Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajat eivät suostu vuokraamaan alle vuodeksi

Vierailija
22.04.2024 |

Tilanne on se, että olen muutaman kuukauden työsuhteen takia muuttamassa vieraalle paikkakunnalle ja olen etsinyt vuokra-asuntoa, mutta kukaan ei suostu vuokraamaan vain muutamaksi kuukaudeksi. Olen ottanut yhteyttä kaikkiin sopiviin vuokranantajiin, mutta joko he eivät vastaa ollenkaan tai sanovat etsivänsä pitäaikaista asukasta. Huvittavinta on että monet ilmoitukset on jätetty jo muutama kuukausi sitten, joten ilmeisesti ovat olleet jo jonkin aikaa tyhjillään, mutta eivät silti suostu harkitsemaan, että vuokraisivat minulle. Miten ihmiset yleensä pystyvät ottamaan lyhyitä sijaisuuksia ja määräaikaisia töitä vastaan, jos asunnon saantikin on näin mahdotonta? 

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun välityspalkkio siirtyi vuokranantajan maksettavaksi, tuli tuo vuoden määräaikaisuus. Lupaa maksaa välityspalkkio niin etköhän saa kämpän haluamallesi ajalle.

Kenen se pitäisi välittää. Itse olen löytänyt kämpän ihan netti-ilmoituksella. 

Vierailija
62/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun välityspalkkio siirtyi vuokranantajan maksettavaksi, tuli tuo vuoden määräaikaisuus. Lupaa maksaa välityspalkkio niin etköhän saa kämpän haluamallesi ajalle.

Välityspalkkion maksaa toimeksiantaja, jos kiinteistönvälittäjä säätää vuokrauksessa vuokranantajan ja vuokralaisen välissä. Nämä vuoden pakolliset ajat ovat tulleet ihan muutaman viime vuoden aikana. Vielä viisi vuotta sitten kukaan ei puhunut niistä.

Mihin hemmettiin siinä kiinteistövälittäjää tarvitaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat vaan sen vuoden määräaikaisuuden ja sitten maksat sen sakon, joka taitaa yleensä vastata 1kk vuokraa.

Vierailija
64/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välityspalkkion maksaa toimeksiantaja, jos kiinteistönvälittäjä säätää vuokrauksessa vuokranantajan ja vuokralaisen välissä. Nämä vuoden pakolliset ajat ovat tulleet ihan muutaman viime vuoden aikana. Vielä viisi vuotta sitten kukaan ei puhunut niistä.

Turussa nämä vuoden määräaikaisuudet tuli 2000 luvun alussa tämän muutoksen myötä. Hesoissa ja muualla maakunnissa käytäntö vaihteli.

yle.fi/aihe/artikkeli/2002/08/29/vuokra-asuntojen-valityspalkkion-perimisessa-yha-epaselvyyksia

Vierailija
65/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään, jotkut kuitenkin käyttävät heitä silti myös vuokrauksessa.

Vierailija
66/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mihinkään, jotkut kuitenkin käyttävät heitä silti myös vuokrauksessa.

Aika moni saattaa omistaa vuokrakohteen jossain toisella paikkakunnalla kuin missä itse asuu. Silloin välittäjä on tietysti ihan kätevä ratkaisu. 

Vierailija
67/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisen kanssa voi syntyä erikoistilanteita. Vähätuloisen vuokralaisen vuoktan kela maksoi suoraan vuokranantajan tilille. Jossakin vaiheessa lakkasi vuokra tulemasta. Sen sijaan vuokrantajalle tuli kelalta lasku, jossa vuokrantajaa pyydettiin palauttamaan melkein vuoden vuokrat. Syynä se, että vuokralainen ei ollut asunut lähes vuoteen asunnossa. Kelalle oli selvinnyt, että henkilö oli ollut jo lähes vuoden vankilassa.

Vierailija
68/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa näkyy jatkuvasti ilmoituksia ' olen tulossa paikkakunnalle X niin ja niin moneksi kuukaudeksi, tarvitsen asunnon läheltä Y' ja heti perässä yv jono

Itse olen laittanut kaksikin tällaista ilmoitusta, mutta ei minkäänlaista reaktiota. Tosin eivät monet muutkaan ole saaneet reaktioita omiin ilmoituksiinsa.

ap

Vierailija
69/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisen kanssa voi syntyä erikoistilanteita. Vähätuloisen vuokralaisen vuoktan kela maksoi suoraan vuokranantajan tilille. Jossakin vaiheessa lakkasi vuokra tulemasta. Sen sijaan vuokrantajalle tuli kelalta lasku, jossa vuokrantajaa pyydettiin palauttamaan melkein vuoden vuokrat. Syynä se, että vuokralainen ei ollut asunut lähes vuoteen asunnossa. Kelalle oli selvinnyt, että henkilö oli ollut jo lähes vuoden vankilassa.

Tälläisessä tilanteessa kelan tulisi kohdistaa perintä vuokralaiseen eikä vuokranantajaan.

Vierailija
70/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa näkyy jatkuvasti ilmoituksia ' olen tulossa paikkakunnalle X niin ja niin moneksi kuukaudeksi, tarvitsen asunnon läheltä Y' ja heti perässä yv jono

Itse olen laittanut kaksikin tällaista ilmoitusta, mutta ei minkäänlaista reaktiota. Tosin eivät monet muutkaan ole saaneet reaktioita omiin ilmoituksiinsa.

ap

Sitten  pitää vaan maksaa se sopimussakko, sillä lyhytaikaisille vuokralaisille ei alueella ole kysyntää

Vierailija
71/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän välittäjää koska en jaksa säätää kaiken maailman omituisten otusten kanssa. Välittäjä esittää mulle muutaman parhaan vuokralaisvaihtoehdon ja kertoo niistä muista hiihtäjistä että sellanenkin kävi tai soitteli

Vierailija
72/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut kesätöiden ajan säätiön opiskelijasolussa sekä sellaisessa kimppakämpän huoneessa, mistä nuori lähti itse taas muualle kesätöihin. Eli valmiiksi kalustettuja.

Vierailija
73/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsipä onko Facebookissa Vuokra-asunnot (kaupunki) tai Vuokra-asunnot (seutu) (esim. vuokra-asunnot Helsinki tai vuokra -asunnot Pääkaupunkiseutu. Kerro millaiseksi ajaksi etsit asuntoa, millaista (yksiö, kaksio, käykö kimppakämppä, kalustettu vai ei).ja millaisin kulkuyhteyksin tai mitä aluetta priorisoisit. Mainitse että haet työn takia (varma vuokranmaksu). 

Vierailija
74/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat vaan sen vuoden määräaikaisuuden ja sitten maksat sen sakon, joka taitaa yleensä vastata 1kk vuokraa.

Olen eri mutta ei toiminut noin ainakaan minulla. Olen elänyt läpi täyden helvetin kun tarvitsin asuntoa lyhyemmäksi aikaa eikä onnistunut. Jonkin Lumo-asunnon olisi saanut mutta sekin selvisi vasta aivan liian myöhään, ja siinä olisi ollut se ongelma ettei sille ehkä olisi saanut jatkoa jos olisikin tarvinnut vähän pidemmäksi aikaa, kuulemma oli ollut jotain vakaviakin sekaannuksia joidenkin kohdalla tuolloin. On kyllä läpimätä systeemi koko asuntovuokraus jos tarve on lyhyt.

Jos on vuoden minimiaika ei selviä millään sakoilla vaan normaalitilanteessa ja epänormaalissakin joutuu maksamaan koko vuodesta täyden vuokran vaikkei olisi asunut asunnossa päivääkään, eikä tositilanteessa vuokranantaja ole ilman oikeudenkäyntiä velvollinen korvaamaan mitään vaikka asunto olisi muuttunut kesken kaiken asuinkelvottomaksi syystä joka ei ole vuokralaisesta johtuva. Vuokranantaja voi myös halutessaan kadota vuodeksi niin ettei sopimuksen purkaminen onnistu. Tältä osin pitäisi muuttaa lainsäädäntöä tai edes saada nopeutettua haastemiehen toimintaa ja parantaa terveystarkastajan saatavuutta. Mikä tahansa näistä asioista voi pettää pahasti koska kaikki on äärimmäisen hidasta tilanteissa joissa tarvittaisiin nopeita ratkaisuja.

Vierailija
75/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaa maksaa 12kk vuokraa vastaava summa 6kk aikana. Ihmettelen jos vielä kieltäytyvät.

Hohhoijaa.

Vierailija
76/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen saanut kämpän ilman määräaikaisuutta.

Kun minäkin niin sitten muutkin.

Vierailija
77/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläisessä tilanteessa kelan tulisi kohdistaa perintä vuokralaiseen eikä vuokranantajaan.

Tuossa vuokralaiselta on unohtunut irtisanomisilmoitus. Kela katsoo varmaan, että rahat saa varmemmin perittyä vuokranantajalta kuin vuokralaiselta.

Vierailija
78/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat ehdottaneet, että yrittäisin saada opiskelija-asunnon. Paikkakunnalla on kyllä ammattikoulu ja otinkin sinne yhteyttä heti ensimmäiseksi samoin kuin kaupungin vuokra-asuntoihin, mutta ilmeisesti ainutkaan asunto ei ole vapautumassa :(

Joten ainut vaihtoehto (telttailun ohella, leirintäaluetta ei tosin ole) on vuokrata yksityiseltä. Ehkä sitten maksan vaan sen sopimussakon.

ap

Vierailija
79/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vuokralaiselta on unohtunut irtisanomisilmoitus. Kela katsoo varmaan, että rahat saa varmemmin perittyä vuokranantajalta kuin vuokralaiselta.

Vuokranantaja ei ole millään tavalla osapuoli kelan ja vuokralaisen välisessä asumistukiasiassa. Itse kyseisenä vuokranantajana olisin ainakin kieltäytynyt maksamasta kelalle.

Vierailija
80/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat ehdottaneet, että yrittäisin saada opiskelija-asunnon. Paikkakunnalla on kyllä ammattikoulu ja otinkin sinne yhteyttä heti ensimmäiseksi samoin kuin kaupungin vuokra-asuntoihin, mutta ilmeisesti ainutkaan asunto ei ole vapautumassa :(

Joten ainut vaihtoehto (telttailun ohella, leirintäaluetta ei tosin ole) on vuokrata yksityiseltä. Ehkä sitten maksan vaan sen sopimussakon.

ap

Ehdotin opiskelijan asuntoa. Toki niitä ei varmaankaan ole, ellei paikkakunnalla ole yliopistoa tai ammattikorkeakoulua. Eli ihan normaalia asuntoa jonka asukas muuttaa esim. kesätöiden perässä pois paikkakunnalta ja palaa opiskelemaan taas talveksi. Näistä yleensä ilmoitellaan alueen vuokra-asuntoryhmissä facebookissa.

Mutta tosiaan, ehdotuksia on huono laittaa jos lähtötietoja ei ole.