Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla menee rahaa vaatteisiin vuodessa?

Vierailija
24.04.2024 |

Siis keskimäärin ja montako vaatetta ostat? Suomalaiset keskimäärin ostavan vaatteita vähän yli 700 eurolla vuodessa ja lähemmäksi 40 vaatetta eli yhden vaatteen hinnaksi tulisi keskimäärin 20 euroa hintaa. Suomalaiset ovat selvästi markettikansaa vaateostoksien suhteen.

Minä olen uusinut lähes koko vaatekaapin muutaman viime vuoden aikana, joten rahaa on palanut monia tuhansia mutta toisaalta olen elänyt joskus vuosia ihan muutaman kympin vaatebudjetilla. Eli keskimäärin 700 euroa voisi pitää kutinsa mutta enimmäkseen vaatteeni ovat hintaluokassa 50 euroa kappale kuin 20 euroa.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosittain löydän varmaan 2 tai 3 tarpeeksi laadukasta vaatetta oikeilla materiaaleilla joita viitsii ostaa. Rahaa niihin kuluu jotain 70-150 välillä, riippuu mitä tarvitsen. Tähän päälle satunnainen määrä alushousuja ja sukkia. Ne kuluu miten kuluu ja korvaava maksaa mitä sattuu, hankala arvioida.

Vierailija
62/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin 50 euroa. Sukkia ja kalsareita ostan n. 5 vuoden välein. Farkut, verkkarit, paidat, takit menee sen 20 vuotta. Kengät 10 vuotta.

Ei nykyään enää vaatteet kestä 10 vuotta. 

Ei niin. Minusta laatu on mennyt huimasti alaspäin myös kalliimmilla merkeillä. Kahdesti vuodessa saa kaikki uusia, nopeasti kulahtavat ja nyppyyntyvät. Maksan t-paidasta 40€, en osta pikamuotia, olen pikkuhiljaa yrittänyt koota laadukkaampaa vaatekokoelmaa, mutta vaikeaa se on.

Pari tonnia menee kahdesti vuodessa, kun en halua kulkea ryysyissä. Kappalemäärä on varmasti sama kuin muillakin, maksan vain laadusta enemmän. Olen alkanut miettimään, pitäisikö alkaa ostamaan vain halvempaa ja useammin, kun eivät ne kalliimmatkaan vaatteet paljon kauempaa kestä.

Et vain osaa huoltaa ja pestä oikein vaatteitasi jos kahden vuoden välein pitää kaikki uusia. Tai sitten omistat aivan liian vähän vaatteita. Otetaan esimerkiksi vaikka t-paita, jos on ehkä 3 kpl, joudut pesemään ne liian tiuhaan. Neuleita ja puseroita ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen, useimmiten pelkkä tuuletus riittää. Samaten kengät, jos on vain yksi pari per käyttötarkoitus, tottakai ne kuluu jatkuvassa jokapäiväisessä käytösssä. etc. etc.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteisiin menee vuosittain noin satanen, koska niitä on pakko uusia. Sitten sukkia, villasukat, legginssejä, keskimäärin yhdet hanskat per vuosi (kuluvat aktiivisessa elämässä), paita tai kaksi, vuosittain uudet kotihousut ja huppari koska vanhimmat pitää yleensä laittaa pois kierrosta. Yksi housupari tulee yleensä hankittua vuosittain, joko farkut, pellavahousut, shortsit tai muu tarpeen mukaan. Vuosittain pitää uusia myös joko joku kypärä, pipo, lippis, tuubihuivi tai huivi koska jälleen vanhimmasta päästä joku kulunut ja reikäinen pitää laittaa pois. Kenkäpareja yleensä yksi uusi per vuosi, joku vuosi lenkkarit, joku vuosi nilkkurit, joku vuosi talvikengät tms. Kaikki käytetään loppuun ja ostetaan vain sopivan laadukasta ja omaan tarpeeseen sopivaa, mutta kyllähän sitä aikuisella ihmiselle on tarvetta joka vuosi yleensä säännöllisesti noita uusia. Näistäkin kertyy jo parikymmentä vaatetta, kun jokainen sukkapari ja alushousut lasketaan mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi