Paljonko sinulla menee rahaa vaatteisiin vuodessa?
Siis keskimäärin ja montako vaatetta ostat? Suomalaiset keskimäärin ostavan vaatteita vähän yli 700 eurolla vuodessa ja lähemmäksi 40 vaatetta eli yhden vaatteen hinnaksi tulisi keskimäärin 20 euroa hintaa. Suomalaiset ovat selvästi markettikansaa vaateostoksien suhteen.
Minä olen uusinut lähes koko vaatekaapin muutaman viime vuoden aikana, joten rahaa on palanut monia tuhansia mutta toisaalta olen elänyt joskus vuosia ihan muutaman kympin vaatebudjetilla. Eli keskimäärin 700 euroa voisi pitää kutinsa mutta enimmäkseen vaatteeni ovat hintaluokassa 50 euroa kappale kuin 20 euroa.
Kommentit (63)
Tämä kertookin aika hyvin miksi Suomi on menossa taas taantumaan ja keskustoista häviää kaupat. Joku ostaa vaatetta vitosella vuodessa, toinen pelkästään ulkomaisista nettikaupoista, kolmas ompelee itse vaatteensa. Onneksi en ole vaatekauppias.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertookin aika hyvin miksi Suomi on menossa taas taantumaan ja keskustoista häviää kaupat. Joku ostaa vaatetta vitosella vuodessa, toinen pelkästään ulkomaisista nettikaupoista, kolmas ompelee itse vaatteensa. Onneksi en ole vaatekauppias.
Vaikuttajille on kannattavinta ja myös helpointa mainostaa näitä (ultra)pikamuotiketjuja. Helppoa rahaa, jonka eteen ei tarvita mitään osaamista. Riittää, että osaa avata postipaketin ja hämmästelee halpaa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan noin 300 euroa vuodessa. Vaatteiden keskihinta lienee kympin luokkaa eli kolmisenkymmentä vaatetta vuodessa. Kuulostaa kyllä hurjalle luvulle, voi olla oikeasti 200 / 20 vaatetta.
Jos vaatteidesi keskihinta on 10 euroa niin mistä ostat vaatteesi. Markettivaatteetkin maksaa 20 eurosta ylöspäin paitsi jos ostokset enimmäkseen sukkia. Ostat kirpputorilta enimmäkseen?
Jos tietäisit muita ostospaikkoja kuin marketit ja kirppikset, niin voisit hämmästyä millaisia hintoja Suomen ulkopuolella on. Kokeilepa vaikka kysellä Googlelta UK:n suurimmasta urheiluvaateketjusta.
No niin tosiaan. En itse tilaa ulkomailta, joten en tiedä. Ap
On jonkin verran vuosikohtaista vaihtelua, mutta arvioisin, että 2500 euroa olisi aika lähellä. En osta käytettyä. Olen lapsuudesta asti tottunut hyvään pukeutumiseen, ja sellaista esimerkiksi työnikin on edellyttänyt. Vaatteita on paljon, ne ovat kestäviä ja laadukkaita. En käytä vaatteita, joissa on nähtävillä merkittävää kulumista.
50-100€. Ostan enimmäkseen käytettynä.
Viime vuonna piti ostaa uusi talvitakki ja kengät ja pari pakettia sukkia, meni 150€.
Tänä vuonna tähtään 0€
Varmaan 1000 euroa+ ja määrä kaikkineen noin 20 kpl.
No eipä mene juuri pennin jeniä. Miesten vaatteita ei myydä enää juuri missään, ja missä myydään niin ei kiinnosta ne mustat ja harmaat pappavaatteet. Netistä tilaan joskus harvoin jotakin.
M32
Vaatteet ja kengät n. 200€ vuodessa ellei jotain talvi- kevättakin ostoa, joka ehkä n. joka 3. vuosi. Siis omiin vaatteisiin tuon verran. Kosmetiikkaan varmaan ainakin sama vaikka en mikään meikkipelke olekaan. Ihan perustyitteet ja hiusvärit tekee paljon vuodessa.
Lapsille menee paljon enemmän vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ja kengät n. 200€ vuodessa ellei jotain talvi- kevättakin ostoa, joka ehkä n. joka 3. vuosi. Siis omiin vaatteisiin tuon verran. Kosmetiikkaan varmaan ainakin sama vaikka en mikään meikkipelke olekaan. Ihan perustyitteet ja hiusvärit tekee paljon vuodessa.
Lapsille menee paljon enemmän vaatteisiin.
Itseasiassa kosmetiikkaan menee paljon enemmän kun 200€ vuodessa sisältäen siis kaikki kemikaalituotteet, ei vain meikkejä.
Säästän kustannuksissa huomattavasti kun olen kotona aina alasti.
Tänä vuonna olen ostanut kolme treenipuseroa (noin 30 e/kpl) ja yhdet urheiluharrastuksen housut (noin 70 e). Olisi kyllä tarvetta erinäisille vaatteille, mutta just maksoin taloyhtiön remonttilainaa melkein 10 0000 e, niin ei paljon vaatteita mahdu enää budjettiin.
Vaihtelee. Silloin kun on tarve uusia talvivaatteita ja kenkiä rahaa menee noin pari tonnia. Muuten jotain satasia-tonni. Kenkiin menee eniten rahaa.
Varmaan 100€ tai allekin. Ostan satunnaisesti kirpparilta, tuunaan tai teen itse alusta asti itse. Sukat kudon, ohuempia käytän harvoin, kesät menee sukatta. Alusvaatteet ostan toki uutena.
Joskus, tosi harvoin tilaan netistä. Tänä vuonna olen ostanut pellavaisen kokoesiliinan, mihin kirjailin niin, että sopii karjalaiseen kansanpukuuni.
Ostin pari viikkoa sitten kaksi Suomessa tehtyä collegepaitaa. Toinen maksoi 80 euroa (oli alessa) ja toinen 145 euroa.
Tänä vuonna on mennyt 650€, vaatteita 9 kpl+4 paria sukkia ja 2 sukkahousut. Vaatteet kotimaisista kaupoista, enimmäkseen suomessa ommeltuja (2 oli ommeltu euroopassa), hinnat halvin 39€, kallein 129€, 4 vaatteista oli normaalihintaisia, loput hyviä tarjouksia. En varmaan enää tarvitse enempää.
Viimevuonna meni enemmän(yli 1000€), sitä ennen oli vuosia etten ostanut yhtään mitään tai tosi vähän, sitten olikin ostettava kerralla enemmän kun kaikki alkoi olla nuhjuista tai puhki. (nuhjuiset ja vähän rikkinäiset jatkaa elämää mökillä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin 50 euroa. Sukkia ja kalsareita ostan n. 5 vuoden välein. Farkut, verkkarit, paidat, takit menee sen 20 vuotta. Kengät 10 vuotta.
Ei nykyään enää vaatteet kestä 10 vuotta.
Kyllä kestää, niin takit, kengät ja asusteet. Paitsi jos käyttää vain yhtä ja samaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin 50 euroa. Sukkia ja kalsareita ostan n. 5 vuoden välein. Farkut, verkkarit, paidat, takit menee sen 20 vuotta. Kengät 10 vuotta.
Ei nykyään enää vaatteet kestä 10 vuotta.
Ei niin. Minusta laatu on mennyt huimasti alaspäin myös kalliimmilla merkeillä. Kahdesti vuodessa saa kaikki uusia, nopeasti kulahtavat ja nyppyyntyvät. Maksan t-paidasta 40€, en osta pikamuotia, olen pikkuhiljaa yrittänyt koota laadukkaampaa vaatekokoelmaa, mutta vaikeaa se on.
Pari tonnia menee kahdesti vuodessa, kun en halua kulkea ryysyissä. Kappalemäärä on varmasti sama kuin muillakin, maksan vain laadusta enemmän. Olen alkanut miettimään, pitäisikö alkaa ostamaan vain halvempaa ja useammin, kun eivät ne kalliimmatkaan vaatteet paljon kauempaa kestä.
0-150 e. Riippuu paljon vuodesta, että tarvitseeko esim. kenkiä tai talvitakkia uusia, silloin menee enempi, mutta muulloin pääsääntöisesti ei yhtään tai muutama kymppi. Ostan vain todelliseen tarpeeseen. Ompelen vaatteita myös itse ja korjaan tai tuunaan vanhoja vaatteitani.