Viiden nepsy-tyttären yksinhuoltajaäiti on jaksamisensa äärirajoilla kokee, että sukulaisetkin jättivät yksin
Miksi, oi miksi pitää niitä lapsia tehdä enempää, jos jo eka ja toka lapsi on erityislapsi. Pitänyt vielä kolme pykätä lisää.
Ei ihmekään, jos sukulaisetkaan ei jaksa tuollaista konkkaronkkaa. Miehetkin häipyneet liukkaasti takavasemmalle.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Nepdydiagnoosit saa niin myöhään, että monta lasta ehtii syntyä ennen kuin tiedetään.
Artikkelissa selvästi sanottiin, että hänellä oli ensimmäisen kanssa ihan synnäriltä saakka ongelmia.
Sitäpaitsi ei se diagnoosin saamisajankohta mitään merkitse. Nepsy-lapsi on yleensä tavalla tai toisella jotenkin erilainen ja hankala ihan alusta saakka. Diagnoosi sitten aikanaan varmistaa, MIKÄ vika siinä on, vanhempi on jo vuosia siinä vaiheessa tiennyt että joku vika on.
Itselläni diagnosoitiin Asperger kolmikymppisenä, mutta kyllä äidille oli jo silloin vuonna -82 selvää, että tämä ei ole ihan tavallinen vauva.
Lapset pitää opettaa myös nukkumaan. Toisille lapsille pitää rauhoittaa 3 tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta voi elimistö rauhoittua nukkumiselle, toisille toiset keinot. Vanhempien piätisi osata tunnistaa näitä eroja, mutta aika huonolla tolalla se on ja oikeastaan vain ne vanhemat osaavat, joilla on joku henkilökohtainen positiivinen asenne kehittää itseään koko ajan ja kasvatustapojaan.
Kovasti on jeesustelijoita ketjussa, mutta sarjassa näkyy hyvin, kuinka huono Suomessa on neuvola ja lastensuojelu. Neuvolassa ei ole tunnistettu nepsy-piirteitä, vaan on syyllistetty äitiä huonona.
Myös tuon Hansin osalta hänet on pakkosijoitettu, vaikka olisi pitänyt tarjota apua nepsy-ongelmiin. Hänen papereihin on kirjoitettu vääriä tietoa, että sijoitus on saatu onnistumaan.
Jokaista pitäisi huolestuttaa, missä tilassa lastensuojelu Suomessa on. Nepsy- lapsia sijoitetaan, vaikka se ei ole heidän etunsa mukaista. Se on myös yhteiskunnalle kallein mahdollinen ratkaisu, mutta busineksen takia sitä tehdään.
ilmeisesti syy on raha. Kun valtio maksaa sijoituksen, eikä kunta, kunta säästää, eikä nepsylle tarvitse tarjota hoitoa nepsy-sairauteen. Lapsen oikeusturva on olematon ja esim. asperger-lapsi voi traumatisoitua sijoituksesta.
Nepsyt on ihan parhaita kumppaneina. Aikoinana kun seurustelin ensimmäisen miespuolisen adhd:n kanssa, niin päätin sen jälkeen, että tässä diagnoosiryhmässä pysyn. Tykkään nuorekkuudesta, halusta oppia uuttaa, vireydestä, aktiivisuudesta. En tokikaan halua mitään ongelmakasaa kumppanikseni, en jakaisi sitä, mutta kun maailmassa on tosi paljon myös tasapainoisia nepsyjä. En ikinä halua sellaista tasapaksua ennalta arvattavaa kumppania. toisille sellaiset sopivat tosi hyvin, mutta ei minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea on käsittää miksi lapsia hankittiin yhtä enempää kun jo ensimmäisellä havaittiin ongelmai heti pienenä.
Ei kaikilla järki sano näitä asioita. Offtopic, mutta juuri luin FB Naistenhuoneelta, kun joku nainen oli kuudetta kertaa raskaana kun mikään ehkäisy ei sovi niin lapsia vaan tulee. Valitteli rankkuutta ja toivoi vielä pääsevänsä sterilisaatioon. Eli ei kaikilla järki riitä kertomaan, miten niitä lapsia tulee. Niitä vaan syntyy.
Kondomi on keksitty. Miehelle voi tehdä sterilisaation ja voi olla panematta. Sitten voi vaan syyttää itseään.
Lisäksi keskeytetty yhdyntä yhdistettynä varmoihin päiviin on kohtuullisen tehokas ehkäisykeino. Niin tehokas, että ei siinä ainakaan kuutta vahinkoa pääse sy
Etenkin tyttösiittiöt selviävät päiviä elossa naisen sisällä... Hieman olisi stressaavaa tuollainen seksielämä. Jos lapsiluku on täynnä niin miksei vaan mennä steriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyys on piikkihaitta. Liian paljon rokotteita.
jännästi ne piikkihaitat ovat olleet sitten vaikuttamassa silloinkin, kun rokotteita ei oltu vielä edes keksitty.
Mitä enemmän rokotuksia, sitä enemmän autismia ja transseksuaalismia. Ennen 1/10000 oli autisti, nyt rokotusten määrän räjähtämisen jälkeen 1/36 amerikkalaisesta on autistinen. Rokoteannosten määrä on noussut 60-luvun 5 annoksesta nykyiseen 72 annokseen!
Rokotteita on annettu yli 100 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsy eli huonostikäyttäytyvä lapsi, jota ei ole osattu kasvattaa. Näitä on nykyisin joka toinen lapsi.
Nepsy ei ole huonosti kasvatettu lapsi.
Hyvin usein on. Vanhemmat vain käyttävät tätä muotitermiä perustellakseen vanhemmuustaitojensa puutetta.
Olen jonkun verran tehnyt vapaaehtoista nepsyvalmennusta. Usein vanhemmille, joilla ongelmia omien sanjensa mukaan haastavan lapsensa kanssa. Mitään tieteellistä tutkimusta en toki ole tehnyt, mutta aika usein huomaa, että kun minä olen nepsylapsen kanssa ja ohjaan häntä ja teen kaiken hänen ehdoillaan, niin hänellä ei ole yhtäkkiä mitään ongelmia ottaa vastaan neuvoja tai suunnitella toimintaansa, mutta sitten kun pitäisi ohjata niitä vanh
Hyviä huomioita. Yksi ongelma tässä varmaan nepsyn periytyminen. Usein vanhemmilla itsellään myös samoja oireita, juuri tuo käyttäytymisen jäykkyys. Ei kykene helposti muokkaamaan käytöstään. Tossa Ylen sarjassa näyttäisi olevan äitejä joilla itsellä myös ongelmia (niinkuin sen sijoitetun teinipojan äiti). Varmasti hyvä äiti, mutta eivät hyvä mätsi poikansa kanssa? Pojan koulu alkoi sujua hyvin sijoituksessa, kotona ollessa ei mitenkään. Ehkä pojalle hyvä pysyä sijoituksessa, saa koulunsa tehtyä, kuitenkin rakastava äiti vastassa lomilla. Tämä viiden lapsen äiti on taas hyvin tasapainoinen ja lehmänhermoinen, millainenhan hänen miehensä oli? Tulisiko nepsyys hänen puoleltaan?
Eniten itselläni olisi ongelmia sen teinitytön kanssa. Sivusta tulee olo, että pompottaa mennen tullen niin äitiään kuin ammattilaisia. Tietenkin teini-ikä hankaloittaa oloa, mutta on jo hieman vanha noin prinsessamaiseen käyttäytymiseen. Kannattaisi alkaa puhua omasta vastuusta, mikään terapia tai apu ei mene perille jos ei itse ole valmis ottamaan sitä vastaan ja tyttö on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen tuon.
Oliko lasten isä tai isät missä, onko vain hankkiutunut raskaaksi yksin tahallaan?
En sääli, ei niitä mukuloita pakko ole tehdä jos ei jaksa niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti on jeesustelijoita ketjussa, mutta sarjassa näkyy hyvin, kuinka huono Suomessa on neuvola ja lastensuojelu. Neuvolassa ei ole tunnistettu nepsy-piirteitä, vaan on syyllistetty äitiä huonona.
Myös tuon Hansin osalta hänet on pakkosijoitettu, vaikka olisi pitänyt tarjota apua nepsy-ongelmiin. Hänen papereihin on kirjoitettu vääriä tietoa, että sijoitus on saatu onnistumaan.
Jokaista pitäisi huolestuttaa, missä tilassa lastensuojelu Suomessa on. Nepsy- lapsia sijoitetaan, vaikka se ei ole heidän etunsa mukaista. Se on myös yhteiskunnalle kallein mahdollinen ratkaisu, mutta busineksen takia sitä tehdään.
ilmeisesti syy on raha. Kun valtio maksaa sijoituksen, eikä kunta, kunta säästää, eikä nepsylle tarvitse tarjota hoitoa nepsy-sairauteen. Lapsen oikeusturva on olematon ja esim. asperger-lapsi voi traumatisoitua sijoituksesta.
Tämä Sanna ON huono äiti. Ei kahta sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi keskeytetty yhdyntä yhdistettynä varmoihin päiviin on kohtuullisen tehokas ehkäisykeino. Niin tehokas, että ei siinä ainakaan kuutta vahinkoa pääse sy
Keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisykeino ollenkaan. Mistä näitä urpoja sikiää??
Keskeytetystä yhdynnästä varmaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässäkin yritetty poikaa, saatu liuta villejä tyttäriä ja isä häipynyt.
Parikin tuttua perhettä jotka pakkolisääntyneet että saataisiin kumpaakin sukupuolta oleva lapsi. Kummatkin 4 lapsen jälkeen eronneet.
Lasten isä on kuollut.
Älä viitsi levittää väärää tietoa. Eri henkilö Nepsyt-sarjassa, jonka mies/lasten isä on kuollut.
-Minna-äidillä on ADHD, ja saman diagnoosin ovat saaneet hänen kaksi lastansa. Minna on ollut yksinhuoltaja siitä lähtien, kun lasten isä menehtyi 11 vuotta sitten. YLE
Vierailija kirjoitti:
Nepdydiagnoosit saa niin myöhään, että monta lasta ehtii syntyä ennen kuin tiedetään.
Jos on oikeasti jotain lapsella esimerkiksi Asperger sen huomaa jo hyvin varhain, ettei ole ihan kaikki niin kuin ns normaaleilla. Mutta kyllä usein on vanhemmissa se vika, mutta toki lapselle tulee oireita jne jos vanhemmat eivät vain huomioi tarpeita eivätkä pidä minkäänlaista kuria eikä aikatauluja milloin syödään milloin on iltatoimet jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla samassa perheessä noin monta nepparia. Kuulostaa jo teeskentelyltä. Yhteiskunnan kuppaamiselta.
Ei kai kukaan teeskentele sairasta, tai anna ymmäryää että kaikki lapseni ovat sairaita. Sehän olisi ihan hullua.
Paitsi munchausen-oireiset aikuiset...
Ei löydy empatiaa tän tason typeryydelle jos on pitäny 5 lasta tehdä, OMISTA VALINNOISTA turha itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Pitikö niitä viisi vääntää, jos jo ensimmäisen kanssa ongelmia jaksamisessa?
Ja myös toisen lapsen kanssa ilmeni jo pienenä ongelmia, silti vielä piti vääntää kolme lisää...
-SANNA kertoo olleensa hukassa esikoisensa Alisan kanssa jo synnytyslaitokselta lähtien.
- Se lapsi ei koskaan nukkunut kahta tuntia enempää, oli sitten yö tai päivä.
Sitten syntyi Adele, jolla alkoivat jo pienenä tic-oireet ja spontaani, ehkä holtitonkin käytös. IS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voi käyttäytyä eri tavoin eri seurassa.
No eikö sitten vanhempien tule toimia niin, että lapsi käyttäytyisi mahdollisimman hyvin myös heidän seurassaan? Näin kaikilla olisi myös kotona rauhallisempaa ja helpompaa.
Ihan tavallinen lapsikin uhmaa eniten sitä johon luottaa. Useimmiten se on äiti ja/tai isä. Vieraskoreus on ihan yleisesti tiedetty ja käytetty termi.
Lapsi ei voi päättää perheen asioista, aikuisen on oltava auktoriteetti. Toki aikuisten on laitettava lapsen tarpeet etusijalle terveessä määrin.
Vanhemmat kyllä vetävät monet asiat auktoriteetti asioiksi vaikka ei olisi mikään pakko. Hyvin monet asiat voidaan tehdä yhtä hyvin monella eri tavalla. Miksi vanhempien ego ei kestä sitä ,että asiat tehdään sille nepsylle helpoimmalla tavalla. Ego ei kestä sitä, että "annetaan lapselle periksi" vaikka se olisi kaikille helpointa.
Minulla on esimerkki ihan omasta elämästäni. Omalle äidilleni on aina ollut tärkeää päästä mestaroimaan ja sanomaan viimeinen sana. Kerran lähdimme kauppaan ja esikoiseni 4 v kipitti edeltä autolle ja laittoi ostoskassit tyhjänä takapenkille kuten itselläkin on tapana. Siitä ne saa helposti otettua kauppaan mennessä. Äitini kuitenkin veti siitä yhtäkkiä kilarit ja alkoi kiukuta ja mesoa kuin uhmaikäinen kakara että kassit kuuluu laittaa peräkonttiin ja hän aina laittaa kassit peräkonttiin. Kauhea vääntö parista kassista kun on aivan sama onko ne takapenkillä vai peräkontissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsyys on piikkihaitta. Liian paljon rokotteita.
jännästi ne piikkihaitat ovat olleet sitten vaikuttamassa silloinkin, kun rokotteita ei oltu vielä edes keksitty.
Mitä enemmän rokotuksia, sitä enemmän autismia ja transseksuaalismia. Ennen 1/10000 oli autisti, nyt rokotusten määrän räjähtämisen jälkeen 1/36 amerikkalaisesta on autistinen. Rokoteannosten määrä on noussut 60-luvun 5 annoksesta nykyiseen 72 annokseen!
Rokotteita on annettu yli 100 vuotta.
Rokotteita on annettu 1700-luvulta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku juuri kirjoittanut, että isä on kuollut.
No sitä suuremmalla syyllä ihmettelen, miksi hänestä pitäisi ottaa mallia. Leskeys ei ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia.
Oletko vähän vajaa?
En. Ja siksi minulla ei ole viittä nepsylasta. Jos olisin saanut yhdenkin nepsy-lapsen olisin tajunnut lopettaa lisääntymisen siihen paikkaan.
Kukaan ei tiennyt lapsena, että olen nepsy. Sain diagnoosin vasta nelikymppisenä.
Kyllä sen näkee, jos ei ole ihan pihalla. Ei se käytös diagnoosin samisesta ala, vaan oireet ovat nähtävissä vaikka lasta ei ikinä diagno
Sama kokemus. Paitsi minulle matikkakin oli helppoa. Lisäksi olin oppinut hyvin pienenä näyttelemään kaikissa sosiaalisissa tilanteissa. Minulla on sen verran sosiaalisia lahjoja, että tajusin olevani vääränlainen joskus niin pienenä, että en siitä edes mitään tiedä. Muistan vaan sen hirvittävän jännittyneen tunteen, kun sosiaalisessa tilanteessa tajusin, että minulta odotetaan reaktiota, ja miten ajukoppa salamannopeasti laski, mitä nyt kuuluu tehdä. Ja sitten näyttelin sen osan. Kukaan ei koskaan tajunnut mitään, koska laskentatehoni on ihan eri luokkaa kuin nenteillä, kaikki kävi niin nopeasti.
Minulla ongelmat alkoi vasta työelämässä, kun ei ollut enää riittävästi omaa aikaa. Jostain syystä en kokenut voivani lintsata töistä siinä missä koulusta ja opinnoista. Sitten vielä parisuhde päälle, ja vips, flippasin ja tuli se diagnoosikin lopulta.
Vielä 10 vuotta diagnoosin jälkeenkin ihmettelen välillä, että miten autistinen lopulta oikein olenkaan, kun vieläkin tulee oivalluksia, että tämäkin on muuten esittämistä/teen tämänkin asian "laskemalla", en automaattisesti kuten muut ihmiset. Arvatkaa, miten uuvuttavaa se on.
Mietin myös sitä, että jos olisin voinut käyttää koko kapasiteettini tämän jatkuvan kompensoimisen ja maskaamisen asemasta johonkin järkevään, olisin voinut olla yhteiskunnalle vähän hemmetin hyödyllinen kapistus. Nykyään olen vain haittakuormaa.
Olen nyt 42, ja mietin, onko myöhäistä saada koko potentiaalinsa ihan OMAAN käyttöön?
(Todettakoon, että minun ongelmiani ovat lähinnä aistiyliherkkyydet ja erityisesti sosaaliset suhteet/uupuminen. Mutta esim. toiminnanohjaukseni on tasolla, jolle valtaosa nenteistäkään ei yllä: en ole koskaan esim. ymmärtänyt, mitä tarkoitetaan sillä, että "ei saa aikaiseksi" jotain. Jos katson, että jonkun asian on syytä tulla tehdyksi, teen sen pois. Hyvin ja tehokkaasti. Kokonaan toinen asia sitten, jos jonkun muun mielestäni pitäisi, ja se ei kykene loogisesti perustelemaan, miksi. Mutta silloinkaan ei ole kyse siitä, että en saisi aikaiseksi, vaan en vaan tahdo koska kuka nyt turhia asioita haluaisi tehdä?)
Vierailija kirjoitti:
Minä heti ajattelin tuosta äidistä että onko vl? Jotain olemuksessa viittaa siihen, muukin kuin meikitön, korvikseton ja hiusväritön olemus.
Siinä uskossa osa on ottaa kaikki lapset vastaan mitä tulee, jos siis on oikeassa vl-uskossa eikä vain etnisesti lestadiolainen.
Lapsikatras on kyllä niin samannäköisiä lapsia, että selvästihän nuo ovat yhdelle isälle.
Ihailen kyllä tuon äidin sinniä ja elämänhallintaa. Tämä äiti vetää lapsille rajat ja ongelmitta kieltää lasten ruinaamat jäätelöt ja toisten pelien sotkemiset. Tuohan nimenomaan on se mikä näiltä perheiltä puuttuu. Sarjan toisessa perheessä äiti leikkaa aikuisen kokoisen tyttärensä varpaankynnet ja valmistaa aamiaisen tyttären toiveiden mukaan, mutta tämä äitihän (Sanna?) on hyvin maalaisjärkinen tämänkin suhteen.
Äidillä on myös selvästi hyvät arjenhallintataidot, koti on t
Meikittömyys sun muu saattaa olla nepsyyttä sekin. Jos joka lapsi on nepsy, on yleensä toinen vanhemmistakin.
Itse olen autistinen nainen, aikuisena diagnosoitu, ja olen kanssa meikitön lettipää. En siedä mitään pakkelin tuntua naamallani, saati että joku koskisi tukkaani. Vaatetustyylinikin on aika "lahkolainen" koska sellaiset vaatteet on mukavia -säkkimäisiä hameita ja väljiä paitoja. Terkkuja tutuille.
Siksipä kai nämä sikiääkin niin holtittomasti ja sitten ovat itse keittämässään sopassa.