Tietääkö lapsesi ettei työkoneiden lähelle saa mennä? Sieltä kopista kun ei näe katvealueille.
Näen usein tilanteita, joissa lapset liikkuvat aivan liian lähellä työkoneita. Oletko vanhempana ottanut asian puheeksi lapsesi kanssa? Tänään kuoli kymmenvuotias.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Viisas ope kielsi traktorin käytön, kun lapset ovat paikalla. Ei he osaa varoa koneita! Työ alue eristettävä ja valvottava.
Samaa mieltä! Työmaa-aidat saatava aurakaluston ympärille ja liikenteenohjaaja eteen sekä taakse!
Olen koko talven seurannut auraajien työskentelyä kauhuissani. Vain ajan kysymys milloin tämmöistä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisas ope kielsi traktorin käytön, kun lapset ovat paikalla. Ei he osaa varoa koneita! Työ alue eristettävä ja valvottava.
Miehen ja traktorin työtuntilaskutus on sen verran kallista, että viisas ope ei kiellä traktorin käyttöä, vaan opettaa lapsia, mikä on hänen työtään.
Traktori voi mennä illalla, kun koulu on päättynyt? Tai aikaisin aamulla.
Ja artisti maksaa, tai nostetaan kunnallisvero. Ehkäpä jokin mukava budjettileikkaus maistuisi paremmalta?
BTW Sattuiko tuo onnettomuus ns. naisten kadulla, joista on niin paljon puhetta ja hälinää niiden hoitamattomuuden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Auraajilla on liian tiukka tahti. Kiireessä sitten suhaavat miten sattuu..ne ahaa oikeasti tosi kovaa. Peruuttaessaankin , vaikka vauhti saisi olla kävelytahti.
Ai että sitä hesalaisten kitinää jos aurakalusto ottais vaikkapa 80% vauhdista pois.
Maaseudun pihapiirissä kasvaneena on itsestään selvää, että kunnioittaa työkoneita työssään. Pihassa pyöri traktoreita niittokoneineen, puimureita, maitotankkiautoja. Oppi varomaan . Opettakaa lapsianne. Surullinen onnettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Auraajat ajaa välillä kuin mielipuolet!
Kiirus kato. Ennenkö lumi (=liksa) sulaa.
Tää on tätä kun kaikessa säästetään. Auraajat yrittää tehdä mahdollisimman paljon, mahdollisimman lyhyessä ajassa. Herätys. Tää koko valtio on ihan sekasin.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudun pihapiirissä kasvaneena on itsestään selvää, että kunnioittaa työkoneita työssään. Pihassa pyöri traktoreita niittokoneineen, puimureita, maitotankkiautoja. Oppi varomaan . Opettakaa lapsianne. Surullinen onnettomuus.
Varoa pitää senkin kuka sitä työkonetta ajaa! Varsinkin kun ajaa kello 14 päivällä KOULUN PIHASSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auraajilla on liian tiukka tahti. Kiireessä sitten suhaavat miten sattuu..ne ahaa oikeasti tosi kovaa. Peruuttaessaankin , vaikka vauhti saisi olla kävelytahti.
Ai että sitä hesalaisten kitinää jos aurakalusto ottais vaikkapa 80% vauhdista pois.
Kalustoa tarvitaan lisää ja vähemmän aurattavaa / työntekijä. Mikä tarkoittaa enemmän aikaa. Tollo.
Niin kiire ei saa olla, että lapsi kuolee.
Tietää. Kotona on 2 traktoria, kuormaaja, kaivinkone, kuorma-auto ja monta peräkärryä. On tehty selväksi siitä asti kun oppi kävelemään, että käytössä olevien koneiden lähelle ei mennä. Niistä ei näe vieressä tai takana olevaa pientä lasta.
Ihan kauheeta. Koulumatkalla, kotiin menossa:(
Tää on kummallista, että kaikki kuitataan sillä että se oli "onnettomuus tai vahinko". Missä on enää vastuu? Että ajetaan vaikka lasten yli kun kiire on ja ehtiä täytyy ?
Vierailija kirjoitti:
Tietää. Kotona on 2 traktoria, kuormaaja, kaivinkone, kuorma-auto ja monta peräkärryä. On tehty selväksi siitä asti kun oppi kävelemään, että käytössä olevien koneiden lähelle ei mennä. Niistä ei näe vieressä tai takana olevaa pientä lasta.
Vieressä ei saa mennä? Jos traktori on peruuttanut päälle ja lapset ei ole mitenkään tätä voineet ennakoida?
Huomiotakkiduunissa tuli kyllä ilmi, että ei ne aikuisetkaan tiedä että työkoneen lähelle ei saa mennä. Usean kerran vanhempi toi lapsensa työssä (ja liikkeessä!) olevan työkoneen lähelle katselemaan läheltä. Aitojen yli kiivetty, tai käytetty työntekijöille jätettyä aukkoa aitamuurissa. "Katsos Matti-Liisa millainen iiiso kaivuri!". Olen omin silmin nähnyt ainakin kolme tapausta, jossa vanhempi istuttaa sen lapsen koneen päälle, astuu itse kauemmas ja alkaa räpsimään valokuvia. Siis kone käynnissä ja varoitusvilkkuvalo vilkkuu katolla... (Koneen kuski siirtämässä jotain pois koneen tieltä, ei huvikseen kone ole tyhjäkäynnillä). Menisivät varmasti koneen koppiinkin, jos ovet eivät olisi lukossa. Juu, mitään vaaratilanteita ei pitäisi aiheuttaa omalla työmaallaan, mutta tämä ulkomainen työvoima ei välttämättä omaa sellaista suomalaiselle itsestään selvää maalaisjärkeä turvallisuuden suhteen... käydään esim. tupakalla nurkan takana työkone käynnissä ja ovet auki.
Erikseen ne "mä vaan oikaisen tästä työmaan läpi, kyllä mä väistän koneita" lapset ja aikuiset...
Vierailija kirjoitti:
Kulkiko lapsi naama kännykässä koneen alle?
Näitä älypuhelinlapsia näkee paljon. Hortoilevat miten sattuu pitkin teitä huomaamatta ympäröivää maailmaa. Onnekseni en autoile, vaan liikun polkupyörällä.
Meillä 10v ikäinen ajaa traktoria, koska osa-aikaisista tekijöistä on pulaa ja tuo on meillä joutavin. Osaa varoa työkoneita ja putoamista eikä aja maantiellä.
Poika ajaa lumet meidän rivitalon piha-alueilla. Olen monesti meinannut jäädä alle tänätalvena. Ei ennen ajettu noin lujaa.
Itse opetan lapsille että suorittavassa työssä olevat ovat usein hieman yksinkertaisia, eivätkä siten useinkaan tiedä mitä ovat tekemässä.
Auraajalla on varmasti paljon muutakin aurattavaa ja kiire on kova että kerkeää jokapaikkaan. Ei siitä tule mitään jos joka työalue pitäisi eristää ja valvojat olla paikalla.