Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäreilua että 90-luvulla moni pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle ja kohta pitää työskennellä 70-vuotiaaksi!

Vierailija
26.04.2024 |

Nyt kun katsoo 70-vuotiaita niin ei kaikki kyllä ole ihan kartalla.

Kommentit (217)

Vierailija
201/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on varmaan kapiaisia, jotka noin nuorena eläkkeelle pääsi. Mun anoppi pääsi eläkkeelle vuonna 1975 65 vuotiaana. Eli sit vielä 30 vuotta. Yksityisellä oli, ei valtion loinen. Itse  eläköidyin v. 2010 64 vuotiaana puolustushallinnosta, eli loinen olin. Kyllä ne aikaisin eläköityneet ovat olleet jotain erikoistapauksia.

En mä silti ketään loiseksi nimittäisi.

No täältähän sen olen oppinut, että valtion työntekijät ovat loisia. Nimitin itseni loiseksi, ettei kukaan muu ehdi. 😘

Vierailija
202/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se silloin 80 - 90 -luvuilla ollut virallinen eläkeikä mikään 55 v. Kyllähän tuonikäisenä eläkkeelle päässeet eivät olleet enää työkykyisiä eli jonkun diagnoosin avulla se onnistui. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään helppo päästä eläkkeelle, vaikka olisi 90 % invalidi. 

Kyllä ihan virallisesti pääsi 53-vuotiaat ennen ns. eläkeputkeen. Eikä vaadittu mitään työkyvyttömyyttä. Riitti ettei saanut töitä.

Nämä ns eläkeputket liittyi päättyviin aloihin Suomessa. 80-lukua. Esim telakat, Vuosaari mm. Siellä ikääntyneet, yli 55 vuotiaat siirrettiin eläkeputkeen koska tuolloin ajateltiin että yli 50 vuotias on työelämässä tukkona ja työpaikat pitää saada nuoremmille. Paljon muutakin, mutta vaikea kirjoittaa tänne suht lyhyesti. Itse seurasin vierestä näitä asioita omien vanhempien kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin viimeistä ikäluokkaa joka pääsi eläkkeelle 58v. Tarkka eläkeikä oli 58v 3 kk 3 päivää. Käsittääkseni eläkeikään vaikutti sekin, oliko tehnyt vuorotyötä vai päivätyötä ja jossain kohtaa tuli kysely haluaako valita vanhan vai uuden järjestelmän mukaisen eläkeiän ja valitsin vanhan. Työura koostui sekä päivä että kolmivuorotyöstä  akuuttisairaanhoidossa. t. konkari esh

Eli olit julkisellapuolella töissä. Eikös niillä ollut ihan omat eläkeiät?

Julkisella. Eläke laskettiin siten, että se koostui työuran viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja niistä otettiin kolme parasta vuotta. Kertymä prosenteissa oli muistaakseni 64% siitä kolmen parhaan vuoden keskiarvosta. Hyödyin jonkin verran tuosta laskentatavasta. No, sitten eläke ei noussutkaan vuosikausiin, ennen kuin n 2010 taisi tu

Eläkkeelle pääsi aiemmin, siitä kait tässä oli alunperin kysymys.

Vierailija
204/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se silloin 80 - 90 -luvuilla ollut virallinen eläkeikä mikään 55 v. Kyllähän tuonikäisenä eläkkeelle päässeet eivät olleet enää työkykyisiä eli jonkun diagnoosin avulla se onnistui. Sen jälkeen ei ole ollut mitenkään helppo päästä eläkkeelle, vaikka olisi 90 % invalidi. 

Armeijasta, palokunnasta, poliisista yms. pääsi todella nuorena eläkkeelle 80-luvulla. Siis tosella nuorena.

Setäni oli rajavartija ja pääsi ysärin puolivälissä 50-vuotiaana eläkkeelle. Sitä en tiedä menikö se iän vai palvelusvuosien mukaan. Edelleen on hyväkuntoinen ja elää aktiivista elämää.

Vierailija
205/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan virallisesti pääsi 53-vuotiaat ennen ns. eläkeputkeen. Eikä vaadittu mitään työkyvyttömyyttä. Riitti ettei saanut töitä.

Eläkeputki ei tarkoita, että on päässyt eläkkeelle.

Eläkeputki eli työttömyyspäivärahan lisäpäivät tarkoittaa suomalaisen iäkkään pitkäaikaistyöttömän oikeutta työttömyyspäivärahan lisäpäiviin, joiden perusteella voidaan maksaa a

Ihan oikein nostaa eläkeikää. Eihän nämä nuoremmat  nykyään osaa töitä tehdä, kännykkä nokan alla puolet ajasta eikä se ole työkännykkä. Noin vähällä työnteolla saavat samaa palkkaa kuin ne, jotka osaavat töitä tehdä eli seniorit. 

Ihan ok, kun tekemätön työaika korvataan loppupäässä. Ja eikös se ole hyvä, jos ei jaksa töissä käydä, niin voi saada päivärahaa. Nyt eläkkeellä olevat eivät nuoruudessa tukeja saaneet eikä se ollut sen ajan tapa. Nykyään toivovat nuoret, että lomautetaan, pääsevöt lomalle Thaimaahan. Eräs nuori nainen jäi uuoumuksen takia saikulle ja lensi oitis Kreikkaan lomalle. En vain ymmärtänyt, että laiskuuskin voi uuvuttaa. Hän ei juuri töitä tehnyt. 

Vierailija
206/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeijasta, palokunnasta, poliisista yms. pääsi todella nuorena eläkkeelle 80-luvulla. Siis tosella nuorena.

Setäni oli rajavartija ja pääsi ysärin puolivälissä 50-vuotiaana eläkkeelle. Sitä en tiedä menikö se iän vai palvelusvuosien mukaan. Edelleen on hyväkuntoinen ja elää aktiivista elämää.

Hän oli rajavartija, heillä oli eläkeikä alhaisempi, samoin kuin poliiseilla ja armeijan väellä. Poliiseilla ei enää tätä mahdollisuutta ole, mutta rajavartijaserkkuni pääsee eläkkeelle 56v. 

Joten ei ole ollut yleinen ikä kaikilla 50v -55v jäädä eläkkeelle 90 luvulla. Puppua. 

Vierailija
207/217 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on, Vaarini oli poliisi stadissa ja jossain isossa muutoksessa aikoinaan sodan käyneet ukot pantiin pihalle. Pääsi täydelle eläkkeelle reilun 50v iässä....tosta oon kateellinen

Minun pappani oli ollut sodassa yli 4 vuotta. Teki töitä mitä vaan onnistui saamaan. Monta raskasta työpaikkaa hänellä oli, ahtaajana satamassa jne. Ei valittanut. Oli niin kiltti ja auttavainen naapureitakin kohtaan. Ei ehtinyt eläkkeelle, kun kuoli 58v. Sellaisia miehiä ei ole enää. Hän opetti poikansakin töitä tekemään, koskaan eivät ole työttöminä olleet eivätkä tukirahoja nostaneet. 

Vierailija
208/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
209/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on, Vaarini oli poliisi stadissa ja jossain isossa muutoksessa aikoinaan sodan käyneet ukot pantiin pihalle. Pääsi täydelle eläkkeelle reilun 50v iässä....tosta oon kateellinen

Minun pappani oli ollut sodassa yli 4 vuotta. Teki töitä mitä vaan onnistui saamaan. Monta raskasta työpaikkaa hänellä oli, ahtaajana satamassa jne. Ei valittanut. Oli niin kiltti ja auttavainen naapureitakin kohtaan. Ei ehtinyt eläkkeelle, kun kuoli 58v. Sellaisia miehiä ei ole enää. Hän opetti poikansakin töitä tekemään, koskaan eivät ole työttöminä olleet eivätkä tukirahoja nostaneet. 

No nykyään ei ahkeruus riitä ja suojaa työttömyydeltä.

Vierailija
210/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän mä enää sillon työskentele. Kiireinen siivoustyö. Istuskelen saikulla vähän väliä ja liikun hitaasti. Vetoan, etten pysty kumartumaan ja kyykkimään, nostamaankaan ei jaksa. Kyllä joku keikoille tulee kun olen pois. 

"Hallitus leikkaa sairaspäivärahoja 60 miljoonaa. Laskenta muuttuu."

ĥttps://www.iltalehti.fi/politiikka/a/19001c52-131e-47e0-b43b-fe892643ee1d

Vierailija
211/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kultaa muistot.  Omissa piireissäni jäätiin eläkkeelle yli 60-vuotiaana. Toki eliniän noustessa on myös eläkeiän noustava.  Kuka maksaa, jos 80-luvulla syntyneet olisivat eläkkeellä 55-105 -vuotiaiksi? Kysyn vaan.

Vierailija
212/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kapiaiset jää alle 50vuotiaana eläkkeelle?

Vierailija
213/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kultaa muistot.  Omissa piireissäni jäätiin eläkkeelle yli 60-vuotiaana. Toki eliniän noustessa on myös eläkeiän noustava.  Kuka maksaa, jos 80-luvulla syntyneet olisivat eläkkeellä 55-105 -vuotiaiksi? Kysyn vaan.

Ei elinikä nouse. Moni keski-ikäinen elää pienillä tuloilla ja on huonossa kunnossa. 

Vierailija
214/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan eläkeläisiä nytkin töissä mm hoitoalalla. Täytyy pitää itsensä kunnossa.

Vierailija
215/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeputki ei tarkoita, että on päässyt eläkkeelle.

Eläkeputki eli työttömyyspäivärahan lisäpäivät tarkoittaa suomalaisen iäkkään pitkäaikaistyöttömän oikeutta työttömyyspäiväraha

Kauanko oli Kreikassa? 

Vierailija
216/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänkin voi jäädä eläkkeelle vaikka 45-vuotiaana, se vaatii vain sen että on tarpeeksi säästöjä ja sijoituksia.

Vierailija
217/217 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva 90-luvulla pääsi 55-vuotiaana eläkkeelle, jotain poikkeustapauksia. Suurin osa jäi silloin eläkkeelle 63-vuotiaana. Se oli normi.

Miksi ap valehtelet?

No onhan toi 63 veekin tosi aikasee kun miettii omaa eläkeikäänsä.

Minulla 68 v. Mutta kun olen 68 v 14 vuoden päästä niin eiköhän matto ole siirretty 70 vee.

Vähintään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän