Elävätkö pieni- ja hyvätuloiset eri todellisuudessa rahankäytön osalta?
Kommentit (93)
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa.
Sossusta saa lapsen harrastukseen 300 vuodessa eli ei sisällä jääkiekkoa pelata.
Juuri näin, tuttavapiirissä parikin erittäin hyvätuloista eikä he ymmärrä rahan päälle. Ja tällä tarkoitan ostoksia. Pyydetään mukaan kaupunkiin kierrokselle. Jos tulee vastaan jotain mitä haluaa ostaa, niin ostaa eikä mieti. Mukana oleva vähävaraisempi vain katsoo ja sanoo että pitää vielä harkita. Toinen ihmettelee että eihän tuo ole kuin muutaman satasen.
Eli eivät välttämättä ymmärrä ettei kaikille ole varaa.
Ja on myös toisinkin päin. Vähävaraisempi on myös ihmetellyt miksei tuo varakas voi ostaa hänelle kun sillä keron rahaa.
Itse kuuluun tähän välimaastoon ja ihmettelen asiaa joka kerran kun yhdessä nähdään. Tilanteet on aika tahattomia eikö niissä ole brassailun makua.
Elämä on valintoja.
Itse olen keskituloinen, enkä ole vuosiin käynyt kampaajalla. Leikkaan ja värjään hiukseni itse, koska lopputulos on aina sellainen kuin itse toivon.
Kyllähän se näin on että menot kasvaa tulojen mukaan ja saavutetuista eduista on aina vaikea tinkiä.
Vierailija kirjoitti: Juurihan täällä vähän aikaa sitten poistetussa keskustelussa joku kehtasi väittää, että hänellä työssä käyvällä henkilöllä jää vähemmän rahaa "pakollisten menojen jälkeen" kuin toimeentulotukiasiakkaalla, vaikka oikeasti henkilön "pakolliset menot" sisälsivät asuntolainaa, autolainaa (eli oman varallisuuden kohottamista), lapsien harrastuksia, autolla ajamista, työpaikkalounaita jne.... Eli työllisillä on kadonnut kokonaan ymmärrys siitä mitä toimeentulotuella elävät saavat ja mitä heille nähdään pakollisiksi ja mikä ei.
Miksi sinä siteeraat henkilöä valheellisesti?
Missään ei puhuttu lasten harrastuksista. Vaan lasten päivähoitomaksuista. töihinkö se pentu pitäisi ottaa mukaan?
Eikä omistusasumisen kk-kulut koostu pelkästä lainan lyhennyksestä, vaan myös korkokuluista, ja mikään ei osoita, että tänä päivänä asunnon ostaminen velaksi kartuttaisi omaisuutta. Ymmärrätkö va juk ki. Jos 100'000 lainasta maksaa 25'000 korkoja, pitää asunnon arvon nousta enemmän (+ inflaation osuuden), että omaisuus on karttunut yhtään.
Auto omaisuuden kerryttäjänä on lähinnä huono vitsi. Ja se joka tekee töitä tarvitsee yhden lämpimän aterian enemmän kuin sohvalla makoilija.
Joskus ihmiset vielä ymmärsivät, että työssäkäynti aiheuttaa kustannuksia. Nyt on niin paljon toisen tai kolmannen polven pitkäaikaistyöttömiä, ettei heillä ole omakohtaista ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti: Juurihan täällä vähän aikaa sitten poistetussa keskustelussa joku kehtasi väittää, että hänellä työssä käyvällä henkilöllä jää vähemmän rahaa "pakollisten menojen jälkeen" kuin toimeentulotukiasiakkaalla, vaikka oikeasti henkilön "pakolliset menot" sisälsivät asuntolainaa, autolainaa (eli oman varallisuuden kohottamista), lapsien harrastuksia, autolla ajamista, työpaikkalounaita jne.... Eli työllisillä on kadonnut kokonaan ymmärrys siitä mitä toimeentulotuella elävät saavat ja mitä heille nähdään pakollisiksi ja mikä ei.
Luin keskustelun myös. Eikös tuo kirjoittanut että hänelle jää vain jotain tonni yli toimeentulon perusosan ja tulot oli luokkaa 5000..
Vai sotketko nyt useamman kommentin keskenään, vahingossa tietysti ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna köyhälle rahaa, mitään ei jää jäljelle.
Anna sama summa ns. hyvätuloiselle, hän maksaa siitä ensin 50% veroja ja säästää loput, koska sitä tarvitaan myöhemmin enemmän kuin juuri nyt.
Niin köyhä joutuu käyttämään sen rahan pakollisiin menoihin kuten ruokaan. Hyvätuloisella on jo kaikki tarpeelliset tarpeet katettu, joten sen määrän voi säästää.
Köyhä käyttää rahansa laskuihin ja lainojen maksuun. Yrittää pitää päänsä pinnalla.
Keskiluokka kuluttaa rahansa elintasoon. Isoon asuntolainaan, autolainaan, kesämökkiin, matkoihin, ravintoloihin, harrastuksiin
Rikkaat säästävät ja elävät suu säkkiä myöten. Säästöillä ostetaan osakkeita, asuntoja jne. ja eletään sitten sijoitusten antamilla tuotoilla.
Mun tuttavapiirissä taas tuntuu että pienempituloisilla menee kaikki mitä tuleekin. Ehkä se on sitten sitä, että kun mahdollisuudet säästää, hankkia kalliita investointeja tai sijoittaa on vähäiset niin sama panna kaikki haisemaan. Asiat mihin korkeampituloisilla ei mene rahaa: osamaksuilla hankittu viihde-elektroniikka tai moottoripyörät, veneet tmv. Tatuoinnit, kulmalaminoinnit, rakennekynnet jne. Iso määrä kosmetiikkatuotteita, verkostomarkkinatuotteet, veikkaaminen, tupakka, "yksillä" käyminen, merkkituotteet kodin sisustamiseen (Hay-tray, string-hylly..) tai lasten vaatteissa (gugguu, polarn o pyret, me & I), päällekkäiset suoratoistopalvelut,
Asiat mihin hyvätuloisilla kuluu enemmän rahaa kuin pienempituloisilla: omaisuuden hoitokulut (kesämökki, okt), harrastukset, kehonhuolto, matkustamisen laatu, ulkona syöminen, ruoka, tietyt ostopalvelut kuten siivous tai pihanhoito ja valmennukset.
näin minun hyvin hyvin laajassa tuttavapiirissäni alueellisesti kolmessa Suomen maakuntakeskuksessa sekä Yhdysvalloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suurituloiset maksaa omistaan ja pienituloiset suurituloisen veroista.
Ei maksa. Pienituloiset käy töissä ja palkattomissa työkokeiluissa.
Ei ole rahaa parturiin.
HYvätuloisin 2% maksaa 20% välittömistä veroista eli kyllä ne hyvätuloiset maksavat tukiensaajien kulut.
Jos maksaisi niin paljon kuin väittävät niin niiltähän voisi ottaa 90% veroa ja voisivat kuitata kaiken. Pienempi paha se on kiusata pientä ryhmää kuin antaa koko kansan kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä taas tuntuu että pienempituloisilla menee kaikki mitä tuleekin. Ehkä se on sitten sitä, että kun mahdollisuudet säästää, hankkia kalliita investointeja tai sijoittaa on vähäiset niin sama panna kaikki haisemaan. Asiat mihin korkeampituloisilla ei mene rahaa: osamaksuilla hankittu viihde-elektroniikka tai moottoripyörät, veneet tmv. Tatuoinnit, kulmalaminoinnit, rakennekynnet jne. Iso määrä kosmetiikkatuotteita, verkostomarkkinatuotteet, veikkaaminen, tupakka, "yksillä" käyminen, merkkituotteet kodin sisustamiseen (Hay-tray, string-hylly..) tai lasten vaatteissa (gugguu, polarn o pyret, me & I), päällekkäiset suoratoistopalvelut,
Asiat mihin hyvätuloisilla kuluu enemmän rahaa kuin pienempituloisilla: omaisuuden hoitokulut (kesämökki, okt), harrastukset, kehonhuolto, matkustamisen laatu, ulkona syöminen, ruoka, tietyt ostopalvelut kuten siivous tai pihanhoito ja valmennukset.
näin minun hyvin hyvin laajassa
Tähän liittyen muistan kun lapseni ja ystäväni lapsi innostuivat laskettelusta. Ostin itse Torista lapselle käytetyt välineet, koska kasvavalle lapselle ei vaan kannata ostaa uusia. Kaveri vuokrasi omalleen välineet useamman vuoden ajan. Jo yhden pitkän viikonlopun aikana kun olimme porukassa Rukalla, oli kaverin kustannukset vuokravälineistä ylittäneet ostamieni välineiden hinnan.
Pienempituloinen ehkä ajattelee jo valmiiksi, ettei ole varaa ostaa jotain ja siksi ei tarkastele esim käytettyjä vaihtoehtona, vaan hyödyntää osamaksuja tai vuokrausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa parturiin.
Tienaan 2000 euroa ja joka kuukausi on varaa parturiin. Vaimoni tienaa vähän enemmän ja käy kampaajalla 6 viikon välein. Ei ole lainaa eikä mökkiä.
Meillä puolison palkka 1600 netto, työmarkkinatuki 595 netto ja lisäksi 200 lapsilisää kahdesta lapsesta.
Ei työssäkäyvä mitään työmarkkinatukea saa vaan ainoastaan työttömät. Älä valehtele.
Jos on oikeasti talous todellakin turvattu niin on maailman helpointa olla sitä mieltä ettei rahalla ole merkitystä. Ei tietenkään ole silloin kun sitä ei tarvitse miettiä, voi keskittyä aivan muihin asioihin. Silloin elää tavallaan kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, tuttavapiirissä parikin erittäin hyvätuloista eikä he ymmärrä rahan päälle. Ja tällä tarkoitan ostoksia. Pyydetään mukaan kaupunkiin kierrokselle. Jos tulee vastaan jotain mitä haluaa ostaa, niin ostaa eikä mieti. Mukana oleva vähävaraisempi vain katsoo ja sanoo että pitää vielä harkita. Toinen ihmettelee että eihän tuo ole kuin muutaman satasen.
Eli eivät välttämättä ymmärrä ettei kaikille ole varaa.
Ja on myös toisinkin päin. Vähävaraisempi on myös ihmetellyt miksei tuo varakas voi ostaa hänelle kun sillä keron rahaa.
Itse kuuluun tähän välimaastoon ja ihmettelen asiaa joka kerran kun yhdessä nähdään. Tilanteet on aika tahattomia eikö niissä ole brassailun makua.
Mulla taas jatkuvasti tutut nauraa ja ihmettelee vissiin ihan vilpittömästi miksi ajan yli 10 vuotta vanhaa golffia kun olen kerran joku 'johtaja'.
Ei vaan mene ymmärrykseen, etten halua käyttää yhtään enempää rahaa kuin pakko johonkin joka ei tuota mulle mitään mielihyvää. Miksi ihmeessä käyttäisin! Ei se että olisi johonkin ehkä varaa tarkoita, että se on heti hankittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa parturiin.
HYvätuloisin 2% maksaa 20% välittömistä veroista eli kyllä ne hyvätuloiset maksavat tukiensaajien kulut.
Suurin verokertymä tulee alveista.
Ruisleipä on hyvää.
Tämä liittyi yhtäpaljon asiaan, kuin sinun höpinäsi alveista liittyy välittömiin veroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa parturiin.
Jos maksaisi niin paljon kuin väittävät niin niiltähän voisi ottaa 90% veroa ja voisivat kuitata kaiken. Pienempi paha se on kiusata pientä ryhmää kuin antaa koko kansan kärsiä.
Kuinka kauan ajattelit meillä olevan hyvätuloisia, jos varastat heiltä 90% tuloista?
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Itse olen keskituloinen, enkä ole vuosiin käynyt kampaajalla. Leikkaan ja värjään hiukseni itse, koska lopputulos on aina sellainen kuin itse toivon.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun siitä tulee. Kovin paljon lopputulokselta ei saa toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun siitä tulee. Kovin paljon lopputulokselta ei saa toivoa.
No jaa. Värjäykset ja raidat teen minäkin itse, koska on niin kirjavat kokemukset kampaajan onnistumisesta. Mullei ole vakikampaajaa ja tuolla osulan kampaajalla on joku mennyt tosi hyvin ja toinen ihan surkea tulos. Itse värjäämällä saa varmemmin siedettävän tuloksen ja rahaa säästyy 140-180 euroa kerta. Pitkää tukkaa ei tarvitse leikata edes kuin 3 kertaa vuoteen, edestä sivuilta kevennän välillä itse.
Rahaa törsään puolestaan hierontoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa parturiin.
Tienaan 2000 euroa ja joka kuukausi on varaa parturiin. Vaimoni tienaa vähän enemmän ja käy kampaajalla 6 viikon välein. Ei ole lainaa eikä mökkiä.
Meillä puolison palkka 1600 netto, työmarkkinatuki 595 netto ja lisäksi 200 lapsilisää kahdesta lapsesta.
Ei työssäkäyvä mitään työmarkkinatukea saa vaan ainoastaan työttömät. Älä valehtele.
Puhuu itsestään se luetun ymmärtäminen?
Köyhät eivät halua vanhaa ja käytettyä. Sitä heillä on jo tarpeeksi. Jos pikkuisenkaan on rahaa tai osamaksulla saa, automaattisesti ostetaan uutta. Laadukkaaseen uuteen ei ole varaa ja sama tavara joudutaan ostamaan monta kertaa vuosien kuluessa. Käytettynä saisi paremman halvemmalla
No provohan tuollainen keskustelu on tietysti ollut. Ja mitä ilmeisimmin siinä on myös onnistuttu hyvin provosoimaan. Kyllä jokainen oikeasti tietää miitkä menot on pakollisia, ja mitkä itse valittuja.