Treffit pilalla. Mies nolasi minut kaverinsa edessä
Menimme miehen kanssa elokuviin. Kas, sielläpä olikin yksi miehen kaveri myös, jonka en tiennyt olevan siellä. Mies meni kaverinsa viereen istumaan, juttelivat niitä näitä ja sitten mies esitteli meidät.
He eivät ilmeisesti olleet sopineet tapaamistaan varsinaisesti etukäteen, mutta hetkeä ennen leffaa olivat viestitelleet ja todenneet olevansa menossa katsomaan samaa leffaa. Minulle tästä ei kerrottu mitään.
Tilanne oli vaivaannuttava, koska luulin kyseessä olevan miesystäväni ja minun keskinäiset treffit. Toki tiedän, että elokuvateatteri on julkinen paikka ja siellä voi törmätä keneen tahansa, mutta en silti halua joutua yllätetyksi tuolla tavalla. Kyseessä oli pienen paikkakunnan pieni leffateatteri, eli paikat olivat vapaavalintaiset.
Pitääkö seurustelukumppanin kavereihin ja tuttuihin tutustua, ja pitääkö heidän kanssaan jutella? Olen melko yksityinen ihminen enkä ole kovin innostunut tutustumaan muihin. Lisäksi tuntuu, että miehen kaverin läsnäolo pilasi treffimme. Olisin halunnut olla rauhassa, mutta minut yllätettiin ikävällä tavalla. Tunnen itseni nolatuksi. Ylireagoinko?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi: Kyllä, ylireagoit.
Vastaus: Ei et ylireagoinut.
Kaverille voi sanoa moi, vaihtaa muutaman sanan ja sit keskittyä treffiseuraan. Mies selkeästi haluaa kaveriaan enemmän kuin sua eli vaihtoon vain. En minä tuollaista miestä ainakaan haluaisi.
Jos siis miehellä on vaikkapa lapsuudenkaveri jonka tuntenut jo 30 vuotta, ja sitten seurustelukumppani, tuntenut vaikka jotain väliltä 6 kk - 2 v. Ihanko tosissaan ootte sitä mieltä että mies ei saa arvostaa kaveriaan yhtä korkealle kuin seurustelukumppania? Menee vähän ohi minun ymmärryksen, kyllähän se kaveri voi olla hyvin tärkeä ja läheinen myös. Miksei se olsi tärkeä ihmissuhde joka myös ansaitsee huomiota?
Johan on ihmisillä taas ongelmat. En minäkään halua tutustua ihmisiin, mutta pakkohan se vaan on. Jos ukon kanssa yhtään enempää aikoo olla niin jossain kohtaa ne kaverit kai on melkein pakko tavata, joten miksi suhtautua asiaan lähtökohtaisesti negatiivisesti? Ei se kai ole sulta pois tervehtiä ja vaihtaa pari sanaa kohteliaasti. Miksi koet kaverin kilpailijana? Huono lähtökohta sellainen, jos heti kaveriin törmätessä alkaa parku siitä, että toinen kehtasi puhua kaverinsa kanssa vaikka sinä olit läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään sellaista tuossa ei tapahtunut, joka ap:n nolaisi ellei hän itse miehen kaverin edessä jotain hölmöä sanoisi tai tekisi. Mieheltä toki tahditonta, että sekoittaa ystävän treffi-iltaan ja vielä ilman mainintaa etukäteen. Mutta ainakin, jos ihan vakavaa kumppania etsit, niin mun mielestä ihan hyvä tilanne oli ottaa selvää millaisia kavereita miehellä on ja miten niiden seurassa käyttäytyy ja miten mies ottaa sinut siinä tilanteessa huomioon.
Mielestäni itse en tehnyt tilanteessa mitään tahditonta, vaikka tässä ketjussa minua on toki syyllistetty vaikka mistä.
- ap
Mites se mies? Ottiko sinut huomioon myös vai jutteliko vain kaverilleen? Auttoiko mukaan keskusteluun?
Tää on tosi oleellista. Eli menikö mies heti kaverimoodiin ja unohti sut vai yritti saada molempia mukaan? Jos se miehen kaverikin oli kiusaanutnut, niin ehkä tajusi, että miehen olis pitänyt toimia eri tavoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään sellaista tuossa ei tapahtunut, joka ap:n nolaisi ellei hän itse miehen kaverin edessä jotain hölmöä sanoisi tai tekisi. Mieheltä toki tahditonta, että sekoittaa ystävän treffi-iltaan ja vielä ilman mainintaa etukäteen. Mutta ainakin, jos ihan vakavaa kumppania etsit, niin mun mielestä ihan hyvä tilanne oli ottaa selvää millaisia kavereita miehellä on ja miten niiden seurassa käyttäytyy ja miten mies ottaa sinut siinä tilanteessa huomioon.
Mielestäni itse en tehnyt tilanteessa mitään tahditonta, vaikka tässä ketjussa minua on toki syyllistetty vaikka mistä.
- ap
Mites se mies? Ottiko sinut huomioon myös vai jutteliko vain kaverilleen? Auttoiko mukaan keskusteluun?
Esitteli meidät ja rupatteli niitä näitä muistaakseni meidän molempien kanssa. Tunsin kuitenkin itseni ulkopuoliseksi, en tiedä miksi. Ehkä siksi, koska tilanne tuli niin yllättäen. Eikä miehen kaveri tuntunut pitävän minusta (mikä on oma tulkintani tottakai).
- ap
Kuulostaa lähinnä, että miehen kaveri oli samaa mieltä kuin sinäkin, että ei olisi halunnut tuntemattoman seuraan yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miten mies on sinut tuossa nolannut, mutta tehnyt olosi epämukavaksi kun ei ole kertonut kaveristaan kyllä. Tämä on siis minun tulkintani lukemani perusteella, älä ota sitä pois omasta tunteestasi koska muut eivät voi sitä määritellä.
Voin sanoa, että jos olisin menossa treffeille miehen kanssa, ja luulisin että ne ovat kahdenkeskiset treffit niin olisin ensinnäkin yllättynyt ja toisekseen todennäköisesti ahdistunut jos siellä olisi joku muu mukana. Olen itsekin hyvin 'privaatti' ihminen joten en kokisi oloani mukavaksi tuossa tilanteessa.
Treffikumppanisi voi olla erilainen, eikä hän näe yhden ihmisen lisäämisessä mitään ongelmaa. Jos haluat jatkaa suhdetta, helpointa lienee että keskustelette tämän läpi ja toivottavasti hän jatkossa ymmärtää kertoa sinulle etukäteen jos myös muita on tulossa mukaan. Sillo
En osaa sanoa. Miehet eivät yleensä pidä minusta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
No jos lähtisin treffeille, olettaisin, että olemme kahdestaan.
jos esim tapauksessa leffateatterissa olisi kaveri, moikattaisiin, mutta keskittyisin seuralaiseeni.
Tämä olis se ns. "oikea" toimintatapa ihan huolimatta siitä, onko se kaveri läheinen vai ei. Treffeillä keskitytään siihen treffikumppaniin. Sit leffan jälkeen vois esitellä seuralaisen ja kaverin toisilleen, jos olis suhde sillä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tää on tosi oleel
Ilmeisesti yritti saada molempia mukaan, koska esitteli meidät. Näin kai se on, jos rationaalisesti ajatellaan. En silti ollut tilanteesta hyvilläni. Tilanne oli epämukava ja väkinäinen.
- ap
Sä olet sosiaalisesti sen verran estynyt, että mikä on ns. muille normaalia, on sulle ahdistavaa. Siten sun on vaikea tutustua ihmisiin ja tuo sosiaalisesti normaali mies ei osaa ottaa normaalia suurempaa yksityisyyden, tilan, jne tarvetta huomoon.
Oletkohan autismin kirjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis teidän mielestänne on täysin ok jättää seurustelukumppani huomiotta treffeillä ja keskittyä siihen kaveriin? Ja teidän mielestänne on ok tunkea pariskunnan seuraan kolmanneksi pyöräksi? Minulta ei kysytty, haluanko ylipäätään jutella tuon tyypin kanssa. En halunnut. Koen, että hänen läsnäolonsa pilasi treffimme. Miesystäväni oli yhtä lailla mukana treffien pilaamisessa.
- ap
Sait treffeillä todella tärkeää informaatiota. Miehelle kaverit menee naisen (sun) edelle. Mies ei ole sinusta kovin kiinnostunut.
Yleisesti ottaen puolison kavereita pitää sietää ja niiden kanssa jutella, siltä et voi välttyä. Mutta niissä tilanteissa, varsinkin kun ollaan treffeillä, niin se treffikumppani pitäisi olla se henkilö, jolle annetaan eniten huomiota.
Ette sovi yhteen. Mies on sosiaalinen, haluaa hengata ennemmin p
Mies on kotona viihtyvää tyyppiä kuten minäkin, enkä ole pitänyt häntä erityisen sosiaalisena. Ehkäpä hän sitten on hieman sosiaalisempi kuin minä, ja se erottaa meitä liikaa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit. Tietenkin treffeillä olisi fiksua keskittyä siihen treffikumppaniin eikä jäädä muiden kanssa suustaan kiinni (siinä suhteessa miesystäväsi käyttäytyi tökerösti), mutta on ihan normaalia tervehtiä ja keskustella, jos tulee joku kaveri vastaan. Jos teistä tulee pari, niin ne miehen kaverit ovat myös sinun kaveripiiriäsi - tietysti sinun tulee heihin tutustua ja jutella heidän kanssaan.
Kuka on keksinyt, että puolison tai seurustelukumppanin kavereihin täytyy tutustua? En minä halua. Eikä tuo miehen kaverikaan näyttänyt olevan tilanteesta innoissaan, näytti olevan vaivaantunut kun meidät esiteltiin.
- ap
Minunkin mielestä riittää että kohteliaasti tervehtii. En jaksaisi tutustua uusiin ihmisiin, enkä esim.haluaisi olla paikalla jos miehellä kavereita kylässä, tai sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet sosiaalisesti sen verran estynyt, että mikä on ns. muille normaalia, on sulle ahdistavaa. Siten sun on vaikea tutustua ihmisiin ja tuo sosiaalisesti normaali mies ei osaa ottaa normaalia suurempaa yksityisyyden, tilan, jne tarvetta huomoon.
En tiedä olenko kirjolla. Se kyllä selittäisi paljon. Ainakin tässä ketjussa minut on haukuttu alimpaan maanrakoon ihan vain siksi, että saatan olla autistinen tai että minulla saattaa olla siihen viittaavia piirteitä. Aivan kuin olisin muita huonompi ihminen.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi: Kyllä, ylireagoit.
Vastaus: Ei et ylireagoinut.
Kaverille voi sanoa moi, vaihtaa muutaman sanan ja sit keskittyä treffiseuraan. Mies selkeästi haluaa kaveriaan enemmän kuin sua eli vaihtoon vain. En minä tuollaista miestä ainakaan haluaisi.
Jos siis miehellä on vaikkapa lapsuudenkaveri jonka tuntenut jo 30 vuotta, ja sitten seurustelukumppani, tuntenut vaikka jotain väliltä 6 kk - 2 v. Ihanko tosissaan ootte sitä mieltä että mies ei saa arvostaa kaveriaan yhtä korkealle kuin seurustelukumppania? Menee vähän ohi minun ymmärryksen, kyllähän se kaveri voi olla hyvin tärkeä ja läheinen myös. Miksei se olsi tärkeä ihmissuhde joka myös ansaitsee huomiota?
Riippuu tilanteesta, miten ketäkin huomioidaan. Treffit -> treffikumppaniin se huomio.
Olisin itse loukkaantunut siitä, jos mies ei olisi esitellyt minua kaverilleen. Se on normaalia, että jos yhdessä ollaan liikkeellä jossain yleisissä tiloissa, että törmää kavereihin. Silloin moikataan ja vaihdetaan muutama sana. Jos ei ole ennestään tavattu niin kumppani esitellään. Pikkuhiljaa nämä esittelytilanteet vähenevät jos seurustellaan pitempään ja molempien kaverit yms tulevat tutuiksi. Itse oletan, että edes hiukan tutustutaan kavereihin molemmin puolin.
Riippuu hieman suhteesta ja sen tilanteesta. Jossain kevyttapailussa ihan turhaa noihin on tutustuakaan, mutta jos ajatuksena on että joskus muutetaan saman katon alle, niin hyvähän se olisi edes pintapuolisesti tuntea.
Ap tuntuu nyt vain hirveän epävarmalle ihmiselle. Sellaiselle joka miettii ihan liikaa mitä muut hänestä ajattelevat ja pitikö se tyyppi nyt hänestä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Mites se mies? Ottiko sinut huomioon myös vai jutteliko vain kaverilleen? Auttoiko mukaan keskus
Hän kuulemma tiesi, että minä olen tulossa elokuviin mutta minä en tiennyt hänestä, tjsp. Ärsyttää ja harmittaa koko tilanne, koska tunnen mokanneeni. Tai että tein jotain väärin tai reagoin väärin. Lisäksi moni tässä ketjussa on vihjaillut, että olen sairas ihminen, epänormaali, en ansaitse parisuhdetta jne. Ikävimmältä tuntuvat nuo syytökset siitä, että olisin muka ollut jotenkin töykeä miehen kaveria kohtaan, vaikka en todellakaan ollut.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Olisin itse loukkaantunut siitä, jos mies ei olisi esitellyt minua kaverilleen. Se on normaalia, että jos yhdessä ollaan liikkeellä jossain yleisissä tiloissa, että törmää kavereihin. Silloin moikataan ja vaihdetaan muutama sana. Jos ei ole ennestään tavattu niin kumppani esitellään. Pikkuhiljaa nämä esittelytilanteet vähenevät jos seurustellaan pitempään ja molempien kaverit yms tulevat tutuiksi. Itse oletan, että edes hiukan tutustutaan kavereihin molemmin puolin.
Tilanne oli mielestäni kaikin puolin epämukava, mutta jos kahdesta vaihtoehdosta pitäisi valita, minusta olisi ollut parempi jos mies ei olisi esitellyt meitä. En tiedä, miksi ajattelen näin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
erityisherkkien ei pitäisi lähteä treffeille
Ap. ei ole erityisherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko kirjolla. Se kyllä selittäisi paljon. Ainakin tässä ketjussa minut on haukuttu alimpaan maanrakoon ihan vain siksi, että saatan olla autistinen tai että minulla saattaa olla siihen viittaavia piirteitä. Aivan kuin olisin muita huonompi ihminen.
- ap
Neurotyypilliset ei yleensä tajua. Pitävät erilaisuutta helposti moraalikysymyksenä, mitä se ei ole. Sama tapahtuu helposti toisin päin.
En usko, että mies tahallaan nolais sinua, mutta ei osannut/halunnut ottaa huomioon, että tilanne on sinulle raskas ja epämiellyttävä. Sulla ei ole mitään hävettävää, reagoit niin kuin on sulle normaalia.
On ok olla erilainen, vaikka sitten joutuukin välillä tilanteisiin, joissa ei tule ymmärretyksi tai hyväksytyksi. Kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, ja tietää mitä tarvii ja pyrkii tarpeensa toteuttamaan, on helpompi elää, vaikka oliskin erilainen kuin muut.
Kyllähän normaalissa parisuhteessa toisen ystäviin pitää tutustua ja heitä pitää sietää. Ei kumppania voi sillä tavalla "omia" itselleen, että kieltää toiselta omat kaverit ja vaatii, että ollaan aina vain kahdestaan. Mietipä vastaavasti, jos sinun hyvä ystäväsi alettuaan seurustella lakkaisi kokonaan tapaamasta sinua, koska uusi kumppani vaatisi hänet kokonaan itselleen. Miltä tuntuisi?
Leffateatteria en nyt muutenkaan näkisi paikkana, missä ei voisi jutella kavereiden kanssa, jos heihin törmää. Jos miehesi veisi sinut ravintolaan syömään ja siellä pyytäisi yllättäen kaverinsa istumaan samaan pöytään, olisi asia ihan toinen.
Miehen kaveri on todennäköisesti tajunnut, että mies on treffikumppanin kanssa leffassa ja tuntenut itsensä kiusaantuneeksi, kun on tajunnut, että tilanteessa pakostakin toinen teistä on kolmas pyörä.