Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en usko, että kukaan haluaa olla vuosikymmeniä vaan kotiäiti

Vierailija
19.04.2024 |

Silloin vaan ei ole jostain syystä päässyt työelämään kiinni.

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin häpeä ja pyydä anteeksi valintojasi hoitaa itse omat lapsesi! Törkeää viihtyä omassa kodissa perheen kesken. Ja ovi naulataan kiinni jos alat kotiäidiksi etkä ikinä voi enää tehdä muuta kuin nöyrästi palvella perhettäsi. Lompakko otetaan pois, harrastaa ei tietenkään voi ja ystävät hylkää. Mies jättää ja joutuu sillan alla. Niih.

Vierailija
122/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on harvoja maita, joissa kotiäitiys herättää aivan käsittämättömän voimakkaita tunnereaktioita. Reaktiot, kun nainen haluaa parantaa omaa ja perheensä elämänlaatua jäämällä kotiin mahdollistaen hitaamman elämäntahdin, enemmän vapaa-aikaa koko perheelle ja energiaa itselle toteuttaa harrastuksiaan ja intohimojaan:

- Miten joku voi olla noin kunnianhimoton ja älyllisesti laiska, elää miehensä ja lasten kautta? 

Nainen raataa vuosikymmenen niska limassa jossain tradenomin paskaduunissa kuunnellen maanisesti sijoituspodcasteja saavuttaakseen taloudellisen riippumattomuuden ja päästäkseen 25 vuotta ennen virallista eläkeikää makaamaan sohvalle:

- Upeaa, voimaantunut nainen! Vihdoin pääset irti oravanpyörästä oman elämäsi herraksi ja saat toteuttaa itseäsi! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdin tätä omalta kohdalta. Olisinko kotona vain hoitamassa kotia ja lapsia? En. Kävisinkö palkkatöissäni, jos olisi miljoonia rahaa? En. 

Mutta. Tekisin omia taideprojekteja ja matkustelisin. Opettelisin eri maiden ruokien tekoa ja kieliä.

Mulle ei siis riittäisi sittenkään lapsenhoito elämän sisällöksi. Mutta eihän se monelle kotiäidillekään riitä, monella on sivubusineksia ja ihan omia juttuja. 

Se, että ap:kin typistää kotiäidin hölmöksi kunnianhimottomaksi loiseksi, kertoo enemmän luterilaisesta työn ihannoinnista kuin kotiäideistä. 

Niinpä niin. Olen pitkän linjan kotiäiti, nyttemmin kai kotirouva. Kun lapset olivat pieniä, aika meni pääsääntöisesti ihan heidän hoitamiseensa ja kotitöihin. Mutta kun lapset ovat kasvaneet, on minulla ollut paljon enemmän aikaa omille jutuilleni. Eivätkä ne ole mitään manikyyrissa istuskelua tai shoppailua vaan ihan rahan ansaintaa mm. kirjoitustöillä. Aika vaikea olisi ollut tuollaista polkaista pystyyn, jos olisin tehnyt kokopäiväistä ansiotyötä ja siihen päälle lasten- ja kodinhoidot, yöllä olisin saanut nuo työt tehdä. Paljon en ulkopuolisille huutele bisneksistäni, joten varmaan suurin osa luulee, että kiillotan jotain kaakeleita hammasharjalla, kun en muuta keksi. Ei kannata ehkä ulkopuolisen tehdä paljon oletuksia siitä miten vaikka joku kotirouva päivänsä viettää. Paljon on myös tosiaan heitä, jotka vaikka opiskelevat uusia asioita, esim. kieliä. En todellakaan mitenkään vastusta äitien ansiotyötä, miksi vastustaisin muiden omia ratkaisuja, mutta eiköhän nyt suurimman osan työ ole muuta kuin jotain ydinfysiikkaa eli välttämättä eivät ansioäidit ole älyllisesti korkeammalla tasolla. Toki raha-asiat kannattaa suunnitella ja hoitaa. Kukin tekee omat ratkaisunsa. En käsitä noin yleensäkään miksi naiset ovat aina toistensa kurkussa kiinni ja tappelevat turhista asioista. Ja syynä on mukamas jokin naisten yhteinen asia.

Vierailija
124/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kuullut naisten puhuvan, etteivät viitsisi hoitaa lapsiaan itse koska kotiäidin työ on niin raskasta ja lasten kanssa oleminen on vaativaa. Niinhän se tietysti onkin. Tsemppiä kotiäideille. 

Vierailija
125/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet arvostavat kotiäitejä, siinä taas yksi syy miksi Suomessa on alhainen syntyvyys. Joko suomalainen vahva feministi ei vain kykene hoitamaan lapsiaan kotona koska on häpeä elää miehen rahoilla tai yksinkertaisesti ei ole varaa että toinen vanhempi voisi jäädä kotiin.

Vierailija
126/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla ihan vaan kotirouva. Olisi ihana olla päivittäin kotona. Kun mies tulee töistä niin kodissa tuoksuisi vastaleivotut sämpylät. Sinappitehtaan perustaminen ei kiinnosta. Tosin kelpaisi kyllä olla kotirouva ilman miestäkin.

Vierailija
127/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä näitä kotiäiti aloituksia tulee vähän väliä. Onko aihe oikeasti niin kiinnostava. 

Vierailija
128/133 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei ollut kotiäiti kahdesta syystä. 1. Siihen ei ollut varaa. 2. Hän ei olisi viihtynyt kotiäitinä. 

Minä olen kotiäiti, koska varaa on ja viihdyn kotona. Ja olen ollut jo pitkään kotiäiti. Töihin en aio mennäkään. 

Vierailija
129/133 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin voittanut Lotosta, en usko, että töitä olisin enää tehnyt. Jos siis rahaa olisi tullut tarpeeksi.

Minulla kyllä kuluisi aika ihan ilman töitäkin. Lapsien kanssa tai ilman.

Nyt eläke kolkuttelee ovella, niin vihdoin on aikaa itselle. Työelämää takana 46 vuotta

Niinpä! Kyllä tekemistä on ilman töitäkin!!

Vierailija
130/133 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten täytyy olla todella kunnianhimoton omassa elämässään. Toki näitäkin on, jotka eivät osaa itse elää vaan elävät lapsien tai puolison kautta jotenkin ilman omaa persoonaansa, mutta vaikea kyllä jotenkin nykypäivänä ymmärtää kenenkään tekevän vapaaehtoisesti tuollaista valintaa tietäen sen vaikutukset. 

Voi olla kunnianhimoa, mutta kaikilla se ei liity työhön. Työhän on suhteellisen uusi käsite, että ovathan ne ihmiset ennen sitäkin täällä pärjänneet ja olleet kunnianhimoisia. 

Juuri näin. Minun tilanne oli se, että nuorena olin kunnianhimoinen opiskelussa ja töissä, vaikka koin myöhemmin paremman itsetuntemuksen kautta, etten ihan ollut itselleni parhaimmalla mahdollisella alalla jos ei nyt huonoimmallakaan. Kun sitten sain lapset vähän yli 30-vuotiaana, kunnianhimoni oli heissä. Halusin olla mahdollismman hyvä äiti. Meillä ei juuri ollut myöskään tukiverkloja. Kohta pienellä ikäerolla syntyneet lapseni ovat aikuisia. Sitten haluan taas suunnata kunnianhimoni muuhun. Taloudellisesti olen ollut onnekas, sillä varsin köyhästä lapsuudesta huolimatta vanhempani keräsivät varsin mukavan omaisuuden. Perin heidät heidän kuoltuaan hiljattain. Tämän lisäksi mieheni on aina ollut hyvätuloinen ja varakas. Meillä on kaikki yhteistä. Siksi olen voinut olla paljon lasten kanssa kotona ja se on minun tapauksessa kannattanut. Meillä on fiksut lapset, jotka menestyvät hienosti koulussa, ovat harrastaneet paljon ja meillä on ollut mukava elämä kaikilla. 

Vierailija
131/133 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Sovitaan niin ap jos se sinua helpottaa. Itse pidän itseäni ja perhettäni etuoikeutettuna ja olen kiitollinen joka päivästä. #vapaus

Vierailija
132/133 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Sovitaan niin ap jos se sinua helpottaa. Itse pidän itseäni ja perhettäni etuoikeutettuna ja olen kiitollinen joka päivästä. #vapaus

Sama täällä

Vierailija
133/133 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaiseni haluaa olla kotiäiti. Ei kuulemma jaksaisi enää työelämää 12 lapsen äitinä. Lisää lapsia ei ole enää tulossa, mutta kotona on kuulemma ihan riittävästi päivissä tekemistä.

Ei varmaan ole tekemisen puutetta 12 lapsen äitinä vaikka olisivatkin jo hieman isompia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä