Epäreilua että 90-luvulla moni pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle ja kohta pitää työskennellä 70-vuotiaaksi!
Nyt kun katsoo 70-vuotiaita niin ei kaikki kyllä ole ihan kartalla.
Kommentit (435)
90-luvulla suurin osa jäi eläkkeelle 63-vuotiaana. Noita työttömyysputkia on ihan turha käyttää esimerkkinä.
Miksi eläkeiän nostoon suostutaan? Monissa sivistysvaltioissa ei suostuta.
En lukenut kuin otsikon, mutta tunnen useita, jotka pääsivät (sanon pääsivät, koska he myös halusivat) ennenaikaiselle eläkkeelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle 5-kympin hujakoilla juurikin 90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alkupuolella kevyein perustein.
Varmaan siihen vaikutti nousukausi eli valtion kassassa oli paljon enemmän varoja. Ja ehkä myös sekin, ettei sotemenot olleet vielä paisuneet järjettömäksi vierasperäisen väestön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kapiaiset jää alle 50vuotiaana eläkkeelle?
Eivät jää, normaali iänmukainen eläkeikä nykyisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua ei. Mulla eläkeikä just tuo 70. Toki tässä viimeisen 20 vuoden aikana tuota on nostettu muutamaan otteeseen. Liekö sit kohta jo 80 vee.
Elikkäs tän hetkiseen eläkeikään töitä jäljellä vielä yli 30 vuotta. Tuskin eläkejärjestelmä on pystyssäkään enää silloin, joten siitä tulee lisää epäoikeudenmukaisuutta. Nykyeläkeläiset saa sen eläkkeenkin. Itselle ei varmaan sitäkään sitten tule, eli eläkkeelle ei pääse ikinä.
Mikään eläkeikä ei vielä ole 70 v.
Ennen teki ihmiset fyysistä työtä ja paikat rikkoontui, ei kukaan halunnut pitää työkyvyttömiä työssä.
Ei voi verrata nykyaikaan kun työaika vetelehditään netissä välillä kahvia mukiin hakiessa.
Tai harrastetaan seksiä työpaikall
Tai kotona työajalla etätöissä pyykinpesun ja ruuanlaiton ohessa. Ja lapsia koulusta ootellessa välipalan kanssa.
Työ on nykyisin ihan eri asia kuin vaikka 50-vuotiailla 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla suurin osa jäi eläkkeelle 63-vuotiaana. Noita työttömyysputkia on ihan turha käyttää esimerkkinä.
Ja yleinen eläkeikä oli 65v.
Julkisella oli 63v ja kunnallisella puolella eri ammatttiryhmillä, kuten hoitajilla ja opettajilla vielä sitäkin alempi.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä sektorilla luvut olivat esimerkiksi:
Vuosi
Eläkkeellesiirtymisiän odote
1983
58,5 v
1985
58,0 v
1986
56,6 v
1990
57,6 v
1993
58,5 v
1995
59,2 v
1998
59,5 v
2000
59,2 v
Kuten on moneen kertaan muistutettu: aikanaan mentiin töihin 16v iässä ja 40 työvuotta tuli täyteen 56 v iässä. Nyt mennään töihin 30 v iässä ja 40 työvuotta tulee täyteen, kun ikää on 85v. Ne sapattivapaat ja opintovapaat ja burnout-vapaat ei kerrytä työvuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se silloin 80 - 90 -luvuilla ollut virallinen eläkeikä mikään 55 v. Kyllähän tuonikäisenä eläkkeelle päässeet eivät olleet enää työkykyisiä eli jonkun diagnoosin avulla se onnistui. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään helppo päästä eläkkeelle, vaikka olisi 90 % invalidi.
Varhaiseläkkeelle pääsi vielä 2000-luvullakin 55v tai 56v.
1961 syntyneille tuo oli mahdollista, sen jälkeen enää ei.
s. 1964
Mitä horiset? Oon -61 syntynyt ja eläkeikäni on 64v9kk .en oo mistään varhaiseläkkeestä koskaan kuullutkaan.2000-luvulla olin 39-49 vuotias.
Kaikki isovanhempani ovat jääneet eläkkeelle ennen kuin täyttivät 60-vuotta. Tämä siis 90-luvun alussa. Äitini jäi viime vuonna 65-vuotiaana eläkkeelle, isäni pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle ehkä 55-vuotiaana. Minä tulen nykyisten ohjeistusten mukaan pääsemään eläkkeelle lähemmäs 70-vuotiaana. Olisi varmaan kiva päästä aiemmin. En tiedä, että jaksaako tuohon saakka, etenkään opetella koko aika uutta. Samoin toivon, että tuossa vaiheessa olisi lapsenlapsia, enkä pysty/jaksa niiden hoidossa auttamaan juurikaan, jos käyn itse töissä.
1916 syntynyt appeni jäi eläkkeelle valimosta 1981. Eläkeikä oli tuolloin 65.
Puolisini kansaa jäimme 63 v . Olemme niitä helpolka päässeitä suuria ikäluokkia, töihin kansakoulun jälkeen 15-vuotiainaa.
Veljeni 2 raskainta työtä tehneet työkyvyttömyyseläkkeelle n 55-vuotiaina, toisella selkärankareuma. Sisaret teki eläkekään töitä.
Ei kai mikään estä tämän päivän nuorta polvea järjestämästä asioitaan niin, että voitte jättäytyä lopulliselle vapaalle vaikka alle 60-vuotiainakin. Moni teistä tulee saamaan aikaisemmilta sukupolvilta perintöjä jotka rahat itse keräämienne säästöjen, sijoitustuottojen ja vapaaehtoisten eläkkeiden lisäksi mahdollistavat teillekin nuoret varhaiset eläkepäivät. Itse jäin eläkkeelle 65-vuotiaana eli työskentelin n. 2 v. yli alimman eläkeikäni ja olisin vieläkin jatkanut työn tekemistä ellei nuoremmat työelämässä olisi antaneet ymmärtää, että on aika siirtyä syrjään ja tehdä tilaa nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän me sitten kepeillä ja rollaattoreilla ja ilmaisella taksikyydillä mennä töihin, kun muistikaan ei pelaa
Kansanedustajat menee jo nyt ilman rollaattoriakin.
Riippuu ammatinvalinnasta. Balettitanssijan eläkeikä on 44 vuotta.
55 oli se raja, jonka jälkeen pääsi eläkeputkeen, jonka natsihallitus lakkautti.
90-luvulla työelämä mullistui aika rajusti kovan laman takia. Jotfa nuorille jäi jäljelle jääneet työpaikat kai oli ihan järkevää vanhemmasta päästä erilaisin järjestelyin eläkkeelle ikääntyneet. Tehtaissakin väki oli pitkälti kansakoulun käynyttä. Työvuosia takana jo liki 40. Työnantajatkin halusivat nuorempaa porukkaa kun tietotekniikkakin tuli ihan lattiatasolle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se silloin 80 - 90 -luvuilla ollut virallinen eläkeikä mikään 55 v. Kyllähän tuonikäisenä eläkkeelle päässeet eivät olleet enää työkykyisiä eli jonkun diagnoosin avulla se onnistui. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään helppo päästä eläkkeelle, vaikka olisi 90 % invalidi.
Oli ihan normaali eläkeikä esim valtion hommissa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua ei. Mulla eläkeikä just tuo 70. Toki tässä viimeisen 20 vuoden aikana tuota on nostettu muutamaan otteeseen. Liekö sit kohta jo 80 vee.
Elikkäs tän hetkiseen eläkeikään töitä jäljellä vielä yli 30 vuotta. Tuskin eläkejärjestelmä on pystyssäkään enää silloin, joten siitä tulee lisää epäoikeudenmukaisuutta. Nykyeläkeläiset saa sen eläkkeenkin. Itselle ei varmaan sitäkään sitten tule, eli eläkkeelle ei pääse ikinä.
Ennen teki ihmiset fyysistä työtä ja paikat rikkoontui, ei kukaan halunnut pitää työkyvyttömiä työssä.
Ei voi verrata nykyaikaan kun työaika vetelehditään netissä välillä kahvia mukiin hakiessa.
Tai kotona työajalla etätöissä pyykinpesun ja ruuanlaiton ohessa. Ja lapsia koulusta ootellessa välipalan kanssa.
No eivät kaikki ole "konttori rottia" he saisivatkin olla töissä 70- vuotiaaksi! Me fyysisen työn duunarit, pitäisi päästää eläkkeelle 55- vuotiaina! Eläkkeelle jäämiseen alakohtaiset iät, eikä kaikille sama!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli täysin terve ja jäi eläkkeelle jo 55 vuotiaana, siellä se painatteli koiran kanssa lenkillä joka ikinen päivä. Itse olen nyt vanhempi ja painan duunissa joka päivä
Millä alalla?
Mun äiti oli toimistotöissä ja isä kaupungilla satamatöissä eikä kumpikaan päässyt eläkkeelle vielä 55-vuotiaana 1990-luvullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät kaikki ole "konttori rottia" he saisivatkin olla töissä 70- vuotiaaksi! Me fyysisen työn duunarit, pitäisi päästää eläkkeelle 55- vuotiaina! Eläkkeelle jäämiseen alakohtaiset iät, eikä kaikille sama!
Konttorityössä tarvitsee muistia ja hoksottimia. Jos ne hidastuvat, ei pysy työvauhdissa. Nykyajan työelämä on jatkuvaa uuden opettelua.
Yksityisellä sektorilla luvut olivat esimerkiksi:
Vuosi
Eläkkeellesiirtymisiän odote
1983
58,5 v
1985
58,0 v
1986
56,6 v
1990
57,6 v
1993