Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukkakauppaat nyreissään kun enää ei hautajaisiin osteta isoja kalliita kukkalaitteita

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää se, että eivät edes suostu tekemään pienenpiä kukkavihkoja hautajaisiin. Yritin saada omaisen hautajaisiin kukkalaitteen, johon ei olisi tullut kovinkaan montaa kukkaa ja minulla oli jopa kuva siitä. Siinä oli vain sinisiä eustomia ja valkoisia neikiloita, mutta mitä ihmettä sitten olikaan tapahtunut. Kukkalaitteet oli tuotu valmiiksi hautajaikappelille ja yritin etsiä omaa kukkalaitetta, mutta en löytänyt sitä mistään. Aloin sitten lukemaan niitä värssyjä ja kun tuttu värssy löytyi, en edes tunnistanut sitä kukkavihkoa omakseni. Siihen oli ämpätty isoja valkoisia ruusuja ja vaikka mitä, että siitä olis saatu suuri ja hintakin korkeaksi. Olin todella pettynyt. 

Mulla oli sovittu hinta 60,- ja yllätyksesi kukkalaite oli todella kaunis ja melko isokin hintaan nähden . Ja oli sellaiset kukat kuin puhe tosin alunperin olisin halunnut toiset kukat mutta siinä ajankohdassa niitä ei ollut saatavilla.

Vierailija
82/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä juuri katselin hautajaiskukkien hintoja ja ihmettelin kun harvassa liikkeessä oli edes tarjolla keskihintaista vaihtoehtoa. Kaikkialla oli joko melkein satasen kukkalaitteita tai sitten ainoana vaihtoehtona yksi kukka. Ja mielestäni yksi kukka ei ole toimiva vaihtoehto surukukaksi Suomessa, koska täällä on ollut tapana onnitella yhdellä ruusulla, ja yleensäkin punainen ruusu surukukkana toimii vain lesken kukkalaitteessa. 

Töölöläinen kukkakauppa oli ainoa, jossa oli tarjolla myös pienempiä surukimppuja tyylikkäistä valkoliljoista. 

Voihan sen kimpun teettää itsekin ja valita kukat niistä mitä leikkona on tarjolla. Miksi siihen pitää joku oma mallinsa olla jossain kuvastossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venatkaas vaan mikä poru syntyy kun ihmisillä ei ole enää varaa tuohon hautajaispelleilyyn ylipäätään, minä totesin viranomaisille et laittakaa sen äm män ruho jätesäkkiin ja työntäkää suohon.

Luoja mikä älinä ja syyttely siitä alkoi mut minä en muutu rahaksi syyllistämällä.

Aina on Suomessa hautaan päässyt, vaikka suomalaiset on olleet ennen paljon köyhempiä, kuin nyt.  Aika lapsellista puhetta aikuiselta ihmiseltä(mieheltä?) . 

Jos ei sulla ole rahaa niin ei ole, mutta ei asiaa auta alkaa vainajaa halveksimaan. Kyllä yhteiskunta hoitaa. Aikamoista elämää olet tainnut äm*män kanssa viettää, ei käy kateeksi :D

Vierailija
84/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle se kuuluu, minkä surukukka-asetelman teetän, jos kuuluu, en ainakaan aio noudattaa sääntöä ja käskyä. Jos kukat roskaavat, sitten roskaavat, eikös Suomen hautausmailla ole työntekijöitä sitä varten ja jos kukat haittaa pappia, kannattaa papin vaihtaa alaa tai hankkia allergialääke. Papit nyt vaan muutoinkin peittelevät ihmisyyttään kaavun alle.

Vierailija
85/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojätepussiöyhö, ajattele ympäristöä, mikromuovia ja luonnon monimuotoisuutta. Jätä pussi pois ja odottele virkavaltaa.

Vierailija
86/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse kukkalaitteet tai kimpun ja samalla tehdessä muistelen vainajaa ja koitan valita kukat vainajan mukaan .

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini hautajaisissa kukat kävi siinä arkulla ja heti siunauksen jälkeen ne otettiin pois. Arkku vietiin krematoriolle ja kukat päätyi suurimmalta osalta roskiin. Osan otin itselleni.

Läheiseni oli just hiljattain vastaavissa hautajaisissa ja sinne oli pyydetty nimenomaan kukkalaitteiden sijasta tuomaan yksi ruusu. Nämä ruusut oli siunauksen jälkeen otettu pois arkun päältä ja vietiin muistotilaisuuteen maljakkoon. 

Vierailija
88/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei läheskään kaikki omaiset laita lehteen kuolinilmoitusta, eikä tarvitse laittaa. Moni tuttu on myös eläissään kieltänyt ettei saa laittaa, eikä ole laitettu. He, joiden tarvii tietää kuolemasta saavat tiedon yleensä jotain kautta. Olen itse ikäihminen ja tarkat ohjeet jälkipolvelle kaikesta. Eikä ilmoitusta. 

Vierailija
89/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole mitään järkeä ostaa 60 euron kukkakimppua maatumaan hautausmaalle.

Kukkalaite maksaa kaikkinensa yli 200€.

Vierailija
90/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut perheelleni, että ruumiini sitten laitetaan halpaan laatikkoon, tuhkaukseen, tuhkat pahvilaatikkoon ja tuhkat heitetään sitten yhteen metsään ja pahvilaatikko haudataan maahan. Muuta en halua.

Vierailija
91/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vein äitini haudalle kukkakimpun. Tädit toi sen yhden kukan eli ruusun. 

Vierailija
92/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ne on out. Kuten ylisuuret hääkimputkin. Jotenkin niin kasaria. Meillä hautajaisiin viedään yksi valkoinen ruusu (tai jokin muu, jos vainaja pn jotain tiettyä kukkaa eläessään toivonut) ja häissä mulla oli kimppu kieloja ja keskellä kolme valkoista ruusua. Kaunista, tyylikästä ja yksinkertaista. 

Vierailija
93/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää hautajaisiin kutsuta vieraitakaan. Pidetään pienessä piirissä vaan. 

Monilla ei vaan ole varaa kun kustannukset on nousseet niin valtavasti. Tonnilla saa hyvin pienet ja vaatimattomat hautajaiset. Tonni on iso raha. Kuka muuten arkun siirtää jos ei suvussa ole miehiä riittävästi? Onko seurakunnillakaan enää työntekijöitä siihen työhön?

Ei ole lakia joka kieltäisi naisia osallistumasta arkun siirtämiseen tai hautaan kantamiseen. 

Ei niin. Itse olin kantamassa isääni. Niissä hautajaisissa ei myöskään ollut kukan kukkaa, vainajan toiveesta.

Hyvä niin. Ei siinä mitään järkeä ole niitä laitteita kasata kummulle. Kimput vielä menee, kun ovat maatuvaa jätettä kokonaan, mutta kukkalaitteista tulee valtava määrä myös maatumatonta roskaa.

Vierailija
94/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vein äitini haudalle kukkakimpun. Tädit toi sen yhden kukan eli ruusun. 

Se mun vihkomallinen kukkakimppu peittyi lumen alle. Ne ruusut jäi näkyviin. Hautajaiset oli joulukuussa. Ajat vaan muuttuu ja tavat myös. Jollain tapaa se yksinäinen ruusu on kaunis ja yksin lähtee kuolevakin. 

Vierailija
95/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei läheskään kaikki omaiset laita lehteen kuolinilmoitusta, eikä tarvitse laittaa. Moni tuttu on myös eläissään kieltänyt ettei saa laittaa, eikä ole laitettu. He, joiden tarvii tietää kuolemasta saavat tiedon yleensä jotain kautta. Olen itse ikäihminen ja tarkat ohjeet jälkipolvelle kaikesta. Eikä ilmoitusta. 

Yksi lestanainen sanoi että tilaa paikallislehden sen vuoksi että näkee ketkä ovat kuolleet, niin tietää mistä puhua ihmisten kanssa. Siinäpä yksi hyvä syy erota kirkosta ja jättää kuolinilmoitus laittamatta.

Vierailija
96/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketit tuhonneet kaikki kivijalkaliikkeet. 

Vierailija
97/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa juuri vein hautajaisiin kukkalaitteen, hinta 110e, tällä viikolla lähetin syntymäpäiväkukat kummitädilleni, hinta 70e, seuraavat hautajaiset joihin tarvitsen kukat ovat tulossa lähiaikoina kunhan vainaja vain saadaan avauksesta ja on myös uurnan lasku tiedossa kesäkuun alussa. Vajaan neljän kuukauden sisällä siis n. 300-400e kukkakauppaan ja maksan sen ihan mielelläni oman paikkakunnan yrittäjälle laadukkaista kukista ja hyvästä työstä.

Vierailija
98/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
99/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma moka kun ei katso peiliin ja hintalappuun, putiikit kiinni vaan.

Vaikea kai kukkia ilmaiseksikaan lahjoittaa.

Vierailija
100/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole mitään järkeä ostaa 60 euron kukkakimppua maatumaan hautausmaalle.

Kukkalaite maksaa kaikkinensa yli 200€.

Eikä maksa. Alle 100€ saa todella hienoja kukkalaitteita.