Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan työtäni, ei ulospääsyä? (Tyhmyys ja vaikeus pärjätä työelämässä)

Vierailija
23.04.2024 |

Mistähän aloittaisin.. En ole koskaan pärjännyt koulussa erityisen hyvin. Peruskoulun jälkeen valmistuin ammattikoulusta ja sain työpaikan alalta. Koeajalla sain potkut saatesanoin "et taida sopia tälle alalle". Tämä oli niin nöyryyttävä ja nolo kokemus, etten todellakaan enää yrittänyt hakea alan töitä (onneksi tämä ei ollut kuitenkaan ollut mikään unelma-ala minulle, enkä olisi jäänyt alalle muutenkaan, mutta silti). Opiskelin toisen ammatin ammattikoulussa, mutta tuntui, etten oikein saanut mitään ammattitaitoa tai pätevyyttä. En uskaltanut lähteä hakemaan kys. alan töitä.

Olen todella tyhmä ja nyt olen ns. aivottomassa työssä. Kuitenkin vihaan tätä nykyistä työtäni. En tiedä, mitä ihmettä voisin tehdä, kun en koulussakaan pärjää. Minulla on todettu (psykologiset testit) olevan keskitasoa heikommat kognitiiviset taidot, työmuisti ym.

Työelämässä pitäisi jaksaa vielä kymmeniä vuosia ja tyhmyyden vuoksi ei eläkkeelle pääse. Toisaalta haluan kuitenkin elättää itse itseni.

Onko kukaan vastaavanlaisessa tilanteessa? Vertaistukea?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vihaat nykyisessä työssäsi?

Mitä osaat ja mitä haluaisit tehdä? Millainen homma sinulle sopisi? 

Noista kysymyksistä voisi aloittaa etsimään ratkaisua.

Vierailija
2/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele merkonomiksi tai lähihoitajaksi tai sitten vaan jatkat nykyisessä työssäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No merkonomiksi ei kannata opiskella.  Ei mitään virkaa niillä papereilla.

Vierailija
4/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko että olet niin tyhmä kuin luulet. Ihan jo sen perusteella että tekstisi on parempaa kuin suurimmalla osalla ihmisistä jotka ajatuksiaan nettiin suoltaa. Et vain sattumoisin ole pärjännyt jossain testeissä. Älä anna niiden määrittää sinua. Rohkeasti opiskelemaan, mikä sinua kiinnostaa? 

Vierailija
5/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa joukkoon, meitä riittää.

Vierailija
6/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, merkonomin paperit on kyllä aika turhat ja taas lähihoitajana pitää kyllä jotain älliä päässä olla.

Mutta lähde liikkeelle siitä mikä sua kiinnostaa. 

Vierailija
7/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, itseasiassa tämä jälkimmäinen ammattini onkin merkonomi.

Ap

Vierailija
8/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestäsi en tiedä, mutta huono tuuri sinulla on ollut. Joillakin meistä vaan on, eikä se katso sitä, kenellä on ollut jo aiemminkin huonoa tuuria ja kellä ei.

Kunpa olisit saanut / saisit vielä sellaisen nykyaikaisen esihenkilön, joka näkee potentiaalisi ja saa sinusta hyvät puolesi esiin.

Vierailija
9/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko että olet niin tyhmä kuin luulet. Ihan jo sen perusteella että tekstisi on parempaa kuin suurimmalla osalla ihmisistä jotka ajatuksiaan nettiin suoltaa. Et vain sattumoisin ole pärjännyt jossain testeissä. Älä anna niiden määrittää sinua. Rohkeasti opiskelemaan, mikä sinua kiinnostaa? 

Kiitos kauniista sanoistasi.

En oikeastaan suoraan sanoen edes tiedä, mikä minua kiinnostaisi. Itseluottamukseni on niin alhaalla, että aina jos vähänkin olen miettinyt jotain alaa, torppaan sen mielessäni heti "en kuitenkaan pärjäisi tuollaisessa".

Ap

Vierailija
10/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin on virkaa.

T. Alanvaihtajana merkonomiksi 

Vierailija
11/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa joukkoon, meitä riittää.

"Ihana" kuulla, etten ole yksin. Haluatko kertoa, oletko työelämässä ja jos, niin minkälaista työtä teet?

Ap

Vierailija
12/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, merkonomin paperit on kyllä aika turhat ja taas lähihoitajana pitää kyllä jotain älliä päässä olla.

Mutta lähde liikkeelle siitä mikä sua kiinnostaa. 

Kyllä ap:lle merkonomiksi paperit hyvinkin voisi sopia. Harjoittelut ja tutkinto helpottaa aina myös työn saantia.

Vierailija
13/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestäsi en tiedä, mutta huono tuuri sinulla on ollut. Joillakin meistä vaan on, eikä se katso sitä, kenellä on ollut jo aiemminkin huonoa tuuria ja kellä ei.

Kunpa olisit saanut / saisit vielä sellaisen nykyaikaisen esihenkilön, joka näkee potentiaalisi ja saa sinusta hyvät puolesi esiin.

Viestisi sai silmäni kostumaan. Olisipa sinunlaisia ihmisiä maailmassa enemmän <3

Ap

Vierailija
14/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurkuun pitää työnantajalla olla aina pätevä syy (ja painava), joten se että sinulle on sanottu syyksi, ettet sovi alalle voi johtua ihan vaan tuosta eikä siis ole välttämättä edes totta. Se "helppo" ja aika epämääräinen selitys, mutta kuitenkin riittävä ja usein käytetty. Todellinen syy saattaa tosiaan olla jotain muuta.

Eli jos pidit tuosta alasta ja työstä, niin ei kannata torpata sitä vain tuon yhden kokemuksen vuoksi. Kokeile vielä uudelleen jossain toisessa työpaikassa. Lopputulos voi olla aivan toisenlainen :).

Vierailija
15/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kans tyhmä ja siksi en töihin koskaan pääse. Ihmiset ei näe minussa mitään hyvää ja sen takia en pärjää edes haastatteluissa joten en saa töitä. Olen ollut 10 vuotta työtön. Valmistuin kahteen ammattiin jo 15 vuotta sitten. En ole kelvannut edes yksinkertaisiin töihin joten olen sitten varmaan tyhmä.

Vierailija
16/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytäisit sen alan mikä sinua kiinnostaa niin korkealla motivaatiolla voi korvata paljon. Alansa parhaat ei nimittäin ole välttämättä lainkaan ne jotka on olleet heti lahjakkaimmat, vaan ne jotka on panostaneet opetteluun ja / tai esimerkiksi urheilussa toistoihin niin kauan että on oppineet.

Vierailija
17/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurkuun pitää työnantajalla olla aina pätevä syy (ja painava), joten se että sinulle on sanottu syyksi, ettet sovi alalle voi johtua ihan vaan tuosta eikä siis ole välttämättä edes totta. Se "helppo" ja aika epämääräinen selitys, mutta kuitenkin riittävä ja usein käytetty. Todellinen syy saattaa tosiaan olla jotain muuta.

Eli jos pidit tuosta alasta ja työstä, niin ei kannata torpata sitä vain tuon yhden kokemuksen vuoksi. Kokeile vielä uudelleen jossain toisessa työpaikassa. Lopputulos voi olla aivan toisenlainen :).

Olette ihania <3 Kiitos. Ehkä vielä joskus uskaltaudun kokeilemaan.

Ap

Vierailija
18/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kans tyhmä ja siksi en töihin koskaan pääse. Ihmiset ei näe minussa mitään hyvää ja sen takia en pärjää edes haastatteluissa joten en saa töitä. Olen ollut 10 vuotta työtön. Valmistuin kahteen ammattiin jo 15 vuotta sitten. En ole kelvannut edes yksinkertaisiin töihin joten olen sitten varmaan tyhmä.

Olen pahoillani puolestasi. Et ole saanut edes mahdollisuutta, se on todella väärin.

Ap

Vierailija
19/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulle AP mutta mulla meni 50 vuotta tajuta että vika on minussa itsessäni; itsetuntoni on pohjalukemissa ja sieltä ylös nouseminen on tuskallista ja hidasta 

toivon sulle voimaa jaksaa & Tsemppiä 🍀

Vierailija
20/62 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57v. Mulle alkaa olla yks hailee kaikenlainen työnteko. Olen ollut kaikenlaisissa hanttihommissa, kun oma vapaus on ollut aina tärkeintä elämässä. Sinnittelen vielä töissä muutamia vuosia, mutta sitten alan harrastella kaikenlaista edullista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi