Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onhan tuo ollut järjetöntä, että täysin muualla asuvat opiskelijat ovat asuneet yksiöissä Helsingissä yhteiskunnan rahoilla

Vierailija
19.04.2024 |

Eihän tuossa ollut mitään järkeä. Täysin muualla maassa (Vaasassa, Lahdessa) opiskelevat opiskelijat ovat asuneet koko maan kalleimmilla neliöillä yhteiskunnan rahoilla ilman mitään tarvetta olla Helsingissä. Järjetöntä. Paljon järkevämpää ja halvempaa olisi asua siellä opiskelupaikkakunnalla.

Tämä oli erittäin hyvä leikkaus.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010368382.html

Kommentit (239)

Vierailija
181/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jankutat tuosta kustannustasosta."

Tietenkin koska markkinataloudessa ei harjoiteta hyväntekeväisyyttä. Vain tuottoa tuottava toiminta säilyy.

"Hinnat eivät määräydy sen perusteella vaan kysynnän ja tarjonnan."

Kyllä ja molemmat muuttuvat suhtessa toisiinsa. Jos tuottoa ei tule, myös tarjonta alkaa supistua.

"Nyt kysyntä pienille asunnoille romahtaa kun koko maan opiskelijat eivät enää voi asua Helsingissä yhteiskunnan tukemina."

Niitä opiskelijoita ei ole niin paljon että ne yksin keikauttaisivat vuokramarkkinat. Paljon isompi vaikutus on sillä paineella joka yleisen asumistuen laikkaus tekee ihan tavallisten ihmisten vuokranmaksukykyyn. Heitä on moninkertaisesti näihin opiskelijoihin nähden.,

Vierailija
182/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin leirintäalueella ja opiskelukaverini asuntovaunussa pohjoisen Suomen talven yli. 5km kävely lähimmälle, yliopistolle vievälle bussipysäkille. Meidän vikamme oli, että sen alkuvuoden aikana olimme ehtineet ansaita rajan yli menevän summan ja ilmoitimme sen rehellisesti hakemuksessamme. Samaan aikaan uudet, vastavalmistuneet opiskelija-asunnot oli vasemmistolainen opiskelija-asuntosäätiö päättänyt lahjoittaa vietnamilaisille venepakolaisille, joten sieltäkään ei tullut toivoa paremmasta.

Nyt ei siis opiskelija-asunto olisi enää kelvollinen jos se ei ole yksiö, joka sijaitsee Helsingin keskustassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry tässä toi konkurssi juttu. Tuli vahingossa valtion työpaikkojen yt-neuvottelut alkaa juttu.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010345749.html

Tässä noi ravintola-alan konkurssit.

Vierailija
184/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin aikanaan sekä Helsingissä että Kuopiossa ja itse asiassa se Helsingin yksiö oli paljon halvempi (Kontulassa) kuin Kuopion. 

Vierailija
185/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten erosin ja muutin hetkeksi pieneen yksiöön uuteen juuri valmistuneeseen kerrostaloon Helsingissä. Olin ihmeissäni, että talo oli täynnä nuoria opiskelijoita. Vähemmistönä siellä oli minunkaltaiset vanhemmat työssäkäyvät ihmiset. Talossa ei ollut mitkään halvat vuokrat, päinvastoin. Ihmettelin, että miten opiskelijoilla on rahaa niissä asua. Eli kyllä opiskelijoiden tuet ovat olleet aivan liian suuret, kun rahaa on asua kalliissa vuokra-asunnossa. 

Ei ne niillä pienillä asumistuilla siellä asu vaan velkarahalla. En olisi tuosta itse kade.

Vierailija
186/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin leirintäalueella ja opiskelukaverini asuntovaunussa pohjoisen Suomen talven yli. 5km kävely lähimmälle, yliopistolle vievälle bussipysäkille. Meidän vikamme oli, että sen alkuvuoden aikana olimme ehtineet ansaita rajan yli menevän summan ja ilmoitimme sen rehellisesti hakemuksessamme. Samaan aikaan uudet, vastavalmistuneet opiskelija-asunnot oli vasemmistolainen opiskelija-asuntosäätiö päättänyt lahjoittaa vietnamilaisille venepakolaisille, joten sieltäkään ei tullut toivoa paremmasta.

Nyt ei siis opiskelija-asunto olisi enää kelvollinen jos se ei ole yksiö, joka sijaitsee Helsingin keskustassa?

Vietnamin venepakolaiset 😂 Ei niitä kyl silloin 70-luvulla Lappiin mennyt. Muuten hyvä. 

Vierailija
187/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Mun tyttö asui stadissa, vaikka opiskeli Vaasassa. Kunkin saa asua missä haluaa

kyllä saa, mutta omilla rahoillaan.

Vierailija
188/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten erosin ja muutin hetkeksi pieneen yksiöön uuteen juuri valmistuneeseen kerrostaloon Helsingissä. Olin ihmeissäni, että talo oli täynnä nuoria opiskelijoita. Vähemmistönä siellä oli minunkaltaiset vanhemmat työssäkäyvät ihmiset. Talossa ei ollut mitkään halvat vuokrat, päinvastoin. Ihmettelin, että miten opiskelijoilla on rahaa niissä asua. Eli kyllä opiskelijoiden tuet ovat olleet aivan liian suuret, kun rahaa on asua kalliissa vuokra-asunnossa. 

No oisko pappa betalar? On meilläkin täällä lukion parkkipaikalla hienoja mönkijöitä ja autoja opiskelijoilla, mutta tuskin kukaan on ajatellut, että lukiolainen on ostanut ne opintotuella tai mcduunilla.

Vierailija
189/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää miten Suomessa kellään ei elämä saisi olla helppoa ja mukavaa ja sujuvaa paitsi vangeilla vankiloissa. :D

Juuu. Mutta kun itse on jo opiskeltu ja valmistuttu ja saatu ne tuet, ei kiinnosta miten seuraavalla sukupolvella käy. Itse ei niistä tuista enää hyödy, joten ne tuet on turhia.

Vierailija
190/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli siis ne asunnot eivät häviäkään vuokramarkkinoilta koska ostajia ei ole"

Eivät ne häviä heti mutta pidemmällä tähtäimellä kyllä häviävät jos tuottavat jatkuvasti tappiota.

"Eli vuokra-asuntojen tarjonta pysyy samana mutta kysyntä romahtaa kun tuet poistetaan. Joten... voit varmaan arvata lopputuloksen."

Tukien leikkaukset sekä opsikelijoilta että muilta asumistuen piirissä olevilta ihmisiltä vain lisäävät halvempien vuokra.asuntojen kysyntää. Halpojen asuntojen kysyntä siis päinvastoin nousee. Isommat ja kalliimmat vuokra-asunnot voivat toki halventua jonkin verran kun kysyntä siirtyy halvemnpiin.

"Ja niitä asuntoja rakennetaan muuten jatkuvasti lisää. Helsingin kaupungin strateginen tavoite."

Myöskin vuokra-asuntojen rakentaminen on nyt aika lailla jäissä juuri koska niistä ei saataisi riittävä tuottoa. 

Vierailija
191/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaikka olisi Ivalosta, kyllä hesalaisetkin opiskelevat muualla Suomessa ja asuvat siellä.

Vierailija
192/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä Helsingissä asuminen taas aiheuttaa kateutta.

Tämä.

Ei kateutta vaan v* tutusta jos siellä siellä asuu muiden piikkiin.

Mitä väliä, missä kaupungissa ne asuu muiden piikkiin? Luulisi kateellisten olevan iloisia, jos nuo asuu Helsingissä ja elää minimibudjetilla, muissa kaupungeissa heillä olisi enemmän rahaa.

Who cares? Jatkossa muut vain maksavat näille vähemmän asumiskustannuksia, sehän koko jutun pointti on.

Vierailija
193/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nyt jo uutisoitu, että halvimpien asuntojen vuokrat tulevat nousemaan kysynnän lisääntymisen myötä, johtuen asumistukien leikkauksista. Hirvittää ajatella mihin pulaan opiskelijat ja pienituloiset ovat joutumassa. Onneksi omat lapseni voivat hätätilassa opiskella kotoa käsin. Pistimme nyt kuitenkin oman sijoitusyksiön oston jäihin, kun jäämme odottelemaan saako tulevaisuudessa vanhempien asunnossa asuvat opiskelijat asumislisää. 

Missä tämä on uutisoitu?

Vierailija
194/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin koska markkinataloudessa ei harjoiteta hyväntekeväisyyttä. Vain tuottoa tuottava toiminta säilyy.

Kyllä ja molemmat muuttuvat suhtessa toisiinsa. Jos tuottoa ei tule, myös tarjonta alkaa supistua.

"Nyt kysyntä pienille asunnoille romahtaa kun koko maan opiskelijat eivät enää voi asua Helsingissä yhteiskunnan tukemina."

Niitä opiskelijoita ei ole niin paljon että ne yksin keikauttaisivat vuokramarkkinat. Paljon isompi vaikutus on sillä paineella joka yleisen asumistuen laikkaus tekee ihan tavallisten ihmisten vuokranmaksukykyyn. Heitä on moninkertaisesti näihin opiskelijoihin nähden.,

Ok, eli kysyntä romahtaa. Tätähän juuri sanoin.

Vierailija
195/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä mitäs sitten kun kustannuksia kattavaa tuottotasoa ei vain ole enää mahdollista markkinoilta saada. Niinpä. Markkinat voittavat, aina.

Vierailija
196/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne niillä pienillä asumistuilla siellä asu vaan velkarahalla. En olisi tuosta itse kade.

Eli opiskelijat eivät siis olekaan saaneet mitään tukia vaan ottaneet kaikki itse sen asuntolainan ja ostaneet sen asunnon? Silloinhan mikään ei muutu vaikka tuet leikattaisiin nollaan.

Vierailija
197/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli siis ne asunnot eivät häviäkään vuokramarkkinoilta koska ostajia ei ole"

Eivät ne häviä heti mutta pidemmällä tähtäimellä kyllä häviävät jos tuottavat jatkuvasti tappiota.

"Eli vuokra-asuntojen tarjonta pysyy samana mutta kysyntä romahtaa kun tuet poistetaan. Joten... voit varmaan arvata lopputuloksen."

Tukien leikkaukset sekä opsikelijoilta että muilta asumistuen piirissä olevilta ihmisiltä vain lisäävät halvempien vuokra.asuntojen kysyntää. Halpojen asuntojen kysyntä siis päinvastoin nousee. Isommat ja kalliimmat vuokra-asunnot voivat toki halventua jonkin verran kun kysyntä siirtyy halvemnpiin.

"Ja niitä asuntoja rakennetaan muuten jatkuvasti lisää. Helsingin kaupungin strateginen tavoite."

Myöskin vuokra-asuntojen rakentaminen on nyt aika lailla jäissä juuri koska niistä ei saataisi riittävä tuottoa. 

Okei, eli osa asunnoista halpenee ja osa kallistuu. Ja kyllä se rakentaminen jatkuu. Helsingin kaupungin poliittinen päätös näes.

Vierailija
198/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä niin raivoissani, joka päivä tulee ilmi mitä ihmeellisempiä tukihimmeleitä. Nyt kuulostan täti-ihmiseltä, mutta kun minä olin nuori opiskelija niin muutin opiskelupaikkakunnalle maakuntaan ja sielläkin ihan korpeen kaupungin laidalle, koska ei ollut varaa asua keskustassa. Nyt pendelöin pitkää työmatkaa pk-seudulle, koska minulla ei ole varaa asua siellä. Ei ole varaa vuokrata edes työasuntoa, vaikka siitä sen jonkin veroedun saa, koska Helsingin vuokrat nyt alkaa vaan oleen keskituloiselle liian kovat ihan kusisen pienissäkin luukuissa. Ei ole rikkaita vanhempia eikä perintöasuntoja. Otin opintolainaa opiskeluaikana ja olen aina joutunut tarkkailemaan rahankäyttöäni. Varsinkin opiskelijana. Nyt nämä opiskelijat kommentoivat, että "mahdollisesti pitää tarkastella rahankäyttöään tarkemmin". Voi v*ttu!

Vierailija
199/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tietenkin voi. Jos kulut juoksevat asunnosta ja vaihtoehdot ovat: (1) Pidä investointi ja saa edes jotain tuloa sen kustannuksiin; (2) Pidä investointi ilman mitään tuloa; (3) Myy investointi tappiolla. Niin jokaiselle vaihtoehto (1) on paras. Toki jos sijoittajat ryhtyvät paniikkimyymään asuntoja halvalla niin sekin on hyvä, koska silloin hinnat laskevat ja yhä useampi pääsee omistusasuntoon kiinni yhä nopeammin ja halvemmalla. Win-win-win-win kaikille."

Toimii pienen ajan tilapäisen markkinahäiriön ajan mutta yhtään pidemmällä aikavälillä vuokra-asuntojen määrä hakeutuu tasapainoon jossa niiden tarjonta ja kysyntä luo hintatason jossa se vastaa kuluja sekä kohtuullista tuotto-odotusta.

Mikään mekaniikka ei laske meillä radikaalisti vuokratasoa jos asumisen yleinen kustannustaso ei samalla laske vastaavasti. 

Jankutat tuosta kustannust

Olen eri, mutta pidemmän päälle kustannustaso määrää hinnan, koska tarjontaa ei ylläpidetä tappiolla. Asuntomarkkinoilla tämä tarkoittaa sitä, että uudisrakentaminen pysähtyy - kuten on tällä hetkellä pitkälti tapahtunutkin - kunnes kysyntä ja tarjota taas kohtaavat sellaisella tasolla jolla asuntosijoittaminen on jälleen kannattavaa.

Sinänsä samaa mieltä, että lyhyellä tähtäimellä vuokrat ja asuntojen hinnat todennäköisesti laskee ja osa joutuu vuokraamaan tai myymään tappiolla. Tämä ei kuitenkaan ole pysyvä tilanne ja markkinat korjaa tällaiset anomaliat. Se ei ole realismia, että asuntosijoittaminen pyörisi vuosikymmeniä tappiolla.

Asumisen hinta pk-seudulla laskee pysyvästi vain siinä tilanteessa, ettei pk-seudulla enää haluta asua. Se ei ole tällä hetkellä kovin todennäköistä. Pääasiallinen marinan syyhän on tässäkin se, että nimenomaan ehdottomasti halutaan asua pk-seudulla mutta harmittaa kun siitä pitää maksaa.

Vierailija
200/239 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis piti tietysti kirjoittaa otsikkoon, että täysin muualla opiskelevat asuvat Helsingissä.

Tässäkin jutussa yksi opiskelee Vaasassa, toinen Lahdessa. Ja silti asuvat Helsingissä.

Jossain aiemmassa jutussa oli myös ihan samanlainen opiskelija, opiskeli jossain Hyvinkäällä tms. ja asui silti Helsingissä.

Ei ihme, että Helsingin vuokrat nousivat järjettömiksi 2017 kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin.

Mun tyttö asui stadissa, vaikka opiskeli Vaasassa. Kunkin saa asua missä haluaa

"Ei muiden kustannuksella. Itse voit maksaa sille mitä sua huvittaa, mutta älä oleta, että yhteiskunnan pitäisi osallistua järjestämään juuri sun tytöllesi kaikkea kivaa ja jännää"

Mulla ei ole lapsia eikä tule, mutta mitä sillä on väliä missä asuu yhteiskunnan varoilla? Ihan yhtä kalliita ne yksiöt on siellä Vaasassakin tai ainakin ihan yhtä hyvin siellä Vaasassa saa tuhlattua saman määrän ns. muiden tahoja vaikka kaksioon!

Ja kaikki tässä yhteiskunnassa on eläneet muiden rahoilla, ihan lapsilisistä alkaen! Siksi sillä ei pitäisi olla opiakelijoiden kohdalla mitään väliä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän