Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei ole luoja.
Jumala on luotu olento.
Opettelehan asiat ensin oikein.
Tarkemmin sanottuna jumala on ihmisen keksimä otus, jolla yritettiin aikanaan selittää asioita, kun mistään ei vielä tiedetty mitään. "Jumala loi" ja "tutkimattomia on Herran tiet" ovat helppoja vastauksia kaikkeen. "Vastauksia", jotka eivät anna minkäänlaisia vastauksia yhtään mihinkään.
Juuri näin.
Matrixi simulaatiossa eletään, tämäkin versio on kreationismia mikä usein ohitetaan kun ei kuulu mihinkään uskontoon, niin suoraan pilkataan ateistiksi.
Minä en kuulu tällä hetkellä mihinkään uskontoon, kaikki tuntuu korruptoituneen, jotenka elän itseni näköistä elämää itseäni varten.
Vierailija kirjoitti:
Tutustuppa kuule ihan itse historiaan, pikaisella googletuksella saat selville ettei Jeesuksesta oikeasti ole minkäänlaista mainintaa aikalaisten kirjoituksissa, vaikka luulisi ettei siihen aikaan olisi mistään muusta kirjoitettukaan.
Jos tiedät noin vähän omasta uskonnostasi, kannattaisi varmaan asiaa miettiä hieman kriittisemmin, ettet tuhlaa koko elämääsi moisen valheellisen primitiivihuuhaan alttarille pelkän toiveajattelun varassa.
Et näe metsää puilta. Itse asiassa et näe edes puita koska keskityt tuijottamaan kiviä polulla.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että totuus ei ole määrity sen mukaan uskooko siihen. Niin kauan kun et pysty todistamaan jotain asiaa valheeksi, on aivan mahdollista, että se on totta. Vaikka et uskoisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että totuus ei ole määrity sen mukaan uskooko siihen. Niin kauan kun et pysty todistamaan jotain asiaa valheeksi, on aivan mahdollista, että se on totta. Vaikka et uskoisi siihen.
Kuuhun on haudattu vaaleanpunainen elefantti. Tämä on totta. Et pysty todistamaan sitä valheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset tuhlatko aikaanne primitiivisen paimentolaistaruston syväanalyysiin, Raamattu on pelkkä ajastaan jälkeen jääneiden lahkolaisten satukirja.
Kristinusko perustuu todellisten ihmisten silminnäkijähavaintoihin. Ei keksittyihin satuihin. Raamatun ihmiset ovat oikeita ihmisiä, paikat todellisia historiallisia paikkoja jne.
2. Pietarin kirje 1
[16] Emmehän me, silloin kun saatoimme teidän tietoonne Herramme Jeesuksen Kristuksen voiman ja tulemisen, olleet lähteneet seuraamaan mitään ovelasti sepitettyjä taruja, vaan olimme omin silmin saaneet nähdä hänen jumalallisen suuruutensa. [17] Hän sai Jumalalta, Isältä, kunnian ja kirkkauden, kun hänelle kantautui Ylhäisimmän Kirkkauden ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olenJa ihmisethän ei koskaan väritä juttuja ja tarinoita, ei koskaan. Kaikki toistetaan mustavalkoisen oikeana. Ei suurennella tai vähätellä mitään. Hyväntähden sentään miten voi olla naivia.
Kyllä nyt jotain lähdekritiikkiä saisi olla??
AP ja muut jotka ihmettelee helvetin epäloogisuutta, johtuisiko siitä, että helvetti "keksittiin" kristinuskoon vasta muutaman sadan vuoden kuluttua Jeesuksen kuolemasta. Jeesus ei sitä alunperin opettanut. Ne jakeet jotka Raamatussa näin väittää, on juuri niitä jälkikäteen lisättyjä. Jeesus ei näin voinut opettaa, sillä hän oli juutalainen rabbi (=opettaja) ja opit perustuvat silloiseen juutalaisuuteen (joka on lähellä nykyistä ortodoksijuutalaisuutta)
Höpöhöpö ja huomenna lissää.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvänen aika enää hakeko oppejanne Raamatusta tai muusta huuhelihaasta.
Niillä opeilla ei pitkälle pärjää, nyt on vähän kovempi meno maailmassa kuin satukirjassa
Kun taivaat katoaa pauhinalla ja alkuainet kuumuudesta sulavat , sen kovenpaa menoa ei olekkaan.( Raamatusta)
Entäs kun ei usko taivaaseen, jumaluuteen tai helvettiin..
Kuissit käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuhun on haudattu vaaleanpunainen elefantti. Tämä on totta. Et pysty todistamaan sitä valheeksi.
Ei Raamatussa niin sanota.
Ei sanota, mutta se on totta, koska et pysty todistamaan sitä valheeksi.
Se ei ollut pointti. Mun elämään ei vaikuta tipan tippaa onko kuussa vaaleanpunainen elefantti, voisi hyvinkin olla. Nyt oli kyse kristinuskosta, sen totuus ei ole riippuvainen siitä, uskooko ihminen siihen vai ei.
Mun elämään ei vaikuta tipan tippaa todistamaton kristinuskosi. Ollaan hei ihan samalla viivalla. Vaaleanpunaisen elefantin totuus ei ole riippuvainen, uskotko siihen vai et.
Vierailija kirjoitti:
Kuissit käy? Huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut pointti. Mun elämään ei vaikuta tipan tippaa onko kuussa vaaleanpunainen elefantti, voisi hyvinkin olla. Nyt oli kyse kristinuskosta, sen totuus ei ole riippuvainen siitä, uskooko ih
Ei vaikuta varmastikaan, ei kai kukaan sellaista väitäkään. Ikuisuuteen saattaa kyllä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut pointti. Mun elämään ei vaikuta tipan tippaa onko kuussa vaaleanpunainen elefantti, voisi hyvinkin olla. Nyt oli kyse kristinuskosta, sen totuus ei ole riippuvainen siitä, uskooko ih
Mun elämään ei vaikuta tipan tippaa todistamaton kristinuskosi. Ollaan hei ihan samalla viivalla. Vaaleanpunaisen elefantin totuus ei ole riippuvainen, uskotko siihen vai et.
Jos pystyt näyttämään, että tällä norsulla on vuosituhansien kirjoitettua historiaa ja kerrot vielä, millä tavalla norsu liittyy mun elämään niin lupaan ajatella asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuissit käy?
Saa elää elämänsä onnellisena ilman turhaa primitiivistä jumalanpelkoa.
Aasiassa pelätään kaikkia henkiä. Niille pitää uhrata ruokaakin,vaikka ei olisi mitä itse syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt näyttämään, että tällä norsulla on vuosituhansien kirjoitettua historiaa ja kerrot vielä, millä tavalla norsu liittyy mun elämään niin lupaan ajatella asiaa.
Kyllä sulle norsujumala löytyy jolla pitkät historialliset perinteet, ihmiskunta kun on keksinyt jeesussadun lisäksi monia muitakin jumalia. Yksi sinulle sopiva norsujumala voisi olla vaikka hindujen Ganesha.
Ole hyvä, ei tarvii kiittää.
Ei. Kysyin siitä kuuhun haudatusta vaaleanpunaisesta norsusta. Ei sotketa tähän nyt hindulaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulle norsujumala löytyy jolla pitkät historialliset perinteet, ihmiskunta kun on keksinyt jeesussadun lisäksi monia muitakin jumalia. Yksi sinulle sopiva norsujumala voisi olla vaikka hindujen Ganesha.
Ei. Kysyin siitä kuuhun haudatusta vaaleanpunaisesta norsusta. Ei sotketa tähän nyt hindulaisuutta.
Ymmärrän kiemurtelusi, kun haluat niin kovasti pitää kiinni kristinuskostasi. Ganeshasta löytyy kuitenkin ihan yhtälailla historiallisia kirjoituksia kuin Jeesuksesta, joskaan Jeesuksesta ei minkäänlaisia aikalaisten silminnäkijätodistuksia löydy (tuskin Ganeshastakaan). Mutta ei takerruta yksityiskohtiin.
Kyseenalaistat tuon pinkin elefantin olemassaolon siksi, että siitä ei löydy historiallisia kirjoituksia. Ganeshasta löytyy. Uskotko Ganeshaan? Jos et, niin miksi uskot yhtä myyttiseen Jeesukseen? Valitaanko se oma jumala kuin noutopöydäsyä, päätetään vain mihin uskotaan ja mihin ei? Miksi et usko Ganeshaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hindulaisuudellakin on sama totuusarvo kuin vaaleanpunaisella elefantilla ja kristinuskolla.
Jos vertaan hindulaisuutta ja kristinuskoa niin pidän kristinuskoa näistä parempana vaihtoehtona, lukuisista eri syistä. Samoin käy muiden uskontojen kohdalla. Jos on esittää jokin muu oppi, niin voin tutustua aiheeseen. Ei ole vielä tullut vastaan. Ateismi taas vaatisi sokeaa uskoa ja silmien sulkemista tosiasioilta, joten sekään ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Jos vertaan hindulaisuutta ja kristinuskoa niin pidän kristinuskoa näistä parempana vaihtoehtona, lukuisista eri syistä. Samoin käy muiden uskontojen kohdalla. Jos on esittää jokin muu oppi, niin voin tutustua aiheeseen. Ei ole vielä tullut vastaan. Ateismi taas vaatisi sokeaa uskoa ja silmien sulkemista tosiasioilta, joten sekään ei ole vaihtoehto.
Miksi niistä todistamattomista pitäisi valita kumpaakaan? Ateismi ei vaadi mitään, se on vain jumaluskon puutetta.
Vaaleanpunaisista eleffanteista hallusinoijat ovat kansankielellä hulluja.
Vierailija kirjoitti:
Jos mikään tarjottu vaihtoehto ei voi pitää paikkaansa niin silloin oikea positio on: "emme tiedä, emmekä ehkä koskaan saa tietää", eikä "pakko valita jotain, pakkopakkopakko".
Yleensäkin jonkin asian tietämättömyys tuntuu monelle olevan jotenkin kumman sietämätöntä. Siihen on pakko saada selitys ja jos ei ole selitystä niin sitten tungetaan Jumala inhottavaa tiedon puutetta tilkitsemään.
Et selvästi tiedä asiasta mitään. Suosittelen tutustumaan historiaan.