Paljonko sinulla menee rahaa vaatteisiin vuodessa?
Siis keskimäärin ja montako vaatetta ostat? Suomalaiset keskimäärin ostavan vaatteita vähän yli 700 eurolla vuodessa ja lähemmäksi 40 vaatetta eli yhden vaatteen hinnaksi tulisi keskimäärin 20 euroa hintaa. Suomalaiset ovat selvästi markettikansaa vaateostoksien suhteen.
Minä olen uusinut lähes koko vaatekaapin muutaman viime vuoden aikana, joten rahaa on palanut monia tuhansia mutta toisaalta olen elänyt joskus vuosia ihan muutaman kympin vaatebudjetilla. Eli keskimäärin 700 euroa voisi pitää kutinsa mutta enimmäkseen vaatteeni ovat hintaluokassa 50 euroa kappale kuin 20 euroa.
Kommentit (63)
Ostin kiipeilykengät ehkä 170 euroa ja pilkkosten seurakannatussukkia 56 euroa. En usko ostavani tänä vuonna muuta, ellen sitten osta tennarit.
Pyrin ostamaan Euroopassa tuotettua mahdollisimman ekologisesti tuotettua kampetta. Ihan tarpeeksi on jo vaatetta, enkä halua laittaa luonnonvaroja tai rahaa turhuuteen, enkä myöskään halua omilla ostoksillani riistää ihmisiä.
Kiinakrääsää ostavat ihmiset ovat samaa sorttia kuin aikanaan Saksassa keskitysleireiltä silmänsä sulkeneet tavikset.
Ei paljon. Kaikki ostot nykyään ulkomaisista verkkokaupoista.
Riippuu tarvitseeko sinä vuonna ostaa takkia tai talvikenkiä. Yleensä ottaen vaatteeni maksavat noin sata euroa kappaleelta, takit ja talvikengät enemmän.
Minulla voi jonain vuosina mennä vaatehankintoihin 0 euroa, joskus jieman enemmän. Ei koskaan satasia vuodessa kuitenkaan. Vaatteeni kestää koska osaan niitä hoitaa.
Suomessa käytetään jo nyt vähiten rahaa melkein koko EU:ssa vaatteisiin ja entistä vähemmän pitäisi ilmeisesti käyttää. Tuossa on hyvä esimerkki, että vitonen vuodessa on aika hyvä summa. Eipähän tule ostettua mitään turhaa ainakaan.
Veikkaisin, että keskimäärin ehkä 200-300€, en yleensä osta kovin kallista. Ja joinakin vuosina en osta kuin sukkapaketin ja esimerkiksi viime vuonna meni 300€ pelkästään yhteen juhla-asuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan noin 300 euroa vuodessa. Vaatteiden keskihinta lienee kympin luokkaa eli kolmisenkymmentä vaatetta vuodessa. Kuulostaa kyllä hurjalle luvulle, voi olla oikeasti 200 / 20 vaatetta.
Jos vaatteidesi keskihinta on 10 euroa niin mistä ostat vaatteesi. Markettivaatteetkin maksaa 20 eurosta ylöspäin paitsi jos ostokset enimmäkseen sukkia. Ostat kirpputorilta enimmäkseen?
Itse ostan kaupan alelaareista, ja keskihinnaksi jää alle 5€. Talvitakki oli kallein, se maksoi 10€. College-housut oli 3€, kengät 6€, 10 paria sukkia 5€. Vuodessa reilusti alle 100€.
Riippuu ihan vuodesta mutta keskimäärin vajaa 1000e. Suosin kotimaisia merkkejä ja mieluusti vielä Suomessa valmistettuja vaatteita. Osan ostan käytettynä. 10 vaatetta vuodessa on varmaan aika lähellä totuutta jos alusvaatteita ja sukkia ei lasketa. Tänä vuonna en ole ostanut vielä yhtään vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan noin 300 euroa vuodessa. Vaatteiden keskihinta lienee kympin luokkaa eli kolmisenkymmentä vaatetta vuodessa. Kuulostaa kyllä hurjalle luvulle, voi olla oikeasti 200 / 20 vaatetta.
Jos vaatteidesi keskihinta on 10 euroa niin mistä ostat vaatteesi. Markettivaatteetkin maksaa 20 eurosta ylöspäin paitsi jos ostokset enimmäkseen sukkia. Ostat kirpputorilta enimmäkseen?
Itse ostan kaupan alelaareista, ja keskihinnaksi jää alle 5€. Talvitakki oli kallein, se maksoi 10€. College-housut oli 3€, kengät 6€, 10 paria sukkia 5€. Vuodessa reilusti alle 100€.
Nimenomaan. Pitäisi tehdä selväksi puhutaanko OVH hinnoista vai todellisista ostohinnoista (esimerkiksi -80%).
Käytän vintagevaatteita. Lähinnä syystä, että ovat kauniita, luonnonmateriaaleja, hyvin tehtyjä ja suurin osa perintönä tulleita. Alusvaatteisiin, vaelluskamoihin ja jalkineisiin saan sitten kulumaan arviolta 500 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
n. 3000€
Jonkun täytyy oikeasti käyttää tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia, kun suuri osa ei käytä kuin kymppejä.
Olen ostanut tänä vuonna 5 vaatetta, keskihinta 85 euroa. Kengät ja farkut pitäisi hankkia syksyllä, niihin menee varmaan yhteensä 250 euroa, Yhteensä alle 700 euroa/koko vuosi. Alusvaatteita ja sukkia en laskenut mukaan.
Viime vuonna kului tuplat tuohon nähden, mutta pitää järkeistää kulutusta.
Mulla on lähes sama tilanne kuin aloittajalla. Normaalisti menee 500-1 000 euroa vuodessa, mutta tänä vuonna on mennyt jo melkein 1 000 euroa, koska moni vaate on jäänyt isoksi. Yksittäinen vaate maksaa yleensä paljon enemmän kuin tuo 20 euroa, vaikka ostan enimmäkseen käytettyä ja noudatan periaatetta, jonka mukaan voin ostaa enintään viisi vaatetta vuodessa uutena. Tänä vuonna olen ostanut kaksi vaatetta uutena ja niistä kumpikin maksoi 39 euroa. Kallein ostos oli second hand -nahkatakki, josta maksoin 200 euroa.
Huvikseni en vaatteita osta vaan harkitsen aina tarkkaan, mitä tarvitsen ja mikä on budjetti. Vaatteiden määrä pysyy näin hallinnassa, on helppo löytää päällepantavaa ja ympäristö kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n. 3000€
Jonkun täytyy oikeasti käyttää tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia, kun suuri osa ei käytä kuin kymppejä.
Vaatekaupalle tulee kylmää kyytiä hallituksen leikkausten jälkeen, kun edes sitä muutamaa kymppiä ei voi pistää vuodessa vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n. 3000€
Vaatekaupalle tulee kylmää kyytiä hallituksen leikkausten jälkeen, kun edes sitä muutamaa kymppiä ei voi pistää vuodessa vaatteisiin.
Riippuu kaupasta. H&M ja Zalando todennäköisesti pysyy toistaiseksi pystyssä ranskisten rahoilla. Jossain vaiheessa Orpo ja Purra kenties sitten keksivät keinon mennä ranskalaistenkin rahoille, mutta siihen asti kansainväliset ketjut pysyvät pinnan yläpuolella.
Tosi vähän. Syksyllä ostin alesta talvitakin, maksoi 53 €.
Riippuu ihan vuodesta, mutta 50€-200€ menee. Tänä vuonna on mennyt n. 110€ ja tuskin ostan enää enempää.