Lukio maksulliseksi?
Kommentit (786)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti maksulliseksi
nyt siellä on noita jotka oleilee lukiossa 4-5 vuotta ja suorittaa minimit. Lukioon en mentävä lukemaan ja oltava vaatimuksia
Lukiossa ei edes voi olla viittä vuotta. Ja ne neljä vuotta opiskelevat, opiskelevat kuten minun lapseni: Pitkä matikka, pitkä fysiikka, kemia, kolme pitkää kieltä ja ylimääräisiä lukiodiplomeja.
TIEDÄTKÖ SINÄ LUKIOSTA MITÄÄN????
Mikä on pitkä fysiikka? Et taida tietää lukiosta mitään?
Miksi 30 lisenssiä? Asiathan on jo oppinut siihen mennessä. Kertauskirjan lisenssi riittää ja senkin saa koululta, jos kurssi alkaa kolmannen jakson puolella.
Vaihda sitten YH ja HI tilalle vaikka FY ja KE.
En näe kuin Myrskyn Vesilasissa tässä kohkaamisessa.
Semmosta se on kun sössöttää asiasta, josta ei mitään tiedä.
Totta kai KAIKKI materiaali käydään läpi ennen kirjoituksia.
Kertauskirjaa ei välttämättä todellakaan saa 3. jaksolle ja vaikka saisi, se suljetaan vuodenvaihteessa eli mitä yrität sönkätä?
Fysiikkaa ei todellakaan ehdi lukea syksyyn mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt siellä on noita jotka oleilee lukiossa 4-5 vuotta ja suorittaa minimit. Lukioon en mentävä lukemaan ja oltava vaatimuksia
Lukiossa ei edes voi olla viittä vuotta. Ja ne neljä vuotta opiskelevat, opiskelevat kuten minun lapseni: Pitkä matikka, pitkä fysiikka, kemia, kolme pitkää kieltä ja ylimääräisiä lukiodiplomeja.
Yritin avata sinulle, että se fysiikka ei ole mikään yksi kurssi. Turhaahan se tietty oli, kun vastapuoli on palikka. Tiedän minä lukiosta, kun olen itse aineenopettaja ja kolmesta lapsesta nuorin on abi ja just kirjoittamassa, mm sitä sun fysiikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin avata sinulle, että se fysiikka ei ole mikään yksi kurssi. Turhaahan se tietty oli, kun vastapuoli on palikka. Tiedän minä lukiosta, kun olen itse aineenopettaja ja kolmesta lapsesta nuorin on abi ja just kirjoittamassa, mm sitä sun fysiikkaasi
On tainnut suljetulla osastolla saada päiväksi kännyn käyttöön?
Nyt ota ihan rauhallisesti siellä, hengitä syvään ja toista rauhallisesti: pitkää fysiikkaa ei ole olemassakaan. Pitkää fysiikkaa ei ole olemassakaan. Pitkää...
Lukion ekaluokkalaisen äitinä kiinnostaa vain se että nuori saa pitää tallennetut tehtävänsä, samat lisenssinä ja saman läppärin. Mulle on ihan se ja sama mitä se maksaa, kunhan menee sujuvasti ja nuorta stressaamatta. Bussikortin hankkiminen koulumatkatukikortin tilalle ei ole mitään tehtyjen tehtävien häviämisen rinnalla.
Hänellä on 3,5 v suunnitelma, ja sillä mennään. 2,5v vain pakolliset, kirjoitukset ja lukiosta ulos ei palvele ketään, ei ainakaan nuoren mielenterveyttä ja kypsymistä, ei myöskään opintolaina lukiosta.
Mietityttää kyllä miten vähävaraisille tässä vielä käy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi 30 lisenssiä? Asiathan on jo oppinut siihen mennessä. Kertauskirjan lisenssi riittää ja senkin saa koululta, jos kurssi alkaa kolmannen jakson puolella.
Semmosta se on kun sössöttää asiasta, josta ei mitään tiedä.
Totta kai KAIKKI materiaali käydään läpi ennen kirjoituksia.
Kertauskirjaa ei välttämättä todellakaan saa 3. jaksolle ja vaikka saisi, se suljetaan vuodenvaihteessa eli mitä yrität sönkätä?
Fysiikkaa ei todellakaan ehdi lukea syksyyn mennessä.
Suljetaan vuodenvaihteessa? Just joo. Jos kertauskurssi alkaa kolmannessa jaksossa ja käytössä on 6 kk lisenssi, niin miksi se suljettaisiin vuodenvaihteessa? Kuka sen sulkisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin avata sinulle, että se fysiikka ei ole mikään yksi kurssi. Turhaahan se tietty oli, kun vastapuoli on palikka. Tiedän minä lukiosta, kun olen itse aineenopettaja ja kolmesta lapsesta nuorin on
On tainnut suljetulla osastolla saada päiväksi kännyn käyttöön?
Nyt ota ihan rauhallisesti siellä, hengitä syvään ja toista rauhallisesti: pitkää fysiikkaa ei ole olemassakaan. Pitkää fysiikkaa ei ole olemassakaan. Pitkää...
Niin, kuten totesin, vastapuoli on palikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion ensi syksynä aloittavat voivat tehdä suunnitelman, että
-kirjoittavat kolmosen syksyllä 3 ainetta, esim YH, HI ja Enkku, tai jotain sinnepäin.
-keväällä 2 ainetta, esim ÄI ja matikka.Äikkään ei keväälle monia lisenssiä tarvita. Matikkaa ei myöskään, koska osaamisen taso on jo silloin saavutettu ja loppu on vain kertaamista.
Kolmosen keväällä äikkä ja matikka? Semmoset liki 30 kurssia sitten. Ilman mitään materiaalia lukulomalle. Justiinsa.
Ja noilla yyhoolla ja hissallahan ei tee yhtikäs mitään, jos aikoo jatko-opiskella.
YH ja hissa on just hyvät esim kauppikseen ja oikikseen.
"Siinä on pakko skipata vaativimpia aineita ja valita esimerkiksi terkka pitkän fysiikan sijaan, kirjoittaa ruotsi lyhyenä jne. Koska todellakaan 2,5 vuodessa et saa kasaan esimerkiksi pitkää matikkaa, pitkää fysiikkaa, englantia, mitään muita kieliä tai mitään vaativaa.
Ja suorittaa voit vain ja ainoastaan pakolliset kurssit, et mitään ylimääräistä, joka auttaa saamaan parempia arvosanoja."
Jos se lukion opetus on suunniteltu niin, että sen lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, niin silloin sen voi suorittaa kahdessa vuodessa. Siitähän tämä vain on kiinni. Jos tällaiselle opetukselle on kysyntää, niin luulisi muodostuvan myös tarjontaa. Nythän tämä toteutuu lumapainotteisena yhdessä paikassa, mutta voisiko niitä olla muitakin? Tai jollain toisella painotuksella?
Useimmille tuntuu sopivan tuo leppoisa kolmen vuoden tahti, mutta onhan se vähän harmi, jos lahjakkaille ei ole tarjolla muuta kuin tuo lumapainotteinen kaksivuotinen lukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kirjoittavat kolmosen syksyllä 3 ainetta, esim YH, HI ja Enkku, tai jotain sinnepäin.
-keväällä 2 ainetta, esim ÄI ja matikka.Äikkään ei keväälle monia lisenssiä tarvita. Matikkaa ei myöskään, koska osaamisen taso on jo silloin saavutettu ja loppu on vain kertaamista.
Kolmosen keväällä äikkä ja matikka? Semmoset liki 30 kurssia sitten. Ilman mitään materiaalia lukulomalle. Justiinsa.
Ja noilla yyhoolla ja hissallahan ei tee yhtikäs mitään, jos aikoo jatko-opiskella.
Käypä kuule huviksesi katsomassa, paljonko niistä saa sinne pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin että olis helppo katsoa malli jostain itse aiemmin laskemastaan, ei niissä esimerkeissä ihsn kaikkea valmiina ole, siksi niitä on 2,5 vuotta tunneilla harjoiteltu satojen lsskujen verran. Itsellä ne kertausmateriaalit oli viime vuosituhannella lyijykynällä vihossa. Kun kertauskirjsn tehtävän kanssa tuli tenkkapoo, etsittiin kurssikirjasta vastaava tehtävä ja vihosta mallivastaus.... ja päästiin eteenpäin.
Niin, mutuahan sinä heittelet.
Mistä se malli katsottaisiin? Niin, nykylukio ei yllättäen ole sama kuin se sinun lukiosi 30 vuotta sitten. Mistä kurssikirjasta sinä nyt katsot kun paperikirjoja ei ole? Ja oppimateriaali suljetaan.
No nimenomaan. Sitähän yritin noille matikkaa lasketaan mistä matetiaalista vain heittelijöille sanoa: kyllähän niitä kertaustehtäviä on, mutta ratkaisumallit on siellä omissa muistiinpanoissa ja laskuharjoituksissa, joihin pitäisi päästä palaamaan. Nuo heittelijät ei ymmärrä matematikan kertaukseesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos se lukion opetus on suunniteltu niin, että sen lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, niin silloin sen voi suorittaa kahdessa vuodessa. Siitähän tämä vain on kiinni. Jos tällaiselle opetukselle on kysyntää, niin luulisi muodostuvan myös tarjontaa. Nythän tämä toteutuu lumapainotteisena yhdessä paikassa, mutta voisiko niitä olla muitakin? Tai jollain toisella painotuksella?
No sitten se lukio pitäisi ensin muuttaa tuollaiseksi ja sitten panna opiskelijoita opiskelemaan se. Eikä niin että ptiää lukion ennallaan ja sitten alkaa sörkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käypä kuule huviksesi katsomassa, paljonko niistä saa
Niillä kuule kauppikseen meni oma poika. Kirjoitti 3 reaalia, maantieto, historia ja YH.
Kolmeen vuoteen lukio ja sivussa SM-tason urheiluharrastus ja kaikki maksettiin itse. Jokainen kirja, koulumatkat ja läppäri.
"Ja siksipä hänellä just pitää olla ne matskut ja muistiinpanonsa ja abikurssi. Eikä kukaan muista jotain ekan vuoden syksyn kurssisisältöä ilman kertaamista, vaan siksi on lukuloma, jolla kaikki kerrataan."
Alatteko jo nähdä, mitä ongelmia lukion pitkittämisessä on?
Kun lukion suorittaa kahdessa vuodessa, ne ekana vuonna opitut asiat on paljon tuoreemmassa muistissa ja kertailu sujuu paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota opiskelemaan tuollaista settiä. Taitaa olla trollausta.
Vierailija kirjoitti:
"Ja siksipä hänellä just pitää olla ne matskut ja muistiinpanonsa ja abikurssi. Eikä kukaan muista jotain ekan vuoden syksyn kurssisisältöä ilman kertaamista, vaan siksi on lukuloma, jolla kaikki kerrataan."
Alatteko jo nähdä, mitä ongelmia lukion pitkittämisessä on?
Kun lukion suorittaa kahdessa vuodessa, ne ekana vuonna opitut asiat on paljon tuoreemmassa muistissa ja kertailu sujuu paljon helpommin.
Jos suorittaa lukion kahdessa vuodessa, joka jaksossa on kahdeksan kurssia. Ja totta kai kurssit menevät päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota opiskelemaan tuollaista settiä. Taitaa olla trollausta.
Missä minä sellaista väitin. En missään. Vastasin vain horinaan, jossa mässyteltiin, miten siellä joku lojuisi neljä vuotta. se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään yo-kirjoittaminen ei ole mahdollista ennenkuin aineen pakolliset kurssit on käyty. Lukion 2. luokan keväällä oma poikani olisi voinut kirjoittaa ET:n, terveystiedon tai psykologian. Nämä ainoat reaaliaineet, joissa hän oli suorittanut opinnot. Kielet ja matematiikka, äidinkieli ja monet reaaliaineet kesken. Toisen vuoden syksyllä hän kirjoitti ruotsin. Nyt keväällä kaikki muut aineet. Ei olisi voinut kirjoittaa aiemmin, koska kursseja oli vielä suorittamatta,
Aivan eli käy juuri niin kuin on yllä jo moni kirjoittanut: Jos alkaa pusertaa tutkintoa 2,5 vuoteen, on pakko tinkiä kirjoitettavista aineista ja opintojen sisällöstä.
Eikö lukiot kilpaile opiskelijoista? Tässä on nyt pelinpaikka. Halukkaat lukiot voivat nyt irtaantua kalkkeentuneista kaavoistaan ja suunnitella opintonsa uusiksi niin, että sen lukion voi suorittaa 2,5 vuodessa. Jos tuo suoritusaika lyödään lukkoon, niin tietty se samalla tarkoittaa, että ihan mitä tahansa kursseja ei voi sitten ottaa. Ja kaikille tämä ei ole ok, mutta useimmille voi olla. Jos tuosta tekee sellaisen, että siinä on pitkä enkku, pitkä matikka, fysiikasta ja kemiasta kaikki kurssit ja pakolliset äidinkielet ja ruotsit, niin luulisi kelpaavan monille.
Kertauksen voi tehdä vanhoista paperisista kirjoista, joita löytyy kirjastoista ja antikvariaateista. Niille tuli taas markkinat, joten tarjontaa tulee olemaan. Luonnontieteet ja matematiikka eivät ole merkittävästi muuttuneet muutamassa vuodessa. Tuskin humanistiset aineetkaan. Kielistä kannattaa joka tapauksessa hankkia kielioppi itselleen, sanastoa voi opetella mistä vaan. Jos äidinkieli ei ole hallussa ilman kertaamista lukion kolmantena vuotena, niin peli on kokolailla menetetty sen osalta.