan vain siksi, että saatan olla autistinen tai että minulla saattaa olla siihen viittaavia piirteitä. Aivan kuin olisin muita huonompi ihminen.
- ap
Neurotyypilliset ei yleensä tajua. Pitävät erilaisuutta helposti moraalikysymyksenä, mitä se ei ole. Sama tapahtuu helposti
Ei se nyt ihan niinkään ole, että tämän palstan perusteella tekisin päätöksiä. Mutta tämä ketju selkiytti ajatuksiani jonkin verran, joltain osin.
- ap
Nepsy olen, ja hillittömän introvertti, mutta ujoa musta ei saa tekemälläkään. Toisin sanoen mieluiten olen yksin kotona, mutta jos jonnekin lähden, pärjään kyllä vieraidenkin ihmisten kanssa. Aiemmin olin ujo. Jossakin vaiheessa aikuisuutta lopulta tajusin, että mua ei oikeasti vattujakaan kiinnosta mitä joku random tyyppi musta ajattelee. Ne tietää ja tuntee keillä on merkitystä. Muilla ei ole merkitystä mulle, eikä mulla niille.
Tosiasia on, että kukaan satunnainen tuttu ei ajattele sua enää jälkeen päin lainkaan. Se piiri, keille sä olet niin merkityksellinen, että he miettii sua välillä, on tosi, tosi pieni. Joten miksi ihmeessä miettiä mitä joku satunnainen ihminen susta ajattelee, kun todennäköisesti se on jo unohtanut sut edes tavanneensa. Ihmiset tuppaavat liioittelemaan omaa merkitystään muille, ja se on ihan luonnollista. Peilaamme maailmaamme oman kokemuksemme kautta, ja omassa kokemuksessamme me olemme se oman elämämme keskipiste jonka ympärillä kaikki muu pyörii. Siinä tuppaa välillä unohtumaan se, ettei muiden elämä pyöri meidän ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalin käsite on hirveän suppea. Lähes kaikki meistä ollaan epänormaaleja jossakin asiassa jollakin tavalla. Tavanomainen olisi ehkä parempi sana. Toki jos puhutaan nepsyistä, kyseessä on tilanne, jossa jokin elimistön osanen ei toimi ihan niinkuin sen pitäisi toimia, ja se on lääketieteellinen asia sinällään. Mutta silti, nepsyjäkin on paljon joka junaan joten nepsyys sinänsä on ihan normaalia ja yleistä.
Suurin osa kuitenkin tietää mitä tarkoitetaan sillä, että jokin on normaalia. Vain nepsyn täytyy kysyä että mikä sitten on normaalia (koska ovat huomanneet niin selkeästi, että oma normaali poikkeaa muiden normaalista).
Nepsyydessä ei ole mitään vikaa. Kannattaisi kuitenkin lukea aiheesta koska oman mahdollisen nepsyyden tunnistaminen auttaa ymmärtämään itseä. Miksi toimii kuten toimii. Kun saa vastauksen kysymykseen miksi, on paljon helpompi lähteä miettimään miten opetella toimimaan edes hieman toisin, miten
...Jos nepsyydessä ei ole vikaa, miksi esim. sanaa "autisti" käytetään haukkumanimenä?
Oikeassa elämässä yksikään terveydenhuollon ammattilainen (tai kukaan muukaan) ei ole viitannut siihen suuntaan, että minussa olisi jotain neuroepätyypillistä. En itse varsinaisesti kiellä sitä mahdollisuutta, mutta....
Tai no. Jokin minussa taistelee sitä mahdollisuutta vastaan ja asettuu poikkiteloin.
Takerruin kai tuohon lauseeseen "vain nepsyn täytyy kysyä, mikä sitten on normaalia". Varmasti monikin ihminen kyselee ja kyseenalaistaa, eivätkä he kaikki varmastikaan ole nepsyjä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitit asian kärkkäästi, siitä monet ärsyyntyivät.
Moni on sitä mieltä, että naisen pitäisi aina olla iloinen, pulppuava ja maailmaasyleilevän sosiaalinen. Samaan aikaan mies saa olla vaikka minkälainen tökerö möllöttäjä.
Suomessa oudoksutaan puheliaita ja sosiaalisia ihmisiä, mutta samalla sitten naisilta odotetaan tietynlaista sosiaalisuutta. Jännä yhtälö. Introvertin naisen on hirveän vaikeaa toimia tällaisessa ympäristössä, kun koko ajan saa kuulla tekevänsä jotain väärin.
Tietenkin naisilta odotetaan sosiaalisuutta, koska heidän oletetaan selviävän lasten kasvattamisesta niin, etteivät nämä puolestaan pelkää omaa varjoaan. Voi tulla tilanteita, joissa sosiaaliset verkot ovat hengentärkeitä. Jos ei ole tarkoi
Eivätkö miehet osallistu lasten kasvatukseen?
Noh, siis ei tietenkään ole kivaa, jos mies jättää sut yksin istumaan ja menee kaverin kanssa juttelemaan liian pitkäksi aikaa. Mutta eihän hän ollut kaveria sinne kutsunut, vaan sillä sattui olemaan lippu, eikö? Eli toi varmaan meni vähän suunnittelematta noin. Ja hän esitteli sinutkin. Eli toimi kuten sosiaalinen ihminen toimii.
Keskeistä lienee, että olisit halunnut olla kaksin. Voit sanoa miehelle, että olis odottanut yhteistä söpöä iltaa, ja seuraavan kerran jos joku kaveri näkyy jossain, niin haluat että sitä moikataan ja sitten jatketaan iltaa kahdestaan.
Mutta toi saattaa olla ongelma jos et halua tutustua kehenkään... Siinä voisit kyllä avata mieltäsi hieman. Jos olet kovin omistushaluinen, ei suhteesta ehkä tule mitään. Tota voisi käsitellä esim. terapiassa.
POIKALAPSIHULLU. Kansakunnan mädättäjä.
212/216 | klo 22:20 | 18.7.2023
Normaali ihminen ei jankkaa jokaiseen asiaan, että "tehty jo ei toiminut". Normaali ihminen jatkaa keskustelua kertomalla tarkemmin, miten heillä on tätä neuvoa x toteutettu ja mikä siinä on mennyt pieleen. Siitä sitten voidaan jatkaa keskustelua kehittelemään toimintatapaa toimivammaksi. Kukaan ei jaksa keksiä ideoita, jotka heti suoriltaan aina tyrmätään ilman minkään laista halua ottaa vastaan ideaa ja kehitellä sitä. Toimii niin tuotesuunnitelussa kuin av-palstallakin. Jos et ole halukas ottamaan vastaan neuvoja, älä tule niitä pyytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin käsite on hirveän suppea. Lähes kaikki meistä ollaan epänormaaleja jossakin asiassa jollakin tavalla. Tavanomainen olisi ehkä parempi sana. Toki jos puhutaan nepsyistä, kyseessä on tilanne, jossa jokin elimistön osanen ei toimi ihan niinkuin sen pitäisi toimia, ja se on lääketieteellinen asia sinällään. Mutta silti, nepsyjäkin on paljon joka junaan joten nepsyys sinänsä on ihan normaalia ja yleistä.
Suurin osa kuitenkin tietää mitä tarkoitetaan sillä, että jokin on normaalia. Vain nepsyn täytyy kysyä että mikä sitten on normaalia (koska ovat huomanneet niin selkeästi, että oma normaali poikkeaa muiden normaalista).
Nepsyydessä ei ole mitään vikaa. Kannattaisi kuitenkin lukea aiheesta koska oman mahdollisen nepsyyden tunnistaminen auttaa ymmärtämään itseä. Miksi toimii kuten toimii. Kun saa vastauksen kysymykseen miksi, on paljon helpompi lähteä miettimään
En tarkoita pahalla todetessani, että kirjoitustyylisi on skitsofreeninen - siitä tunnistan hyvin nopeasti, että olet foorumin sisällöntuottaja, joka tunnetaan nimellä POIKALAPSIHULLU.
Onko POIKALAPSIHULLUN idea syrjäyttää Suomesta järkevät keskustelut?
Vierailija kirjoitti:
Onko POIKALAPSIHULLUN idea syrjäyttää Suomesta järkevät keskustelut?
Eivät hänen aiheensa ole sinäsä huonoja, osa tietty tuulesta temmattuja mut useimmiten hyviä aiheita. Ammattilainen selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään tylsempää treffipaikkaa kuin leffateatteri? Pari tuntia istutaan hiljaa vierekkäin.
Pitääkö aina olla hölöttämässä?
Vierailija kirjoitti:
212/216 | klo 22:20 | 18.7.2023
Normaali ihminen ei jankkaa jokaiseen asiaan, että "tehty jo ei toiminut". Normaali ihminen jatkaa keskustelua kertomalla tarkemmin, miten heillä on tätä neuvoa x toteutettu ja mikä siinä on mennyt pieleen. Siitä sitten voidaan jatkaa keskustelua kehittelemään toimintatapaa toimivammaksi. Kukaan ei jaksa keksiä ideoita, jotka heti suoriltaan aina tyrmätään ilman minkään laista halua ottaa vastaan ideaa ja kehitellä sitä. Toimii niin tuotesuunnitelussa kuin av-palstallakin. Jos et ole halukas ottamaan vastaan neuvoja, älä tule niitä pyytämään.
Anteeksi, mutta mikä tuo viestisi alussa oleva päivämäärä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ehkä olet niin helkutin tylsää seuraa, ja jäät tästä syystä huomiotta? Olen tullut nähdyksi ja kuulluksi silloinkin, kun puolison ystäviä tupsahtaa vastaan. En murjota, vaan osallistun keskusteluun.
Jos sun asenne on lähtökohtaisesti tuo, tarviiko sun jutella miesystävän kaverille, niin tee palvelus ja anna miehen etsiä naisseuraa kenellä on iloa elämässä ja vähemmän hiekkaa alapäässä.
Kyllä, olen tylsä. Siltikin miesystäväni jostain syystä haluaa olla kanssani. Kumma juttu.
- ap
Eikö olisi ollut paljon nolompaa, jos mies ei olisi esitellyt sinua kaverilleen johon satuitte törmäämään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi ollut paljon nolompaa, jos mies ei olisi esitellyt sinua kaverilleen johon satuitte törmäämään.
Kuten sanoinkin, minusta se olisi ollut parempi vaihtoehto.
- ap