Vuokranantajat eivät suostu vuokraamaan alle vuodeksi
Tilanne on se, että olen muutaman kuukauden työsuhteen takia muuttamassa vieraalle paikkakunnalle ja olen etsinyt vuokra-asuntoa, mutta kukaan ei suostu vuokraamaan vain muutamaksi kuukaudeksi. Olen ottanut yhteyttä kaikkiin sopiviin vuokranantajiin, mutta joko he eivät vastaa ollenkaan tai sanovat etsivänsä pitäaikaista asukasta. Huvittavinta on että monet ilmoitukset on jätetty jo muutama kuukausi sitten, joten ilmeisesti ovat olleet jo jonkin aikaa tyhjillään, mutta eivät silti suostu harkitsemaan, että vuokraisivat minulle. Miten ihmiset yleensä pystyvät ottamaan lyhyitä sijaisuuksia ja määräaikaisia töitä vastaan, jos asunnon saantikin on näin mahdotonta?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
En vuokraa lyhytaikaiselle koska uuden vuokralaisen saaminen on aina aikamoinen projekti kaikkine näyttöineen ja muineeen, ja lisäksi on iso riski siitä että jos asunto jää kuukaudeksikin tyhjilleen niin se maksaa monta sataa euroa.
Lisäksi epäilyttää että hoitaako lyhytaikainen vuokralainen asuntoa yhtä hyvin kuin sellainen joka tietää pitävänsä asuntoa kotinaan pidempään.
Nyt on monilla paikkakunnilla lisäksi ylitarjontaa vuokra-asunnoista. Voi johtaa monien kuukausien tyhjillään oloon.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen saanut kämpän ilman määräaikaisuutta.
Itse olen vuokrannut 3 kertaa kahden kuukauden koeajalla vuodeksi kerrallaan. Ei kukaan tollo rupea kuunteleen ja katteleen jos naapuri onkin joku häirikkö tai räyhääjä.
Jos teet vuoden sopparin ja joudutkin jonkin psykopaatin takia lähteen heti hiiteen pitäisi maksaa yksi ylimääräinen kuukausi. Ei ole varaa moiseen. Hyvin on onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile motellia, toki sinulla ei sitten voi olla omia huonekaluja hetkeen, tai sinulla on pakettiauto missä säilöt omaisuuttasi.
Kuka alkaa raijaamaan omia huonekaluja parin kuukauden keikan takia?! Tai irtisanoo nykyisen asuntonsa?
Itse opiskelen Turussa ja vuokraan opiskelukämpääni kesäksi, kun itse lähden kotiseudulle. Täksi kesäksi on tulossa opiskelija Rovaniemeltä vastaavasti omalle kotiseudulleen.
Kaikenmaailman latvalahojen kanssa kommunikointi on sekin raskasta. Heitä on aina ollut asuntoa vailla.
Tämä. Eniten ärsyttää ne, jotka ei lue ilmoitusta. Vaan alkavat kysellä samoja asioita, jotka on mustaa valkoisella luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vuokrannut 3 kertaa kahden kuukauden koeajalla vuodeksi kerrallaan. Ei kukaan tollo rupea kuunteleen ja katteleen jos naapuri onkin joku häirikkö tai räyhääjä.
Jos teet vuoden sopparin ja joudutkin jonkin psykopaatin takia lähteen heti hiiteen pitäisi maksaa yksi ylimääräinen kuukausi. Ei ole varaa moiseen. Hyvin on onnistunut.
Siis mikä on koeaika vuokrasopimuksessa? Onko kyseessä joku sellainen järjestely, joka mahdollistaa sen että voi häipyä samantien ilman maksuvelvollisuutta?
En kyllä muuttaisi muutaman kuukauden keikan takia mihinkään. Johan se muuttaminenkin maksaa hunajaa.
Sen jälkeen kun välityspalkkio siirtyi vuokranantajan maksettavaksi, tuli tuo vuoden määräaikaisuus. Lupaa maksaa välityspalkkio niin etköhän saa kämpän haluamallesi ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on koeaika vuokrasopimuksessa? Onko kyseessä joku sellainen järjestely, joka mahdollistaa sen että voi häipyä samantien ilman maksuvelvollisuutta?
Voin siis lähteä 2 kuukauden aikana kuukauden irtisanomisella. Juurikin näiden narkojen takia. Ja kerran yksi bilettäjä sattui, vanha mies, soitti Eldankaa joka viikonloppu klo 22 - 3.00 nupit siellä kaakossa. Tai idässä. Toki vuokrat maksetaan kuten normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun välityspalkkio siirtyi vuokranantajan maksettavaksi, tuli tuo vuoden määräaikaisuus. Lupaa maksaa välityspalkkio niin etköhän saa kämpän haluamallesi ajalle.
Välityspalkkion maksaa toimeksiantaja, jos kiinteistönvälittäjä säätää vuokrauksessa vuokranantajan ja vuokralaisen välissä. Nämä vuoden pakolliset ajat ovat tulleet ihan muutaman viime vuoden aikana. Vielä viisi vuotta sitten kukaan ei puhunut niistä.
Oletko katsonut Lumon, Kevan, ym yhtiöiden tarjontaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin siis lähteä 2 kuukauden aikana kuukauden irtisanomisella. Juurikin näiden narkojen takia. Ja kerran yksi bilettäjä sattui, vanha mies, soitti Eldankaa joka viikonloppu klo 2
Mikä tässä on se pointti kun vuokra-asunnosta voi aina lähteä kuukauden irtisanomisella, jos kyseessä ei ole määräaikainen? Jos vuokranantaja tuollaisen sopimuksen jälkeen yrittäisi väittää että loppuvuosi mennään jollakin määräaikaisella niin kyllä hän saisi oikeudessa turpaansa.
Lumo vuokraa vain vuodeksi. Sopimussakolla voit lähteä aiemmin.
Facebookissa näkyy jatkuvasti ilmoituksia ' olen tulossa paikkakunnalle X niin ja niin moneksi kuukaudeksi, tarvitsen asunnon läheltä Y' ja heti perässä yv jono
Vierailija kirjoitti:
Jälleen yksi esimerkki vuokra-asuntotoiminnan kieroontuneisuudesta. Asuminen on ihmisten perustarve ja sijoittajat on erotettava asunto- ja asumisasioista kokonaan kun kerran menee näin elämälle vieraaksi touhuksi. Sijoittakoot vaikka osakkeisiin, mutta pitäkööt ahneet näppinsä erossa ihmisten perustarpeista.
Sijoitustoiminta on varmasti suurin syy miksi asumisesta on tullut näin järjettömän kallista tässä maassa. Tällainen ryöstöön ja kiristykseen rinnastettava toiminta pitäisi olla laitonta ja lopettaa lailla hetipaikalla!!
Onhan nyt rikollista ja häpeällistä kiskoa ja kiristää ihmisiltä kaikki rahat vain sen takia että jokainen tarvitsee katon päänsä päälle elääkseen!!! Eikö sijoittajilla ole minkäänlaista moraalia ja omaatuntoa, ovatko he edes ihmisiä??!!
Jokaisen asunnon omistaa joku joka maksaa sen kustannukset, joihin kuuluvat juoksevien kulujen lisäksi myös pääomakustannukset.
Jos asunnosta hyötyvä (eli siinä asuva) ei näitä maksa, niin kenen sitten pitäisi?
Jos et halua asua vuokralla niin järjestä asumisesi itse. Ihan pöllöä uhriutua ja vaatia että jonkun muun pitäisi ostaa asunto ja antaa se sinun käyttöösi tappiolla.
En minä ainakaan aio maksaa sinun asumistasi enkä muitakaan kulujasi. Voin vuokrata asuntoni käyttöösi mutta silloin minä määritän ne ehdot ja hinnan joilla olen valmis omaa omaisuuttani antamaan sinun käyttöösi.
Ihmiset saa tehdä omaisuudellaan mitä haluavat
Rahalla löytyy ratkaisu ihan varmasti tähän ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good for you. Usein nykyään tehdään kyllä pysyvä vuokrasopimus, mutta sillä ehdolla, että ensimmäinen irtisanomismahdollisuus on vasta 12 kk päästä. Toki noistakin yleensä pääsee irti sopimussakolla, joka voi tosin olla jopa parin kuukauden vuokra.
-ohis
Itseasiassa lain mukaan saa veloittaa vain yhden kk ylimääräisen vuokran, jos asunto on "alkuperäisessä" kunnossa. Tätäkin lakia rikotaan kyllä...
Mielestäni vuokrasopimuksessa pitäisi olla joku 2-3kk "koeaika" molemmin puolin, vasta jos tuo aika on osoittautunut hyväksi kummallekkin osapuolelle, allekirjoitettaisiin se 12 kk sääntö. Yksityisissä vuokraajissa kun on myös monenlaisia yksilöitä.
Onhan noita vuokraajia riippuen etsitkö kalustettua vai et. Lumon asunnot taitavat olla ilman määräaikaa kaikki ja noita kalustettuja löytyy vaikka kuinka paljon mutta eivät ole edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse en uskaltaisi vuokrata ilman mitään koeaikaa. Koskaan ei tiedä mihin joutuu. Onneksi on löytynyt toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella ja nyt olen tässä asunutkin kolme vuotta putkeen, kun löysin hyvän.
Ennen oli aivan yleistä rarjota alivuokralaisasuntoja. Kalustettu tai kalustamaton huone huoneistosta tai omakotitalosta. Taitaa nykyisin olla hiipunut tällainen toiminta.
Tyhjiä kk varmaan joka välissä, niin on sillä sitten hintaa.