Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaan tervehtiminen sanomalla "moi"?

Vierailija
18.04.2024 |

Lapsi on päässyt lukion ohessa kauppaan töihin, oli saanut palautetta, että tervehtii moikkaamalla, eli sanoo "moi".

Asiakkaat oli siis valittaneet. Pomo oli samaa mieltä, pitää sanoa iltaa tai hei, mutta moi ei käy kuulemma missään nimessä.

(Muutettiin Nurmijärveltä Kemiin, eli pohjoisempana nyt ollaan, tämän jälkeen tarkkailin itsekin ja mulle sanotaan terve, huomenta, päivää, iltaa, mutta luulin että johtuu iästäni. Lapsi sanoi että hälle samoin ollaan tosi kohteliaita.)

Mutta onko tuo nyt valittamisen aihe kuitenkaan :D

Kommentit (233)

Vierailija
141/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaana (58v) sanon kassalla aina moi, joten miksipä kassa ei voisi vastata tervehdykseen samoin

Mä en saman ikäisenä käytä moita enää ollenkaan. Se jäi nuoruuteen. Hei sopii paljon paremmin vieraiden kanssa asioidessa.

Moi ssa on semmonen rahvaanomaisuuden ja juttiuden vivahde jotenkin. Ja nuoruuden tietysti.

Miestäni taas tuollainen väkinäinen tekosivistyneisyys kielii juurikin junttiudesta. Aidosti sivistynyt ihminen ei ainakaan nykyään takerru pieniin muodollisuuksiin ja sanavalintoihin, vaan osaa myös käyttäytyä rennommin, koska on varma omasta käytöksestään ja sivistyksestään eikä tarvitse väkisin toistaa kuluneita etikettikaavoja. Ehkä asiat olivat toisin menneisyydessä, mutta tekomuodollisuus ei sovi enää nykypäivään. Kuulostaa pyrkyrin käytökseltä. 

Vierailija
142/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaana (58v) sanon kassalla aina moi, joten miksipä kassa ei voisi vastata tervehdykseen samoin

Tottakai voi. Mutta pitää ymmärtää, että sama tyyli ei sovi kaikille ja kaikkiin tilanteisiin. Jos asiakas tervehtii "Päivää", sinä et vastaa "Moi". 

Itse olen huomannut asiakaspalvelijana, että "päivää" sanovat yleensä vanhemmat miehet melkein humoristisesti ja kieli poskessa. Heille se ei ole mikään yltiömuodollinen kohteliaisuus, vaan juurikin tuttavallinen tervehdys. Aika harva nykyään sanoo "päivää" kovin tosissaan. Mutta ammattivalittajat täällä eivät näitä ymmärrä, koska eivät ole asiakaspalvelijoita ja tuskin muutenkaan kohtaavat ihmisiä tosimaailmassa internetin ulkopuolella. 

Enemmän kuulostaa siltä, että sinä et ole kohdannut asiakkaita kuin Alepan kassalla. Siksi päivää on sinulle vain humoristinen heitto eikä oikea tervehdys. Jos olisit töissä esimerkiksi 5 tähden hotellissa, huomaisit, että päivää on kohtelias tapa tervehtiä eikä mikään vitsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ja moro ovat kyllä niiiin last season, nykyään sanotaan hei, koska amerikkalaisetkin ovat ruvenneet tervehtimään ihan samalla tavalla..

Vierailija
144/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla sanottiin "skudaa"

Vierailija
145/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en saman ikäisenä käytä moita enää ollenkaan. Se jäi nuoruuteen. Hei sopii paljon paremmin vieraiden kanssa asioidessa.

Moi ssa on semmonen rahvaanomaisuuden ja juttiuden vivahde jotenkin. Ja nuoruuden tietysti.

Miestäni taas tuollainen väkinäinen tekosivistyneisyys kielii juurikin junttiudesta. Aidosti sivistynyt ihminen ei ainakaan nykyään takerru pieniin muodollisuuksiin ja sanavalintoihin, vaan osaa myös käyttäytyä rennommin, koska on varma omasta käytöksestään ja sivistyksestään eikä tarvitse väkisin toistaa kuluneita etikettikaavoja. Ehkä asiat olivat toisin menneisyydessä, mutta tekomuodollisuus ei sovi enää nykypäivään. Kuulostaa pyrkyrin käytök

Sivistyneelle ihmiselle hei on ihan normaali sana eikä siinä ole mitään muodollista tai teko-juttuja. Sinun viestisi kuulostaa 1920-luvun puheelta. Nykisin hei on ihan normaali sana, jossa ei ole mitään teennäistä tms. 

Vierailija
146/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävän moni luulee, että kauppa=ruokakauppa. Tiedoksi teille, että on paljon muitakin kauppoja ja myymälän yleinen tyyli sekä kohderyhmä vaikuttavat siihen, mikä on sopivaa puhetta ja mikä ei. Remppareiskoille puhutaan erilailla kuin hienostorouville ja teinelle puhutaan erilailla kuin 80+ ihmisille. 

Niin, Suomessahan on tosi paljon näitä "hienostorouvia" ja luksusputiikkeja. Ihmiset olettavat täällä, että kyse on ruokakaupasta tai jostain muusta arkipäiväisestä kaupasta, koska 95% Suomen liikkeistä sellaisia on. Mutta ehkä sinä asut Dubaissa? 

Ei sillä määrällä ole mitään merkitystä, jos satut itse työskentelemään putiikissa. Ihan sama vaikka se olisi Suomen ainut putiikki. Silti sinun pitää tajuta, että siellä puhutellaan asiakkaita eri tavalla kuin K-raudassa. 

Niin? Vastaatko väärään viestiin tai jotain? Totta kai hienommassa liikkeessä puhutaan hienommin. Minä sanoin, että ketjussa ihmiset olettavat ap:n tapauksen sijoittuvan vaikka ruokakauppaan, koska tilastollisestikin tällaiset kaupat ovat yleisimpiä. Yritä toki pysyä perässä. 

Vierailija
147/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän pohjoisemmaksi muuttanut täällä myös! Ihmettelin aluksi muodollista tervehtimistä ja luulin, että näytän jollain tavoin arvokkaalta. No, täällä se onkin vain tapa. Nyt etelämpänä käydessä vähän havahtuu miten "halveksivalta" moi kuulostaa, varsinkin kassalta. 

Mitä hemmetin muodollista tervehtimistä? Jos sanoo terve, päivää, iltaa tms. ei se mitään muodollista ole vaan täysin NORMAALIA tervehtimistä. Moi on niin kaamea sana ettei mitään määrää - ei ole kaupoissa tai muissakaan paikoissa mikään tervehdys. Alaluokkalaiset tervehtivät ehkä toisiaan sanalla moi muttei sentään aikuiset, jotka osaavat tai pitäisi osata käyttäytyä.  

Vierailija
148/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävän moni luulee, että kauppa=ruokakauppa. Tiedoksi teille, että on paljon muitakin kauppoja ja myymälän yleinen tyyli sekä kohderyhmä vaikuttavat siihen, mikä on sopivaa puhetta ja mikä ei. Remppareiskoille puhutaan erilailla kuin hienostorouville ja teinelle puhutaan erilailla kuin 80+ ihmisille. 

Niin, Suomessahan on tosi paljon näitä "hienostorouvia" ja luksusputiikkeja. Ihmiset olettavat täällä, että kyse on ruokakaupasta tai jostain muusta arkipäiväisestä kaupasta, koska 95% Suomen liikkeistä sellaisia on. Mutta ehkä sinä asut Dubaissa? 

Ei sillä määrällä ole mitään merkitystä, jos satut itse työskentelemään putiikissa. Ihan sama vaikka se olisi Suomen ainut putiikki. Silti sinun pitää tajuta, että siellä puhutellaan asi

Koittakaas nyt päättää, onko se hei junttia vai kohteliasta puhetta! 

Vierailija
149/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Mutta pitää ymmärtää, että sama tyyli ei sovi kaikille ja kaikkiin tilanteisiin. Jos asiakas tervehtii "Päivää", sinä et vastaa "Moi". 

Itse olen huomannut asiakaspalvelijana, että "päivää" sanovat yleensä vanhemmat miehet melkein humoristisesti ja kieli poskessa. Heille se ei ole mikään yltiömuodollinen kohteliaisuus, vaan juurikin tuttavallinen tervehdys. Aika harva nykyään sanoo "päivää" kovin tosissaan. Mutta ammattivalittajat täällä eivät näitä ymmärrä, koska eivät ole asiakaspalvelijoita ja tuskin muutenkaan kohtaavat ihmisiä tosimaailmassa internetin ulkopuolella. 

Enemmän kuulostaa siltä, et

Suomessa ei ole yhtäkään viiden tähden hotellia, joten fantasian puolelle meni tämäkin aivoituksesi. 

Vierailija
150/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vastata "No moi moi, yltiöpositiivisella äänellä."

Itse en selvästi ole moi-alueelta, en saa tuohon tervehdykseen yhtään yhdistettyä positiivisuutta, vaan just sellainen vetelehtivä purkkaa jäystävä teini.

Tiedän, että jossain moi on yleinen, mutta ei sovi varsinkaan oudon vanhemman tervehdykseksi.

Vierailija
151/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi on tervehtimistä ja ihan hyvä

Meillä lähikauppias sanoo kassalla asiakkaille "heipsansaa" tai "heiskulivei"

(Tunnistaa varmaan itsensä tästä :)

Vierailija
152/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, me ollaankin täällä idässä "rahvaita" ja tuttavallisia karjalaisia toisillemme. Todella iäkkäälle ihmiselle sanottanee päivää tms.

Vierailija
153/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä määrällä ole mitään merkitystä, jos satut itse työskentelemään putiikissa. Ihan sama vaikka se olisi Suomen ainut putiikki. Silti sinun pitää tajuta, että siellä puhutellaan asi

Niin? Minä tartuin sinun viestissäsi siihen, että luulit minun asuvan Dubaissa, kun kerroin, että kauppa ei välttämättä ole ruokakauppa. Sillä kun ei edelleenkään yksittäisen ihmisen tapauksessa ole mitään väliä, kuinka yleisiä tietyt kaupat ovat. Kaupan tyyli ratkaisee, onko moi ok vai ei. Ja siitähän puhumme, onko moi ok vai ei. 

Vierailija
154/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääks kattoo silmiin kun on silmäsairaus missä häikäisee heti jos luo katseen ylöspäin tai oikeastaan ei voi pitää edes silmiä auki? Ja siis näkyviä oireita eli turha nyt yrittää jotain mt Asperger juttuja. 

Vierailija
155/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten tajunnut, että se oli esimerkki, jolla sinulle yritettiin kertoa, että asiakaspalvelua tapahtuu hyvin erilaisissa paikoissa, ei vain Alepassa. 

Vierailija
156/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän pohjoisemmaksi muuttanut täällä myös! Ihmettelin aluksi muodollista tervehtimistä ja luulin, että näytän jollain tavoin arvokkaalta. No, täällä se onkin vain tapa. Nyt etelämpänä käydessä vähän havahtuu miten "halveksivalta" moi kuulostaa, varsinkin kassalta. 

Mitä hemmetin muodollista tervehtimistä? Jos sanoo terve, päivää, iltaa tms. ei se mitään muodollista ole vaan täysin NORMAALIA tervehtimistä. Moi on niin kaamea sana ettei mitään määrää - ei ole kaupoissa tai muissakaan paikoissa mikään tervehdys. Alaluokkalaiset tervehtivät ehkä toisiaan sanalla moi muttei sentään aikuiset, jotka osaavat tai pitäisi osata käyttäytyä.  

No eikö hän tuossa juuri kerro että huomasin sen olevankin vain paikan tapa, eikä muodollista?

Vierailija
157/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen moi-tervehdyksen positiivisena, mikäli edellistä asiakasta on tervehditty "terve" -tyyliin. Koen tuolloin asiakaspalvelijan olevan kanssani rennompi kuin edeltäneen asiakkaan kanssa.

Vierailija
158/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tervehditte kun puolisonne tulee kotiin töistä? Entäs kun lapset koulusta?

Mikä volyymi äänessä? 

Vierailija
159/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä määrällä ole mitään merkitystä, jos satut itse työskentelemään putiikissa. Ihan sama vaikka se olisi Suomen ainut putiikki. Silti

Niin? Minähän itse juuri sanoin, että liikkeen luonne määrittelee käytöksen. Mutta koska ap ei ilmeisesti sen tarkemmin ilmaissut millaisesta kaupasta on kyse, voimme tilastojen valossa olettaa, että se on varmaan ihan tavallinen ei-luksuskauppa. Okei? Menikö jo jakeluun? Opi lukemaan. 

Vierailija
160/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret käytöskurssille ennen kuin pääsevät asiakaspalvelutehtäviin! 

Yleensä asiakkaat kyllä haluavat, että heidät kohdataan arkisen ystävällisesti eikä vaivaannuttavan kohteliaasti ja nöyrtyvästi. Ap:n tilanne on aika poikkeuksellinen. Keskimääräinen asiakas ei todellakaan ole mikään ylimielinen kermaperse, joka toivoo hienoa kohtelua lähikaupassaan ostaessaan vessapaperia. Ehkä jossain muunlaisessa liikkeessä tilanne voi olla hieman virallisempi. 

Ihminen, joka toistelee sanaa kermaperse, ei toki voikaan ymmärtää, mikä ero on luontevalla kohteliaisuudella ja vaivaannuttavalla nöyristelyllä. Sehän ei ole mitenkään vaivaannuttavaa, jos sanoo hei. Itse asiassa ko. tervehdys on kaikkein luontevin aspa-tilanteessa, koska se sopii kaikille. Moi on enemmän nuorisotyyliä. 

1. Olen kohtelias ihminen, sen takia en junttimaisesti takerru sanoihin, sillä kohteliaisuus ja ystävällisyys koostuu muustakin kuin yksittäisten sanojen käytöstä. Mutta ehkä et tajua, koska pintapuolisesti keskityt vain yksittäisiin sanoihin, koska et tosiasiallisesti ole kohtelias ihminen, vaan juntti, jolla ei ole käytöstapoja

2. Okei, olet tehnyt hyvin selväksi, että olet boomer, joka luulee, että yksin ikäsi oikeuttaa kermaperseilyyn. Ei kiinnosta ylimielisten boomereiden vaatimukset

Ensin (1) kirjoitat olevasi kohtelias ihminen, sitten (2) osoitat ad hominemillasi, ettet ole. Hyvin tehty.