Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan työtäni, ei ulospääsyä? (Tyhmyys ja vaikeus pärjätä työelämässä)

Vierailija
23.04.2024 |

Mistähän aloittaisin.. En ole koskaan pärjännyt koulussa erityisen hyvin. Peruskoulun jälkeen valmistuin ammattikoulusta ja sain työpaikan alalta. Koeajalla sain potkut saatesanoin "et taida sopia tälle alalle". Tämä oli niin nöyryyttävä ja nolo kokemus, etten todellakaan enää yrittänyt hakea alan töitä (onneksi tämä ei ollut kuitenkaan ollut mikään unelma-ala minulle, enkä olisi jäänyt alalle muutenkaan, mutta silti). Opiskelin toisen ammatin ammattikoulussa, mutta tuntui, etten oikein saanut mitään ammattitaitoa tai pätevyyttä. En uskaltanut lähteä hakemaan kys. alan töitä.

Olen todella tyhmä ja nyt olen ns. aivottomassa työssä. Kuitenkin vihaan tätä nykyistä työtäni. En tiedä, mitä ihmettä voisin tehdä, kun en koulussakaan pärjää. Minulla on todettu (psykologiset testit) olevan keskitasoa heikommat kognitiiviset taidot, työmuisti ym.

Työelämässä pitäisi jaksaa vielä kymmeniä vuosia ja tyhmyyden vuoksi ei eläkkeelle pääse. Toisaalta haluan kuitenkin elättää itse itseni.

Onko kukaan vastaavanlaisessa tilanteessa? Vertaistukea?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen ilmaisusi on niin hyvää, etten usko sinun olevan tyhmä. 

Ehket ole vielä löytänyt itseäsi, vahvuuksiasi ja missä voisit loistaa?

Vierailija
62/62 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tutkinnot ja paperit, mutta niillä on ollut aivan päinvastainen vaikutus kuin ehkä ajattelisi. Mitä pidemmälle opiskelin, sitä pahemmaksi huijarisyndrooma muuttui. Valmistuessa se oli jo sillä tasolla, että hakeuduin samantien takaisin elämänkoulupiireihini ja niiden kautta aivan aivottomaan työhön. Vihaan tätä, mutta ei tästä ole paluuta. Konkreettisilla papereilla tein jo sen, mihin ne enää muutenkaan kelpaavat eli käytin sytykkeinä nuotiolla. En kykene hakemaan mihinkään muualle enkä varsinkaan opiskelemaan. Yksi päivä piti tehdä jopa jotain vaativampaa ajattelua vaativaa, ja pää särki kaksi päivää sen jälkeen. Pilasin itseni opiskelemalla ja olen niin taantunut, että en kykene edes ajattelemaan vähän vaativampia asioita ilman, että pää alkaa särkeä. 

Vähän samanlainen tarina minulla, paitsi että viimeinen paperi jäi saamatta.

Valmistuin AMK:sta ja siinä vaiheessa tunsin itseni täysin osaamattomaksi ja ajatuskin hakea tutkinnonmukaisia töitä tuntui naurettavalta. Sain jopa luokkani parhaan todistuksen, mutta mielestäni se ilmensi lähinnä sitä omaa lukutoukkailuani ja muiden parempaa itseluottamusta, "työelämässä kaikki tarpeellinen sitten opitaan".

Ratkaisuni oli sitten hakea vielä yliopistoon maisterivaiheeseen. Hieman eri alalle vieläpä, mutta sellaiselle jossa pääsin kuitenkin skippaamaan kandivaiheen. Sain opiskelut opinnäytetyötä vaille valmiiksi, mutta siinä vaiheessa mielenterveys oli jo mennyt vessasta alas. En sitten valmistunut. Nyt teen zombina suorittavan tason töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan