Elävätkö pieni- ja hyvätuloiset eri todellisuudessa rahankäytön osalta?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Surullista tuossa on se, että miekin voisin lainata kenkärahan ym korottomana enkä pyytäisi vastineeksi muuta kuin sillon tällöin käyttää koiraa lenkillä kun itsellä venyy työpäivä pitkäksi. Miten nää ihmiset saisi kohtaamaan, ettei jo valmiiksi köyhän tarttis käyttää vähiä rahojaan pankkien lihottamiseen, vaan ihan pientä palvelusta vastaan varmasti moni yksityishenkilö voisi rahoittaa äkillisiä menoja korottomasti. Pienen hankinnan niin kuin jonkun vaatteen voisi ihan maksaakin siitä hyvästä, että tosiaan seurustelisi vaikka lemmikin kanssa jonkun kerran kun itsellä menoa. Työssäkäyvällä on puute ajasta ja työttömällä rahasta, näinhän se menee.
Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa. Tulin työttömänä toimeen aivan yhtä hyvin tai huonosti kun palkallakin. Jäin työttömäksi vuosia sitten kesää vasten ja otin tietysti lapset [2] pois päikystä. Ihan saman verran jäi rahaa kun töissä ollessa, ehkä enemmänkin kun ottaa kaikki kulut huomioon. Paras kesä ikinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suurituloiset maksaa omistaan ja pienituloiset suurituloisen veroista.
Ei maksa. Pienituloiset käy töissä ja palkattomissa työkokeiluissa.
Ei ole rahaa parturiin.
Tienaan 2000 euroa ja joka kuukausi on varaa parturiin. Vaimoni tienaa vähän enemmän ja käy kampaajalla 6 viikon välein. Ei ole lainaa eikä mökkiä.
Teilläpä on asiat hyvin. Yritä pärjäillä pelkästään sillä tonnilla kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme että tuo kenkähullu on työtön ja köyhä. Käytöstavat kertoo joko todella heikosta sivistystasosta tai sitten jostain mielenterveyden ongelmasta.
Pohjatko sulla putosi irti aiemmista ainoista kengistäsi kun heti piti saada uudet. Et yhtään osaa sitten ennakoida, että joskus pitää jotain ostaa? Jos sulla on varaa maksaa osamaksulaskut niin sulla on myös varaa säästää rahaa sellaisia yllättäviä menoja kuin esim ainoiden kenkien spontaani syttyminen ja palaminen tuhkaksi. Ihan itse saat miettiö miten on varaa maksaa korkoja siitä minkä muut ostaa korottomana.
Olen korkeakoulutettu, eli hyvin hyvin sivistynyt. En kestä sellaisia lyhytnäköisiä torveloita, jotka eivät ymmärrä sitä, että, kyllä, hauras kangas voi revetä niin valtavasti, vaikkapa housuista tai takista, että todellakin on heti pakko saada uusi. Samoin kengistä on irronnut aiemmin puoli pohjaa, varp
sorryt OT mutta laadukkaista kengistä kyllä näkee hyvissä ajoin, että alkaa kulumaan puhki.. Menossa kolmannet Meindlit, eikä kertaakaan ole menneet yllättäen rikki vaan kuukausitolkulla on ollut aikaa miettiä koska olisi aika ostaa uudet kun kalvo alkaa päästää läpi tai pohjan liimaus porsimaan.. Sama teinipojan lenkkareissa. Kuukausia on nähnyt kyllä jo et alkaa kärki hiukumaan. Pesenkin lenkkarit pesukoneessa, eikä silti kertaakaan ole pohja lähtenyt irvottamaan ihan yllättäen.
"Aivan. Entinen työkaverini katkerana ihmetteli miten minulla on varaa syödä kalaa toimeentulotuella. No siksi, ettei minulla ole 2-kerroksisesta rivarista osaketta arvoalueella niin kuin hänellä. Hän laittaa rahansa pankkiin lyhennyksiin ja korkoihin + vastikkeeseen ja minä laitan omani kalatiskille. Erona on, että hänen kulunsa osakkeestaan ovat yli 1000 euroa kuussa ja minun kuluni kalatiskille noin 30 euroa kuussa. Sitten on kateellinen siitä, että syön kalaa :D
Myy toki osakkeesi ja syö kalaa mahan täydeltä!"
Kerrankin kuulee, että toimeentulotuella ostetaan jotain järkevää arjen luksusta! Arvostan!
Puolisoni lupasi ostaa Helsingistä sukulaiselleen, varakkaalle leskirouvalle, omien sanojensa mukaan tavallisen talvitakin. Takki oli maksettu ja puoliso nappasi kassin ja kuitin sisältäneen kirjekuoren mukaansa. Sattumalta näki takissa roikkuvan hintalapun ja siunaili minulle, että kyllä vanhaa ihmistä uunotetaan kun myydään tonnin toppatakki jotain joulukirkkokäyntiä varten.
Sanoin hänelle, että anna vanhan ihmisen nauttia lämpimästä takista kun ei hän siellä haudassa mitään niillä rahoillaan ja kiinteistöillään tee. Nyt voivat sukulaiset viedä umpidementoituneen rouvan joulukirkkoon, mutta en usko että hän papin puheista tajuaisi enää tuon taivaallista. Siten kun ajattelee, että hän maksoi veroja, kirkollisveroja työurallaan, raippaveroa jne niin kyllä niille joukukirkoille tuli hintaa.
Muuten hän ei ollut mitenkään tuhlaavainen. Antoi rippilahjaksi 20 euroa molemmille lapsillemme ja 50 euroa yo-lahjaksi. Viilasi lasiviilalla säröilleiden juomalasien reunoja ja kattoi ne aina itselleen kun ei voinut laittaa laseja kierrätykseen. Muutenkin oli todella rahasta tarkka ihminen. Sen vuoksi sen talvitakin hinta sai puolisoni hämmennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa oli kerätty niin ärsyttävän huolimattomasti tuo tilasto, että piti mennä alkuperäiselle lähteelle, eli: https://pxdata.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ktutk/statfin_kt…
Minusta olisi järkevämpää tarkastella kulutusyksikköä kuin kotitaloutta kohden. Kulutusyksikkö tarkoittaa osapuilleen ihmistä. Pienituloisissa kotitalouksissa on paljon sinkkutalouksia, jolloin vaikkapa ruokaa ei tietenkään kulu niin paljon kuin isommissa perheissä. Tuolla Tilastokeskuksen sivuilla voi valita myös kulutusyksikkökohtaisen tarkastelun.
Alkoholijuomiin menee pienituloisimmalla viidenneksellä vähän enemmän kuin seuraavalla, mutta vähemmän kuin sitä enemmän tuloja saavilla. Suurituloisimmilla menee eniten. Ehkä he eivät vielä ole vaihtaneet shampanjaa kuohuviiniin.
Sokeriin, makeisiin ja jälkiruokiin menee sitä enemmän rahaa mitä paremmat tulot, mutta kasvu tulojen myötä on hyvin maltillista. Kalaa syö
Minä jäin miettimään, mistä nuo tiedot on saatu. Maksukorttitapahtumista? Eihän ne muuten pysty yhdistämään, kuka on kuluttanut mitäkin. Käteisostot ei näy silloin ollenkaan (paitsi alv-verojen puolella, mutta ei niitä pysty kohdistamaan kuluttajaan) ja samaten ulkomailla tehdyt ostot jäävät varmaan pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä taas tuntuu että pienempituloisilla menee kaikki mitä tuleekin. Ehkä se on sitten sitä, että kun mahdollisuudet säästää, hankkia kalliita investointeja tai sijoittaa on vähäiset niin sama panna kaikki haisemaan. Asiat mihin korkeampituloisilla ei mene rahaa: osamaksuilla hankittu viihde-elektroniikka tai moottoripyörät, veneet tmv. Tatuoinnit, kulmalaminoinnit, rakennekynnet jne. Iso määrä kosmetiikkatuotteita, verkostomarkkinatuotteet, veikkaaminen, tupakka, "yksillä" käyminen, merkkituotteet kodin sisustamiseen (Hay-tray, string-hylly..) tai lasten vaatteissa (gugguu, polarn o pyret, me & I), päällekkäiset suoratoistopalvelut,
Asiat mihin hyvätuloisilla kuluu enemmän rahaa kuin pienempituloisilla: omaisuuden hoitokulut (kesämökki, okt), harrastukset, kehonhuolto,
Monet pienituloiset esittävät varakkaampaa kuin ovatkaan. Sitten on luottokortit tapissa, kulutusluottoa, remonttilainaa, kaiken maailman osamaksua ja Klarnaa ym. Ja hirveä stressi miten selvitään seuraavaan tilipäivään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aivan surkeat palkat, minkä seurauksena palkansaajien kovatuloisimpaan desiiliin pääsee jollain 5800e/kk bruttotuloilla. Tästä kun vähennetään verot, niin ollaan Platonin ihannevaltiossa, jossa kukaan ei tienaa enempää kuin 3 kertaa toisen tulot. Platonin valtiossa tosin tämä tarkoitti työssäkäyviä. Suomessa ihminen, joka ei ole koskaan käynyt töissä, saa kolmasosan parhaiten tienaavaan 10 prosenttiin kuuluvan nettotuloista. Reilua, ehkä.
Tämän voisi sietää, jos ihmisillä olisi minkäänlaista kunnioitusta tai kiitollisuuden tunnetta niitä kohtaan, jotka tässä yhteiskunnassa maksavat kaiken. Sen sijaan saa kuulla jatkuvaa marmatusta siitä, kuinka "hyvätuloisilta" pitäisi ottaa vielä lisää - lapsilisät pois, lisää veroja verojen päälle, jotta vapaamatkustajat saavat jatkaa toimintaansa.
Työttömiä on työkokeilussa kaupoissa ja kirjastoissa jne työttömyyskorvauksella.
Työttömiä on myös palkkatukitöissä esim. tarhoissa lapsia hoitamassa jne ja tekemässä sijaisuuksia.
Ansiosidonnaisesta leikattiin 300 euroa pois kuukaudessa ja irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla vakituisilla.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Työkokeilusta ei saa palkkaa. Ei ole työterveyshuoltoa, ei kerry eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ikinä maksaisi 10 euroa työpaikkalounaasta. Vai kuinka paljon ne nykyään maksaa? Sillä rahalla tekee kyllä monet lounaat itse
Mun työpaikkalounaat maksaa 11,3-13,9 euroa. Kyllä sillä rahalla 2-3 lounasta itse tekisi, muttei niin monipuolista. Lisäksi mulla on tapana syödä noissa buffissa itseni ihan oikeasti täyteen, ruoka, salaatit ja jälkkärit, niin että loppupäivällä riittää pari leipää ja muutama hedelmä. Jos on omat eväät, syön jo iltapäivällä töissä hedelmää, kotona lämpimän ruuan ja vielä iltapalaa. Puhumattakaan siitä, että mä inhoan ruoanlaittoa, ja sitä pitää joka tapauksessa tehdä ihan tolkuttomasti, kun on pari teinipoikaa talossa. En mä keksi oikeastaan yhtään syytä, miksi mä en kävisi työpäivän aikana lounaalla.
Kyllä elävät. Peilaan tässä omaan kokemukseen entisenä köyhänä ja nykyisenä hyvätuloisena. Köyhän täytyy suunnitella todella tarkkaan, jos haluaa tehdä lasten kanssa jotain kivaa. Pitää budjetoida, että esim. on varaa vielä lapset hoplopiin edes joskus ja ostaa sieltä slushit. Ei voi vaan hetken mielijohteesta lähteä. Kun taas hyvätuloisena saattaa lähteä ei tempore lapsen ehdotuksiin mukaan ja kaupunkipäivään meneekin 150€, vaikka ei edes osteta mitään. Kunhan syödään ja juodaan ja tehdään jotain maksullista. Ei tuollaista nyt tehdä läheskään joka kuukausi, mutta pointti siinä, että aina on sen verran löysää, että voisi.
Ja onhan siinä nyt iso ero, että kun kevään tullen huomaat, että lapsen kaikki kevätvaatteet ja -kengät ovat liian pieniä ja voit vain ostaa ne ja elämä jatkuu. Vs. että joudut pohtimaan, että mistä saisit mahdollisimman laadukkaat mahdollisimman edullisesti.
Keksisin itseasiassa varmaan kymmeniä esimerkkejä, millä tavoin köyhän ja hyvätuloisen todellisuudet eroaa toisistaan. Mutta ehkä näissä jo tulee pointti selväksi.
Kyllä hyvätuloinen maksaa niitä alvejakin ihan reippaasti. Meillä menee kuukausittain sellaiset 4000€ kaiken maailman ostoksiin, ruokaan ja muuhun, mikä maksetaan luottokortilla. Ruokaan menee ehkä 1000€, mistä alvia on päälle 120€. Muusta kulutuksesta alv on noin 580€. Tästä tulee vain 700€/kk. Kyllä palkasta maksettavat verot ovat huomattavasti suuremmat, vaikka toki sähkölaskustakin iso osa on veroja.