Asiakkaan tervehtiminen sanomalla "moi"?
Lapsi on päässyt lukion ohessa kauppaan töihin, oli saanut palautetta, että tervehtii moikkaamalla, eli sanoo "moi".
Asiakkaat oli siis valittaneet. Pomo oli samaa mieltä, pitää sanoa iltaa tai hei, mutta moi ei käy kuulemma missään nimessä.
(Muutettiin Nurmijärveltä Kemiin, eli pohjoisempana nyt ollaan, tämän jälkeen tarkkailin itsekin ja mulle sanotaan terve, huomenta, päivää, iltaa, mutta luulin että johtuu iästäni. Lapsi sanoi että hälle samoin ollaan tosi kohteliaita.)
Mutta onko tuo nyt valittamisen aihe kuitenkaan :D
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, on kyllä ensimmäinen kerta jolloin luen, että sanaa "moi" pidettäisiin jotenkin epäkohteliaana. Itselleni kun se on käytännössä synonyymi sanalle "hei".
Joku mainitsi myös odottavansa teitittely kaupassa. Onkohan tässä jotain alue-eroja, kun itse olen huomannut asiakkaiden pikemminkin loukkaantuvan siitä, että heitä teititellään. "Yritätkö väittää, että olen joku vanhus, kun teitittelet minua" -tyyliin
Ja jos myyjä jossain perus ruokakaupassa alkaisi tervehtiä että "hyvää päivää"- niin alkaisin kyllä ihmettelemään että mihin ihmeen hienosteluputiikkiin olen tullut
Juuri näin. Tämä on oma kokemukseni asiakaspalvelijana Helsingissä. Toki voi olla, että on tosiaan erilaista muissa osissa Suomea, en tiedä. Mutta vauva.fi:n ketjuilla on tapana kerätä ääritapauksia, ammattivalittajia ja mielensäpahoittajia, joilla ei ole muuta tek
Asiaks Helsingissä: saisinko asiakaspalvelua?
Helsinki:
Hämmentävän moni luulee, että kauppa=ruokakauppa. Tiedoksi teille, että on paljon muitakin kauppoja ja myymälän yleinen tyyli sekä kohderyhmä vaikuttavat siihen, mikä on sopivaa puhetta ja mikä ei. Remppareiskoille puhutaan erilailla kuin hienostorouville ja teinelle puhutaan erilailla kuin 80+ ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Typerä valituksen aihe. Suomalainen työelämä on vammaista.
Keskustelu ei ole valittamista. Eikä vammainen ole haukkumasana.
Asiakkaana (58v) sanon kassalla aina moi, joten miksipä kassa ei voisi vastata tervehdykseen samoin
Hei on just hyvä ja arvoneutraali tervehdys. Ja teititteleminen on myös kohteliasta. Vanhat hyvät arvot ja käytöstavat taas takaisin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa ei aina tykätä eteläläisten moista kun se ei tarkoita mitään. Jotain mitä teennäiset ihmiset huutaa tv:ssä toisilleen: moooooiiiiiii
Katselkaapa saksalaisdekkareita, siellä sanotaan "moin", se on arkikieltä, tuttavallinen ilmaisu
Asutaanko me Saksassa?
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaana (58v) sanon kassalla aina moi, joten miksipä kassa ei voisi vastata tervehdykseen samoin
Tottakai voi. Mutta pitää ymmärtää, että sama tyyli ei sovi kaikille ja kaikkiin tilanteisiin. Jos asiakas tervehtii "Päivää", sinä et vastaa "Moi".
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävän moni luulee, että kauppa=ruokakauppa. Tiedoksi teille, että on paljon muitakin kauppoja ja myymälän yleinen tyyli sekä kohderyhmä vaikuttavat siihen, mikä on sopivaa puhetta ja mikä ei. Remppareiskoille puhutaan erilailla kuin hienostorouville ja teinelle puhutaan erilailla kuin 80+ ihmisille.
Niin, Suomessahan on tosi paljon näitä "hienostorouvia" ja luksusputiikkeja. Ihmiset olettavat täällä, että kyse on ruokakaupasta tai jostain muusta arkipäiväisestä kaupasta, koska 95% Suomen liikkeistä sellaisia on. Mutta ehkä sinä asut Dubaissa?
Ap oli muuttanut jostain, eri paikoissa on eri tavat.
Moi ei kuulu kassan ensimmäiseksi tervehdykseksi, jos asiakas ehtii niin sanoa, niin voi vastata samoin.
Meillä painotettiin, että pitäisi tervehtiä ennen asiakasta, sanaa ei painotettu, mutta moi ei kuulukaan tämän alueen yleisiin tervehdyksiin.
Jossain välissä oli se hyvän päivän jatkojen toivottelu, mutta siitä tuli valitusta, niin sanottiin, että tilanteen mukaan voi toivottaa (sillähän siis toivotaan/toivotetaan hyvää, ei väitetä että kenenkään päivä olisi ollut hyvä).
Mutta kyllä näistä palautetta tulee, mm että uudet työntekijät ei olleet katsoneet silmiin tervehtiessä.
Pomo painotti, että monelle kun se on päivän ainoa ihmiskontakti, niin tehdään siitä niin hyvä kuin voidaan.
Tsemppiä ap;n lapselle! Naapurikaupungista :)
Vierailija kirjoitti:
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Pomon sana määrää. Jos pomo haluaa, että asiakkaalle sanotaan "herra kuningas" niin sitten niin tehdään.
Kyllä se pomon kannan se asiakas lopulta myös muuttaa tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret käytöskurssille ennen kuin pääsevät asiakaspalvelutehtäviin!
Yleensä asiakkaat kyllä haluavat, että heidät kohdataan arkisen ystävällisesti eikä vaivaannuttavan kohteliaasti ja nöyrtyvästi. Ap:n tilanne on aika poikkeuksellinen. Keskimääräinen asiakas ei todellakaan ole mikään ylimielinen kermaperse, joka toivoo hienoa kohtelua lähikaupassaan ostaessaan vessapaperia. Ehkä jossain muunlaisessa liikkeessä tilanne voi olla hieman virallisempi.
Hei-sanassa ei ole mitään vaivaannuttavaa tai nöyrtyvää. Miten puskassa on pitänyt elää, jos on niin vieraantunut todellisuudesta, että kokee hei-sanan vaivaannuttavana?
Miksi pitäisi tervehtiä selkeästi ruotsinkielestä otetulla tervehdyksellä kun on olemassa
Esimerkiksi siksi, että ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli, mutta hollanti (moi tulee hollannin sanasta mooi) ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saman ikäisenä käytä moita enää ollenkaan. Se jäi nuoruuteen. Hei sopii paljon paremmin vieraiden kanssa asioidessa.
Moi ssa on semmonen rahvaanomaisuuden ja juttiuden vivahde jotenkin. Ja nuoruuden tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomessahan on tosi paljon näitä "hienostorouvia" ja luksusputiikkeja. Ihmiset olettavat täällä, että kyse on ruokakaupasta tai jostain muusta arkipäiväisestä kaupasta, koska 95% Suomen liikkeistä sellaisia on. Mutta ehkä sinä asut Dubaissa?
Ei sillä määrällä ole mitään merkitystä, jos satut itse työskentelemään putiikissa. Ihan sama vaikka se olisi Suomen ainut putiikki. Silti sinun pitää tajuta, että siellä puhutellaan asiakkaita eri tavalla kuin K-raudassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Mutta pitää ymmärtää, että sama tyyli ei sovi kaikille ja kaikkiin tilanteisiin. Jos asiakas tervehtii "Päivää", sinä et vastaa "Moi".
Itse olen huomannut asiakaspalvelijana, että "päivää" sanovat yleensä vanhemmat miehet melkein humoristisesti ja kieli poskessa. Heille se ei ole mikään yltiömuodollinen kohteliaisuus, vaan juurikin tuttavallinen tervehdys. Aika harva nykyään sanoo "päivää" kovin tosissaan. Mutta ammattivalittajat täällä eivät näitä ymmärrä, koska eivät ole asiakaspalvelijoita ja tuskin muutenkaan kohtaavat ihmisiä tosimaailmassa internetin ulkopuolella.
Sanon aina helou. Mulle pitää maksaa enemmän että otan valikoimaan lisää tervehdyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä määrällä ole mitään merkitystä, jos satut itse työskentelemään putiikissa. Ihan sama vaikka se olisi Suomen ainut putiikki. Silti sinun pitää tajuta, että siellä puhutellaan asiakkaita eri tavalla kuin K-raudassa.
Kyllä mä K-raudassakin haluan kuulla mieluumin sen hein. En mä muutu juntiksi jos menen rakennustarvikeliikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut asiakaspalvelijana, että "päivää" sanovat yleensä vanhemmat miehet melkein humoristisesti ja kieli poskessa. Heille se ei ole mikään yltiömuodollinen kohteliaisuus, vaan juurikin tuttavallinen tervehdys. Aika harva nykyään sanoo "päivää" kovin tosissaan. Mutta ammattivalittajat täällä eivät näitä ymmärrä, koska eivät ole asiakaspalvelijoita ja tuskin muutenkaan kohtaavat ihmisiä tosimaailmassa internetin ulkopuolella.
Vähänpä tiedät todellisesta elämästä.
t. vanhusten parissa työskentelevä asiakaspalveluhenkilö, joka kuulee tervehdystä päivää huomattavasti enemmän kuin tervehdystä hei
Minustakin moi on liian tuttavallinen ja nuorisotyylinen asiakaspalveluun. Hei on neutraali ja hyvä.