Asioita joita ihmettelen köyhien ruokakorissa
Seuraavaia asioita hasstattelemani henkilöt ostavat vähintään kerran viikossa ja saan heidän luvallaan julkaista nämä täällä:
Purkkihernekeitto
Säilykekala (esim tonnikala ja sardiini)
Valmisperunamuussi
Vaalealeipä/vehnäleipä
Kotimainen kurkku
Avokadot
Ulkomaiset tuonti hedelmät
Sipsipussi
Karkkipussi
Limpparit
Vessapapperi
Shampoo ja hoitoaine
Juusto/vegejuusto
Kauramaito
Härkis-/kauramuru
Kommentit (145)
Viiden avokadon pussi maksaa joku 3.5e pienessä k-kaupassa ja siitä riittää yksi avokado viidelle päivälle ja yksi avokado riittää kattamaan puolet päivän vitamiini- ja ravintotarpeista minkä lisäksi se tosiaan maksaa vain 0.7e per päivä. Eli ihan sama vaikka avokadot on ympäristölle ja vedenkäytölle haitallisia niin ne ovat erittäin ravitsevia ja tärkeämpää että tulee ravituksi ja pysyy itse terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelet, että ihmiset tarvii shampoota köyhinäkin?
Ja vessapaperia. Kun oikeen on köyhä ei voi syödäkkään ja siitä seurausta on ettei tarvitse ulostaakkaan. Voimme päätellä että vessapaperi on täysi turhake. Köyhälle....
Edesmennyt äitini sanoi, mistäs köyhä pieree, kun ei ole, mktä nielee😅
Esim. Prisman Valio arkijuusto 1,25 kg normaalihinta 6,69€. Tarjouksessa vielä edullisemmin. Paketissa yli 4000 kcal eli noin kahden päivän energian tarve. Proteiinia 337 g. Hyvää, halpaa ja energiarikasta ruokaa leivän päälle tai osaksi ruoanlaittoa.
Ulkomaiset tuonti hedelmät banaani 0,99€/kg, puolalainen omena 0,69€/kg. Kotimaisia hedelmiäkö pitäisi syödä? Vai jättää hedelmät kokonaan syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Ai shampoota kerran viikossa?
Vähintään. Köyhän hiukset likaantuvat niin helposti, että ei tahdo litra shampoota viikossa riittää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä tähän että aluksi odotin monen korista löytyvän myös kahvia, mutta kun haastattelin ihmisiä, monet kertoivat lopettameen kahvin juomisen säästääkseen rahaa.
Köyhä ei säästä. Hänellä ei ole mistä säästää.
Ketjun aloittajalla on selvästi peräsuolenlaskeuma.
Niin.
Eniten minä ihmettelen köyhien ruokakorista muoviin pakatun valmisruuan määrää. Vaikuttaa siltä, että moni köyhä perhe on kyvytön valmistamaan ruokansa itse. Mistä moinen johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Eniten minä ihmettelen köyhien ruokakorista muoviin pakatun valmisruuan määrää. Vaikuttaa siltä, että moni köyhä perhe on kyvytön valmistamaan ruokansa itse. Mistä moinen johtuu?
Miten näet ketkä ovat köyhiä?
Ja ehkä se ainainen kituuttaminen ja kuukaudesta toiseen selviytyminen vähän vie voimavaroja, tehokkuutta, elämänhalua jne. Jossain vaiheessa ihminen vaan muuttuu välinpitämättömäksi ja luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkä se ainainen kituuttaminen ja kuukaudesta toiseen selviytyminen vähän vie voimavaroja, tehokkuutta, elämänhalua jne. Jossain vaiheessa ihminen vaan muuttuu välinpitämättömäksi ja luovuttaa.
Siitä että koriin sujautetaan valmisruokia, pakasteita ja eineksiä. Rahaa kuluu ja köyhtyy.
Itse tiedän että moni ostaa paljon juureksia ja kasviksia. Mainitaan tuo herne ja kaali. Koko lihaa eivät osta koska kallista paitsi jauhelihaa. Tuttu kokkaa kasviksia ja munia. Noita siis paistelee.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloittajalla on selvästi peräsuolenlaskeuma.
Niin.
Mene hoitoon!
Ei naiset voi käyttää bideetä joka pissan jälkeen. Siinä menee bakteeritasapainot sekaisin ja ties mitä tulehdusta pukkaa. Se se vasta kalliiksi tulee ostaa sitten hiivalääkkeitä ja muita. Bideetä on suositeltavaa käyttää vain kerran päivässä. Näin sanoo lääkärit ja sairaanhoitajat.
Ei shampoota ja hoitoainetta tarvitse ostaa noin useasti, vähintään kerran viikossa. Mutta muuten hyvän tarinan keksit.
Vierailija kirjoitti:
Mun ostoskorissa ei näe näitä:
Sipsipussi, karkkipussi, limpparit, vegejuusto, kauramaito ja härkis-/kauramuru.
Ei minunkaan. Valmismuusit ja jotkin pitkään säilyvät säilykkeet on varattu niihin päiviin, jolloin ei ehdi tai pääse kauppaan. Voi olla kipeä, rahat loppu, jokin häiriö maksukorteilla tms.
Vierailija kirjoitti:
Missä Suomessa kasvaa päärynöitä?
Ainakin Varsinais-Suomesta tiedän useamman jolla on pihassaan päärynäpuu.
Tosin ne ovat niitä pieniä, pyöreähköjä ja makeita, mutta päärynöiksi niitä kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tupakkaa ja kaljaa köyhien valittajien ruokakoreissa.
Siis miksi ihmeessä toi kalja sinua ihmetyttää? Kaupan halpamerkkejä saa euron tölkki. Kalja on heittämällä huomattavasti terveellisempää kuin esim. limpparit, leipä ja perunamuusi. Siinä on paljon antioksidantteja. Se on vähähiilarista. Googlaappa huviksesi oluen terveyshyödyt " beer health benefits" : Sen nauttiminen ehkäisee syöpää, laskee huonoa kolesterolia, parantaa verensokeria, sisältää orthosilicic-happoa, mikä on tärkeää vahvoille luille, on hyödyllinen munuaiskiville. Tuskin työttömällä on varaa sitä kovin paljoa litkiä?
Jos itse olisin köyhä työtön, niin kuvittelisin ruokakorini tällaiseksi: Vihreä tee, ruusunmarja tee, täysjyvämakaroni, pakastevihanneksia (vihannessekoituksia, kukka-ja parsakaalia, tarjous-täyslihaa, munia, tuorejuustoa, oliiviöljyä, kauden halvempia hedelmiä ja vihanneksia, kaalia. No, myönnetään, tää on aika pitkälle mun nykyinenkin ruokakori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä että koriin sujautetaan valmisruokia, pakasteita ja eineksiä. Rahaa kuluu ja köyhtyy.
Ne on minun 87-vuotiaalle äidille. Hän ei oikein jaksa tehdä ruokaa, ruokahalua ei ole eikä hän halua mitään ruokapalveluja kotiin. Ostan sellaista, mitä voi närppiä ja heittää loput roskiin, jos ei maistu. Vielä ei ole löytynyt sellaista valmisruokaa eineshyllystä tai palvelutiskistä, mikä maistuisi. Mitään ravintolaruokia on turha ehdottaa, ne on aina eiei.
Näytän kyllä kulahtaneelta ulkonäön ja vaatteiden osalta, joten teet johtopäätöksen siitä.
Valmisruokien määrä ruokakorissa voi kertoa esim. Siitä että tyyppi ei pidä ruuanlaitosta tai ei osaa laittaa ruokaa. Myös monet einekset tulevat halvemmiksi kuin itsetehty ruoka. Esim. Jos on rahat lopussa, on vain muutamia euroja, ja vaihtoehtona on 1kg porkkanapussi, 1kg kaali, ja 1kg eineslihapiirakoita, niin käsi sydämellä, mitä te näistä valitsisitte? Itselle tuli järkytyksenä, kun huomasin, että se eineslihapiirakkapussi on näistä halvin!
Monella sekä työssäkäyvällä että työttömällä tuntuu nykyään olevan alkeellisetkin kokkaustaidot kateissa. Olen lukenut, että kun ihminen tottuu teollisen ruuan ja pikaruuan makuun, hän ei enää yksinkertaisesti pidä kotiruuasta. Kun taas itse olen innokas kokki mieheni kanssa, niin itse pidän teollisia ruokia vain huonoina imitaatioina kotiruuasta.
Ai shampoota kerran viikossa?