Viiden nepsy-tyttären yksinhuoltajaäiti on jaksamisensa äärirajoilla kokee, että sukulaisetkin jättivät yksin
Miksi, oi miksi pitää niitä lapsia tehdä enempää, jos jo eka ja toka lapsi on erityislapsi. Pitänyt vielä kolme pykätä lisää.
Ei ihmekään, jos sukulaisetkaan ei jaksa tuollaista konkkaronkkaa. Miehetkin häipyneet liukkaasti takavasemmalle.
Kommentit (388)
>>Katsokaa nyt sitä sarjaa ennen kuin kommentoitte! 😆 Sannan ex-mies näkyy sarjassa, käy kylässä entisen perheensä luona>>
Jos tämä ex-mies olisi lasten isä, hänet olisi varmaan esitelty lasten isänä eikä ex-miehenä.
Vierailija kirjoitti:
Nepdydiagnoosit saa niin myöhään, että monta lasta ehtii syntyä ennen kuin tiedetään.
Sukulaislapsi sai jo alle 5-vuotiaana diagnoosin! Pitää vain heti olla tarkkana ja viedä tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ukko ollut kuvioissa vielä kun 5. tehtiin? Kuitenkin Sanna jää yksin 5 nepsylapsen kanssa, tarinassa on jotain tosi outoa. Ei sukulaiset eikä edes omat vanhemmat ole velvollisia hoitamaan lapsia.
Isä kuollut onnettomuudessa, kuinka monta kertaa se täytyy todeta? Sulla vissiin liian lyhyet piuhat.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html
Tässä jutussa on korjattu lopussa, että " Minnan mies on kuollut onnettomuudessa, ei Sannan, kuten kuvatekstissä luki. IS pahoittelee virhettä."
Eli ei ole Sannan mies kuollut onnettomuudessa.
Sarjassa näkyi kyllä siinä Sannan olkaleikkauksen jälkeen auttelemassa hetken aikaa "Sannan ex-mies", oliko kyseessä sitten Sannan lasten isä vai
Ilmeisesti oli vain tuon naisen eksä, mutta ei lasten tai ainakaan kaikkien lasten isä. Oliko kaikilla lapsilla sama isä? Äidiltäänhän nuo lapsen näyttivät. Onkohan lapsia noin monta siksikin kun äiti on halunnut poikaa, jota ei ole sitten koskaan saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä kommentteja, hävetkää! Mulla tuli lähinnä myötätunto tätä äitiä kohtaan, hän tekee tosi hyvää työtä omien lastensa kanssa ohjelman perusteella. Moni voisi ottaa hänestä mallia. Toivon kaikkea hyvää koko perheelle. Tämä maa tarvitsee enemmän yhteisöllisyyttä, ei muiden haukkumista ym.
Miksi hänestä pitäisi ottaa mallia? Iseistä ei tietoakaan ja lapset maksavat hoitoineen yhteiskunnalle maltaita.
Eikö joku juuri kirjoittanut, että isä on kuollut.
No sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, miksi hänestä pitäisi ottaa mallia. Leskeys ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia.
Ei voi olla totta! Mitä minä juuri luin? Siis, että joku voi itse vakuttaa siihen jääkö leskeksi vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli siis kaksi hyvin huonounista lasta, ja kyllä: nukuttamiseen piti keksiä keino jos toinenkin. Eli pari tuntia kävelyä vaunujen kanssa 2 kertaa päivässä, oli sää, mikä hyvänsä. Lapsen nukuttaminen haalarissa, ikkuna auki, kapalo, kaikkea oikeasti mahdollista. Väitän, että aika harva huonounisen lapsen vanhempi viitsii tehdä tuollaista.
Minusta huonon unen taustalla ei ole nepsyys, vaan se nepsyys on seurausta huonosta ja katkonaisesta unesta. Huonon unen taustalla on jotain muuta, esim. vatsakipua.
Mutta tiedän, että moni on eri mieltä. Oman kokemuksen (muistakin kuin siis omista lapsista) pysyn kuitenkin kannassani.
Teet tässä nyt sen virheen, että kuvittelet, että lapsesi nukkuminen kahden tunnin lenkeillä on sinun tekojesi ansiota ja toimisi myös kaikilla muillakin lapsilla.
Minullakin on ollut huonouninen lapsi, jota nukutettiin sekä päiväunille että yöunille suhteellisen työläästi moneen muuhun lapseen verrattuna. Näillä nukuttamiskeinoilla, kuten kävely, kantaminen, vieressä nukkuminen, lukeminen, laulaminen, silittely, kapalo, riippumatto, keinu ynnä muuta, hän nukkuikin riittävän määrän unta. Sen sijaan hänen sisaruksensa ei yksinkertaisesti kyennyt nukkumaan keinoista huolimatta. En puhu nyt sylivauvoista, vaan taaperoikäisestä eteenpäin, sellaisesta lapsesta joka tarvitsee kuitenkin vielä suhteellisen suuren määrän lepoa ja myös päiväunet.
Tässä on kuitenkin sellainen sudenkuoppa, joka helposti eskaloi tilanteen nepsyperheessä. Jos vanhempi joutuu käyttämään vuorokaudesta esimerkiksi ensin kaksi tuntia saadaakseen lapsi nukahtamaan 15 minuutin päiväunille ja illalle kolme tuntia nukuttamiseen ja silti lapsi herää kello 3 yöllä virkeänä leikkimään ja vaatii yöllä uuden nukuttamisen, vanhempi on hyvin pian raskaasti univajeinen joka vaikuttaa negatiivisesti hänen kykyynsä toimia ja sitä kautta myös vanhemmuuteen, joka vaikuttaa myös nepsylapsen toimintakykyyn.
Vierailija kirjoitti:
>>Katsokaa nyt sitä sarjaa ennen kuin kommentoitte! 😆 Sannan ex-mies näkyy sarjassa, käy kylässä entisen perheensä luona>>
Jos tämä ex-mies olisi lasten isä, hänet olisi varmaan esitelty lasten isänä eikä ex-miehenä.
Tai sitten joku tai jotkut lapsista oli hänen, muttei kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt, että moni äiti ei enää oikein ymmärrä nukuttaa lapsiaan. Vauvat tarvitsevat oikeasti unta. Joskus esim. vatsakipu haittaa nukkumista ja lapsi herää. Mutta hän edelleen tarvitsee unta. Pitää vain löytää ne keinot, joilla hänet saa nukkumaan, vaikka vatsa onkin kipeä. Lapsen uni on myös sellaista sykilittäistä, eli parin tunnin kohdalla uni kevenee. Se pitää vain saada jatkumaan siitä.
Luulen, että monen nepsyilyn taustalla on lapsen yliväsymys. Lapsen kanssa myös seurustellaan ehkä liikaakin, vauva tarvitsee myös rauhaa. Rauhaa, ruokaa ja rakkautta oli se vanha sääntö.
Itselläni on kaksi poikaa, jotka olivat vauvoina hyvin huonounisia. He nukkuivat kuitenkin pitkiä unia liikkuvissa vaunuissa, joten kävelin tosi paljon vaunujen kanssa ja takasin heille kunnolliset päiväunet, eli kahdet pitkät ja yhden lyhyemmän alkuillasta. Olen itse sitä mieltä, ett
Kiva, saatiin uus työtön luuseri jonka elämisen yhteiskunta maksaa :D <3 IHQ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepdydiagnoosit saa niin myöhään, että monta lasta ehtii syntyä ennen kuin tiedetään.
Meillä saatiin kun meidän lapsi oli ekalla luokalla.
Aika sokea on, jos ei itse jo aiemmin huomaa
Jotkut lapset käyttäytyvät normaalisti kotona, jossa on vähemmän ihmisiä. Kun lapsi sitten menee päiväkotiin ja kouluun, hän joutuu olemaan isossa ryhmässä, jossa on hälyä ja tohinaa. Silloin lapsen mahdolliset erityisvaikeudet tulevat helpommin esille. Kotiväki voi ihmetellä, että eihän meidän lapsessamme ole mitään vikaa, kun se on kotona ihan rauhallinen.
Mulla on diagnosoitu ADHD ja yksi lapsi joka sai saman diagnoosin 6 - vuotiaana.
Ei ole tullut pieneen mieleenikään hankkia yhtään enempää lapsia. Hyvä kun yhden kanssa selviää.
Nepsyvanhemmalla voi olla vaikeuksia ymmärtää nepsylastaan ja se voi aiheuttaa lapsenhoitovaikeuksia.
Toisaalta nepsyvanhemman voi olla helppoa ymmärtää nepsylastaan / lapsiaan, koska puhuvat samaa kieltä.
Molempia tapauksia tiedän.
Täällä on syyllistetty, että vanhemmat antavat liikaa periksi lapsilleen eikä maailma voi pyöriä nepsyjen ympärillä jne. Minä olin samaa mieltä, nepsyn vanhempana, ja sain huomata miten tämäntyylinen kasvatus johtaa ongelmiin sossun kanssa. Jossen jatkuvasti jaksanut lässyttää ja ymmärtää, heti oli joku "huolissaan". Kun yritin pitää kuria, se oli väärin. Lapsi sai satuttaa minua, minä en saanut fyysisesti tehdä mitään. Kerran pakotin muun eskariryhmän mukaan työntämällä ovesta pihalle (oli kiire junaan ja töihin), ja sinä iltapäivänä eskarin ope sitten ripittikin minut kunnolla. Tuntui että mikä tahansa normaali järjenkäyttö oli kielletty, ja oikein kytättiin milloin teen seuraavan virheen. Mitään apua ei yksikään lässyttäjä koskaan tarjonnut, pätemistä kylläkin. Tukikeinoja oli vähän ja nekin epärealistisia, olisi pitänyt viettää reilu kuukausi jollain osastolla lapsen kanssa. Kysyin, kuka tekee puolestani työt ja maksaa laskut sinä aikana, eivät osanneet vastata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diagnosoitu ADHD ja yksi lapsi joka sai saman diagnoosin 6 - vuotiaana.
Ei ole tullut pieneen mieleenikään hankkia yhtään enempää lapsia. Hyvä kun yhden kanssa selviää.
Meillä ekalla lapsella todettiin tokalla luokalla asperger. Ihmiset pitivät huonokäytöksisenä, kun eivät ymmärtäneet.
Onneksi opettaja huomasi lapsen käytöksessä jotain outoa ja sitä kautta päästiin tutkimuksiin ja saatiin apua.
Monta monta vuotta ihmiset kyseli, että milloin teille tulee toinen. Vastasin vaan että ei varmaan koskaan. Yksikin on hyvä.
Sitten kuitenkin lapsen ollessa 10v toinen lapsi ilmoitti tulostaan. Ja nyt meillä on sitten 2 lasta isolla ikäerolla. Mikä on meille just hyvä.
Yksikin lapsikin olisi ollut hyvä, mutta olen kyllä näihin kahteenkin enemmän kuin tyytyväinen.
Olisi ollut tuskaa jos olisi ollut toinen pieni siinä pyörimässä jaloissa samalla kun taisteltiin ensimmäisen lapsen ongelmien kanssa. Mitä isommaksi lapset tulee, sitä enemmän helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mulla on kolme nepsylasta, joista kaksi on todettu vasta aikuis-iällä.
Nyt on pakko sen verran ilkeillä, että onko sulla tosiaan kaksi lasta, jotka olet todennut vasta aikuisiällä? :D
Niin mutta kun niistä saa tukia. Noin monesta lapsesta ensinnäkin tavalliset lapsilisät, sitten vielä jotain vammaistukeja ja itse vielä Kelalta hurjasti lisää. Hei, tällähän tienaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ukko ollut kuvioissa vielä kun 5. tehtiin? Kuitenkin Sanna jää yksin 5 nepsylapsen kanssa, tarinassa on jotain tosi outoa. Ei sukulaiset eikä edes omat vanhemmat ole velvollisia hoitamaan lapsia.
Isä kuollut onnettomuudessa, kuinka monta kertaa se täytyy todeta? Sulla vissiin liian lyhyet piuhat.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html
Tässä jutussa on korjattu lopussa, että " Minnan mies on kuollut onnettomuudessa, ei Sannan, kuten kuvatekstissä luki. IS pahoittelee virhettä."
Eli ei ole Sannan mies kuollut onnettomuudessa.
Sarjassa näkyi kyllä siinä Sannan olkaleikkauksen jälkeen auttelemassa hetken aikaa "Sannan ex-mies", oliko kyseessä sitten Sannan lasten isä vai
Eihän sitä tiedä kukaan. Onhan noilla noita.
Itseäni autismikirjolla olevana kuormittaisi ihan hirveästi tämän ohjelman katsominen. Katson paljon kaikenlaista Yle Areenasta ja MTVKatsomosta,muita suoratoistapalveluita en käytä, mutta harvoin mikään katsomani ohjelma saa itsessäni aikaan tällä tavalla ihan fyysistä ja psyykkistä pahoinvointia kuin mitä tämän ohjelman katsominen saikaan aikaan. Tämä sattui vaan sitten olemaan itselleni liian rajua katsottavaa. Katsoin ohjelman heti viime viikolla ohjelman ilmestyttyä, enkä ole vieläkään toipunut näkemästäni. Olen toki nähnyt myös paljon oikeasti rajuja ohjelmia tuntematta oikein mitään. Ehkä ne ovat sitten turruttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni autismikirjolla olevana kuormittaisi ihan hirveästi tämän ohjelman katsominen. Katson paljon kaikenlaista Yle Areenasta ja MTVKatsomosta,muita suoratoistapalveluita en käytä, mutta harvoin mikään katsomani ohjelma saa itsessäni aikaan tällä tavalla ihan fyysistä ja psyykkistä pahoinvointia kuin mitä tämän ohjelman katsominen saikaan aikaan. Tämä sattui vaan sitten olemaan itselleni liian rajua katsottavaa. Katsoin ohjelman heti viime viikolla ohjelman ilmestyttyä, enkä ole vieläkään toipunut näkemästäni. Olen toki nähnyt myös paljon oikeasti rajuja ohjelmia tuntematta oikein mitään. Ehkä ne ovat sitten turruttaneet.
Mikä tässä oli sinulle liian rankkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti jotain lapsella esimerkiksi Asperger sen huomaa jo hyvin varhain, ettei ole ihan kaikki niin kuin ns normaaleilla. Mutta kyllä usein on vanhemmissa se vika, mutta toki lapselle tulee oireita jne jos vanhemmat eivät vain huomioi tarpeita eivätkä pidä minkäänlaista kuria eikä aikatauluja milloin syödään milloin on iltatoimet jne
Millaisia on vauvan/taaperon nepsyoireet?
Ei niitä oikeasti ole sen enempää kuin normaaleilla lapsilla. Joku levittää tarkoituksella väärää tietoa tässä ketjussa ja yrittää syyllistää näitä vanhempia. Jos itse ei ole saanut d
Minulla on ADHD ja olin kuulemma ihan pikkuvauvasta asti todella huono nukkumaan. Olin myös huono syömään. Kun pääsin konttaamaan, olin koko ajan liikkeessä ja tekemässä tuhojani.
Jokaisen pitäisi käsittää, että viiden täysin terveenkin lapsen kasvattaminen on iso - ja ennen kaikkea jäätävän kallis - urakka. Saati että niitä lapsia tahkoaa aina vain lisää, kun on jo ne kaksi erityislasta.
Tuollainen on väärin ennen kaikkea noita jo olemassaolevia lapsia kohtaan. Ja myös yhteiskuntaa.
Vastaus viestiin 189
Taisi niillä teini-ikäisillä sukulaisillakin olla autismikirjon diagnoosit. Ainakin toinen näistä oli pikkuvanha, eikä näiden käytös ihan ns. neuroterveen käytökseltä muutenkaan vaikuttanut. Nämä teini-ikäiset sukulaiset selvästi myös kuormittuivat tuolla kylässä.