Lukion yhteiskuntaopin tunnilla oli puhetta nykynuorten eläkeiästä (alin 69 v). Suurin osa ilmoitti muuttavansa pois Suomesta
No en tiedä kuinka tosissaan olivat mutta onko ihan järkevää koko ajan kurmottaa näitä nuoria? Kaikki leikkauksetkin. Yhä useampi alkaa harkita lähtevänsä muualle.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Mie en ymmärrä, miksi ihmiset niin pelkää eläkeiän nousemista. Minä pelkään 33-vuotiaana pikemminkin sitä, että joudun joskus eläkkeelle. Rakastan työtäni opettajana. Minulla on muutama työkaveri, 65-vuotiaita, jotka eivät myöskään halua eläkkeelle. Työ pitää virkeänä ja mukana yhteiskunnassa. On merkityksellistä tekemistä ja saa olla ihmisten kanssa. Olen ollut kerran työttömänä 1 vuoden. Se oli hirveää. Ei mitään tekemistä. En oikeastaan pidä edes lomista, vaikka toki lomissa on se hyvä puoli, että saa nukuttua ja palauduttua töihin. Jos joskus joudun eläkkeelle, alan yrittäjäksi. Ehkä siinä on se hyvä puoli, että sitten voi tehdä jotain sellaista itselle mieleistä kevyttä yrittäjyyttä johon ei nyt ole aikaa. Esim. kirjoittaa tai tehdä taidetta.
Maksan enemmän eläkemaksuja kuin yksikään aikaisempi sukupolvi, eläkeikäni on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja eläkeaikani lyhyempi kuin koskaan.
Ei ole kyse pelosta vaan puhtaasta vtudutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 51 vuotia ja minun eläke ikä on 68 vuotta
Mä oon 56 ja tavoite-eläkeikä 67 v ja 8 kk taitaa olla. Ehkä nuorilla on epärealistiset odotukset elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 51 vuotia ja minun eläke ikä on 68 vuotta
Mä oon 56 ja tavoite-eläkeikä 67 v ja 8 kk taitaa olla. Ehkä nuorilla on epärealistiset odotukset elämästä.
Maksan työnantajan kanssa tonnin kuussa eläkeloísen stressivapaan elämän sponssaamiseen samalla, kun isohko perheeni elää EU:n köyhyysrajalla.
Lapsillani on hyvin realistinen kuva siitä, ettei Suomeen jäädä missään tapauksessa "kerryttämään" eläkettä.
Ymmärrän. Ja tuo 69 vuotta on se alin tällä hetkellä, yli 50 vuodessa sitä ehditään tuosta vielä nostaa useammankin kerran.
Herää kuitenkin kysymys että mihin maahan sitä sitten kannattaisi muuttaa. Nouseva eläkeikä ei ole ainoastaan Suomen ongelma ja jokin aika sitten uutisoitiin että Tanskassa eläkeikä on vuoden 1970 jälkeen syntyneillä 70 vuotta. Ranskassa käsittääkseni eläkeikä on suhteellisen alhainen, olikohan se nostettu 62 vuodesta 64 vuoteen. Ja lisää painetta nostamiseen on.
Sanoisin että jos olet nuori ja asut sitten melkein missä tahansa kolkassa ns länsimaissa niin jos et halua painaa töitä sinne yli seitsemänkymppiseksi niin kannattaa säästää ja sijoittaa niin pystyt omakustanteisesti eläköityä nuorempana. Maata vaihtamalla voit ratkaista muita ongelmia mutta et tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisko niille nuorille hyvä opettaa, miten pienellä potilla voi päästä itsemaksetulle eläkkeelle etuajassa, kun sijoittaa jo nuorena ja antaa potin muhia 40+ vuotta?
Mistä sen potin saa kun pitää ottaa jo opiskellessa velkaa ja töitä saa vain onnekkaat?
Rippilahjoista, kesätyörahoista, lakkiaisrahoista. Voi myös pyytää vanhempia osallistumaan lapsilisällä. Vanhemmatkin voi säästää lapsilisät ja isovanhemmille voi sanoa, että toivotaan lahjoituksia lapsen eläkesäästöihin, kun tulevaisuus näyttää niin epävarmalta.
Kun itse saan eläkettä nettona 1350 euroa kuussa, ja maksan siitä sähköt, vedet, vakuutukset, polttoaineet, puhelinkulut, lääkkeet ja hoitomaksut, ruuan ja vaatteet, paljonko luulet minulta jäävän varaa laittaa vielä lastenlasten eläkesäästöihin? Heitä on neljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie en ymmärrä, miksi ihmiset niin pelkää eläkeiän nousemista. Minä pelkään 33-vuotiaana pikemminkin sitä, että joudun joskus eläkkeelle. Rakastan työtäni opettajana. Minulla on muutama työkaveri, 65-vuotiaita, jotka eivät myöskään halua eläkkeelle. Työ pitää virkeänä ja mukana yhteiskunnassa. On merkityksellistä tekemistä ja saa olla ihmisten kanssa. Olen ollut kerran työttömänä 1 vuoden. Se oli hirveää. Ei mitään tekemistä. En oikeastaan pidä edes lomista, vaikka toki lomissa on se hyvä puoli, että saa nukuttua ja palauduttua töihin. Jos joskus joudun eläkkeelle, alan yrittäjäksi. Ehkä siinä on se hyvä puoli, että sitten voi tehdä jotain sellaista itselle mieleistä kevyttä yrittäjyyttä johon ei nyt ole aikaa. Esim. kirjoittaa tai tehdä taidetta.
Maksan enemmän eläkemaksuja kuin yksikään aikaisempi sukupolvi, eläkeikäni on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja eläkeaikani lyhyempi kuin koskaan.
eläkeaikani on lyhyempi kuin koskaan
Mihin tuo väitteesi perustuu?
Yleinen eläkeikä on ollut 63-65 koko sen ajan kun työeläkejärjestelmä on ollut käytössä. Samanaikaisesti 65-vuotiaiden elinajanodote on kasvanut tasaisesti. Esim vuodesta 1971 vuoteen 2024 se kasvoi 7-8 vuodella. Se tarkoittaa 7-8 vuotta pitempään eläkkeellä. Nuoremmilla sukupolvilla eläkeikä todennäköisesti nousee, mutta se on sidottu elinajanodotteeseen, eläkeikä ei nouse nopeammin kuin se ja jos elinajanodote laskee, laskee myös eläkeikä.
Olen syntynyt -78. Minun tavoite-eläkeikäni syntymäkuukauden perusteella on 68,7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteikäinen poikani oli vierailulla eduskuntatalossa ja luokka sai esittää kysymyksiä kansanedustajalle. Oli joku vasemmiston naisedustaja.
Poika kysyi, miksi minä jäisin Suomeen tulevaisuudessa.
Kansanedustaja alkoi vastaamaan että Suomessa on hyvä terveydehuolto..., johon poikani keskeytti, että asuimme muuten Saksassa yli 10v.
Kansanedustaja lähti vaan menemään. :D
Arveleeko poikasi eläkejärjestelmän olevan muissa maissa ihan erilainen kuin Suomessa?
Huvittavaa kun jonkun verran koulutetutkin luulevat olevan jossain muualla paremmin.
Vaikka pitäisi olla sitä kielitaitoa osata ottaa selville muiden maiden eläkejärjestelmät, sosiaaliturvat, äitiysetuudet. Lasten koulujen maksullisuus.
Jokainen on jo maksanut vuodesta 1993 tyelmaksua. Muutkin kun nämä jotka täällä valittavat kuin se kohdistuisi vain heihin. Unohtaen että se on myös vähennetään verotettavasta tulosta verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten työnteko sujuu sitten rollaattorin kanssa joita jo yli 65 vuotiailla on jo käytössä?
Ei suju. Tarkoitus onkin roikottaa iäkkäitä työttömänä ennen eläkeikää, ei kerry eläke. Säästöä.
Tämä joka on asunut perheineen Saksassa. Takaisin sinne vaan. Miksi edes kurjaan Suomeen palanneet?
Olen niin aidosti isänmaallinen, en mikään oikeistosinimusta. Suomi on hyvä maa. On sosiaaliturvaa, työssäkäyvien äitien asema om hyvä päiväkoteineen, julkinen terveydenhoito toimii, jokaisella syöpäpotilaallakin, eläke tulee, pienempi tai isompi. On luontoa hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut 25% palkasta niin kauan kuin teet työtä ja hyvällä tuurilla saat jotain takaisin, jos elät tuonne asti
Eläkemaksu palkaata ei ole 25 %. Työntekijä maksaa n 8 % brutostaan miinus veroprosenttinsa suuruisen summan.
Työnantaja maksaa "palkan päälle" n 17 % kuten maksaa tapaturmavakuutukset, ryhmähenkivakuutuksen,kai jotain sote maksuakin, maksaa työterveyden.
Joissain maissa vain johto saa esim vakuutukset.
Mutta johtajiksihan kaikki täältä ulkomaille lähtee.
OL-EEN LUKI-JO-LAI-NEN JA MUU-TAN MAT-A-LAN ELÄKK-EEN MAA-HAN. MUU-ALLA HY-VÄ VIBE, SUOM-ESSA SUR-KE-A. VIBE. HASTA LA VISTA.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Ja tuo 69 vuotta on se alin tällä hetkellä, yli 50 vuodessa sitä ehditään tuosta vielä nostaa useammankin kerran.
Herää kuitenkin kysymys että mihin maahan sitä sitten kannattaisi muuttaa. Nouseva eläkeikä ei ole ainoastaan Suomen ongelma ja jokin aika sitten uutisoitiin että Tanskassa eläkeikä on vuoden 1970 jälkeen syntyneillä 70 vuotta. Ranskassa käsittääkseni eläkeikä on suhteellisen alhainen, olikohan se nostettu 62 vuodesta 64 vuoteen. Ja lisää painetta nostamiseen on.
Sanoisin että jos olet nuori ja asut sitten melkein missä tahansa kolkassa ns länsimaissa niin jos et halua painaa töitä sinne yli seitsemänkymppiseksi niin kannattaa säästää ja sijoittaa niin pystyt omakustanteisesti eläköityä nuorempana. Maata vaihtamalla voit ratkaista muita ongelmia mutta et tuota.
Ranskassa tuo 64 vuotta on alin laillinen eläkeikä (pois lukien mm. armeija/poliisi/pelastuslaitos), mutta eläkkeen suuruus riippuu samalla siitä, miten kauan on ollut työelämässä maksanut eläkemaksuja. Vain nippa nappa täysi-ikäisinä töihin menneillä määrä tulee täyteen tuohon alimpaan ikään mennessä (kuitenkin useimmat nykyään opiskelevat ensin jne), ja esim. tämän hetken 50-vuotiaille se ikä, jolloin täyden eläkkeen saa automaattisesti, on 67 vuotta eli loppujen lopuksi melkein sama kuin Suomessa (alin 66 vuotta vs tavoite 69 vuotta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten työnteko sujuu sitten rollaattorin kanssa joita jo yli 65 vuotiailla on jo käytössä?
Ei suju. Tarkoitus onkin roikottaa iäkkäitä työttömänä ennen eläkeikää, ei kerry eläke. Säästöä.
En ole kuullut että työkyvyttömyyseläkkeet olisi päätetty lopettaa?
Jokainen vaan nyt ajoissa mt-eläkkeelle, ei tarvitse työelämässä kitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eläkeaikani on lyhyempi kuin koskaan
Mihin tuo väitteesi perustuu?
Yleinen eläkeikä on ollut 63-65 koko sen ajan kun työeläkejärjestelmä on ollut käytössä. Samanaikaisesti 65-vuotiaiden elinajanodote on kasvanut tasaisesti. Esim vuodesta 1971 vuoteen 2024 se kasvoi 7-8 vuodella. Se tarkoittaa 7-8 vuotta pitempään eläkkeellä. Nuoremmilla sukupolvilla eläkeikä todennäköisesti nousee, mutta se on sidottu elinajanodotteeseen, eläkeikä ei nouse nopeammin kuin se ja jos elinajanodote laskee, laskee myös eläkeikä.
Niin, Suomessahan elinajanodote on jo kääntynyt laskuun. Sitä odotellessa, että se oikeasti laskisi myös eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Noin 2045 tehdään eläkeuudistus, jossa eläkeikä alennetaan järkevälle tasolle.
Ehtii ehkä just ennen maailmanloppua? Monet on maininneet sen vuosiluvuksi 2046. Sitten ei enää ole sen paremmin eläkesysteemiä kuin eläkeläisiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteikäinen poikani oli vierailulla eduskuntatalossa ja luokka sai esittää kysymyksiä kansanedustajalle. Oli joku vasemmiston naisedustaja.
Poika kysyi, miksi minä jäisin Suomeen tulevaisuudessa.
Kansanedustaja alkoi vastaamaan että Suomessa on hyvä terveydehuolto..., johon poikani keskeytti, että asuimme muuten Saksassa yli 10v.
Kansanedustaja lähti vaan menemään. :D
Arveleeko poikasi eläkejärjestelmän olevan muissa maissa ihan erilainen kuin Suomessa?
Kaikissa perheissä ei anneta lasten itse ajatella eikä muodostaa käsitystä elämästä. Isi tai äiti voi olka vielä lukiolaisellekin se auktoriteetti jonka puheita toistellaan vaikka kouluvierailulla.
Mun tuli mieleen vanha juttu, se rautatientorin leiri helsingissä joskus 2017. 10-vuotias poika oli äitinsä kanssa usein siellä ja tottui huutelemaan torin toiselle laidalle että menkää takaisin. Hänen luokkansa oli kouluretkellä jonnekin ateneumiin rai minne lie ja poika innostui samaan huuteluun ja valistamaan opettajaa noilla r-ilmaisuilla. Äiti oli kovin tuohtunut kun lasu otti yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut että työkyvyttömyyseläkkeet olisi päätetty lopettaa?
Jokainen vaan nyt ajoissa mt-eläkkeelle, ei tarvitse työelämässä kitua.
En ole kuullut, että työkyvyttömyyseläkkeelle pääsisi omalla päätöksellään?
Ihan sama palkka niissä on pohjana, sekä pidätettävässä eläkemaksussa että kertymässä. Joten nämä valitukset, että hirveet maksut pidätetty, mutta kertymässä ei näy ovat ihan potaskaa. Ja yli 40 vuottahan on ihan normaali työuran pituus.