Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukkakauppaat nyreissään kun enää ei hautajaisiin osteta isoja kalliita kukkalaitteita

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset ovat niin surulliset juhlat, että kukat tuovat siihen edes jotain kaunista. Lisäksi kukat tuoksuvat monesti hyvälle. 

Kun hauta on luotu umpeen, on se kukkameri kaunis. Onhan se ihan muuta, kuin multakumpu  myös hautausmailla huomaa, missä on tuore hauta.

Taidan laittaa perillisille tiedoksi, että minä nimenomaan haluan kukkia haudalle. 

Vierailija
102/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei läheskään kaikki omaiset laita lehteen kuolinilmoitusta, eikä tarvitse laittaa. Moni tuttu on myös eläissään kieltänyt ettei saa laittaa, eikä ole laitettu. He, joiden tarvii tietää kuolemasta saavat tiedon yleensä jotain kautta. Olen itse ikäihminen ja tarkat ohjeet jälkipolvelle kaikesta. Eikä ilmoitusta. 

Yksi lestanainen sanoi että tilaa paikallislehden sen vuoksi että näkee ketkä ovat kuolleet, niin tietää mistä puhua ihmisten kanssa. Siinäpä yksi hyvä syy erota kirkosta ja jättää kuolinilmoitus laittamatta.

Miten nämä liittyvät toisiinsa? Ei kirkkoon kuuluvan tarvitse kuolinilmoitusta laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä hautajaisista, mutta en enää osta leikkokukkia. Ne ei tuoksu miltään.

Sama täällä!

Vierailija
104/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkalaitteiden, ylipäätään leikkokukkien hinta on nykyään ihan naurettavan korkea. Siinä ei voi oikein kun olla ostamatta. Tässä voidaan osoittaa katseet tuonne Helsingin herroihin, kun kaikki kallistuu niin kovaa vauhtia, mutta palkat ei nouse. Rikkaat rikastuu ja muut nuolkoot näppejään.

Vierailija
105/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei olisi jos elinkeino loppuu. Mutta kukkalaitteen saa paljon edullisemmin kun tekee itse. Netti täynnä ohjeita ja kuvia. Eikä kimpussakaan mitään vikaa ole, päinvastoin, ei tule turhaa muovijätettä.

Kymmenen vuotta sitten lapseni kanssa laskimme isäni arkulle kaksi kallaa.  Eikä kukaan huomauttanut yhtään mitään, ajatus on mielestäni tärkein.

Vierailija
106/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua edes itselleni hautajaisia. Arkkurahat ja muut toimenpidekulut säästän et ei lasten tarvi omistaan laittaa tai pyytää mistään avustusta. Mut kivimöhkäleeseen ym kukkiin ei tarvi laittaa penninpyörylää. Minua voi muistella halutessaan ilman hautapaikkaakin. 

Ilman arkkua ei voi olla. Tarvitaan aina. Ei voi heittää poltettavaksi sellaisenaan. 

Lue nyt aloitus ennen kuin öyhötät.

Vierailija
107/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammiarkku-kauppiaita ketuttaa kun tuhkat laitetaan pahviaskiin !

Pahviaskissa ei jostain syystä polteta.

Vierailija
108/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kukkakaupat olleet turhia rahastajia. ihmeen pitkään saivat toimia moni myös pelkkiä rahanpesu yrityksiä. yrittäjän kannattaa ottaa yhteyttä hirviniemeen ja katajaan he antaisivat vinkkejä lelu kaupan perustamiseen. arhinmäkihän oli tovereitaan neuvonut ettei velkoja tarvitse takaisin maksaa.

Jutut on kuin rahattomalla lehmän ostajalla.

Vierailija
109/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli läheisen hautajaisiin hommattu valmiiksi saattoväelle yksi kukka jokaiselle, punainen tai valkoinen ruusu (asiasta ilmoitettu kutsussa). Ne olivat kauniisti aseteltu hopeisiin maljakoihin arkun luo. Siitä arkulle mennessä sai ottaa kukan mukaansa. Kukat olivat arkulla vain siunauksen ajan, koska kyseessä tuhkaus.

Siunauksen jälkeen keräsimme ruusut takaisin maljakoihin ja irrotimme arkkukukan, ja veimme ne muistotilaisuuteen pöytiä koristamaan (arkkukukka laitettiin muistopöytään). Lopulta ruusut päätyivät saattoväen mukana koteihin (saivat ottaa halutessaan mukaansa) ja arkkukukka vietiin tulevalle hautapaikalle.

Toimiva ratkaisu meille, eikä kenellekkään vieraalle tullut painetta ainakaan kukista.

Vierailija
110/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyreissään?!? Et mitään alistavampaa ilmaisua keksinyt? Jos sulta viedään elinkeinon tärkein tulonlähde, niin olisitko itsekin nyreissäsi? Olisitko kuitenkin huolissasi tai jopa kauhuissasi?

Ja jo nytkin voit viedä vain yhden kukan, jos et enempää halua. Ongelman tuosta tekee se, että jos "ylhäältä päin" aletaan sanelemaan, että EI SAA TUODA kukkalaitteita, vaan sen yhden kukan. 

Vierailija
111/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli läheisen hautajaisiin hommattu valmiiksi saattoväelle yksi kukka jokaiselle, punainen tai valkoinen ruusu (asiasta ilmoitettu kutsussa). Ne olivat kauniisti aseteltu hopeisiin maljakoihin arkun luo. Siitä arkulle mennessä sai ottaa kukan mukaansa. Kukat olivat arkulla vain siunauksen ajan, koska kyseessä tuhkaus.

Siunauksen jälkeen keräsimme ruusut takaisin maljakoihin ja irrotimme arkkukukan, ja veimme ne muistotilaisuuteen pöytiä koristamaan (arkkukukka laitettiin muistopöytään). Lopulta ruusut päätyivät saattoväen mukana koteihin (saivat ottaa halutessaan mukaansa) ja arkkukukka vietiin tulevalle hautapaikalle.

Toimiva ratkaisu meille, eikä kenellekkään vieraalle tullut painetta ainakaan kukista.

Hyvä tapa ja olen nähnyt muutamissa kuolinilmoituksissa saman maininnan. 

Vierailija
112/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos hautajaiskukkakulttuuri katoaa Suomesta, tämä vaikuttaa myös alamme tukkuihin ja muihin toimijoihin, kuten oppilaitoksiin. Floristisen alan koulutuksen olennainen osa ovat surusidontatyöt, joita pian ei ehkä enää ole tarjolla, vetoomuksessa sanotaan."

Sitten ei varmaan tarvitse kouluttaa niin paljon floristeja, jos kauppa ei käy.

Mielestäni" kilpavarustelun" vähentyminen on hyvä asia. Hautajaisista tulee liian paljon pahoja mieliä surun lisäksi ihan siitä, että jollain ei ole varaa ostaa tilaisuuteen täysmustia vaatteita tai tarpeeksi hienoa kukkakimppua.

Aika karusti sanottu, mutta onneksi tämä kateellisten ja toisiaan väheksyvien sukupolvi on katoamassa... Nuoremmat ovat paljon sallivampia toisiaan kohtaan. Ei me myöhemmät sukupolvet todellakaan osoiteta mitään paremmuutta jollain hautajaisten kukkalaitteiden koolla, jokainen tuo mitä tuo, eikä kukaan mieti, että onpa tuo pihi, tai olenpa parempi kuin muut. Tuosta pukeutumisesta puhumattakaan. 

Vierailija
113/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa kukkakaupoissa ne kukat on todella kalliita. Ehkäpä omaiset vetoavat johonkin ohjeistukseen vain koska eivät halua ostaa niitä kalliimpia kukkalaitteita?

Hautajaiskukat jos mitkä on aikamoista tuhlausta. Niitä käytetään sen hetken kun siunaustilaisuus kestää. Tuhkauksessa voi tehdä niinkin että jokainen käy hakemassa siunauksen lopussa omat kukkansa pois ja tuovat sitten aikanaan tuhkiensirottelupaikalle jos heidät on sinne kutsuttu.

Vierailija
114/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei enää hautajaisiin kutsuta vieraitakaan. Pidetään pienessä piirissä vaan. 

Monilla ei vaan ole varaa kun kustannukset on nousseet niin valtavasti. Tonnilla saa hyvin pienet ja vaatimattomat hautajaiset. Tonni on iso raha. Kuka muuten arkun siirtää jos ei suvussa ole miehiä riittävästi? Onko seurakunnillakaan enää työntekijöitä siihen työhön?

Voi ostaa kantajat,hautaustoimisto auttaa asiassa. Mutta muista varmistaa että kantajat pukeutuvat asianmukaisesti tummaan pukuun.

Vierailija
115/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä jo vuosia sitten kun siskoni kuoli. Vanhempien kotiin alkoi tulvia kukkalähetyksiä, kukkalaitteita, kimppuja ja yksittäisiä kukkia. Mietin mitä tuhlausta ne kukat on.

Hautajaisiin ei ollut mitään kukkaohjeistusta, oli vaan tiedotettu että on tuhkaus, kukat oman harkinnan mukaan. Useimmat toi kohtuullisen kokoisia kukkakimppuja tai yksittäisiä kukkia. Jotkut seppeleitä tai kukkalaitteita.

Vierailija
116/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukkakaupan työntekijöillä ole koskaan ollutkaan rahaa ostaa oman liikkeensä tuotteita. Nyt ei ole muillakaan.

Vierailija
117/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse kukkalaitteet tai kimpun ja samalla tehdessä muistelen vainajaa ja koitan valita kukat vainajan mukaan .

Kerrotko mistä hankit kukat itse tekemiisi laitteisiin tai kimppuihin?

Vierailija
118/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse kukkalaitteet tai kimpun ja samalla tehdessä muistelen vainajaa ja koitan valita kukat vainajan mukaan .

No ei varmasti ainakaan pienyrittäjältä. Eiköhän ne ole jostain ruokamarketin laarista. 

Vierailija
119/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolta kysyit, mutta omasta pihasta, luonnosta ja tarvittaessa marketista tai puutarhalta.

Syyreneistä saa alkukesästä sika kivoja kimppuja.

Vierailija
120/203 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolta kysyit, mutta omasta pihasta, luonnosta ja tarvittaessa marketista tai puutarhalta.

Syyreneistä saa alkukesästä sika kivoja kimppuja.

Käyt siis hautajaisissa vain kesällä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi