Lukion yhteiskuntaopin tunnilla oli puhetta nykynuorten eläkeiästä (alin 69 v). Suurin osa ilmoitti muuttavansa pois Suomesta
No en tiedä kuinka tosissaan olivat mutta onko ihan järkevää koko ajan kurmottaa näitä nuoria? Kaikki leikkauksetkin. Yhä useampi alkaa harkita lähtevänsä muualle.
Kommentit (219)
Ja jos nyt yli 80-vuotiaat aloittivat vakituisen työelämän 16-vuotiaina, nyt 10 vuotta myöhemmin, ehkä niitä mäkkäreitä tms kesätöinä.
Miniäni ei ollut edes kesätöissä ollut koskaan ennenkuin 25-vuotiaana maisterina meni ensimmäiseen työpaikkaansa. Hänen vanhempiensa mielestä opiskelu oli niin raskasta että nuoren pitää saada kesät levätä ja matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä on olemassa korkeintaan 10 vuotta.
Miten niin? Sitä on jo nyt heikennetty niin paljon nuoremmilta ikäluokilta, että on käytännössä sama kuin takuueläke. Kyllä se järjestelmä pystyssä pysyy, mutta eläkkeen määrä suhteessa palkkaan tulee olemaan pieni. 10 vuoden päästä on suurin osa nykyisistä ökyeläkeläisistä jo kuollut, ja uudet myönnetyt eläkkeet ovat elinaikakertoimen ja muiden leikkausten jälkeen aivan maksettavissa. Toki koskaan ei varmaan tule olemaan varaa maksaa esim. peruskoulun opettajalle 42 000 euroa eläkettä vuodessa, mitä nykyään maksetaan, mutta elää ne mummot 20 000 eurolla vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään olisi lukiolaisten ulosmarssi mutta kuulemma moni lukiolainen oli todennut eilen lannistuneena "ei se mitään kuitenkaan auta". Ei ne usko että kukaan heitä kuuntelee.
Tuo on kaikkein järkyttävintä.
Joka ikinen päivä on asiantuntijahaastattelua ja just tuosta, kuinka nuorilla on masennusta jne pahoinvointia jne niillä ei ole sitä eikä tätä. Se ei ole totta, etteikö nuoret saisi huomiota.
Paremmin on asiat kuin koskaan.
M.19
Derkku- ja pöökoreamittarilla asiat on paremmin kuin koskaan.
Huostaan ja kyttäämiseen käytetään vuosittain noin 3 mrd, eli 3000 euroa per alaikäinen.
Suorituskykyä parantava massalääkintä on myös tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nyt yli 80-vuotiaat aloittivat vakituisen työelämän 16-vuotiaina, nyt 10 vuotta myöhemmin, ehkä niitä mäkkäreitä tms kesätöinä.
Miniäni ei ollut edes kesätöissä ollut koskaan ennenkuin 25-vuotiaana maisterina meni ensimmäiseen työpaikkaansa. Hänen vanhempiensa mielestä opiskelu oli niin raskasta että nuoren pitää saada kesät levätä ja matkustella.
Olet kuvottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Sitä on jo nyt heikennetty niin paljon nuoremmilta ikäluokilta, että on käytännössä sama kuin takuueläke. Kyllä se järjestelmä pystyssä pysyy, mutta eläkkeen määrä suhteessa palkkaan tulee olemaan pieni. 10 vuoden päästä on suurin osa nykyisistä ökyeläkeläisistä jo kuollut, ja uudet myönnetyt eläkkeet ovat elinaikakertoimen ja muiden leikkausten jälkeen aivan maksettavissa. Toki koskaan ei varmaan tule olemaan varaa maksaa esim. peruskoulun opettajalle 42 000 euroa eläkettä vuodessa, mitä nykyään maksetaan, mutta elää ne mummot 20 000 eurolla vuodessa.
Nyt myönnetyt eläkkeet ovat euromääräisesti suurempia kuin koskaan, huolimatta siitä että ehkä joku kerroin on huonompi.
Eläke määräytyy koko työuralta ja koska nykyiset 60+ ovat koulutettuja hyväpalkkaisia on eläkkeetkin hyvät. Täälläkin kertivat eläkelaskurinsa näyttävät 4000 kuussa kun on vielä työvuosia jäljellä.
Ei kai kukaan nytkään saa eläkettä saman verran kuin palkkaa? En ole tiennyt peruskouluopejen tulojen olevan 90 000 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään olisi lukiolaisten ulosmarssi mutta kuulemma moni lukiolainen oli todennut eilen lannistuneena "ei se mitään kuitenkaan auta". Ei ne usko että kukaan heitä kuuntelee.
Sinnikkyys on suomalaisnuorilla olematonta Pisa-tutkimuksenkin mukaan. Toivottavasti löytävät selkärangan jossain vaiheessa elämäänsä.
Kivakoulu on vienyt sinnikkyyden.
Sosialismi sen on vienyt ja jos jollain vielä vahingossa sitä sinnikkyyttä löytyy, niin sen tulokset vie kyllä sosialisti.
Sinnikkyydestä on tullut synonyymi tyhmyydelle...
Ei ole mitään uutta maan päällä, että sosialistivaltiolla on sosialistivaltion ongelmat.
Sosialismilla sinänikin olet ollut mukana yhteiskunnassa neuvolasta lähtien, vai onko sinulla joku harhakuvitelma että patruuna vähät välitti torppareitten kakaroista, terveydenhuollosta ja koulutuksesta? Kokoomus vastusti aikoinaan peruskoulua. Pitää ajatella pidemmälle ajalle taakse päin kuinka tätä yhteiskuntaa on rakennettu. Suomella on ollut kasvunvuosikymmenet lähtien toisesta mailmansodasta mutta alamäkeen ollaan menty kun Kokoomus päästettiin säätämään ja myymään valtionomistuksia, sähköverkot, lannoitetuotanto esim. Nyt tulee kansainväliset datajätit niin voidaan hoilata Mikko Alatalon laulua,"viekää te maat ja viekää te veet ja viekää ruskat ja keväät", jo riittää se mahtava kapitalismin ihailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuvottava.
Mikä kuvotti?
Suuri osa kyllä ilmoitti, että ei tule joko a. saamaan töitä tai b. menemään töhin, joten ei sillä eläkeiällä ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt myönnetyt eläkkeet ovat euromääräisesti suurempia kuin koskaan, huolimatta siitä että ehkä joku kerroin on huonompi.
Eläke määräytyy koko työuralta ja koska nykyiset 60+ ovat koulutettuja hyväpalkkaisia on eläkkeetkin hyvät. Täälläkin kertivat eläkelaskurinsa näyttävät 4000 kuussa kun on vielä työvuosia jäljellä.
Ei kai kukaan nytkään saa eläkettä saman verran kuin palkkaa? En ole tiennyt peruskouluopejen tulojen olevan 90 000 euroa vuodessa.
Tarkoitin vaan sitä, että itse tunnen nykyisiä eläkeläisiä, joille maksetaan esim. nyt vaikka tuo 42 000 euroa vuodessa eläkettä, vaikka itse eivät ole maksaneet käytännössä mitään järjestelmään. Kun nykyään peruskoulunopettaja jää eläkkeelle, veikkaan, että eläke on alle tuon 42 000 euroa, vaikka heidän puolestaan on maksettu huomattavasti enemmän eläkemaksuja (tai no, opettaja on huono esimerkki, kun eiväthän he mitään itse maksa, kaikki menee verorahoista).
Ja vaikka uudet eläkkeet ovat ehkä euromääräisesti suurempia nyt kuin 20 vuotta sitten, niistä on maksettu merkittävästi enemmän kuin 20 vuotta sitten eläkkeelle jäävät maksoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin vaan sitä, että itse tunnen nykyisiä eläkeläisiä, joille maksetaan esim. nyt vaikka tuo 42 000 euroa vuodessa eläkettä, vaikka itse eivät ole maksaneet käytännössä mitään järjestelmään. Kun nykyään peruskoulunopettaja jää eläkkeelle, veikkaan, että eläke on alle tuon 42 000 euroa, vaikka heidän puolestaan on maksettu huomattavasti enemmän eläkemaksuja (tai no, opettaja on huono esimerkki, kun eiväthän he mitään itse maksa, kaikki menee verorahoista).
Ja vaikka uudet eläkkeet ovat ehkä euromääräisesti suurempia nyt kuin 20 vuotta sitten, niistä on maksettu merkittävästi enemmän kuin 20 vuotta sitten eläkkeelle jäävät maksoivat.
Tuon viimeisen kappaleesi ilmoitin sanalla "kerroin. "
Siis oikeesti nyt puhut että jos ope saa eläkettä 42 000 euroa vuosi on hänen vuositulonsa ollut n.90 000 euroa. Ovatko opet noin hyväpalkkaisia?
Eikö ole hyvä että tuo "kerroin" on nyt pienempi ettei eläkkeet ihan mahdottoman suuriksi muodostu?
Kun nyt mediaanieläke on alle 2000 ja uudet eläkkeet n 4000 kuussa rupeacat keskieläjettä nostamaan. ( kai tiedät, mediaani ja keskieläke eri asiat )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin ymmärrettävää. Minulle / ikäisilleni arvioitu eläkeikä on myös lähempänä 70v. Olen myös hyvin skeptinen, että tällöinkään pääsee sillä poliitikot ovat toistuvasti nostaneet eläkeiän ylärajaa. Kuulun myös heidän joukkoon, jotka vakavissaan harkitsevat poismuuttoa Suomesta.
Minulle tämä maailma näyttää yhä enemmän tältä: ihminen on tuotantoeläin, joka pyritään saamaan tuottavaksi 15-vuotiaasta (ellei jo nuoremmasta) lähtien ja hänestä imetään jokaikinen pisara niin pitkälle kuin voidaan (käytännössä hautaan saakka). Talous- ja tehokkuusajattelu läpäisee nykyään kaikkea: kuinka tehokasta on vapaa-aika, lepo, harrastaminen, nukkuminen, syöminen, ihmissuhteet, oppiminen ja opiskeleminen, jne.
Missä siis on elämä, ihmiselämä? Onko tosiaan niin, että elämän kokemisen ja ihmettelemisen, siitä elämästä nauttimisen mahdollisuudet viedään meiltä pois? Tiedän, että joillekin tämä elämän kokeminen ja siitä nauttiminen on (vielä) mahdollista, mutta he ovat lähtökohtaisesti sellaisessa sosioekonomisessa asemassa, jossa taloudellista liikkumavaraa on huomattavasti enemmän. En säti heitä tästä vaan kuulutan sen perään, että meillä jokaisella olisi mahdollisuudet kokea elämää ilman stressiä ja huolta toimeentulosta. Ja eläke, olisi aikaa nauttia viimeisistä vuosikymmenistään.
Tätä voidaan spekuloida loputtomiin. Kysymys kuuluu: mitä se elämästä nauttiminen sisältää?
Villieläimetkin tekevät töitä elämänsä eteen. Niiden työ on saalistaa ruokansa.
Ei ihminenkään voi elää paratiisissa odottaen ruuan tippuvan suuhunsa ja lämmön hyväilyssä. Jotain on tehtävä, eikä ole mitään muuta tahoa sen tekemiseen, kuin ihminen itse.
Jonkun on tehtävä ja tuotettava se kaikki hyvä, mistä sitten voimme nauttia.
En usko, että pelkkä laiskottelu toisi ihmiselle lopullisen nautinnon. Me kaipaamme työtä ja tekemistä ja ihmiskunta on koko ajan pyrkinyt eteenpäin siinä mielessä, että työnteko on helpottunut ja antanut elämään mielekkyyttä
Vai kuinka? Entä esimerkkinä entisajan merenkulkijat, jotka uhmasivat vaaraa ja tekivät ankaraa, voimia vaativaa työtä? Minulla on epäilys, että he saivat siitä työstään sen nautinnon, jota kaipasivat. Hehän hakeutuivat aina vaan uudestaan samoihin hommiin.
Kyllä ihmisillä normaalisti on tarve olla jotain sen työnsä kautta, ei vain siksi, että on tässä nyt kaunis ja seksikäs, vaikka sellaisiakin tyyppejä on.
Aika monet ihmiset tekee työtään kutsumuksesta. Minäkin, vaikka olen jo eläkkeellä, olen edelleen kiinnostunut siitä alasta, jolla itseni ja lapseni elätin. En ollenkaan koe, että olisin jäänyt pois jostain suurista elämän nautinnoista.
Maailmassa on paljonkin sellaisia tapauksia, jotka on saaneet kaiken haluamansa ja enemmänkin tekemättä koskaan yhtään mitään. Ja heissä on sitten niitä, joiden elämä on mennyt tuomiolle, koska mielekkyys puuttuu.
Niin samaa mieltä, ikäni olin rakennustöissä ja tykkäsin kun tein koteja ihmisille jotka olivat tyytyväisiä ja antoivat suosituksia eteenpäin eli töitä riitti, en ollut kehujen tarpeessa vaan tykkäsin työstäni ihan oikeesti, no terveys petti ja eläkkeelle jäin mutta nyt on päivät pitkiä kun ei aiemminkaa 8tuntia työtä päivässä riittänyt. Juha Mieto sanoi joskus kuinka mieli lepää kun kroppaa rasittanut ihan väsymykseen asti, tiedän tuon tunteen. Talous on kunnossa vain mielekäs tekeminen puuttuu.
Netin mukaan peruskoulun open palkka on 3000 - 4000 euroon. Ihmettelen siis jos jonkun eläke on sitten 42 000 euroa vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut 25% palkasta niin kauan kuin teet työtä ja hyvällä tuurilla saat jotain takaisin, jos elät tuonne asti
Luuletko että jos eläkemaksut poistettaisiin niin työnantaja antaisi sen yrityksen maksaman 17prosenttia sinulle, ihan aikusten oikeesti:)
No tätähän nämä eläkemaksuista ulvojat luulee.
Eikö ne reppanat käsitä, että sehän on työnantajan maksama kulu! Se EI kuulu työntekijän palkkaan. Se on vain työnantajalle määrätty laskennallinen osuus palkan määrästä. Jos se poistetaan, se jää työnantajan eduksi.
Se on työtenkijän palkkauksen kulu. Kun budjetoitaan työntekijän palkkaa, niin katsotaan kokonaiskustannuksia. Varaa olisi maksaa enemmän palkkaa, jos eläkemaksut olisivat pienemmät. Nämä eläkemaksut pitäisi kokonaan siirtää työntekijän maksettavaksi, niin kaikki työntekijät ymmärtäisi kuinka paljon eläkevakuutusmaksut ovat. Nythän iso osa on piilotettu työnantajan maksettavaksi ja typerimmät työntekijät eivät tätä ymmärrä.
Voi äiti,vai ettätyönantaja maksaisi enemmän palkkaa (kuka uskoo)no suurin osa palkansaajista laittaisi rahat menemään samantien, ei ne mitään sijoittaisi tulevaisuuteen, no nämä olisivat eläkeiässä sossuluukulla kitisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän osaa jo englantia paremmin kuin suomea. Helppo lähtöä.
Pitäisi osata muutakin kuin vain kieliä jos ulkomaille haluaa töihin. Valitettavasti Pisa-tulokset puhuvat puolestaan.
Kieliosaamisesta tulee aina mieleen Stub joka osaa useita kieliä, niin mikä järjen taso siellä on takana? Ennekään ei ole vakuuttanut ja vieläkin varauksella kuuntelen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoret haluaisicat jäädä tänne maksamaan niiden eläkkeet, jotka ovat vieneet heiltä aivan kaiken? Uskoa tulevaan parempaan ei ole.
60-70 luvuilla nuoret marssi kaduilla mielenosoituksissa vaatien parempaa huomista, nyt ollaan somessa ja kitistään, sitten kun lähdetään kaduille niin mennään juomaan lattekahvia ja katsellaan kissavideoita miettien samallaa olenko poika vai tyttö vai olisinko sillä välillä jotain. Nykynuorille pitää antaa kaikki valmiina, kun ei jaksa eikä huvita mitään tehä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie en ymmärrä, miksi ihmiset niin pelkää eläkeiän nousemista. Minä pelkään 33-vuotiaana pikemminkin sitä, että joudun joskus eläkkeelle. Rakastan työtäni opettajana. Minulla on muutama työkaveri, 65-vuotiaita, jotka eivät myöskään halua eläkkeelle. Työ pitää virkeänä ja mukana yhteiskunnassa. On merkityksellistä tekemistä ja saa olla ihmisten kanssa. Olen ollut kerran työttömänä 1 vuoden. Se oli hirveää. Ei mitään tekemistä. En oikeastaan pidä edes lomista, vaikka toki lomissa on se hyvä puoli, että saa nukuttua ja palauduttua töihin. Jos joskus joudun eläkkeelle, alan yrittäjäksi. Ehkä siinä on se hyvä puoli, että sitten voi tehdä jotain sellaista itselle mieleistä kevyttä yrittäjyyttä johon ei nyt ole aikaa. Esim. kirjoittaa tai tehdä taidetta.
Maksan enemmän eläkemaksuja kuin yksikään aikaisempi sukupolvi, eläkeikäni on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja eläkeaikani lyhyempi kuin koskaan.
Ei ole kyse pelosta vaan puhtaasta vtudutuksesta.
eläkeaikani on lyhyempi kuin koskaan
Mihin tuo väitteesi perustuu?
Yleinen eläkeikä on ollut 63-65 koko sen ajan kun työeläkejärjestelmä on ollut käytössä. Samanaikaisesti 65-vuotiaiden elinajanodote on kasvanut tasaisesti. Esim vuodesta 1971 vuoteen 2024 se kasvoi 7-8 vuodella. Se tarkoittaa 7-8 vuotta pitempään eläkkeellä. Nuoremmilla sukupolvilla eläkeikä todennäköisesti nousee, mutta se on sidottu elinajanodotteeseen, eläkeikä ei nouse nopeammin kuin se ja jos elinajanodote laskee, laskee myös eläkeikä.
t. 55v putkeen ja 40v eläketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän osaa jo englantia paremmin kuin suomea. Helppo lähtöä.
Pitäisi osata muutakin kuin vain kieliä jos ulkomaille haluaa töihin. Valitettavasti Pisa-tulokset puhuvat puolestaan.
Kieliosaamisesta tulee aina mieleen Stub joka osaa useita kieliä, niin mikä järjen taso siellä on takana? Ennekään ei ole vakuuttanut ja vieläkin varauksella kuuntelen.
Sillä ei ole edes virkamiessuomen tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis kerro nyt meille aikuisille, millä tavalla teitä lukiolaisia on kurmootettu hallituksen toimesta? Paitsi saatettu puhelin parkkiin tuntien ajaksi? Ja sekin vissiin rehtorin määräyksellä. Omat tuntemani lukiolaiset ovat inkin tyytyväisiä opiskelijoita ja nauttivat elämästään ja urasuunnitelmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 51 vuotia ja minun eläke ikä on 68 vuotta
Mä oon 56 ja tavoite-eläkeikä 67 v ja 8 kk taitaa olla. Ehkä nuorilla on epärealistiset odotukset elämästä.
Maksan työnantajan kanssa tonnin kuussa eläkeloísen stressivapaan elämän sponssaamiseen samalla, kun isohko perheeni elää EU:n köyhyysrajalla.
Lapsillani on hyvin realistinen kuva siitä, ettei Suomeen jäädä missään tapauksessa "kerryttämään" eläkettä.
Kukaan ei pidättele, aidan takana vihreämpää. Tilitä samalla perheesi saamat lapsilisä ja koulutusrahat valtion kassaan, taitaa olla luokkaa satoja tuhansia euroja. Näitä oman elämänsankareita riittää joka lähtöön, minä minä olen oman onneni seppä, jotka olis jo neuvolassa pitänyt pudottaa pöydältä.
Siellä sentään eläkeläinen voi päästä siivoamaan pikaruokaketjuun, täällä ei.