I-P: Äiti yllättyi AMKn ohjeistuksesta - Vauva ei sovi mukaan oppitunneille
Ei hyvänen aika, siis oikeasti ihmetellään miksei vauvaa voi ottaa mukaan oppitunneille? Uutisen facebook puolella heti heitetty esiin lapsivihamielisyys-kortti, mutta mielestäni tämä lukeutuu kyllä normaalin järjenkäyttöön ettei huutavaa vauvaa voi viedä muiden opiskelua häiritsemään.
Lapisvihamielisyyttä on se, ettei opiskeleville äideille tarjota riittävästi tukea pärjäämään vauvan kanssa. Esim rahallista tukea jos on vain opiskelija tai joustavuutta opintoihin.
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/%C3%A4iti-yll%C3%A4ttyi-seamkin-ohj…
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopistolla ysärillä oli vauvoja luennoilla. Ei haitannut minua yhtään. Ei se nyt niin vaikeaa ole, jos vauva itkee niin äiti poistuu vauvan kanssa.
Nimenomaan ei ole vaikeaa jos vauva ei pidä ääntä ja äiti vie lapsen pois kun lapsi alkaa itkeä. Mutta nykyään jotkut ihmiset toimivat niin etteivät vie huutavaa lasta pois; lapsi saa näkyä ja kuulua missä ja milloin vain. Kirkossa vihkimisen aikaan, konsertissa, missä vain esityksessä. On oikeus häiritä muita koska on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suurin piirtein vihaan vieraita vauvoja ja pikkulapsia. Silti äitinä ymmärrän, että joskus lapsi on otettava mukaan - aina kaikki ei mene kuin on suunniteltu. Mutta sitten tulee iso mutta: Jos tilaisuus, johon vauvan/lapsen ottaa mukaansa on häiriöaltis, silloin lapsen kanssa on oltava valmis poistumaan välittömästi, mikäli se ei nukukaan/ole häiritsemättä. Esim. luento on juuri tuollainen tilaisuus.
Minä en luennoitsijana suostuisi pitämään luentoa, jos on vauvoja tai pikkulapsia salissa. Lapset vauvat ja taaperot eivät kuulu luentotilaisuuksiin. Piste.
Hyvä! Mulle on tullu monesti mieleen et kun se pentu on häirinny mua kun oon opiskelemassa/syömässä/matkustamassa tms niin sit ku nukahtaa niin meen viereen ja karjasen kovaa että nyt on mun vuoro häiritä.;)
Vierailija kirjoitti:
Lapset olisi hyvä tehdä opintojen aikana, että pääsee sitten kivasti työelämään ilman turhia vanhempainvapaata ja muita höpötyksiä omistautumaan työnantajalle. Siinähän se opiskelu ja hoitaminen menee kivasti käsi kädessä. Kunhan kuitenkin valmistuu ajallaan eikä varsinkaan osallistu opetukseen ettei vain kukaan häiriintyisi. Ja ne raskauskilot heti pois!1!! Kauheaa katsottavaa ja luulis nyt imetyksen vievän ne, aikaakin on liikkua kun sitä vaan köllötellään kotona.
Olkiukkoilua tahi ei, tuossa taitaakin olla ketjun urpojen ajatusmaailma tiivistettynä.
Unohdin, että ei sitä saa kuitenkaan hoitoonkaan laittaa, koska minähän sen veroissa maksan.
Vierailija kirjoitti:
Ei vauva siellä mitään häiritse.
Mä oon myös nähnyt näitä jotka istuu sitterissään ihan hiljaa tutti suussa vaikka toista tuntia. Ihan hyvin voisi olla tunneilla tuollainen ja äiti vie sitten pois jos tarvitsee.
Ihmisiltä puuttuu nykyään kyky ajatella muita. Tämä menee samaan kategoriaan kun se että osa ei hyväksynyt sitä että Poudan koirat joutuivat pois maikkarilta. Tosi monen mielestä allergisen oli vain pitänyt kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vauva siellä mitään häiritse.
Mä oon myös nähnyt näitä jotka istuu sitterissään ihan hiljaa tutti suussa vaikka toista tuntia. Ihan hyvin voisi olla tunneilla tuollainen ja äiti vie sitten pois jos tarvitsee.
Sitten myös lemmikkien tuonti luennolle on sallittava. Esim. eroahdistusta potevat koirat mukaan. Minusta nämä rentouttaisivat tunnelmaa paljon enemmän kuin kitisevät kakarat.
Olisi kannattanut mennä yliopistoon. Siellä on voinut olla vauva mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiltä puuttuu nykyään kyky ajatella muita. Tämä menee samaan kategoriaan kun se että osa ei hyväksynyt sitä että Poudan koirat joutuivat pois maikkarilta. Tosi monen mielestä allergisen oli vain pitänyt kärsiä.
Mitäpä jos on allerginen lapsille? Heitä pitää vain sietää joka helvetin paikassa. Ja nytkö myös muka oppilaitosten luennoilla? Ei tule kuuloonkaan. Toivon, että luennoitsijat ja opettajat puuttuvat tähän heti ja rajaavat lapset ulos. Vanhemmilla on velvollisuus järjestää hoito lapsilleen, jos kerran aikovat opiskella.
Minulla oli vauva (7kk) joskus mukana demoissa. Kun oli pakko. Ei se mitään meteliä pitänyt, välillä kikatti. Jos olisi ryhtynyt karjumaan, oisin vienyt pois. Jos joku tuosta veti herneen nenäänsä, niin ihan sama.
Eiköhän tässä ole suurin ongelma se, että tajuta poistua sieltä luennolta heti, jos vauva alkaa pitämään ääntä. Se taas häiritsee ihan helvetisti kaikkien keskittymistä. Ongelma on se vanhempi, joka ei tajua, että se hänen rakkauspakkaus voi olla muille häiriöksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vauva (7kk) joskus mukana demoissa. Kun oli pakko. Ei se mitään meteliä pitänyt, välillä kikatti. Jos olisi ryhtynyt karjumaan, oisin vienyt pois. Jos joku tuosta veti herneen nenäänsä, niin ihan sama.
Olet juntti.
Miksi äidit aina - AINA - kuvittelevat, että koko universumi pyörii heidän ja heidän pimppipapaijansa ympärillä. Yksi syy miksi välttelen ja inhoan jo raskaana olevia sekä siitä eteenpäin lapsiperheitä kunnes lapset ovat aikuisia ja osaavat käyttäytyä.
Hoida vauvasi kotona tai vie hoitoon. Opiskelut ennen vauvaa.
Joo, vauvat vaan mukaan esim. sairaanhoitajien pistosopettelu tunnille. Pistellään samalla niitä vauvajakin!
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut mennä yliopistoon. Siellä on voinut olla vauva mukana.
Ei todellakaan voi.
t. kemian opiskelija
Saako 85v isoisän ottaa mukaan ?
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan sama tyyppi, joka meillä opiskeluaikana vaihtoi vauvalleen kakkavaipan luentosalissa siinä pöydällä, missä yleensä pidetään muisiinpanovälineitä. HYI VTTU!
Mä otan sitten mun tourrette-veljeni mukaan luennoille. Jos jotain häiritsee ölinä ja kiroilu, se on hänen ongelmansa.
Sairaanhoito-opiskeljoilla on tunneilla myös opetuksessa käytettäviä materiaaleja. On ruiskuja, neuloja ym ym. Harjoitellaan verikokeiden ottamisia jne.
Sinnekö mukaan sitten pieni vauva? Sen lisäksi, että vauvalle voi aiheutua myös tosiaan ihan konkreettista vaaraa, vauva voi häiritä muiden opiskelua ja keskittymistä, äidin keskittymisestä nyt puhumattakaan.
AmK.n tiloissa liikkuu paljon opiskelijoita laidasta laitaan, myös paljon vaihto-oppilaita.
Lisäksi samassa rakennuksessa toimii myös iso konserttisali, jossa myös päivisin voi olla esityksiä. Joten en kyllä itse altistaisi pientä vauvaa mahdolliselle tautikirjolle, mitä ihmisten mukana kulkeutuu.
Järjenkäyttö olisi tässäkin suotavaa ja se, että aina vedetään esiin joku lapsivihamielisyys tai muu vastaava kortti, niin kertoo ihmisen suppeasta ajattelumaailmasta.
Tiedän, että Vaasan yliopistolla on ollut luennolla vauva mukanaan. Ehkä tässä ajateltiin, että AMK luennollakin se on ihan sopivaa. Fiksua olisi ollut tietysti kysyä ensin.