Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä kerron yhden asian, mitä masentuneen, ahdistuneen tai yksinäisen ihmisen ei tulisi koskaan tehdä, arkinen asia

Vierailija
27.04.2024 |

Tilata ruokia kotiin viikolla, tai käydä vain kerran viikossa/parissa viikossa kaupassa hakemassa kaikki ostokset kerralla. 

Jos sattuu olemaan vaikka tilanne, että ei ole töitä tai muutenkaan ei oikein liiku missään. Niin pelkkä kaupassa käyminen päivittäin vaikuttaa todella paljon mielentilaan, siis positiivisesti. 

Siinä ihminen vie itsensä julkiselle paikalle ja asioi muiden ihmisten parissa, tottakai samalla myös liikunta. Se on todella tärkeää mielenterveyden kannalta, vaikka se kuulostaakin pieneltä asialta. 

Eli käy mielummin vaikka joka päivä kaupassa hakemassa vähän jotain, kuin se, että menet sinne kerran viikossa ja haet kaiken kerralla. 

Valintoja, valintoja. 

Mä sanoin tän ihan vaan siksi, koska mä juttelin tästä juuri tuttuni kanssa ja neuvoin häntä tekemään tämän, jotta saa tekemistä päivisin.

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja saa samalla kävelyn

Vierailija
2/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen fiksu avaus sertifioidusti sekopäisellä palstalla. 

Tuo mitä kirjoitit on tosi kuin vesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen, mitä ei pitäisi koskaan tehdä tuossa tilanteessa on sosiaalisen median seuraaminen. Paras mitä voit tehdä on poistaa tai deaktivoida kaikki sometilit.

Vierailija
4/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla se "lähikauppa" ei ole kävelyetäisyydellä. En ole masentunut tai yksinäinen, muttei tulisi mieleenkään käydä kaupassa päivittäin, kyllä tuo 9,6 kilometriä on liikaa.

Vierailija
5/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kaupassa käyminen on rasitus. Ei se vaikuta mielialaani mitenkään positiivisesti. Päinvastoin, jos näen siellä ihmisiä, jotka ovat asioimassa pariskunta, perheenä tai kavereiden kanssa. Se vain lisää ja korostaa yksinäisyyttäni ja voimistaa masennustani. 

Se, että sinä annoit tuon neuvon jollekin tutullesi, ei tee siitä hyvää. 

Vierailija
6/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysikö tuo tuttusi neuvoja sinulta?

Vierailija
7/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiviäkin kiinnostaa

Vierailija
8/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kaupassa käyminen vaikuttaa mielialaan, vitutuksena. Todellakin tilaan kotiin.

Vierailija
9/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas asia mitä ei kannata tehdä masentuneena, ahdistuneena, tai yksinäisenä. Baarista seuran etsiminen. Sen rahan ja ajan voi käyttää kursseihin, esim. kansalaisopistoon ja itsensä kehittämiseen ja saa parempaa seuraa.

Vierailija
10/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vakavasti masentunut ja ylipirteä ystäväni ehdotti tuota samaa minulle. Käy joka päivä kaupassa, niin tulee lähdettyä ulos ja tehtyä jotain. 

Ei terveet ymmärrä vakavasta masennuksesta mitään. Ehkäpä tuo on hyvä neuvo sille masentuneelle, joka on alkanut jo toipua tai ei ole niin vakavasti masentunut.

Vakavasti masentunut ei jaksa pestä hampaita ja kerran viikossa suihkussa käynti vastaa vuoren ylittämistä. Mistäpä voimat jokapäiväiseen kaupassakäyntiin?  Ei siinä tilassa jaksa ruokia suunnitella tai toimia yhtään mitenkään edukseen.  Laskujen maksu on painajainen, ei aivokapasiteetti ja jaksaminen riitä. Masentunut on syvä väsynyt eikä henkistä tai fyysistä jaksamista ole. Lepo auttaa. Sitten kun on alkanut toipua voi lisätä toimintoja kyllä.

Minulle hoitaja sanoi, että pääasia, että saat jotakin päivittäin suuhusi, kun harmittelin sitä miten söin , kun en jaksanut valmistaa kaikkia ruokia itse, kuten aiemmin olin tehnyt. Sitten, kun voimat palaavat, alkaa muutkin elintoiminnot palata. Toinen hoitaja lohdutti, kun murehdin tiskiröykkiötä, että hänellä on samanlainen röykkiö kiireisen elämänvaiheen takia. Ei se minnekään karkaa.

Parempi masentuneen ystävien olla lempeitä ja armollisia, kuin johonkin hyvään ideaan piiskaava. Sitä piiskaa itse itseään jo kaikesta ihan tarpeeksi.

Vierailija
11/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee ihan hitosti rahaa. Ei minulla köyhänä ihmisenä ole varaa käydä joka päivä kaupassa.

Vierailija
12/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin masentuisi, jos joutuisin johonkin kauppahelvettiin joka viikko jonottamaan

Vierailija
13/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin

Vierailija
14/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kauppa lähellä ja on siinä kunnossa, että jaksaa lähteä ulos, vaikka vähän hammasta purren, niin kannataa lähteä, pidentää niitä kävelyitä vaikka pikkuhiljaa ja mieluiten suunnistaa metsään kävelylle, jos vaan sellainen reitti on mahdollista kulkea. Kun rasittuu fyysisesti, niin voi henkisesti paremmin ja esimerkiksi nukahtaminen on helpompaa. On vakavasti masentuneita, jotka eivät tähän pysty, tiedän, mutta ainakin lievään alakuloon auttaa. Tsemppiä kaikille masennuksen kanssa eläville! 

Vierailija
15/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit kertoa vaikka kuinka monta asiaa tahansa, mutta toistaiseksi ne eivät ole olleet erityisen kiinnostavia.

Vierailija
16/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kaupassa käyminen vaikuttaa mielialaan, vitutuksena. Todellakin tilaan kotiin.

Sama. Mä olen oikeasti alkanut inhoamaan kaupassa käymistä.

Vierailija
17/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeassa. Ja jakaa tekemiset eri päiville. Esim. Ma ruokakauppaan, ti apteekkiin, ke kävelylenkki jne.

Vierailija
18/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu miten masentunut on ja missä kauppa sijaitsee. 

Vierailija
19/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää säästää, päivittäinen kaupassakäynti voi lisätä rahankulutusta, joka ei ole hyvä asia. Myös herkkujen oston estäminen voi joutua liian usein koetukselle.

Kaupassakäynti on vastenmielistä. Käyn siellä vain pakosta, jotta voin tehdä ruokaa ja syödä.

Vierailija
20/148 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa ei ainakaan itselle välttämättä vaikuta positiivisesti, varsinkaan jos siellä on ruuhkaa. Lisäksi jopa kassalla asiointi voi olla vaikeaa. Sen takia käivisn itse mielummin kerran viikossa kaupassa. Kävelyllä tykkään toki käydä useastikin, joskus jopa 2 kertaa päivässä. 

Hyvä aloitus silti, AP.