Kukkakauppaat nyreissään kun enää ei hautajaisiin osteta isoja kalliita kukkalaitteita
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse kukkalaitteet tai kimpun ja samalla tehdessä muistelen vainajaa ja koitan valita kukat vainajan mukaan .
Kerrotko mistä hankit kukat itse tekemiisi laitteisiin tai kimppuihin?
En ole se jolta kysyit, mutta omasta pihasta, luonnosta ja tarvittaessa marketista tai puutarhalta.
Syyreneistä saa alkukesästä sika kivoja kimppuja.
Käyt siis hautajaisissa vain kesällä?
Kuka niin sanoi?
Tietty vuodenaikojen mukaan. Talvella saa kivoja kimppuja havuista ja esimerkiksi niistä markettikukista. Syksyllä voi hyödyntää värikästä luontoa, loppukesällä kanervat on ihania. Keväällä alkaa taas luonnonkukkakausi. Olen nähnyt esimerkiksi ruuduissa ja koreissa kasvatettuja lumikelloja, krookuksia ja skilloja hautajaiskoristeina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse kukkalaitteet tai kimpun ja samalla tehdessä muistelen vainajaa ja koitan valita kukat vainajan mukaan .
En ole se jolta kysyit, mutta omasta pihasta, luonnosta ja tarvittaessa marketista tai puutarhalta.
Kuka niin sanoi?
Tietty vuodenaikojen mukaan. Talvella saa kivoja kimppuja havuista ja esimerkiksi niistä markettikukista. Syksyllä voi hyödyntää värikästä luontoa, loppukesällä kanervat on ihania. Keväällä alkaa taas luonnonkukkakausi. Olen nähnyt esimerkiksi ruudui
Miksi et halua tukea pienyrittäjää, ja ostaa leikkoja sieltä marketin sijaan, vaikka tekisitkin itse?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli läheisen hautajaisiin hommattu valmiiksi saattoväelle yksi kukka jokaiselle, punainen tai valkoinen ruusu (asiasta ilmoitettu kutsussa). Ne olivat kauniisti aseteltu hopeisiin maljakoihin arkun luo. Siitä arkulle mennessä sai ottaa kukan mukaansa. Kukat olivat arkulla vain siunauksen ajan, koska kyseessä tuhkaus.
Siunauksen jälkeen keräsimme ruusut takaisin maljakoihin ja irrotimme arkkukukan, ja veimme ne muistotilaisuuteen pöytiä koristamaan (arkkukukka laitettiin muistopöytään). Lopulta ruusut päätyivät saattoväen mukana koteihin (saivat ottaa halutessaan mukaansa) ja arkkukukka vietiin tulevalle hautapaikalle.
Toimiva ratkaisu meille, eikä kenellekkään vieraalle tullut painetta ainakaan kukista.
Kuulostaa oikein hyvältä ja kauniilta ratkaisulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua edes itselleni hautajaisia. Arkkurahat ja muut toimenpidekulut säästän et ei lasten tarvi omistaan laittaa tai pyytää mistään avustusta. Mut kivimöhkäleeseen ym kukkiin ei tarvi laittaa penninpyörylää. Minua voi muistella halutessaan ilman hautapaikkaakin.
Ilman arkkua ei voi olla. Tarvitaan aina. Ei voi heittää poltettavaksi sellaisenaan.
Et ymmärrätänyt, säästää itse arkkurahat niin ei lasten pidä ostaa.
Tein juuri hautajaisiin kukka-asetelman eli kukkavihon itse. Oon joskus tilannut paljon pohjia niitä varten. Vihreät sain luonnosta ja omista viherkasveista. Ruusut ostin marketista, ja perhosneilikat kukkakaupasta. Vein vainajalle usein kukkia hänen eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset ovat niin surulliset juhlat, että kukat tuovat siihen edes jotain kaunista. Lisäksi kukat tuoksuvat monesti hyvälle.
Kun hauta on luotu umpeen, on se kukkameri kaunis. Onhan se ihan muuta, kuin multakumpu myös hautausmailla huomaa, missä on tuore hauta.Taidan laittaa perillisille tiedoksi, että minä nimenomaan haluan kukkia haudalle.
No voit kuule mennä samantien hautaustoimistoon tilaamaan just sellaiset hautajaiset kuin haluat, kertovat kyllä sitten omaisille että tämmöinen on tehty. Minä tiedän yhden tapauksen jolla on kivikin jo kaiverrettu ja paikoillaan, ennen kuin lopulta kuoli, syntymäaika oli merkitty. Sitten vuosien päästä ilmestyi myös kuolinpäivä.
kello ja kukka kaupalla pestään rahaa. kukaan normi ei osta niistä mitään. jos vielä joku oikea yrittäjä sinnittelee pitää päivittää itsensä tuotot eivät todella ole 70-90 mallilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua edes itselleni hautajaisia. Arkkurahat ja muut toimenpidekulut säästän et ei lasten tarvi omistaan laittaa tai pyytää mistään avustusta. Mut kivimöhkäleeseen ym kukkiin ei tarvi laittaa penninpyörylää. Minua voi muistella halutessaan ilman hautapaikkaakin.
Ilman arkkua ei voi olla. Tarvitaan aina. Ei voi heittää poltettavaksi sellaisenaan.
Eihän tuo lainaamasi edes sanonut ettei olisi arkkua, vaan että ei hautakiveä.
Äidilläni oli perinteiset arkkuhautajaiset n 13v sitten ja oli tietysti kunnon kukkalaitteet vanhaan tapaan. Hankimme lisäksi ison kimpun leikko ruusuja ja ne jaettiin saattajille, jotka jokainen tipautti arkun päälle ja jätti siten viimeiset hyvästit. Ei ole sen jälkeen ollut arkkuhautauksia lähipiirissä. Kaikki menneet tuhkattaviksi.
Maailma muuttuu ja vuorollaan tulee yhdelle jos toiselle eteen tilanne ettei leipä lähde enää siitä mistä sen on tottunut tähän asti ottamaan.
Palkatonta työkokeilua. Ei ole varaa ostaa mitään kukkalaitteita
Hautajaisbisnes on ollut tabu, johon ei ole tähän mennessä saanut koskea julkisuudessa. Siinä on mukana paljon menneiden aikojen painolastia. On aikakin pöllyttää perinteitä. Antaa patavanhoillisten paheksua! Tervetuloa muutos! Järjetöntä rahanmenoa suurin osa perinteistä. Ei se kuollut niitä tartte.
Harmi, jos kukkakaupat häviävät.
Arvostan käsityöammattia. Saavat työstään aika pientä korvausta, sidotun kukkalaitteen hinta on usein kukkien hinta.
Vaikea ala, työskentelet elävän materiaalin kanssa ja hukkaprosentti ei saa olla iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin sanoi?
Tietty vuodenaikojen mukaan. Talvella saa kivoja kimppuja havuista ja esimerkiksi niistä markettikukista. Syksyllä voi hyödyntää värikästä luontoa, loppukesällä kanervat on ihania. Keväällä alkaa taa
Miksi et halua tukea pienyrittäjää, ja ostaa leikkoja sieltä marketin sijaan, vaikka tekisitkin itse?
Kallista ja huono valikoima. En halua ostaa sellaista mitä en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku kertoi sanoneensa(kenelle?) että äm*män saa laittaa muovipusiin ja suohon. Ja äläkkä oli noussut. Olet aika moukka, koska olisit vaan pitänyt mielipiteesi omana ajatuksena, koska oikein hyvin tiedät, että Suomessa ei hyväksytä tuollaista hautausta.
Toki tunsin aikoinaan naapurin, joka myös sanoi, kun juoppo miehensä löytyi kuolleena jostakin, että saa hänen puolestaan kuskata kaatopaikalle. Mutta ymmärsi sanoa tämän vain minulle. Ukko sai kai ihan normaalit hautajaiset.
Mulle on edelleen ihan se ja sama mitä erityisen herkät hyväksyy tai ei, minä en ota vastuulleni sitä että sinä kestät puhetta yhtään sen enempää kun sen yhden ruhon hävitystäkään.
Jos sinua häiritsee niin hoida sinä se, tasan kaikki mussuttajat ja jeesustelijat hiljenee kun ois aika osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vein äitini haudalle kukkakimpun. Tädit toi sen yhden kukan eli ruusun.
Se mun vihkomallinen kukkakimppu peittyi lumen alle. Ne ruusut jäi näkyviin. Hautajaiset oli joulukuussa. Ajat vaan muuttuu ja tavat myös. Jollain tapaa se yksinäinen ruusu on kaunis ja yksin lähtee kuolevakin.
Juuri näin. Huomattavasti järkevämpää on toimittaa kukkakimppu lesken / lähiomaisen kotiin ja itse hautajaisiin viedä vain yksi kukka. Näin kukat ilahduttavat ja lohduttavat lähintä surijaa pidempään.kuin tunnin ajan hautajaisissa.
Kukkakauppiaiden pitää laajentaa valikoimaansa muihin tuotteisiin että kauppa kannattaa, tai rakentaa muutakin liiketoimintaa tai ottaa osa-aikainen palkkatyö ohelle. Tyyliin "Maaritin kukka ja ruohonleikkurikorjaamo".
Vierailija kirjoitti:
Useissa kukkakaupoissa ne kukat on todella kalliita. Ehkäpä omaiset vetoavat johonkin ohjeistukseen vain koska eivät halua ostaa niitä kalliimpia kukkalaitteita?
Hautajaiskukat jos mitkä on aikamoista tuhlausta. Niitä käytetään sen hetken kun siunaustilaisuus kestää. Tuhkauksessa voi tehdä niinkin että jokainen käy hakemassa siunauksen lopussa omat kukkansa pois ja tuovat sitten aikanaan tuhkiensirottelupaikalle jos heidät on sinne kutsuttu.
Ja todellakin haudalle voi istuttaa jonkun monivuotisen kauniisti kukkivan.Kestää pidempään kuin kukkalaitteet.
Vierailija kirjoitti:
Jo isovanhempien hautajaiskutsuihin laitettiin "yksi kukka, ei laitteita, muistolahjat XX-säätiölle".
Täysin järjetöntä tuo hautakummun peittäminen parin päivän kukilla.Jos hautausmaille saisi istuttaa monivuotisia kasveja, niin sitten. Samat kukkakauppiaat voisivat niitäkin myydä.
Etkö näe mitään symbolista ja rituaalista arvoa kukilla hautajaisissa?
Eipä sillä kukkien määrällä ole mitään tekemistä surun kanssa vaikka moni kukkakauppias väittää niin.