Lukion yhteiskuntaopin tunnilla oli puhetta nykynuorten eläkeiästä (alin 69 v). Suurin osa ilmoitti muuttavansa pois Suomesta
No en tiedä kuinka tosissaan olivat mutta onko ihan järkevää koko ajan kurmottaa näitä nuoria? Kaikki leikkauksetkin. Yhä useampi alkaa harkita lähtevänsä muualle.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... muutetaan Sveitsiin, Kanadaan, Jenkkeihin, Thaimaahan, Saksaan jne. Rivimme harvenevat.
Noissa maissa roikutaan nuoruusaika "nettiverkostotöissä" eläen kädestä suuhun, eikä kartuteta omaa eläketurvaa.
Sitten kun ikää alkaa olla 40-vuotta ja risat, tullaan luikkien Suomen sosiaaliturvan piiriin ja ruikutetaan kun ei ole eläkettä tulossa...
Kanadassa ei saa olla eläkkeellä töissä.
Nuorilla parempi mahdollisuus työllistyä.
Tuo sairausvakuutus on etu jota ei välttämättä ole siellä missä on ne "hyvät palkat.".
Parhaat sairaalat ovat yliopistojen sairaalat, tai täältäkin viedään Meilahteen hoitoon, ei kuten jossain ulkomailla huippukalliit yksityiset sairaalat. Silloin pitäisi olla se vakuutus mutta niitä ei ole kuin ylemmän tason henkilöstöllä.
Syntyneiden määrä oli viime vuonna 40000. Nettomaastamuutto oli samaan aikaan 14 000 henkilöä. Eli kyllä nuoriso todellakin muuttaa Suomesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä muutin takaisin Suomeen, kun terveenä eläkeläisenä saan tehdä töitä pienen eläkkeen lisäksi, ja verotus on silloin esim, Saksaan verrattuna hyvin keveätä ja SAIRASVAKUUTUS SISÄLTYY VEROIHIN ja on siis ilmaista Suomessa.
Sillä erolla, että Saksassa ja Ranskassa sillä erillisellä sairasvakuutuksella saa hoitoa, toisin kuin Suomessa. Ja palkkaverotus on niin pieni, että siitä erillisestä sairasvakuutuksesta huolimattakin jää samansuuruisesta palkasta enemmän käteen kuin Suomessa.
Täysin ymmärrettävää. Minulle / ikäisilleni arvioitu eläkeikä on myös lähempänä 70v. Olen myös hyvin skeptinen, että tällöinkään pääsee sillä poliitikot ovat toistuvasti nostaneet eläkeiän ylärajaa. Kuulun myös heidän joukkoon, jotka vakavissaan harkitsevat poismuuttoa Suomesta.
Minulle tämä maailma näyttää yhä enemmän tältä: ihminen on tuotantoeläin, joka pyritään saamaan tuottavaksi 15-vuotiaasta (ellei jo nuoremmasta) lähtien ja hänestä imetään jokaikinen pisara niin pitkälle kuin voidaan (käytännössä hautaan saakka). Talous- ja tehokkuusajattelu läpäisee nykyään kaikkea: kuinka tehokasta on vapaa-aika, lepo, harrastaminen, nukkuminen, syöminen, ihmissuhteet, oppiminen ja opiskeleminen, jne.
Missä siis on elämä, ihmiselämä? Onko tosiaan niin, että elämän kokemisen ja ihmettelemisen, siitä elämästä nauttimisen mahdollisuudet viedään meiltä pois? Tiedän, että joillekin tämä elämän kokeminen ja siitä nauttiminen on (vielä) mahdollista, mutta he ovat lähtökohtaisesti sellaisessa sosioekonomisessa asemassa, jossa taloudellista liikkumavaraa on huomattavasti enemmän. En säti heitä tästä vaan kuulutan sen perään, että meillä jokaisella olisi mahdollisuudet kokea elämää ilman stressiä ja huolta toimeentulosta. Ja eläke, olisi aikaa nauttia viimeisistä vuosikymmenistään.
Edes työelämää ei ole 50-60 vuoden päästä, niin miten sitten mitään eläkettäkään? "Kaikki" työ on automatisoitu pois tuohon mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut 25% palkasta niin kauan kuin teet työtä ja hyvällä tuurilla saat jotain takaisin, jos elät tuonne asti
Luuletko että jos eläkemaksut poistettaisiin niin työnantaja antaisi sen yrityksen maksaman 17prosenttia sinulle, ihan aikusten oikeesti:)
No tätähän nämä eläkemaksuista ulvojat luulee.
Eikö ne reppanat käsitä, että sehän on työnantajan maksama kulu! Se EI kuulu työntekijän palkkaan. Se on vain työnantajalle määrätty laskennallinen osuus palkan määrästä. Jos se poistetaan, se jää työnantajan eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Täysin ymmärrettävää. Minulle / ikäisilleni arvioitu eläkeikä on myös lähempänä 70v. Olen myös hyvin skeptinen, että tällöinkään pääsee sillä poliitikot ovat toistuvasti nostaneet eläkeiän ylärajaa. Kuulun myös heidän joukkoon, jotka vakavissaan harkitsevat poismuuttoa Suomesta.
Minulle tämä maailma näyttää yhä enemmän tältä: ihminen on tuotantoeläin, joka pyritään saamaan tuottavaksi 15-vuotiaasta (ellei jo nuoremmasta) lähtien ja hänestä imetään jokaikinen pisara niin pitkälle kuin voidaan (käytännössä hautaan saakka). Talous- ja tehokkuusajattelu läpäisee nykyään kaikkea: kuinka tehokasta on vapaa-aika, lepo, harrastaminen, nukkuminen, syöminen, ihmissuhteet, oppiminen ja opiskeleminen, jne.
Missä siis on elämä, ihmiselämä? Onko tosiaan niin, että elämän kokemisen ja ihmettelemisen, siitä elämästä nauttimisen mahdollisuudet viedään meiltä pois? Tiedän, että joillekin tämä elämän kokeminen ja siitä nauttiminen on (vielä) mahdollista, mutta he ovat lähtökohtaisesti sellaisessa sosioekonomisessa asemassa, jossa taloudellista liikkumavaraa on huomattavasti enemmän. En säti heitä tästä vaan kuulutan sen perään, että meillä jokaisella olisi mahdollisuudet kokea elämää ilman stressiä ja huolta toimeentulosta. Ja eläke, olisi aikaa nauttia viimeisistä vuosikymmenistään.
Ymmärrän tämän ja olen pitkälti samaa mieltä. Mutta mihin maahan muuttaisit sitten pakoon näitä ongelmia? Missä maassa uskot saavasi nyt ja erityisesti tulevaisuudessa näiden asioiden suhteen sen mitä toivot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta.
Mihin ne ajatteli muuttaa?
Ei muuten omassa nuoruudessa ajateltu eläkeikää..
Ihan muualla Euroopassakin eläkeikä on monta vuotta alempi. Suomen tilanne on tällä hetkellä se kaikkein toivottomin.
Niinkö? Asuin jonkin aikaa maassa, jossa yleinen eläkeikä oli 67 vuotta. Päiväkodissakin oli hyvin iäkäs lastenhoitaja, jonka arvelin olevan yli 60. Hän hoiti alle 3-vuotiaita lapsia, joita piti nostella ja pukea ym.
Tapasin eilen kaverini, joka liikkuu kyynärsauvojen kanssa. Kertoi, että sairasloma taas loppuu ja maanantaina töihin. On päiväkodissa töissä, ikää 62v. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei kuitenkaan pääse. Onneksi on eskarilaisten ryhmässä eikä pienten ryhmässä. Naurettiin, että nyt on hyvä tilaisuus opettaa eskarilaisia huolehtimaan huonosti liikkuvista vanhuksista, koska aikanaan tän päivän eskarilaiset jouutuvat hoitamaan omat vanhempansa itse, kun vanhustenhoitoa ei enää ole. Ja tämä ihan Suomessa.
Ja sinä uskoit? Tottakai tulee jatkosairausloma, 300 päivän päästä kuntoutuseläke jos ei tassu parane. Aika lapsenomaisia täältä saa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin jankkaan lapsille, että kouluttautumisen jälkeen muuttakaa heti pois täältä onnettomasta kylmästä jumalan hylkäämästä perslävestä.
Miksi et ole lapsinesi muuttanut? Jospa ulkomailla olisivat saaneet paremman koulutuksenkin ja kielitaidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie en ymmärrä, miksi ihmiset niin pelkää eläkeiän nousemista. Minä pelkään 33-vuotiaana pikemminkin sitä, että joudun joskus eläkkeelle. Rakastan työtäni opettajana. Minulla on muutama työkaveri, 65-vuotiaita, jotka eivät myöskään halua eläkkeelle. Työ pitää virkeänä ja mukana yhteiskunnassa. On merkityksellistä tekemistä ja saa olla ihmisten kanssa. Olen ollut kerran työttömänä 1 vuoden. Se oli hirveää. Ei mitään tekemistä. En oikeastaan pidä edes lomista, vaikka toki lomissa on se hyvä puoli, että saa nukuttua ja palauduttua töihin. Jos joskus joudun eläkkeelle, alan yrittäjäksi. Ehkä siinä on se hyvä puoli, että sitten voi tehdä jotain sellaista itselle mieleistä kevyttä yrittäjyyttä johon ei nyt ole aikaa. Esim. kirjoittaa tai tehdä taidetta.
Maksan enemmän eläkemaksuja kuin yksikään aikaisempi sukupolvi, eläkeikäni on korkeampi kuin koskaan aikaisemmin ja eläkeaikani lyhyempi kuin koskaan.
Ei ole kyse pelosta vaan puhtaasta vtudutuksesta.
eläkeaikani on lyhyempi kuin koskaan
Mihin tuo väitteesi perustuu?
Yleinen eläkeikä on ollut 63-65 koko sen ajan kun työeläkejärjestelmä on ollut käytössä. Samanaikaisesti 65-vuotiaiden elinajanodote on kasvanut tasaisesti. Esim vuodesta 1971 vuoteen 2024 se kasvoi 7-8 vuodella. Se tarkoittaa 7-8 vuotta pitempään eläkkeellä. Nuoremmilla sukupolvilla eläkeikä todennäköisesti nousee, mutta se on sidottu elinajanodotteeseen, eläkeikä ei nouse nopeammin kuin se ja jos elinajanodote laskee, laskee myös eläkeikä.
Niin, Suomessahan elinajanodote on jo kääntynyt laskuun. Sitä odotellessa, että se oikeasti laskisi myös eläkeikää.
Ei ole kääntynyt: Elinajanodote Suomessa laski väliaikaisesti vuosina 2019–2022, mutta se on sen jälkeen kääntynyt taas kasvuun ja saavuttanut uusia ennätyksiä
Tuon notkahduksen takia usean ikäluokan (arvioitu) alin eläkeikä laski, esim v. 1972 syntyneillä 3 kk, 1992 syntyneillä 4 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä muutin takaisin Suomeen, kun terveenä eläkeläisenä saan tehdä töitä pienen eläkkeen lisäksi, ja verotus on silloin esim, Saksaan verrattuna hyvin keveätä ja SAIRASVAKUUTUS SISÄLTYY VEROIHIN ja on siis ilmaista Suomessa.
Sillä erolla, että Saksassa ja Ranskassa sillä erillisellä sairasvakuutuksella saa hoitoa, toisin kuin Suomessa. Ja palkkaverotus on niin pieni, että siitä erillisestä sairasvakuutuksesta huolimattakin jää samansuuruisesta palkasta enemmän käteen kuin Suomessa.
Olin Saksassa ensin palkkatyössä, käteen jäi suurin piirtein saman verran kuin Suomessa. Nyt eläkkeellä, yhdistelmällä pieni eläke ja kevytyrittäjyys sairausvakuutusmaksu on kuukaudessa n. 20 % kaikista yhteenlasketuista tuloistani, minkäänlaisia tulon hankkimisesta aiheutuvia vähennyksiä ei ole. Sen LISÄKSI maksoin veroja yli 2000 euroa vuodessa.
Lukekaa internetistä, jos ette usko. Minulla tilanne oli konkreettisin luvuin: eläkkeet kuukaudessa 1017,20, ansiotulot kuukaudessa 1270,75, sairausvakuutusmaksu kuukaudessa 468,86. Onko tässä laskuvirhe?
Viidellä tuhannella, jonka maksoin vuosittain sairasvakuutukselle, olisin jo maksanut leikkauksen yksityisellä ja rahaa olisi jäänytkin, ja joka vuosi en tarvitse leikkausta.?
Niin missä maassa on oikeudenmukaisempi eläke-, sairausvakuutus- ja eläkejärjestelmä?
Suomiloiset vain etsivät paikkaa missä voisi loisia toisten rahoilla ja vältellä työntekoa. Kertokaa toki kaikille jos löytyy onnela mistä saa rahaa ilman että tarvitsee tehdä töitä työikäisena ja missä pääsee aikaisin hyvälle eläkkeelle...
Vierailija kirjoitti:
Tätä voidaan spekuloida loputtomiin. Kysymys kuuluu: mitä se elämästä nauttiminen sisältää?
Villieläimetkin tekevät töitä elämänsä eteen. Niiden työ on saalistaa ruokansa.
Ei ihminenkään voi elää paratiisissa odottaen ruuan tippuvan suuhunsa ja lämmön hyväilyssä. Jotain on tehtävä, eikä ole mitään muuta tahoa sen tekemiseen, kuin ihminen itse.
Jonkun on tehtävä ja tuotettava se kaikki hyvä, mistä sitten voimme nauttia.
En usko, että pelkkä laiskottelu toisi ihmiselle lopullisen nautinnon. Me kaipaamme työtä ja tekemistä ja ihmiskunta on koko ajan pyrkinyt eteenpäin siinä mielessä, että työnteko on helpottunut ja antanut elämään mielekkyyttä
Vai kuinka? Entä esimerkkinä entisajan merenkulkijat, jotka uhmasivat vaaraa ja tekivät ankaraa, voimia vaativaa työtä? Minulla on epäilys, että he saivat siitä työstään sen nautinnon, jota kaipasivat. Hehän hakeutuivat aina vaan uudestaan samoihin hommiin.
Kyllä ihmisillä normaalisti on tarve olla jotain sen työnsä kautta, ei vain siksi, että on tässä nyt kaunis ja seksikäs, vaikka sellaisiakin tyyppejä on.
Aika monet ihmiset tekee työtään kutsumuksesta. Minäkin, vaikka olen jo eläkkeellä, olen edelleen kiinnostunut siitä alasta, jolla itseni ja lapseni elätin. En ollenkaan koe, että olisin jäänyt pois jostain suurista elämän nautinnoista.
Maailmassa on paljonkin sellaisia tapauksia, jotka on saaneet kaiken haluamansa ja enemmänkin tekemättä koskaan yhtään mitään. Ja heissä on sitten niitä, joiden elämä on mennyt tuomiolle, koska mielekkyys puuttuu.
Miksi nuoret haluaisicat jäädä tänne maksamaan niiden eläkkeet, jotka ovat vieneet heiltä aivan kaiken? Uskoa tulevaan parempaan ei ole.
Nuorena sitä voi ilmoitella kaikenlaista mutta miten mahtaa olla sitten todellisuus. Uhoaahan nytkin osa muuttavansa - mutta täällä ne uhoavat edelleen asustelee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoret haluaisicat jäädä tänne maksamaan niiden eläkkeet, jotka ovat vieneet heiltä aivan kaiken? Uskoa tulevaan parempaan ei ole.
Vieneet kaiken? Päinvastoin, saaneet maksuttoman koulutuksen tukineen.
Edun, mitä heidän isovanhempansa saaneet.
Jotainhan on pielessä, kun työntekemistä pyritään kaikin tavoin helpottamaan erilaisin menetelmin, ja samalla vaaditaan entistä enemmän tehokkuutta.
Vastaushan on nyt käsissämme
: tekoäly.
Se vie ennen pitkää meidän kaikki työmme.
Ja joku käärii isot rahat ja muut kärvistelee köyhyydessä. Tekoäly tuskin keksii meille ruokaa ja vaatteita tyhjästä.
Näistä jutuista tulee mieleen 50-luvun nuoriso.
Tänne maalle en jää kantturoita hoitamaan, lähden kaupunkiin jossa on kaikki paremmin.