Mitä sellaisia sanoja on, jotka toisessa murteessa tarkoittavat eri asiaa kuin toisessa?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Huilata. Lännessä levätä, idässä ahkeroida ( kuulemma).
No ei kyllä.
Punkka. Yleensä käytetään merkityksessä sänky, mutta Oulun seudulla tätä myös käytetään vauvan ammeesta (mulle se olisi vanna)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häätyä
Mitä se tarkoittaa?
Esim, nyt mun häätyy mennä tarkoittaa että nyt mun täytyy mennä
Tässä kysyttiin murresanoja, joilla on kaksi merkitystä, niin mikä se toinen on? Tämän mainitun minäkin tunnistan.
-ohis
En tiedä missä murteessa tarkoitetaan jotain muuta. Tiesin vain tuon täytyy. Kerroin sen kun joku kysyi mitä häätyy tarkoittaa.
Tuima on hauskin sana, sillä itsellä ja kaverilla oli siitä päinvastaiset käsitykset. Kaverille se oli suolaton, minulle vahvasti suolainen ja erona oli vain se että minun äitini oli kotoisin muualta eli opin äitini sanan vaikka kaverin kanssa asuttiin samalla paikkakunnalla lähekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häätyä
Mitä se tarkoittaa?
Tässä kysyttiin murresanoja, joilla on kaksi merkitystä, niin mikä se toinen on? Tämän mainitun minäkin tunnistan.
-ohis
Siis sanalla häätää on kaksi merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hako. En edes muista mitä se pohjanmaalla tarkoitti, mutta eivät tunnistaneet sanaa kun tuli puheeksi että uistin tarttui hakoon. t. savolainen alunperin
No mihin se sitten tarttui? Satakunnassa hako ainakin tarkoittaa kuusenhavuja, haetaan hakoja vaikka kanervien kanssa kukkaruukkuun tai maalla portaitten alapäähän talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häätyä
Mitä se tarkoittaa?
-ohis
Siis sanalla häätää on kaksi merkitystä.
Ekalla sivulla on mainittu sana häätyä, ja sitä tässä ihmeteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä.
Hiulaaminen on toisessa murteessa lepäämistä, toisessa murteessa vauhdin kiihdyttämistä. Jompikumpi oli muistaakseni lappilainen sana, jos oikein muistan.
Muistan vain vitsin. Huilaa sää mutta mää kyllä leppään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuima tarkoittaa ainakin.
Mikä on tuima sanan toinen tarkoitus? Siis vahvan ja väkevän lisäksi?
ilme voi olla tuima, vihainen tai ankara. Tuimat löylyt on kipakat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hako. En edes muista mitä se pohjanmaalla tarkoitti, mutta eivät tunnistaneet sanaa kun tuli puheeksi että uistin tarttui hakoon. t. savolainen alunperin
No mihin se sitten tarttui? Satakunnassa hako ainakin tarkoittaa kuusenhavuja, haetaan hakoja vaikka kanervien kanssa kukkaruukkuun tai maalla portaitten alapäähän talveksi.
Hako on järven pohjaan heitetty puu, yleensä kuusi. Tai useampi. Parantaa kalansaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hako on järven pohjaan heitetty puu, yleensä kuusi. Tai useampi. Parantaa kalansaalista.
Tunnetaan myös turona.
Mitä savolainen sanoi kun anoppi oli hukkunut?
Vierailija kirjoitti:
Juustoleipä
Mitäs eri merkityksiä tällä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä.
Joku tuolla edellä oli samassa käsityksessä. Mulla lännessä vain kuulopuhe isovanhemmilta, kun evakkoja auttoi tilan töissä. Kun opastettiin välillä huilaamaan, ahkeroivat evakot entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Punkka. Yleensä käytetään merkityksessä sänky, mutta Oulun seudulla tätä myös käytetään vauvan ammeesta (mulle se olisi vanna)
Pohjois-Pojanmaalla vanna on isoäiti😀
Sattua
E-Pohjanmaalla "osua" Satuinko mä suhun? "(Osuinko/koskinko mä suhun?)
Savossa "ottaa kipeää"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoleipä
Mitäs eri merkityksiä tällä on?
Leipä, jonka päällä on juustoa
pyöreä, litteä, leivän muotoinen juusto, jota myös leipäjuustoksi kutsutaan
No mikä sinua sitten pisti, kun et ymmärrä ketjun aihetta.