Elävätkö pieni- ja hyvätuloiset eri todellisuudessa rahankäytön osalta?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä taas tuntuu että pienempituloisilla menee kaikki mitä tuleekin. Ehkä se on sitten sitä, että kun mahdollisuudet säästää, hankkia kalliita investointeja tai sijoittaa on vähäiset niin sama panna kaikki haisemaan. Asiat mihin korkeampituloisilla ei mene rahaa: osamaksuilla hankittu viihde-elektroniikka tai moottoripyörät, veneet tmv. Tatuoinnit, kulmalaminoinnit, rakennekynnet jne. Iso määrä kosmetiikkatuotteita, verkostomarkkinatuotteet, veikkaaminen, tupakka, "yksillä" käyminen, merkkituotteet kodin sisustamiseen (Hay-tray, string-hylly..) tai lasten vaatteissa (gugguu, polarn o pyret, me & I), päällekkäiset suoratoistopalvelut,
Asiat mihin hyvätuloisilla kuluu enemmän rahaa kuin pienempituloisilla: omaisuuden hoitokulut (kesämökki, okt), harrastukset, kehonhuolto, matkustamisen laatu, ulkona syöminen, ruoka, tietyt ostopalvelut kuten siivous tai pihanhoito ja valme
Ootte te pihalla.
Minä pienituloisena en käy edes parturissa.
No onhan se erilainen tietenkin. Olen itse joskus ollut pienituloinen ja se oli hiton vaikeaa jo silloin. En voi kuvitella epätoivoa nykyisten pienituloisten keskuudessa siitä, kun hallitus vaan vie viimeisetkin murut pöydästä. Tänään oli palkkapäivä, brutto n.9500€, siitä jäi käteen n. 5800€ mutta en valita. Muistan ajan kun en todellakaan voinut haaveilla matkustamisesta, en uusista vaatteista tai kahdesta lämpimästä ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Itse olen keskituloinen, enkä ole vuosiin käynyt kampaajalla. Leikkaan ja värjään hiukseni itse, koska lopputulos on aina sellainen kuin itse toivon.
Sama. Köyhänä saa kirpputorilta vaaatteita 20 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä taas tuntuu että pienempituloisilla menee kaikki mitä tuleekin. Ehkä se on sitten sitä, että kun mahdollisuudet säästää, hankkia kalliita investointeja tai sijoittaa on vähäiset niin sama panna kaikki haisemaan. Asiat mihin korkeampituloisilla ei mene rahaa: osamaksuilla hankittu viihde-elektroniikka tai moottoripyörät, veneet tmv. Tatuoinnit, kulmalaminoinnit, rakennekynnet jne. Iso määrä kosmetiikkatuotteita, verkostomarkkinatuotteet, veikkaaminen, tupakka, "yksillä" käyminen, merkkituotteet kodin sisustamiseen (Hay-tray, string-hylly..) tai lasten vaatteissa (gugguu, polarn o pyret, me & I), päällekkäiset suoratoistopalvelut,
Asiat mihin hyvätuloisilla kuluu enemmän rahaa kuin pienempituloisilla: omaisuuden hoitokulut (kesämökki, okt), harrastukset, kehonhuolto, matkustamisen laatu, ulkona syöminen, ruoka, tietyt ostopalvelut kuten siivous tai pihanhoito ja valme
Meillä lapset ei ole koskaan lasketelleet.
Ei pienituloiset laskettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suurituloiset maksaa omistaan ja pienituloiset suurituloisen veroista.
Ei maksa. Pienituloiset käy töissä ja palkattomissa työkokeiluissa.
Ei ole rahaa parturiin.
Tienaan 2000 euroa ja joka kuukausi on varaa parturiin. Vaimoni tienaa vähän enemmän ja käy kampaajalla 6 viikon välein. Ei ole lainaa eikä mökkiä.
Meillä puolison palkka 1600 netto, työmarkkinatuki 595 netto ja lisäksi 200 lapsilisää kahdesta lapsesta.
Ei työssäkäyvä mitään työmarkkinatukea saa vaan ainoastaan työttömät. Älä valehtele.
Saa, kun perheessä 2 aikuista ja toinen työtön.
Mua alkoi kerran naurattamaan kun joku suurituloinen kertoi kuinka rahaa ei riitä mihinkään. Kun siis ottaa pakolliset menot ensin päältä, niin rahaa jää juuri sen viitisensataa niin kuin tukilusmiullakin. Pakollisia menoja oli 2000 € sijoituksiin, 1000€ matkakassaan, 600€ lasten harrastuksiin, 1000€ omiin harrastuksiin... No joo, voishan hänkin jättää työnsä ja aloittaa uusi ura tukilusmuna :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat mihin hyvätuloisilla kuluu enemmän rahaa kuin pienempituloisilla: omaisuuden hoitokulut (kesämökki, okt), harrastukset, kehonhuolto, matkustamisen laatu, ulkona syöminen, ruoka, tiety
Sivusta pakko sanoa et kyllä tuossa listassa oli paljon sellaista mitä opiskelijapiireissäkin moni ostaa, vaikka tulot on tyyliin tuet ja alle 10 tuntia viikossa Prisman kassalla. Ruuasta sitten säästellään ja pelataan laskujen maksupäivien kanssa..
-aikuisopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat mihin hyvätuloisilla kuluu enemmän rahaa kuin pienempituloisilla: omaisuuden hoitokulut (kesämökki, okt), harrastukset, kehonhuolto, matkustamisen laatu, ulkona syöminen, ruoka, tiety
Jaa. Enpä ole kaverin palkasta kysellyt, mutta olen kuvitellut, että jos työskentelee julkisella hoitajana 15% lyhennetyllä työajalla ja on talouden ainoa aikuinen, niin tuloissa ei olisi juhlimista.
Haastan jokaisen pienituloisen tai tulonsiirroilla elävän tekemään menoistaan muutaman kuukauden kirjanpitoa, löytyisikö sieltä jotain missä raha menee ihan hukkaan. Osa-maksuja? Kulutusluottoja? Lehtitilauksia? Verkostomarkkinoinnin tuotteita? Tupakkia? Lauma erilaisia lemmikkieläimiä? Kilpailuttamattomat vakuutukset?
Puolison kanssa tullaan ihan ok toimeen, mutta tehdään tuo harjoitus silti sillon tällöin. Viimeksi selvisi, että miehellä menee yllättävän paljon rahaa siihen kun pysähtyy huoltoasemalla tai kahvilassa puraisemassa sämpylän ja kahvin. Minä puolestaan vierottauduin Booztletistä kun havaitsin, että vaikka ostaa vaatteita puoleen hintaan, on 200 euroa joka toinen kuukausi kuitenkin yli tonni vuodessa. Olkoon vaikka kuinka alennuksessa. Ja puolen litran vichypullojen ostamisen olen lopettanut kun tajusin, että niihin kuluu rahaa kymppi viikossa ihan tuosta noin vaan huomaamatta. Purukumin jauhamisesta oli tullut addiktio vuosia sitten, vierotin itseni purkasta kokonaan kun Jenkki-pussin hinta vaan nousi ja nousi.
Vierailija kirjoitti:
Anna köyhälle rahaa, mitään ei jää jäljelle.
Anna sama summa ns. hyvätuloiselle, hän maksaa siitä ensin 50% veroja ja säästää loput, koska sitä tarvitaan myöhemmin enemmän kuin juuri nyt.
Koska hyvätuloisella on myös muuta tuloa, omaisuutta, ei korjattavaa, eikä ostettavaa. Hänellä on jo kaikkea, joten hänellä jää ylimääräistä. Hyvätuloisella ei ole puutoksia. Köyhällä on 10 vuoden rikkinäiset KAIKKI, joten hän korjaa jne, eikä rahaa jää, koska hän kärsii jo valmiiksi puutteesta.
Mieheni veli lopetti tupakoinnin kylmä kalkkuna metodilla kun oli laskenut että vuodessa röökiin kuluu kokonaisen kuukauden tulot. Ihan on työssäkäyvä ihminen. Miettikää yli 3000 euroa vuodessa savuna ilmaan kirjaimellisesti 8-O
Vierailija kirjoitti: löytyisikö sieltä jotain missä raha menee ihan hukkaan. Osa-maksuja?
Ei minulla ole yksikään osamaksu mennyt hukkaan. Olen ostanut osarilla esim. laatuvaelluskengät, joita olen käyttänyt nyt 15 vuotta. Kertaostoksena en voi sellaisia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni veli lopetti tupakoinnin kylmä kalkkuna metodilla kun oli laskenut että vuodessa röökiin kuluu kokonaisen kuukauden tulot. Ihan on työssäkäyvä ihminen. Miettikää yli 3000 euroa vuodessa savuna ilmaan kirjaimellisesti 8-O
Mikä on kylmä kalkkuna -metodi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna köyhälle rahaa, mitään ei jää jäljelle.
Anna sama summa ns. hyvätuloiselle, hän maksaa siitä ensin 50% veroja ja säästää loput, koska sitä tarvitaan myöhemmin enemmän kuin juuri nyt.
Niin köyhä joutuu käyttämään sen rahan pakollisiin menoihin kuten ruokaan. Hyvätuloisella on jo kaikki tarpeelliset tarpeet katettu, joten sen määrän voi säästää.
Niinpä. Ja ruoan lisäksi hankintalista on loputon. Sitten vain priorisoidaan, että mikä on tärkeintä. Usein se on ruoka, mutta muutakin tarvitaan. Itse tarvitsisin tällä hetkellä rintaliivejä, lenkkarit ja silmälasit, nämä siis olisi ihan pakollisia. Lakanat, pyyheliinat ja kaikki kodin tekstiilit ovat iankaikkisen vanhoja, mutta ne ovat vain "olisi kiva joskus saada uusia" -toiveissa, mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin ehkä vielä joskus hankkia. Mitä taas tulee huonekaluihin, niin niitä en edes kuvittele saavani ikinä uusittua. Kaikki on käytettynä 20- 30 vuotta sitten hankittuja.
Kerrottakoon, että jos saisin ylimääräistä rahaa, niin todellakin laittaisin sen haisemaan välittömästi. Hankkisin tarpeelliset ja pakolliset tavarat, kävisin kampaajalla (en ole viiteentoista vuoteen käynyt), ehkä jopa söisin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: löytyisikö sieltä jotain missä raha menee ihan hukkaan. Osa-maksuja?
Ei minulla ole yksikään osamaksu mennyt hukkaan. Olen ostanut osarilla esim. laatuvaelluskengät, joita olen käyttänyt nyt 15 vuotta. Kertaostoksena en voi sellaisia tehdä.
Kun valitettavasti on niin, että nuo osamaksut ja kulutusluotot pitää siinä köyhyyskierteessä. Tästä on lukuisia ja lukuisia tutkimuksia, pahimmillaan ne johtaa ulosoton asiakkaaksi josta on sitten jo todella vaikeaa ilman tuloja päästä pois. Sitten ei saa enää vakuutuksia tai haluamaansa vuokra-asuntoa ja päätyy maksamaan kaikesta enemmän. Lainaisi mieluummin kaverilta, tai sitten ihan vaan säästäisi vaikka vitosen viikossa niin kauan, että on varaa kenkiin ilman velkaa. Minun Lowen vaelluskengät maksoivat tarjouksessa n 90 euroa ja uskon, että palvelevat niin kauan kun minusta vaeltamaan on. Itse vaikka mieluumin myisin leivänpaahtimen ja hiustenkuivaajan tai keräisin pulloja tai marjoja kuin maksaisin korkoa kulutustuotteiden hankkimisesta.
Eikä nyt kannata sanoa, ettei pysty säästämään edes vitosta viikossa, kun kuitenkin laskee pystyvänsä maksamaan sen osamaksulaskun. Vähemmän aikaa menee säästäessä se raha niihin kenkiin, kuin maksaessa niitä osamaksuna pois.
Vierailija kirjoitti: Juurihan täällä vähän aikaa sitten poistetussa keskustelussa joku kehtasi väittää, että hänellä työssä käyvällä henkilöllä jää vähemmän rahaa "pakollisten menojen jälkeen" kuin toimeentulotukiasiakkaalla, vaikka oikeasti henkilön "pakolliset menot" sisälsivät asuntolainaa, autolainaa (eli oman varallisuuden kohottamista), lapsien harrastuksia, autolla ajamista, työpaikkalounaita jne.... Eli työllisillä on kadonnut kokonaan ymmärrys siitä mitä toimeentulotuella elävät saavat ja mitä heille nähdään pakollisiksi ja mikä ei.
Aivan. Entinen työkaverini katkerana ihmetteli miten minulla on varaa syödä kalaa toimeentulotuella. No siksi, ettei minulla ole 2-kerroksisesta rivarista osaketta arvoalueella niin kuin hänellä. Hän laittaa rahansa pankkiin lyhennyksiin ja korkoihin + vastikkeeseen ja minä laitan omani kalatiskille. Erona on, että hänen kulunsa osakkeestaan ovat yli 1000 euroa kuussa ja minun kuluni kalatiskille noin 30 euroa kuussa. Sitten on kateellinen siitä, että syön kalaa :D
Myy toki osakkeesi ja syö kalaa mahan täydeltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cold turkey: kerrasta poikki, ei korvausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta taitaa tarkoittaa että lopettaa kerrasta tykkänään.
Tutkimuksissa tupakointi on ollut sitä yleisempää mitä pienemmät tulot on ja vailla työtä olevilla yleisempää kuin työssäkäyvillä. Kaikista hölmöin tapa tuhlata hirveä määrä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun valitettavasti on niin, että nuo osamaksut ja kulutusluotot pitää siinä köyhyyskierteessä. Tästä on lukuisia ja lukuisia tutkimuksia, pahimmillaan ne johtaa ulosoton asiakkaaksi josta on sitten jo todella vaikeaa ilman tuloja päästä pois. Sitten ei saa enää vakuutuksia tai haluamaansa vuokra-asuntoa ja päätyy maksamaan kaikesta enemmän. Lainaisi mieluummin kaverilta, tai sitten ihan vaan säästäisi vaikka vitosen viikossa niin kauan, että on varaa kenkiin ilman velkaa. Minun Lowen v
Laskepa nyt itse: Tarvitset kengät TÄNÄÄN. Alat säästämään 5 euroa kuukaudessa ja milloin saat 200 euroa maksavat kengät? Saat ne 3 vuoden ja 3 kuukauden kuluttua. Paljain jaloinko kuljet siihen asti? Vai ostat huonoja kenkiä a 20 euroa, jotka kestävät puoli vuotta? Eli maksat kengänrönttösistä 15 vuoden aikana 600 euroa, etkä vieläkään saa niitä hyviä 200 euron kenkiä, koska ostat jatkuvasti huonoja ja kestämättömiä kengänrönttösiä.
Ihan voit pitää tyhmät neuvosi. Olen maksanut nuo kengät jo yli 10 vuotta sitten. Köyhän EI kannata ostaa halpaa, vaan kestävää.
Terävää havainnointia. Tosin omasta piiristä lisäisin että kyllä hyvätuloiset laittaa rahaa autoihin. Monet tutut on ottaneet nyt henkilöleasingin. Pienempituloinen ostaa sit niin uuden auton joltain premium-merkiltä kuin on varaa. Kilometrejä >150k ja huoltokulut sen mukaiset. Edullisemmasta tuleekin kokonaisuudessa kalliimpi.